Tánc

Kritikapályázat: Perdita románc

2015.03.24. 12:51
Ajánlom
A Manon bemutatásával tovább épül a Magyar Nemzeti Balett amúgy is sokszínű repertoárja. Sir Kenneth MacMillan ma már klasszikusnak számító alkotása kedvelt darab a külföldi együttesek repertoárjában. Az Operaházban négy szereposztásban is sikerült kiállítani. Az első szereposztásban Shoko Nakamura táncolja a címszerepet, partnereként Oláh Zoltán a társulat étoile-ja látható. KRITIKAPÁLYÁZAT

Abbé Prévost regénye meglehetősen szokatlan választás balett alapanyagnak. Nem egy tündérmese, mi több, a kéktiszta szerelembe is belerondít egy jó adag kapzsiság. Ráadásul pont a címszereplő csábul el a világi pompa és javak hatására, ahelyett, hogy állhatatosan várná azt, akit neki rendelt az ég. Egyszóval hiányoznak azok a toposzok és ideálok, amelyeket általában a klasszikus baletthoz szoktak társítani. A Manon sokkal földközelibb, mint a balettirodalom egyéb művei, emiatt pedig talán könnyebb is leírni, szerencsevadásznak látni a főszereplőt. De mégis pont ez jellemvonása az, amitől annyira sikeres tud lenni a darab.

Manon váratlanul csöppen a nagyvárosi forgatagba. Lenyűgözi az életében először látott pompa, és elérhető közelségbe kerül az a luxus, amiről addig csak álmodhatott. Ugyanakkor megismerkedik egy fiatalemberrel, Dés Grieux-vel, aki révén megismeri a szerelmet is. Nakamura hitelesen adja vissza az új miliőbe csöppent, ártatlan, fiatal lány rácsodálkozását Lescaut amúgy megkérdőjelezhető értékrendű világára. Kíváncsian veti bele magát a fogadó vidám forgatagába. Beszáll a játékba a többiek játékába, incselkedve libben oda-vissza a megbabonázott, kéjsóvár vendégek között. Dés Grieux-t csak akkor veszi észre, amikor a népes társaság betér a fogadóba. Oláh szólója több mint puszta szerelmi vallomás, karakterében inkább hasonlít egy kinyilatkoztatásra. Oláh egy komolyabb, tapasztaltabb, de az illúzióktól még nem teljesen szabad Dés Grieux-t formál meg.

Ezért esik olyan nagyon nehezére, hogy az érzelmein kívül mást nem nagyon tud nyújtani. Az első felvonás második jelentében lévő pas de deux-jük is arról szól, hogy Dés Grieux szinte porteurként próbálja kiszolgálni a követelőző Manont. Cserébe viszont nem kér semmit (nem úgy, mint később Monsieur G. M., aki pénzért akarja megszerezni a lány bájait). Jutalma mégis az, hogy a pas de deux utolsó két emelésében Manon teljes mértékben rábízza magát. Ezek nem kimunkált balett elemek. Nakamura csak úgy ott van Oláh emelésében. Ilyen természetességgel a továbbiakban már nem találkozunk.

Manon annak ellenére, hogy elkötelezi magát Dés Grieux mellett belekóstolna a nagyvilági életbe is. Monsieur G. M. ajándékai és Lescaut rábeszélése hatására feltámad hiúsága. Kíváncsi arra, hogy mit tud elérni saját maga által. A bordély táncosnői közt pedig valódi bálkirálynő lesz. Nakamura erre a kettősségre alapozva táncolja tovább a karaktert. Megjelennek az első felvonásból bizonyos mozdulatok, mint a spiccen tovalibbenő tipegése, de ez játékosság helyett már kiszámított csábításnak tűnik. Persze az álarc alatt ott van a korábbi Manon, de a pompa és a csillogás nyomot hagy rajta.

Ezért a kalandért súlyos árat kell fizetnie. Bátyját elveszti és Dés Grieux-vel együtt száműzetésbe kényszerülnek. New Orleans kikötője Manon számára a vezeklés helye. De itt se lel nyugalomra, a megaláztatás mellett erőszak jut neki osztályrészül. Utoljára még felrémlenek emlékei, de a finálé pas de deux-jében már csak önmaga árnyékaként van jelen. Oláh Dés Grieux-je kétségbeesetten támogatja partnere minden mozdulatát, mintha ezzel akarna új életet lehelni belé. De Manon már nem tudja úgy megölelni, mint a legelső jelenet végén.

Jurij Kekalo kicsit nyers Lescaut szerepében. Intrikusnak inkább elmegy a figurája, mint a második felvonás részeg bohócának. Partnere Kozmér Alexandra viszont finom humorral formálja meg Lescaut szeretőjét. A kurtizán mindenben Manon ellentéte. A szólója mögött meghúzódó hedonizmus valódi.

Manon ugyan elbukik, de nem egyedül kell szembenéznie a pusztulással. Dés Grieux hiába próbálja sorozatosan megmenteni. Kudarcuk ugyan fájó és végzetes, de mindennek ellenére egymás iránti hűségük az utolsó pillanatig összekapcsolja őket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Jazz/World

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Amikor a tánc találkozik a jelnyelvvel

Frenák Pál már rég kitalálta a kettő házasítását, sőt saját formanyelve egyik alapkövévé avatta, de itt egészen más, sokkal konkrétabb formában láthatjuk a találkozásukat.
Tánc ajánló

Csipkerózsika nővé válik

A Coincidance Társulat legújabb előadása, az Aurora egy olyan Csipkerózsika történet, amely Gyulai Júlia koreográfiájával a nővé válás univerzális történetét meséli el egy korántsem mindennapi táncelőadás formájában.
Tánc cirkusz

Elefántfürdetéssel indul a Cirkuszok Éjszakája

Idén is elefántfürdetéssel indul szombaton Balatonlellén a Cirkuszok Éjszakája. Az országos sorozat keretében a Magyar Nemzeti Cirkusz, a Richter Flórián Cirkusz, a Fővárosi Nagycirkusz, az Exit Cirkusz és az Eötvös Cirkusz várja különleges programokkal a közönséget.
Tánc recirquel társulat

Ukrán artisták, anyaföld és elemelkedés a Recirquel új előadásában

Idén is meghívást kapott a világ legnagyobb előadó-művészeti fesztiváljára a Recirquel. Ezúttal a Vági Bence által rendezett, hét világklasszis ukrán artistát felvonultató My Land című előadást viszi a társulat.
Tánc gyász

Elhunyt a Macskák koreográfusa

Gillian Lynne, 92 éves brit művész vasárnap este halt meg a londoni Princess Grace kórházban - közölte Twitter-üzenetben férje, Peter Land színész.