Davalois Fearon: A vízkészlet kérdéseiről
Vannak a világnak olyan pontjai, ahol már pénzért veszik az ivóvizet. A jamaikai származású Davalois Fearon USA-ban élő családja például rendszeresen küld pénzt a Jamaikában élő rokonoknak ivóvízre. Ez a helyzet késztette arra a koreográfust, hogy elgondolkodjon a vízkészlet kérdéséről. A Consider Water című performansza során véletlenszerűen kioszt néhány csészét a közönség tagjai között, de csak néhányuk poharába önt vizet. Ezáltal a közönség megtapasztalhatja, milyen érzés nem részesülni a forrásból, az ivóvízből. Fearon az előadások után beszélgetéseket is tart szakemberek részvételével. „Ez egy lehetőség a közönség azon tagjainak, akik nem érzik a helyzet súlyosságát, hogy a saját bőrükön tapasztalják meg a nélkülözést” – fogalmazott Fearon.
Tünet Együttes: Utcai performansszal a szemét ellen
A Tünet Együttes Te szemét című utcai előadása a fogyasztói társadalom nemkívánatos melléktermékét, a szemetet állította fókuszba.
Az előadás a köztér különböző pontjain felbukkanó szemét-kommandó vicces-megdöbbentő akcióiból áll, melyek a gyanútlan járókelőket veszik célba, késztetik reakcióra.
A humorral és melankóliával teli performansz nemcsak a hulladék globálisan megoldatlan problémájára hívja fel a figyelmet, de a társadalom számára hasznavehetetlen, elértéktelenedett emberéletekére is. Bodnár Enikő jelmeztervező, iparművész kosztümjei és installációi a szemetet műalkotássá, kordokumentummá lényegítik át, hiszen egy adott társadalom legbeszédesebb portréját az általa termelt szemét festi meg.
Jody Sperling: Sarkvidéki tánc
Jody Sperling 2014-ben első táncosként részt vett egy tudományos sarkvidéki küldetésen. Az expedíció részeként hatalmas, Loïe Fuller-ihlette szárnyakkal táncolt a sarkvidék jegén és elkészítette a Ice Floe című, többszörösen díjazott rövid táncfilmet. A sarkvidéken szerzett tapasztalatait azóta is igyekszik táncelőadásokban továbbadni: 2015-ben mutatta be a Bringing the Arctic Home című táncelőadását, most pedig a széláramlatok változásával foglalkozik, ami a globális felmelegedés egyik következménye.
Rulan Tangen: Őshonos kultúrák és fenntarthatóság
Az indián felmenőktől származó koreográfus, Rulan Tangen a bennszülött törzsekre és az ősi kultúrák diverzitására kívánja felhívni a figyelmet.
„Amikor klímaváltozásról beszélünk, akkor valójában csak egyetlen, borzasztó tünetéről beszélünk egy olyan társadalmi rendszernek, ami az egyenlőtlenségen és a különböző létformák iránti tiszteletlenségen alapszik”
– mondja Tangen, a Dancing Earth koreográfusa, aki táncosi karrierje során megküzdött a rákkal. Jelenleg a Between Underground and Skyworld című darabon dolgozik, ami a megújuló energiákat kulturális, spirituális és gyakorlati szempontokból vizsgálja, beleértve a díszletet, ami szintén ökológiailag fenntartható alapanyagokból készül.
Duda Éva Társulat: Egy lehetséges jövő látlelete
Duda Éva 2018-ban bemutatott, Utópia című előadásában a jelen társadalmi, ökológiai folyamatai alapján gondolkodott el egy lehetséges jövőről. "Ebben a pillanatban óriási változások zajlanak a világban környezeti, társadalmi, politikai, tudományos téren, és ez elképesztő szélsőségeket eredményez, amikről felelősségünk beszélni művészként" - fogalmazott az előadás kapcsán korábbi interjúnkban Duda Éva. Létezik a globális felmelegedés? Veszélyben van az emberiség és a természet? Visszafordítható folyamat vagy már végérvényesen elkerülhetetlen a világ ökológiai pusztulása? Mindezen kérdéseket érinti az előadás, amiben a különböző életkorú, alkatú és „származású” táncosok a társadalom sokféleségét is megjelenítik.
Az előadás felvillantja azokat a társadalmi folyamatokat, amik odáig vezettek, hogy mára az emberiség kizsákmányolója lett a természetnek.
Lynn Neuman: Műanyag tánc
Lynn Neuman, a New York-i központú Artichoke Dance társulat igazgatója az egyszer használatos műanyagokkal, és az újrahasznosítás kérdésével foglalkozott előadásaiban. Voltak olyan darabjai, amikhez hatalmas mennyiségű műanyag hulladékot – palackokat és szatyrokat – gyűjtött össze és megkérte a közönséget, hogy saját szemetükkel ők is járuljanak hozzá az előadáshoz.
Van egy aha-élménye a nézőnek, ha látja, milyen gyorsan összegyűlik egy tetemes mennyiségű műanyag hulladék”
– mondta Lynn Neumann. Ez a kézenfekvő vizuális elem bevonja a közönséget Neumann darabjainak folyamatába, ami által nagyobb eséllyel változtatnak az egyszer használatos műanyagok megvásárlásán. "Ha egy fizikai folyamatban veszel részt, talán nem fogod mellőzni azokat a hulladéktermeléssel kapcsolatos tényeket, amiknek egyébként birtokában vagy” – fogalmazott a koreográfus.
(A fejlécképen Rulan Tangen és társulata, fotó: Paulo Tavares)