Tánc

Köztéri önmagunkra ismerés

2014.03.27. 10:11
Ajánlom
A Tünet Együttes Közhely című darabja sodró színpadi mix találkozásokról, előítéletekről és olyan gyerekkori emlékekről, amelyből minden felnőttnek akad legalább egy. Április 14-15-én ismét a Trafó színpadán.

Például amikor a tornasorban kiderül, hogy mindenkinek ugyanolyan, szabályos tornadressze van, csak az enyém más. Ardai Petra (a holland Space társulat rendezője) több szálon is futtatja az előadást: nemcsak a köztereken ellesett tipikus emberi viselkedésmintákat mutatja meg, hanem a konkrét helyzetekből felsejlő gyerekkori emléktöredékeket is. A próbafolyamat nemcsak a próbateremben, hanem a Moszkva téren is folyt. Nemcsak a tartalom és a forma különleges, hanem az együttműködés is: egy Hollandiában élő, ám helyspecifikus, különleges atmoszférájú előadásairól Magyarországon is jól ismert rendező dolgozik együtt az idén 11 éves, a tánc és színház határterületein mozgó, társulattal, a Tünet Együttessel.

Az előadás öt szereplőjének személyes története úgy mixelődik össze a járókelők történeteivel, ahogy egy DJ keveri a hangsávokat. És Varga Vince DJ valóban keveri a sávokat, miközben néha ő is belebújik egy-egy, általa alaposan megfigyelt Moszkva téren lézengő figura bőrébe. Zenei szerkesztőként, videóművészként és vizuális effektekért felelős munkatársként Varga Vince az utóbbi években a Katona József Színház több előadásában is közreműködött és számos más független színházi társulattal is dolgozott már együtt. A Tünet Együttes legújabb előadásának egyenrangú alkotórésze a szöveg és a tánc, ugyanakkora hangsúly van az előadók mozdulatain, mint színészi játékukon és az általuk elmondott szövegeken.

Szabó Réka, a Tünet Együttes művészeti vezetője-koreográfusa, a társulat alapítója szintén szereplője a Közhelynek, csakúgy, mint a színész alapképzettségű Gőz István ( a kaposvári Csiky Gergely Színház egykori tagja, több tucat magyar és külföldi film szereplője) és Szász Dániel táncos, mindketten alapító tagjai a Tünet Együttesnek. A Közhely című darab készítése Ardai Petra rendező számára is nagy kihívás volt, hiszen különböző képzettségű szereplőkkel (egy színésszel, egy DJ-vel és négy táncossal) kellett egyszerre tánc és színházi előadást kreálnia. Ardai Petra a Tünet Együttessel közös rendezésében is a radikális, ám finom provokációra utazik.

Ardai Petra, Hollandiában alkotó magyar rendezőn kívül a Tünet Együttes korábban már külföldi művészekkel is dolgozott együtt. 2011 februárjában bemutatott Propaganda című darabjukat a Frans Poelstra és Robert Steijn alapította united sorry művészduóval közösen készítették.

A Közhely című darabnak csak a kiindulópontja volt adott: a rendező két hónapon át minden nap kiküldte a szereplőket a Moszkva térre és egyéb közhelyekre, ahol a munkába, találkozókra siető vagy éppen bámészkodó embereket figyelték. Ezzel párhuzamosan különböző feladatokat, improvizációs gyakorlatokat is adott az előadóknak. Például mindenki kiválasztott magának egy embert, akinek a bőrébe képzelte magát, majd a próbaterembe visszatérve megpróbálták rekonstruálni a látottakat. Elkezdtek improvizálni a megélt szituációkra, amelyekből aztán hol elsuhanó életképek, hol pedig személyes gyerekkori emlékek és mozdulatok bontakoztak ki.

Az előadás a közhelyen túli közös helyet keresi, azt kutatja, hogy hogy hogyan kerülhetünk közelebb egy másik ember megértéséhez a saját történetünkön keresztül. Az alkotók mindezt táncos és szöveges formában, humorral és öniróniával, egyszerre hiperrealista és absztrakt stílusban fogalmazzák meg, élőben kevert zenével, DJ közreműködésével. A nézők könnyen magukra ismerhetnek a gesztusokban, mozdulatokban és történetekben, akárcsak egy pop dalban. Az előadás egypercnyi köztéri szemlélődés megnyújtott, elmélyített, magunkra és egymásra vonatkoztatott olvasata.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.