Tánc

Könnyed tüllök támaszai

2014.03.16. 07:09
Ajánlom
Egy tánckettős leglátványosabb és egyben legkockázatosabb részeit jelentik az emelések, amelyek a táncosok fizikai és mentális stabilitását is próbára teszik. Hogyan kivitelezhetőek a gravitációt néhol figyelmen kívül hagyó szoborszerű emelések? Hogyan győzhető le az elejtéstől való félelem? MAGAZIN

A klasszikus balettdarabok a legtöbb esetben pas de deux-vel zárulnak, melynek rendszerét alapvetően Marius Petipa koreográfusi munkásságához kötjük. A virtuóz pas de deux adagioból, férfi majd női variációból végül a harminckét fouette-vel záró codából áll. A férfi táncos a balerina fényét emelve gyakran kerül a segítő partner szerepébe, mely leggyakrabban az adagio-ban figyelhető meg: a táncosnőt magasba emelve partnernője szépségét, „szerelmük" megingathatatlanságát és nem utolsósorban tánctechnikájuk precizitását hirdetve. Elegendő egy apró megingás vagy egyensúlyvesztés bármelyik táncos részéről, és az emelés kivitelezhetetlenné válik.

A Magyar Táncművészeti Főiskolán külön tantárgyként oktatják az emeléstechnikát magában foglaló pas de deux-t. A partnerelés során az emelések kivitelezéséhez a férfi izomerején túl kiemelkedő technikai tudás szükséges mindkét fél részéről, az elejtéstől való félelem leküzdéséhez pedig elengedhetetlen a bizalom, egymás kölcsönös tisztelete, a megbocsátás képessége, a harag elfeledése, vagyis a harmonikus csapatmunka kiépítése. A férfi szerepe elengedhetetlen, ezért hibázása is nagyobb súllyal esik latba egy elrontott emelésnél, a táncosnő megbocsátása ilyen esetekben döntő jelentőségű.

A férfi táncos az emelés kivitelezéséhez alapvetően erős kar-, has-, és hátizommal kell, hogy rendelkezzen. Míg a női táncosnak el kell viselnie az emelés kényelmetlenségét, leküzdenie az eséstől való félelmét, és megfelelő egyensúllyal kitartani a mozdulatokat. Megemlítendő, hogy a táncosnő a táncoshoz hasonló intenzív izommunkát végez, hiszen a megfelelő izmainak megfeszítésével, testének tartásával közvetlenül hozzájárul a sikeres emeléshez. A megfelelő emeléstechnika kiépítése nem pusztán esztétikai szempontból jelentős, hanem komoly sérülések is megelőzhetőek vele, amelynek előfordulása a pas de deux-k és az emelések kivitelezésekor jóval gyakoribb, tekintettel arra, hogy két test mozgásának összehangolása mindig nagyobb kockázatokat rejt magában. A The Royal Ballet extáncosának Alina Cojocarunak kis híján karrierje végét jelentette egy elhibázott emelés, és gerincsérüléséből hosszas rehabilitáció, pilates és folyamatos erősítés segítségével gyógyult ki.

Az emelések sikerességének elhanyagolhatatlan tényezője a fizika. Az emelt táncosnő súlypontjának emelőhöz képesti elhelyezkedése döntő jelentőséggel bír, de az eredményes végrehajtást az emelő táncos karjának hajlítottsága szintén befolyásolja. Egyenes irányú emelésnél, fontos, hogy a táncosnő egy meghosszabbított egyenes mentén elhelyezkedő súlypontja közvetlenül az emelő kezei között helyezkedjen el, így vertikális irányú erővel tudja a levegőben tartani a testet. Fontos szempont továbbá, hogy a partner a balerinát melyik testrészénél emeli föl és tartja meg. Az említett emelésnél, legcélszerűbb és legkíméletesebb, ha a táncosnőt közvetlenül a mellkas alatt fogja meg. A kéz valóban támaszt jelent, ha a partner nem az ujjak hegyével szorítja partnernője testét, sokkal inkább a tenyér éleivel érinti.

A klasszikus balettek gyakran alkalmazott emelése, alkalmanként a pas de deux záró mozdulata, amikor a táncos partnernőjét a vállára ülteti. Az emelés kényelmetlenségét fokozza, hogy a táncosnőnek partnere keskeny vállán kell megtartania egyensúlyát, nehézsége, hogy a férfi táncos legtöbbször egy kezével támasztja a testet. Az időzítés, ahogy a pas de deux legtöbb mozdulatában itt is kiemelkedő jelentőségű, hiszen a balerina könnyen partnere háta mögött találhatja magát.

George Balanchine koreográfiáiban a hosszú ideig kitartott emelések jellemzőek, melynek kivitelezése jóval nehezebb, mint azt a néző első látásra gondolná. Az emelés egyik leglátványosabb és legkockázatosabb fajtája, amikor a balerina fejjel lefelé helyezkedik el partnere karjaiban, és egy kis hiba is a táncosnő tánckarrierjének végét jelentheti. Az ilyen emelések egyik típusa az úgynevezett „angyal-emelés": egy színpadon megtett táncmozdulat zárásaként a férfi táncos partnernőjét saját háta mögé emelve lépéseket tesz, miközben a táncosnő erősen hátrahajlik. A testek egyensúlyának eltalálása itt döntő jelentőségű. A táncművésznek kicsivel a csípőcsont felett kell megemelnie a táncosnőt, ha azonban a karjai túl magason helyezkednek el, a kiindulópontjára esik vissza a balerina, ha túl alacsonyak, az akár a fejre esés veszélyét is magában hordozza.

Az arabeszk emelés, annyiban különbözik a talajon előadott arabeszktől, hogy a táncosnő súlylába hajlítva helyezkedik el, látványos formával díszítve ezzel a koreográfiát. Jellegzetes, a Don Quijote pas de deux-ben is előforduló hal alakzatú emelés, amikor a női táncos sellőszerű alakban tartja partnere.

Statikus emeléseken túl igen dinamikusnak mondható a grand jeté emelés, amely a talajon kivitelezett ugrás táncpartnerrel előadott változata. A balerinát partnere egy meredek íven keresztül segíti át az elrugaszkodás pontjától a megérkezés végpontjáig.

Folyamatos kommunikáció a színpadon kívül, összehangoltság a színpadon. A partnerelés sikerességét nem lehet pusztán a technikában, a gyakorlás mértékében mérni. Szükség van a harmonikus testvonalakra és egy szavakkal nehezen kifejezhető láthatatlan szálra a női és a férfi táncos között, hogy a szerelem illúziója megjelenjen a színpadon. Olyan varázsra, amely átsegítheti őket még egy emelés szélsőséges helyzetein is.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

5+1 filmújdonság könnyű nyári estékre

Régen volt ilyen bőséges kínálat nyáron a mozikban, sőt őszre is számos filmbemutatót ígérnek a forgalmazók. Könnyű, nyári estékhez gyűjtöttünk össze néhány új filmet, amelyeket a kertmozik műsorán is érdemes keresgetni.
Zenés színház

Szirtes Tamás újra pályázik a Madách Színház igazgatói posztjára

Továbbra is a Madách Színház élén maradna a teátrum jelenlegi igazgatója, Szirtes Tamás, ezért beadta a pályázatát a posztra - adta hírül az Index.
Klasszikus

Összművészeti esttel emlékeznek a legendás bűvészre

Rodolfo születésének 110. évfordulója alkalmából, augusztus 8-án Zene+Bűvölet címmel rendeznek összművészeti estet a Várkert Bazárban, ahol fellép a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara és a Junior Prima Díjas zongoraművész, Vida Monika Ruth.
Könyv

A könyvek lapjain elevenedik meg Dante alakja

Az itáliai mester halálának évfordulója alkalmából Dante 700 címmel nyílik régi, muzeális könyveket is bemutató kiállítás július 30-án a szegedi Somogyi könyvtárban.
Zenés színház

„Azért dolgozunk, hogy értéket teremtsünk” – amerikai turnéra készül az Operettissima

Egyedülálló nemzetközi együttműködés jött létre az Operettissima és a legnagyobb amerikai közszolgálati televízió, a PBS között, melynek eredményeképpen egy stream koncerten, valamint egy nagyszabású turné keretében ismertethetik meg az alkotók az operettet a helyi közönséggel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Augusztusban Miskolcon táncol a világ

Augusztus 24. és 28. között rendezik meg a tavaly elhalasztott Horizont Nemzetközi Kortárstánc Fesztivált Miskolcon. A hazai és nemzetközi táncvilág legkülönlegesebb produkció érkeznek Miskolci Nemzeti Színház színpadára, de nem maradnak el a hagyományos kísérőprogramok sem.
Tánc ajánló

A képzőművészet és a tánc harmóniája

A Gergye Krisztián Társulat Szinesztézia című különleges és rendkívül látványos összművészeti estjét, július 29-én a szentendrei MűvészetMalomban lehet megtekinteni.
Tánc hír

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Tánc hír

Magyar Éva újra táncol

A nemrég 60. születésnapját ünneplő színész-koreográfust Ebony Buckle énekesnő új videójában láthatjuk újra táncolni, a videoklip koreográfiáját is ő jegyzi. 
Tánc ajánló

Mediterrán hangulatú Hervé Koubi-balett és Mozart-ünnep a hétvégén a Margitszigeten

Ki ne emlékezne a Hervé Koubi társulat – a francia székhelyű, algériai gyökerű csapat – 2019-es nagysikerű produkciójára a Margitszigeten. Akkor a mediterrán hangulatú trilógiájuk második darabját, a Barbár éjszakákat adták elő, melyet most pénteken a harmadik darab, az Odüsszeia követ. Ha az időjárás túl szeles lenne, akkor – a levegőszámok biztonsága érdekében – az első darabot varázsolja a közönség elé az ismert formáció. Egy biztos: mindenképpen elvarázsolják majd a közönséget.