Például amikor a tornasorban kiderül, hogy mindenkinek ugyanolyan, szabályos tornadressze van, csak az enyém más. Ardai Petra (a holland Space társulat rendezője) több szálon is futtatja az előadást: nemcsak a köztereken ellesett tipikus emberi viselkedésmintákat mutatja meg, hanem a konkrét helyzetekből felsejlő gyerekkori emléktöredékeket is. A próbafolyamat nemcsak a próbateremben, hanem a Moszkva téren is folyt. Nemcsak a tartalom és a forma különleges, hanem az együttműködés is: egy Hollandiában élő, ám helyspecifikus, különleges atmoszférájú előadásairól Magyarországon is jól ismert rendező dolgozik együtt az idén 11 éves, a tánc és színház határterületein mozgó, társulattal, a Tünet Együttessel.
Az előadás öt szereplőjének személyes története úgy mixelődik össze a járókelők történeteivel, ahogy egy DJ keveri a hangsávokat. És Varga Vince DJ valóban keveri a sávokat, miközben néha ő is belebújik egy-egy, általa alaposan megfigyelt Moszkva téren lézengő figura bőrébe. Zenei szerkesztőként, videóművészként és vizuális effektekért felelős munkatársként Varga Vince az utóbbi években a Katona József Színház több előadásában is közreműködött és számos más független színházi társulattal is dolgozott már együtt. A Tünet Együttes legújabb előadásának egyenrangú alkotórésze a szöveg és a tánc, ugyanakkora hangsúly van az előadók mozdulatain, mint színészi játékukon és az általuk elmondott szövegeken.
Szabó Réka, a Tünet Együttes művészeti vezetője-koreográfusa, a társulat alapítója szintén szereplője a Közhelynek, csakúgy, mint a színész alapképzettségű Gőz István ( a kaposvári Csiky Gergely Színház egykori tagja, több tucat magyar és külföldi film szereplője) és Szász Dániel táncos, mindketten alapító tagjai a Tünet Együttesnek. A Közhely című darab készítése Ardai Petra rendező számára is nagy kihívás volt, hiszen különböző képzettségű szereplőkkel (egy színésszel, egy DJ-vel és négy táncossal) kellett egyszerre tánc és színházi előadást kreálnia. Ardai Petra a Tünet Együttessel közös rendezésében is a radikális, ám finom provokációra utazik.
Ardai Petra, Hollandiában alkotó magyar rendezőn kívül a Tünet Együttes korábban már külföldi művészekkel is dolgozott együtt. 2011 februárjában bemutatott Propaganda című darabjukat a Frans Poelstra és Robert Steijn alapította united sorry művészduóval közösen készítették.
A Közhely című darabnak csak a kiindulópontja volt adott: a rendező két hónapon át minden nap kiküldte a szereplőket a Moszkva térre és egyéb közhelyekre, ahol a munkába, találkozókra siető vagy éppen bámészkodó embereket figyelték. Ezzel párhuzamosan különböző feladatokat, improvizációs gyakorlatokat is adott az előadóknak. Például mindenki kiválasztott magának egy embert, akinek a bőrébe képzelte magát, majd a próbaterembe visszatérve megpróbálták rekonstruálni a látottakat. Elkezdtek improvizálni a megélt szituációkra, amelyekből aztán hol elsuhanó életképek, hol pedig személyes gyerekkori emlékek és mozdulatok bontakoztak ki.
Az előadás a közhelyen túli közös helyet keresi, azt kutatja, hogy hogy hogyan kerülhetünk közelebb egy másik ember megértéséhez a saját történetünkön keresztül. Az alkotók mindezt táncos és szöveges formában, humorral és öniróniával, egyszerre hiperrealista és absztrakt stílusban fogalmazzák meg, élőben kevert zenével, DJ közreműködésével. A nézők könnyen magukra ismerhetnek a gesztusokban, mozdulatokban és történetekben, akárcsak egy pop dalban. Az előadás egypercnyi köztéri szemlélődés megnyújtott, elmélyített, magunkra és egymásra vonatkoztatott olvasata.