Tánc

Könnyed tüllök támaszai

2014.03.16. 07:09
Ajánlom
Egy tánckettős leglátványosabb és egyben legkockázatosabb részeit jelentik az emelések, amelyek a táncosok fizikai és mentális stabilitását is próbára teszik. Hogyan kivitelezhetőek a gravitációt néhol figyelmen kívül hagyó szoborszerű emelések? Hogyan győzhető le az elejtéstől való félelem? MAGAZIN

A klasszikus balettdarabok a legtöbb esetben pas de deux-vel zárulnak, melynek rendszerét alapvetően Marius Petipa koreográfusi munkásságához kötjük. A virtuóz pas de deux adagioból, férfi majd női variációból végül a harminckét fouette-vel záró codából áll. A férfi táncos a balerina fényét emelve gyakran kerül a segítő partner szerepébe, mely leggyakrabban az adagio-ban figyelhető meg: a táncosnőt magasba emelve partnernője szépségét, „szerelmük" megingathatatlanságát és nem utolsósorban tánctechnikájuk precizitását hirdetve. Elegendő egy apró megingás vagy egyensúlyvesztés bármelyik táncos részéről, és az emelés kivitelezhetetlenné válik.

A Magyar Táncművészeti Főiskolán külön tantárgyként oktatják az emeléstechnikát magában foglaló pas de deux-t. A partnerelés során az emelések kivitelezéséhez a férfi izomerején túl kiemelkedő technikai tudás szükséges mindkét fél részéről, az elejtéstől való félelem leküzdéséhez pedig elengedhetetlen a bizalom, egymás kölcsönös tisztelete, a megbocsátás képessége, a harag elfeledése, vagyis a harmonikus csapatmunka kiépítése. A férfi szerepe elengedhetetlen, ezért hibázása is nagyobb súllyal esik latba egy elrontott emelésnél, a táncosnő megbocsátása ilyen esetekben döntő jelentőségű.

A férfi táncos az emelés kivitelezéséhez alapvetően erős kar-, has-, és hátizommal kell, hogy rendelkezzen. Míg a női táncosnak el kell viselnie az emelés kényelmetlenségét, leküzdenie az eséstől való félelmét, és megfelelő egyensúllyal kitartani a mozdulatokat. Megemlítendő, hogy a táncosnő a táncoshoz hasonló intenzív izommunkát végez, hiszen a megfelelő izmainak megfeszítésével, testének tartásával közvetlenül hozzájárul a sikeres emeléshez. A megfelelő emeléstechnika kiépítése nem pusztán esztétikai szempontból jelentős, hanem komoly sérülések is megelőzhetőek vele, amelynek előfordulása a pas de deux-k és az emelések kivitelezésekor jóval gyakoribb, tekintettel arra, hogy két test mozgásának összehangolása mindig nagyobb kockázatokat rejt magában. A The Royal Ballet extáncosának Alina Cojocarunak kis híján karrierje végét jelentette egy elhibázott emelés, és gerincsérüléséből hosszas rehabilitáció, pilates és folyamatos erősítés segítségével gyógyult ki.

Az emelések sikerességének elhanyagolhatatlan tényezője a fizika. Az emelt táncosnő súlypontjának emelőhöz képesti elhelyezkedése döntő jelentőséggel bír, de az eredményes végrehajtást az emelő táncos karjának hajlítottsága szintén befolyásolja. Egyenes irányú emelésnél, fontos, hogy a táncosnő egy meghosszabbított egyenes mentén elhelyezkedő súlypontja közvetlenül az emelő kezei között helyezkedjen el, így vertikális irányú erővel tudja a levegőben tartani a testet. Fontos szempont továbbá, hogy a partner a balerinát melyik testrészénél emeli föl és tartja meg. Az említett emelésnél, legcélszerűbb és legkíméletesebb, ha a táncosnőt közvetlenül a mellkas alatt fogja meg. A kéz valóban támaszt jelent, ha a partner nem az ujjak hegyével szorítja partnernője testét, sokkal inkább a tenyér éleivel érinti.

A klasszikus balettek gyakran alkalmazott emelése, alkalmanként a pas de deux záró mozdulata, amikor a táncos partnernőjét a vállára ülteti. Az emelés kényelmetlenségét fokozza, hogy a táncosnőnek partnere keskeny vállán kell megtartania egyensúlyát, nehézsége, hogy a férfi táncos legtöbbször egy kezével támasztja a testet. Az időzítés, ahogy a pas de deux legtöbb mozdulatában itt is kiemelkedő jelentőségű, hiszen a balerina könnyen partnere háta mögött találhatja magát.

George Balanchine koreográfiáiban a hosszú ideig kitartott emelések jellemzőek, melynek kivitelezése jóval nehezebb, mint azt a néző első látásra gondolná. Az emelés egyik leglátványosabb és legkockázatosabb fajtája, amikor a balerina fejjel lefelé helyezkedik el partnere karjaiban, és egy kis hiba is a táncosnő tánckarrierjének végét jelentheti. Az ilyen emelések egyik típusa az úgynevezett „angyal-emelés": egy színpadon megtett táncmozdulat zárásaként a férfi táncos partnernőjét saját háta mögé emelve lépéseket tesz, miközben a táncosnő erősen hátrahajlik. A testek egyensúlyának eltalálása itt döntő jelentőségű. A táncművésznek kicsivel a csípőcsont felett kell megemelnie a táncosnőt, ha azonban a karjai túl magason helyezkednek el, a kiindulópontjára esik vissza a balerina, ha túl alacsonyak, az akár a fejre esés veszélyét is magában hordozza.

Az arabeszk emelés, annyiban különbözik a talajon előadott arabeszktől, hogy a táncosnő súlylába hajlítva helyezkedik el, látványos formával díszítve ezzel a koreográfiát. Jellegzetes, a Don Quijote pas de deux-ben is előforduló hal alakzatú emelés, amikor a női táncos sellőszerű alakban tartja partnere.

Statikus emeléseken túl igen dinamikusnak mondható a grand jeté emelés, amely a talajon kivitelezett ugrás táncpartnerrel előadott változata. A balerinát partnere egy meredek íven keresztül segíti át az elrugaszkodás pontjától a megérkezés végpontjáig.

Folyamatos kommunikáció a színpadon kívül, összehangoltság a színpadon. A partnerelés sikerességét nem lehet pusztán a technikában, a gyakorlás mértékében mérni. Szükség van a harmonikus testvonalakra és egy szavakkal nehezen kifejezhető láthatatlan szálra a női és a férfi táncos között, hogy a szerelem illúziója megjelenjen a színpadon. Olyan varázsra, amely átsegítheti őket még egy emelés szélsőséges helyzetein is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Vizuál

Online térképen böngészhetőek híres emberek egykori otthonai

Mindig is érdekelt egy utadba eső épület története? Esetleg az izgatott, hogy hol éltek a magyar kultúra ismert alakjai? A Lechner Tudásközpont két online térképével órákra le fogod foglalni magad.
Színház

Mácsai Pál: „Az egypercesek nem csak intellektuális sziporkák”

Egy nemrégiben tartott irodalmi beszélgetés egyik vendége Örkény István „magyar hangjának” nevezte Mácsai Pált. Az Azt meséld el, Pista! című monológot huszonhárom éve adja elő a legkülönbözőbb helyszíneken. A Zsidó Művészeti Napokra is Örkény-esttel készül.
Jazz/World

Zenészlegendák ünneplik a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Újabb Balanchine-koreográfiát mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon a 20. századi grúz koreográfus Sylvia Pas de Deux-je március 22-én az OMG (Oh My God!) című balettesten az Erkel Színházban.
Tánc hír

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.
Tánc hír

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.
Tánc ajánló

Adyra és Lajkó Félixre táncol a Varidance!

Kettő az egyben, iskolásoktól a nyugdíjasokig – izgalmas, művészeti ágakon és korosztályokon átívelő kísérletre vállalkozik a Varidance társulat. A Vári Bertalan Harangozó-díjas táncos, koreográfus vezette együttes egy előadásban mutatja be Verslábak és A falka című produkcióit.
Tánc lapszemle

Táncesteket is műsorra tűzne Apáti Bence az Operettszínházban

Az intézmény új balettigazgatója egy interjúban mesélt terveiről, ahogy arról is szó esett, láthatjuk-e még táncolni őt.