Tánc

Konyhakész cirkusz

2016.04.03. 09:30
Ajánlom
„A kivételes mindig ott rejtőzik a hétköznapiban” – írják magukról. A világ egyik legismertebb újcirkusz-társulata, a kanadai Les 7 doigts de la main most kulináris élvezetekre csábítja a Müpa közönségét. A Cuisine & Confessions előadásain delikát kalandok várnak ránk.

Akik értenek hozzá, jól tudják, hogy minden a hozzávalók minőségén múlik: márpedig a Les 7 doigts de la main, vagyis a kéz hét ujjáról elnevezett társulat 2002-es alapítása óta csakis kiváló alapanyagokkal dolgozik. A hét alapító tag – innen a név – közül ketten a már akkor világhíres Cirque du Soleil köpönyegéből bújtak elő, azonban a csapat az elmúlt közel másfél évtizedben saját jogon is nevet szerzett magának, nem is akármilyet. Konyhai mérlegnél nagyobb eszköz kell teljesítményük súlyozásához: negyven ország közel négyszáz városában léptek már fel, tucatnyi világjáró előadásukkal ejtve ámulatba közönségüket – Magyarországon 2013 nyarán, a Trafóban nagy sikerrel ment Sequences 8 című, a fizikai színház és a cirkusz között egyensúlyozó előadásuk.

Cuisine & Confessions - Les 7 doigts de la main

Cuisine & Confessions - Les 7 doigts de la main (Fotó/Forrás: Alexandre Galliez)

A 7 doigts ars poeticájának egyik alapeleme a közönség megérintése: ez néha szó szerint értendő, mint például a hamarosan Budapestre látogató cirkuszi főzőshow-jukban, máskor viszont a lélekre, a vágyakra, az érzésekre hatnak ennyire közvetlenül. Céljuk, hogy a néző a lehető legkönnyebben azonosuljon mindazzal, amit a színpadon lát. Ezért aztán sosem maradnak a cirkusz amúgy sem szűkös határai között: minden előadásuk műfajátlépések sora, ahol a zene, a tánc, a színház, a film, a képzőművészetek randevút adnak egymásnak.

Ők maguk sem maradnak a számukra bevallottan mágikus jelentőséggel bíró cirkuszsátron belül: díjakkal elhalmozott egészestés önálló munkáik mellett három téli olimpia (Torinó, 2006; Vancouver, 2010; Szocsi, 2014) nyitó vagy záró ünnepélyei bizonyos részeinek megkomponálását is sikerrel teljesítették. 2012-ben az Oscar-gála általuk megálmodott cirkuszi betétjében félszáz művész lépett porondra: mutatványaikat negyvenmillió néző figyelte világszerte lélegzetvisszafojtva... 2013-ban a Broadwayre is betörtek, alighanem a cirkuszműfaj egyedüli képviselőiként: e sorok írója igazolja, hogy a New Yorkban töretlen sikerrel futó Pippin elsőrangú kikapcsolódás, ahol a látványos trükkök mellett egy érzelmes, de nem érzelgős fejlődésregény tanúi is lehetünk.

De térjünk gyorsan vissza a kályhához: a 2014-ben Montrealban bemutatott, tavasszal egy hosszú franciaországi turnéról Budapestre érkező Cuisine & Confessions pontosan az, aminek mondja magát. Az előadás másfél órája alatt ugyanis tényleg egy konyhában ülve hallgatunk vallomásokat, no persze nem akármilyen konyhában és nem akármilyen vallomásokat. A hétköznapi ezúttal is új fénytörésbe kerül: látszólag egy IKEAstílusban épített konyhát látunk, amelyről aztán lassan kiderül, hogy minden eleme szigorúan funkcionális, gasztronómiai és cirkuszművészeti nézőpontból egyaránt.

A konyhai akciók mágikus voltáról a különböző művészeti ágak bőséggel tudósítottak az elmúlt évtizedekben. A moziban ülve szinte éreztük émelyítő illatát a csokoládénak, amellyel Juliette Binoche egy teljes francia kisvárost csábított el, a színházban meg ott van Wesker klasszikusa, A konyha, ahol a nagyüzem szigorú rendje és az ott dolgozók érzelmi káosza verseng egymással. De láttam már Rómeó és Júliát két konkurens pizzéria élet-halál harcaként prezentálva, Gianni Schicchit pompás halotti tor keretében előadva, vagy olyan Übü királyt, amelyben a címszereplő fakanalakkal, késekkel és turmixgéppel mért megsemmisítő csapást ellenfeleire.

De miért éppen a konyha? A válasz éppolyan egyszerű, mint összeütni egy rántottát: mindannyian jól tudjuk, hogy mindig a konyhában a legjobb a buli, hogy hiába állnak rendelkezésre tágas és világos helyiségek, legszívesebben mégis mindenki ott szorong egymás mellett az étkezőasztal körül. Ízek, illatok, színek, hangok keverednek a sokat látott falak között, csupa olyan emlék, amely örökre bevésődik az emberbe, és meghatározza, hogy milyen felnőtt válik belőle, meg azt is, hogy majd mit ad át a gyerekeinek. Éjszakába nyúló beszélgetések egy üveg vörösbor mellett, a nehéz pillanatokban titkos túra a hűtő mélyére eldugott nutellásüveghez, és akkor a madeleine sütemény világot teremtő ízéről még nem is beszéltünk...

A Cuisine & Confessions nem kevesebbre vállalkozik, mint arra, hogy megidézze és új életre ezt a nyelvi és országhatároktól függetlenül mindünkben egészen biztosan ott lévő közös tudást. A 7 doigts szerint, bár az emberek hasonló alapanyagokból készülnek, a recept egyénről egyénre eltérő: előadásuk a sokféleségben rejlő hasonlóságot ragadja meg. Személyes, intim légkörű a produkció, hiszen a szerencsésebb nézők be is léphetnek ebbe a különleges konyhába, ahol a főzés, az akrobatika, a tánc mind egyenrangú hozzávalók.

Müpa

Müpa (Fotó/Forrás: Müpa Magazin)

És természetesen a személyes történetek egyedülálló gyűjteménye adja a fűszert, amely igazán ízessé teszi az estét: a kezdetben néhány szavas, idővel hosszabbra nyúló sztorik egytől egyig az ételről, akarom mondani, az életről szólnak. Egy argentin származású fiú például a hetvenes években nem is annyira titokzatos körülmények között eltűnt apjáról mesél, ezalatt a kínai rúdon szó szerint lélegzetelállító mutatványt hajt végre, közben pedig elkészíti azt az ételt, amelyet apja a börtönben halála előtt utoljára evett...

Egy jó séf sosem a szakácskönyv szigorú útmutatása szerint halad, helyette sokkal inkább hagyatkozik az ösztöneire és a megérzéseire. A kilenc – amerikai, kanadai, argentin, orosz és svéd – cirkuszművész által prezentált mutatványok, köztük egyebek mellett handstand-, zsonglőr-, tissue- és hulahopp-számok erejét megsokszorozza a mögöttük rejlő, gyakran zavarbaejtőn személyes tapasztalat. És ezen a ponton mi magunk is hozzáadhatjuk a közös lakomához a saját ízeinket, emlékeinket, érzéseinket.

Jó étvágyat!

CUISINE & CONFESSIONS
A Les 7 doigts de la main előadása

Müpa, Fesztivál Színház
2016. április 9–10.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Vizuál

Elhunyt Sára Sándor

Életének 86. évében elhunyt Sára Sándor Kossuth-nagydíjas és Balázs Béla-díjas operatőr, filmrendező, a nemzet művésze, az egykori Duna Televízió első elnök-főigazgatója  2019. szeptember 22-én.
Tánc

„Ha táncolsz, akkor biztos te is tütüben tolod” – Férfi táncosokat kérdeztünk a nemi sztereotípiákról

A #BoysDanceToo kampány kapcsán kíváncsiak lettünk arra, valóban ki vannak-e téve a férfi táncosok a negatív sztereotípiáknak. Klasszikus balett, modern- és kortárs táncosokat kérdeztünk személyes tapasztalataikról.
Könyv

Újabb portréfilm készült Nádas Péterről

A tavalyi Nagyon sajnálom után újabb portréfilm mutatja be egyik legnagyobb kortárs prózaírónkat. A Természetes ellenfényt október 3-án mutatják be a Cirko-Gejzírben.
Színház

A Radnótié a legjobb előadás a kritikusok szerint

Székely Csaba 10 című darabja a legjobb új magyar dráma díját is elhozta, míg a Sebestyén Aba rendezte előadás zenéjét is díjazták a Színikritikusdíj-átadón, ahol a színpadra lépők közösen főzték meg a szakma paprikás krumpliját.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

„Ha táncolsz, akkor biztos te is tütüben tolod” – Férfi táncosokat kérdeztünk a nemi sztereotípiákról

A #BoysDanceToo kampány kapcsán kíváncsiak lettünk arra, valóban ki vannak-e téve a férfi táncosok a negatív sztereotípiáknak. Klasszikus balett, modern- és kortárs táncosokat kérdeztünk személyes tapasztalataikról.
Tánc hír

Jelentkezz az első urban dance vs. kortárs tánc párbajra!

Első alkalommal találkozik a két műfaj a Trafóban október 4-én. Ezen a napon nem a különbségek számítanak, csak a mozgás szenvedélyes szeretete. Bár versenyre kelnek a táncosok, a párbaj célja a tanulás és a tudásmegosztás.
Tánc ajánló

A zsonglőrködés forradalmára a Trafóban játszik az érzékeinkkel

A világ egyik legnagyobb zsonglőrjeként számontartott Jérôme Thomas és társulata a Magnétic című előadással mutatkozik be a Trafóban szeptember 20-án és 21-én.
Tánc kulturális örökség napjai

Járt már balettórán? Most érdemes benézni a Táncművészeti Egyetemre

Nyílt balett- és néptáncóra, könyvbemutató, épületbejás, jelmezek és berendezett enteriőr várja a látogatókat a kulturális örökség napjai alkalmából a Magyar Táncművészeti Egyetemen szombaton.
Tánc interjú

A finn művész, aki rengeteget tesz a magyar kortárs táncért: Jenna Jalonen

Az 5. dunaParton négy ízben is színpadra lép a 16 éves kora óta főleg Magyarországon élő Jenna Jalonen, akivel nyelvi és kulturális különbségekről és eltérő nézői reakciókról beszélgettünk.