Tánc

Kovács Gerzson Péter: "Művészkém, ez lila"

2010.11.23. 10:57
Ajánlom
Kovács Gerzson Péter és a TranzDanz Szimultán ablak címmel mutatja be legújabb előadását a MU Színházban november 26-án. A koreográfus-látványtervező többek között a gondolkodás veszélyeiről és a művészet lilaságáról mesélt meg arról, hogyan vezet el egy ausztrál bennszülött párizsi fotója a csillagászatig és még tovább.

- Milyen témát, problémakört dolgoz fel a Szimultán ablak?

- Két évvel ezelőtt Örök élet termékek címmel készítettem egy előadást, amely a fogyasztói attitűddel foglalkozott, s ezt vizsgálva eljutottam egy olyan pillanat vizsgálatáig, amelyben nincsen múlt, nincsen jövő, csak a felfokozott fogyasztás mindent felülíró élménye. A szellemi ember számára, gondoltam, ez tulajdonképpen tartalom nélküli pillanat. De létezik-e tartalmas pillanat? És ha létezik, mitől tartalmas? Attól, hogy egyszerre, vagyis szimultán módon összesűrűsödik benne a múlt, a jelen és a jövő. Másrészről pedig: hogyan érzékeljük - nem fiziológiásan, hanem szellemileg - ezt a mindent magában foglaló pillanatot? Sehogyan máshogyan, mint a másik ember által: ablakot nyitunk egymásnak a világra. Ebben a folyamatos oda-visszatükröződésben megszűnik a te és az én, és minél több az ember, a kapcsolat, a tükröződés, annál bonyolultabb az egész rendszer. Röviden és egyszerűen ezek a dolgok járnak a fejemben, ezekre a gondolatokra épül a darab. Jöhet, persze, a cinikus reakció, hogy „Jaj, ez lila, művészkém!", de hát mit csináljak, ha így van.

- Elvont és személyes dolgokról beszélsz egyszerre.

- Folyamatosan igyekszünk távol maradni a konkréttól, hiszen a konkrét mindig korlátozott. Ugyanakkor az alkotás mégiscsak az alkotó személyiségéből fakad, de nem várhatom el a nézőtől, hogy érdekelje, hogyan keltem fel például. Csinálhatunk előadásokat a saját kis sorsocskáinkról, terapizálhatjuk magunkat, de nem erre való a művészet. Tehát a személyestől el kell jutni az általánosig, hogy arról, ami bennünk motoszkál, mások számára is értelmesen, érvényesen tudjunk beszélni. Jó, ha őszinte vagyok, terapizálom is magamat: inkább előadásokat csinálok, semmint hogy kirakatokat törjek vagy verekedjek az utcán.

- Említetted, hogy a Szimultán ablak ötlete egy korábbi előadásból ered. Sokáig foglalkoztat ugyanaz a probléma?

- Az alapkérdések mindig ugyanazok voltak, az azokra adott válaszok különbözhetnek. Mindaz, ami történik, arra épül, ami korábban már megtörtént. Ezért meg kell ismerni a régit, aztán erre építeni, hogy végül a mi építményünk is a múlt részévé váljon. A kortárs nem azt jelenti, hogy az aktuális hatásokra figyelve hozok létre valamit - mert hát mi más alapján csinálhatnék bármit?! A korai görög szobrászat időszakába nem tudom visszahelyezni magam, legfeljebb igyekszem megismerni és megérteni. A kortárs akkor tud megalapozottan működni, ha tudja, hogy előtte volt valami, amitől és amihez képest ő is az, ami, reaktív módon. Állandó téma velem kapcsolatban, hogyan lettem néptáncosból ilyen kortárs fazon. Hát úgy, hogy igen erősen foglalkoztat a hagyomány nevű rögzült bulinak a változásokra koncentráló gondolkodásmóddal való ütköztetése. Van-e állandóság a kultúrában a változások közepette? Hogyan viszonyulunk a saját kultúránk konstans elemeihez? Ezeket a konstans, mellérendelt elemeket hogyan rendezi újra időről időre a saját tudatunk? És végül: a legszűkebb lokálistól a globálisig engem érő ingerekből hogyan rakom össze a saját kultúrámat? Évekkel ezelőtt a Pompidou-ban láttam egy gigaméretű kiállítást, óriási anyaggal, hatalmas installációkkal, A föld mágiája, ez volt a címe. A fantasztikus gyűjteményben megakadt a szemem egy picike képen, talán 8x5 centis lehetett, egy ausztrál bennszülött ült a földön törökülésben, a teste ugyanolyan vörösre volt kenve, mint a talaj, és a homlokáról indulva két fehér, egymást keresztező hullámvonal haladt végig a testén, majd folytatódott a földön. Máig sem tudok szabadulni attól a képtől. Ki ez a muki? Miért kente be magát? Mi történik itt, ember? Elkezdtem felfejteni a kép jelentéseit, és amikor odáig jutottam, hogy elkezdtem csillagászati könyveket bújni, akkor mondtam azt, hogy elég. Ami leginkább lenyűgözött, hogy ez az egyetlen ember hányezer szállal kapcsolódik a társadalomhoz, amelyben él. Mert szerintem a művészet bármennyire is emberi, elsősorban mégis közösségi, társadalmi. Nincs értelme művészetről beszélni a vallási virtuóz esetében, aki évekre fölül a fára. Farigcsálhat bármit, de az sosem lesz művészet, mert belül marad, nem válik közösségivé, a közösségévé. És ha ez így van, akkor a másik emberrel kell foglalkozni, hisz hozzá szólunk.

- Hogyan lehet átadni a te személyességedet azoknak a táncosoknak, akik ezt nekem mint nézőnek közvetítik?

- A revü műfajában nincsen ilyen probléma, ott ugyanis Monsieur Berger kitalálja, hogy őneki 178 centi magas, adott mell-, derék- és csípőbőségű lányokra van szüksége, kiválasztja a tánckart, akik úgy dolgoznak, mint a robotok, és kész a produktum. Monsieur Berger azonban nem akar mondani semmit. Ha én viszont mondani akarok valamit, a gondolatot meg kell értetnem a társaimmal, és ha ők ezt megértik és elfogadják, máris hozzáadják önmagukat. Ez óhatatlanul része a procedúrának, ha akarnánk, se volna értelme küzdeni ellene. És nemhogy hagyom: kifejezetten igénylem, hogy a maguk módján oldják meg ezeket a feladatokat. Ha például azt mondom, hogy egy nagyon kellemes, feszültségmentes állapotot, pillanatot akarok megjeleníteni, akkor nem a saját életemből hozok példákat, hanem arra kérem a táncost, hogy ő keresse meg ezt az élményt a saját életében. Éppen ezért fiatal táncosokkal nem tudok dolgozni, kevés élményük van még, és ha van is, nemigen volt idejük kellőképpen feldolgozni, hogy azokat felidézve hitelesen tudják megjeleníteni, amit kérek.

- Te mire asszociálsz ebben a pillanatban, ha azt mondom: szimultán ablak.

- Pár napja láttam egy nőt, egy babakocsit tolt, mellette pedig egy öregembert gurítottak kerekesszékben. Erősen megrázó pillanat volt. Egyszerre láttam az élet elejét és végét. A múltat és a jövőt a saját jelenemben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Mácsai Pál lesz az utolsó ember a Földön? – új klippel jelentkezik a Platon Karataev

2025 elején jelenik meg a Platon Karataev zenekar negyedik stúdióalbuma, Napkötöző címmel. A lemez második, Nem felelhet című single-jéhez a zenekar frontembere, Balla Gergely koncepciójából Topolánszky Tamás Yvan írt és rendezett klipet.
Klasszikus

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Színház

Peller Károly a Veres 1 Színház előadásának legfontosabb titkát őrzi

Az emberi kapcsolatok összetettségére és törékenységére hívja fel a figyelmet Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte Hogyan nevezzelek? című darabja. A nagy sikerű francia filmből készített előadást a tízéves Veres 1 Színház, amely jubileumát Peller Károly debütálásával ünnepli.
Vizuál

Az ókori Mezopotámia művészetét bemutató, átfogó kiállítás nyílik a Szépművészeti Múzeumban

Az Istenek és démonok királysága – Mezopotámia Kr. e. 1000-500 című tárlat október 5-én nyílik meg, és egészen február elejéig látogatható. A szervezők szerint hasonló léptékű kiállítás tízévente csak egy-kettő van a világban.
Klasszikus

Neves internetes médiadíjért versenyez a Concerto Budapest közvetítése

Magyar komolyzenei, filmes és internetes világsiker: a Concerto Budapest 2024-es Mozart-napjának élő közvetítését beválasztották a 14. Lovie Awards döntőjébe.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Előremutató nemzetközi projekthez csatlakozott a Magyar Táncművészeti Egyetem

A Magyar Táncművészeti Egyetem csatlakozott egy a közép-európai táncművészeti egyetemek közti együttműködési projekthez, amelynek célja, hogy kialakítson egy olyan hallgatói és egyetemi hálózatot, amely összeköti a régió táncszíntereit.
Tánc hír

Gáláns jelmezfelajánlást kapott a Magyar Táncművészeti Egyetem a japán Atelier Yoshino Co. részéről

A Magyar Táncművészeti Egyetem campustúrát és fogadást tartott a Diplomáciai Testületek tagjai számára. Az esemény kiemelt programpontja volt az Atelier Yoshino Co. jelmezkészítő és -bérbeadó vállalat jelmezadományozási ceremóniája.
Tánc ajánló

A szerelem a központi témája a Duna Művészegyüttes legújabb bemutatójának

A Szerelemkert című produkció válogatást nyújt neves koreográfusok rég nem látott műveiből, kiegészülve az együttes jelenlegi repertoárján lévő koreográfiáival. A bemutató október 3-án lesz látható a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc ajánló

A Szegedi Nemzeti Színházban debütál a Duna Művészegyüttes Apák és fiak című előadása

A Duna Művészegyüttes Apák és fiak – Táncelőadás Nagy Albert gyűjtései nyomán című előadása egy sorozat kezdőállomása, melyben tisztelegni kívánnak a kiemelkedő munkát végző néptáncgyűjtők előtt.
Tánc ajánló

The Freaks – Világpremier cirkuszshow a Margitszigeten!

Augusztus 28-án a világon először lehet látni a szenzációs multimédiás cirkuszshowt: a The Freaks NOVA – Visionaire’s World című látványos produkcióját.