Tánc

Könnyed tüllök támaszai

2014.03.16. 07:09
Ajánlom
Egy tánckettős leglátványosabb és egyben legkockázatosabb részeit jelentik az emelések, amelyek a táncosok fizikai és mentális stabilitását is próbára teszik. Hogyan kivitelezhetőek a gravitációt néhol figyelmen kívül hagyó szoborszerű emelések? Hogyan győzhető le az elejtéstől való félelem? MAGAZIN

A klasszikus balettdarabok a legtöbb esetben pas de deux-vel zárulnak, melynek rendszerét alapvetően Marius Petipa koreográfusi munkásságához kötjük. A virtuóz pas de deux adagioból, férfi majd női variációból végül a harminckét fouette-vel záró codából áll. A férfi táncos a balerina fényét emelve gyakran kerül a segítő partner szerepébe, mely leggyakrabban az adagio-ban figyelhető meg: a táncosnőt magasba emelve partnernője szépségét, „szerelmük" megingathatatlanságát és nem utolsósorban tánctechnikájuk precizitását hirdetve. Elegendő egy apró megingás vagy egyensúlyvesztés bármelyik táncos részéről, és az emelés kivitelezhetetlenné válik.

A Magyar Táncművészeti Főiskolán külön tantárgyként oktatják az emeléstechnikát magában foglaló pas de deux-t. A partnerelés során az emelések kivitelezéséhez a férfi izomerején túl kiemelkedő technikai tudás szükséges mindkét fél részéről, az elejtéstől való félelem leküzdéséhez pedig elengedhetetlen a bizalom, egymás kölcsönös tisztelete, a megbocsátás képessége, a harag elfeledése, vagyis a harmonikus csapatmunka kiépítése. A férfi szerepe elengedhetetlen, ezért hibázása is nagyobb súllyal esik latba egy elrontott emelésnél, a táncosnő megbocsátása ilyen esetekben döntő jelentőségű.

A férfi táncos az emelés kivitelezéséhez alapvetően erős kar-, has-, és hátizommal kell, hogy rendelkezzen. Míg a női táncosnak el kell viselnie az emelés kényelmetlenségét, leküzdenie az eséstől való félelmét, és megfelelő egyensúllyal kitartani a mozdulatokat. Megemlítendő, hogy a táncosnő a táncoshoz hasonló intenzív izommunkát végez, hiszen a megfelelő izmainak megfeszítésével, testének tartásával közvetlenül hozzájárul a sikeres emeléshez. A megfelelő emeléstechnika kiépítése nem pusztán esztétikai szempontból jelentős, hanem komoly sérülések is megelőzhetőek vele, amelynek előfordulása a pas de deux-k és az emelések kivitelezésekor jóval gyakoribb, tekintettel arra, hogy két test mozgásának összehangolása mindig nagyobb kockázatokat rejt magában. A The Royal Ballet extáncosának Alina Cojocarunak kis híján karrierje végét jelentette egy elhibázott emelés, és gerincsérüléséből hosszas rehabilitáció, pilates és folyamatos erősítés segítségével gyógyult ki.

Az emelések sikerességének elhanyagolhatatlan tényezője a fizika. Az emelt táncosnő súlypontjának emelőhöz képesti elhelyezkedése döntő jelentőséggel bír, de az eredményes végrehajtást az emelő táncos karjának hajlítottsága szintén befolyásolja. Egyenes irányú emelésnél, fontos, hogy a táncosnő egy meghosszabbított egyenes mentén elhelyezkedő súlypontja közvetlenül az emelő kezei között helyezkedjen el, így vertikális irányú erővel tudja a levegőben tartani a testet. Fontos szempont továbbá, hogy a partner a balerinát melyik testrészénél emeli föl és tartja meg. Az említett emelésnél, legcélszerűbb és legkíméletesebb, ha a táncosnőt közvetlenül a mellkas alatt fogja meg. A kéz valóban támaszt jelent, ha a partner nem az ujjak hegyével szorítja partnernője testét, sokkal inkább a tenyér éleivel érinti.

A klasszikus balettek gyakran alkalmazott emelése, alkalmanként a pas de deux záró mozdulata, amikor a táncos partnernőjét a vállára ülteti. Az emelés kényelmetlenségét fokozza, hogy a táncosnőnek partnere keskeny vállán kell megtartania egyensúlyát, nehézsége, hogy a férfi táncos legtöbbször egy kezével támasztja a testet. Az időzítés, ahogy a pas de deux legtöbb mozdulatában itt is kiemelkedő jelentőségű, hiszen a balerina könnyen partnere háta mögött találhatja magát.

George Balanchine koreográfiáiban a hosszú ideig kitartott emelések jellemzőek, melynek kivitelezése jóval nehezebb, mint azt a néző első látásra gondolná. Az emelés egyik leglátványosabb és legkockázatosabb fajtája, amikor a balerina fejjel lefelé helyezkedik el partnere karjaiban, és egy kis hiba is a táncosnő tánckarrierjének végét jelentheti. Az ilyen emelések egyik típusa az úgynevezett „angyal-emelés": egy színpadon megtett táncmozdulat zárásaként a férfi táncos partnernőjét saját háta mögé emelve lépéseket tesz, miközben a táncosnő erősen hátrahajlik. A testek egyensúlyának eltalálása itt döntő jelentőségű. A táncművésznek kicsivel a csípőcsont felett kell megemelnie a táncosnőt, ha azonban a karjai túl magason helyezkednek el, a kiindulópontjára esik vissza a balerina, ha túl alacsonyak, az akár a fejre esés veszélyét is magában hordozza.

Az arabeszk emelés, annyiban különbözik a talajon előadott arabeszktől, hogy a táncosnő súlylába hajlítva helyezkedik el, látványos formával díszítve ezzel a koreográfiát. Jellegzetes, a Don Quijote pas de deux-ben is előforduló hal alakzatú emelés, amikor a női táncos sellőszerű alakban tartja partnere.

Statikus emeléseken túl igen dinamikusnak mondható a grand jeté emelés, amely a talajon kivitelezett ugrás táncpartnerrel előadott változata. A balerinát partnere egy meredek íven keresztül segíti át az elrugaszkodás pontjától a megérkezés végpontjáig.

Folyamatos kommunikáció a színpadon kívül, összehangoltság a színpadon. A partnerelés sikerességét nem lehet pusztán a technikában, a gyakorlás mértékében mérni. Szükség van a harmonikus testvonalakra és egy szavakkal nehezen kifejezhető láthatatlan szálra a női és a férfi táncos között, hogy a szerelem illúziója megjelenjen a színpadon. Olyan varázsra, amely átsegítheti őket még egy emelés szélsőséges helyzetein is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gálaest

Csúcspontjához érkezik a győri táncfesztivál

Áramlás címmel tartanak európai gálaestet a XIV. Magyar Táncfesztiválon június 23-án, szombaton. Az est a táncszakma kiemelt szerepvállalását demonstrálja a város Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázatában.
Tánc modern tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc tudósítás

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.
Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.