Tánc

Kritikapályázat: Perdita románc

2015.03.24. 12:51
Ajánlom
A Manon bemutatásával tovább épül a Magyar Nemzeti Balett amúgy is sokszínű repertoárja. Sir Kenneth MacMillan ma már klasszikusnak számító alkotása kedvelt darab a külföldi együttesek repertoárjában. Az Operaházban négy szereposztásban is sikerült kiállítani. Az első szereposztásban Shoko Nakamura táncolja a címszerepet, partnereként Oláh Zoltán a társulat étoile-ja látható. KRITIKAPÁLYÁZAT

Abbé Prévost regénye meglehetősen szokatlan választás balett alapanyagnak. Nem egy tündérmese, mi több, a kéktiszta szerelembe is belerondít egy jó adag kapzsiság. Ráadásul pont a címszereplő csábul el a világi pompa és javak hatására, ahelyett, hogy állhatatosan várná azt, akit neki rendelt az ég. Egyszóval hiányoznak azok a toposzok és ideálok, amelyeket általában a klasszikus baletthoz szoktak társítani. A Manon sokkal földközelibb, mint a balettirodalom egyéb művei, emiatt pedig talán könnyebb is leírni, szerencsevadásznak látni a főszereplőt. De mégis pont ez jellemvonása az, amitől annyira sikeres tud lenni a darab.

Manon váratlanul csöppen a nagyvárosi forgatagba. Lenyűgözi az életében először látott pompa, és elérhető közelségbe kerül az a luxus, amiről addig csak álmodhatott. Ugyanakkor megismerkedik egy fiatalemberrel, Dés Grieux-vel, aki révén megismeri a szerelmet is. Nakamura hitelesen adja vissza az új miliőbe csöppent, ártatlan, fiatal lány rácsodálkozását Lescaut amúgy megkérdőjelezhető értékrendű világára. Kíváncsian veti bele magát a fogadó vidám forgatagába. Beszáll a játékba a többiek játékába, incselkedve libben oda-vissza a megbabonázott, kéjsóvár vendégek között. Dés Grieux-t csak akkor veszi észre, amikor a népes társaság betér a fogadóba. Oláh szólója több mint puszta szerelmi vallomás, karakterében inkább hasonlít egy kinyilatkoztatásra. Oláh egy komolyabb, tapasztaltabb, de az illúzióktól még nem teljesen szabad Dés Grieux-t formál meg.

Ezért esik olyan nagyon nehezére, hogy az érzelmein kívül mást nem nagyon tud nyújtani. Az első felvonás második jelentében lévő pas de deux-jük is arról szól, hogy Dés Grieux szinte porteurként próbálja kiszolgálni a követelőző Manont. Cserébe viszont nem kér semmit (nem úgy, mint később Monsieur G. M., aki pénzért akarja megszerezni a lány bájait). Jutalma mégis az, hogy a pas de deux utolsó két emelésében Manon teljes mértékben rábízza magát. Ezek nem kimunkált balett elemek. Nakamura csak úgy ott van Oláh emelésében. Ilyen természetességgel a továbbiakban már nem találkozunk.

Manon annak ellenére, hogy elkötelezi magát Dés Grieux mellett belekóstolna a nagyvilági életbe is. Monsieur G. M. ajándékai és Lescaut rábeszélése hatására feltámad hiúsága. Kíváncsi arra, hogy mit tud elérni saját maga által. A bordély táncosnői közt pedig valódi bálkirálynő lesz. Nakamura erre a kettősségre alapozva táncolja tovább a karaktert. Megjelennek az első felvonásból bizonyos mozdulatok, mint a spiccen tovalibbenő tipegése, de ez játékosság helyett már kiszámított csábításnak tűnik. Persze az álarc alatt ott van a korábbi Manon, de a pompa és a csillogás nyomot hagy rajta.

Ezért a kalandért súlyos árat kell fizetnie. Bátyját elveszti és Dés Grieux-vel együtt száműzetésbe kényszerülnek. New Orleans kikötője Manon számára a vezeklés helye. De itt se lel nyugalomra, a megaláztatás mellett erőszak jut neki osztályrészül. Utoljára még felrémlenek emlékei, de a finálé pas de deux-jében már csak önmaga árnyékaként van jelen. Oláh Dés Grieux-je kétségbeesetten támogatja partnere minden mozdulatát, mintha ezzel akarna új életet lehelni belé. De Manon már nem tudja úgy megölelni, mint a legelső jelenet végén.

Jurij Kekalo kicsit nyers Lescaut szerepében. Intrikusnak inkább elmegy a figurája, mint a második felvonás részeg bohócának. Partnere Kozmér Alexandra viszont finom humorral formálja meg Lescaut szeretőjét. A kurtizán mindenben Manon ellentéte. A szólója mögött meghúzódó hedonizmus valódi.

Manon ugyan elbukik, de nem egyedül kell szembenéznie a pusztulással. Dés Grieux hiába próbálja sorozatosan megmenteni. Kudarcuk ugyan fájó és végzetes, de mindennek ellenére egymás iránti hűségük az utolsó pillanatig összekapcsolja őket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabó István filmje nyitja a ma kezdődő Magyar Mozgókép Szemlét

A szombatig tartó rendezvényen 59, Magyar Filmdíjra jelölt művet, valamint számos versenyen kívüli filmet vetítenek a Corvin moziban.
Vizuál

Szabó István nem veszi át életműdíját

Az Oscar- és Kossuth-díjas rendező kitüntetését a közelmúltban többen kritizálták Szabó István ügynökmúltja miatt.
Klasszikus

A lipcsei kántor, aki mindannyiunkat összeköt – Jön a Bach Bridges fesztivál

Bach és Beethoven lesz a főszereplője az idei Bach Bridges Fesztiválnak március 31. és április 3. között a Budapest Music Centerben. A két korszakalkotó zseni munkássága a jelenkor perspektívájából és a nyugatitól eltérő esztétika fénytörésében is megmutatkozik a fesztivál változatos programjában.
Klasszikus

A mi Kodályunk – Zenés ismeretterjesztő film a mozikban

Március 6-a Kodály Zoltán, a világhírű zeneszerző és népzenekutató halálának évfordulója. A 20. század korszakalkotó zenetudósa előtt tisztelegve, március 11-től érkezik a mozikba A mi Kodályunk című rendhagyó dokumentumfilm, amely Kodály kevéssé ismert fiatalkorát dolgozza fel két kimagaslóan tehetséges ifjú muzsikus szemszögéből, egy 1910-es szerzői estet állítva középpontba.
Színház

Három alkotás szerzői kaptak idén Kortárs Magyar Dráma-díjat

Székely Csaba, Schwechtje Mihály, valamint Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya szövegét díjazták a Radnóti Zsuzsa által alapított elismeréssel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Élet és a halál közti lebegés – Újra színpadon Feledi János Rekviemje

A felújított előadás március 4-én látható a Nemzeti Táncszínházban, a Budapest Táncfesztivál programjában.
Tánc magazin

Elbűvölte a Jacqueline du Pré életéről szóló balett Daniel Barenboim karmestert

Bemutatták a legendás csellista életéről szóló balettelőadást a brit Királyi Operaházban. Özvegye, Daniel Barenboim is pozitívan nyilatkozott a produkcióról.
Tánc hír

Névtelen vádak miatt felfüggesztették a Berlini Állami Balettiskola két vezetőjét

A bejelentés a tanítványokkal való rossz bánásmódról szól. A két vezetőt a kivizsgálás idejére felmentették a munkavégzés alól.
Tánc hír

Ünnepelt koreográfusok munkái a Budapest Táncfesztiválon

Franciaország, Nagy Britannia és New York neves táncegyüttesei mellett a legnagyobb magyar tánctársulatok is várják az érdeklődőket február 27. és március 11. között.
Tánc gyász

Elhunyt Erdélyi Alice balettművész

Az Operaház egykori magántáncosa 91 éves volt.