A moszkvai Bolsoj Színház művészeti vezetője, a 43 éves Szergej Filin január 17-én este égési sérülést szenvedett, mert egy ismeretlen támadó savat fröccsentett az arcába. Fennállt a veszélye, hogy elveszíti a látását, teljes felépüléséhez legjobb esetben is hat hónapot jósoltak az orvosok.
A színház főigazgatója, Anatolij Ikszanov szerint Filin tisztában volt vele, hogy valaki fenyegeti őt, és megpróbálja aláásni pozícióját. A művészeti igazgató autóját a támadás hetén megrongálták, január elején pedig hackertámadás áldozata lett. Ikszanov eleinte úgy vélte, hogy a támadás Filin szereposztási döntéseivel van összefüggésben. "Ő az elvek embere, akitől távol áll a megalkuvás. Ha úgy ítéli meg, hogy egy táncos nem áll készen, vagy képtelen előadni a darab egy részét, akkor nem osztja rá a szerepet" - húzta alá az igazgató az állami televíziónak nyilatkozatva. Szerinte a támadás célja egyértelműen az intézmény vezetőségének megosztása és összeugrasztása volt. A színház vezető magántáncosát, Szvetlana Zaharovát mélyen megérintette az eset. "Csupán most szembesültünk azzal, hogy milyen veszélyes munkát jelent a Bolsoj igazgatójának lenni" - mondta.
A Bolsoj számos csillaga, köztük az egyik legünnepeltebb táncosának számító Nyikolaj Ciszkaridze is panaszkodott már a művészeti igazgató táncosokkal szembeni állítólagos igazságtalan bánásmódjára. Az orosz média rendszeresen beszámol a színház művészeti programját övező feszültségekről. 2011-ben két táncos - Natalja Oszipova és Ivan Vasziljev - jelentette be távozását az intézmény új repertoárjával szembeni tiltakozás jeleként. Alekszej Ratmanszkij - 2004 és 2008 között a Bolsoj művészeti igazgatója - szerint a színházat ármánykodás hatja át. "Ami Szergej Filinnel történt, az nem volt váratlan. A Bolsoj több sebből vérzik. Undorító pöcegödre a művészekkel barátkozó kívülállóknak, a spekulánsoknak, a sajtóban megjelenő hazugságoknak, a személyzet botrányos nyilatkozatainak és a félőrült rajongóknak, akik készek rá, hogy azonnal átharapják a torkát kedvenceik riválisainak" - írta Facebook-bejegyzésében Ratmanszkij, aki jelenleg az American Ballet Theater vendégművésze.
Filinről fotók is megjelentek a sajtóban, ezeken kötéssel a fején látható moszkvai kórházi szobájában. "Rettegtem. Azt hittem le fog lőni... Megfordultam, hogy elfussak, de utolért" - írta le a vele történteket a REN TV-nek a Bolsoj 42 éves művészeti igazgatója, korábbi csillaga. Elmondása szerint támadója "arca teljesen el volt takarva egy sállal vagy valamiféle kötéssel, mint egy símaszk, csak a szemei látszottak".
Filin azóta sikeres műtéten esett át, most pedig egy különleges eljárással, méhlepény segítségével gyógyulhat a művészeti igazgató. A szemek vérellátását és a szövetek regenerációját segítendő használták azt a módszert, amelyet "amniotikus kötőhártya-plasztikának" neveznek - magyarázta a Moszkovszkij Komszomolec című lapnak Alekszandr Mityicskin, a Szergej Filint kezelő moszkvai 36-os számú klinika főorvosa. "Szergej szemoperációja során mi is egy szülő nő méhlepényét használtuk fel, pontosabban annak egy hártyáját, amelyet a sérült felületen helyeztünk el. Egészséges nőtől kellett a placenta, aki egészséges gyermeket hozott a világra komplikációk nélkül, normál időben. Felhívtak bennünket a szülőotthonból, amikor már folyamatban volt a szülés, és mi autót küldtünk a placentáért. Az asszony beleegyezésével kaptuk meg az anyagot, de nem tudta, kinek adja" - számolt be a főorvos az emberi méhlepény alkalmazásáról.
A moszkvai klinika főorvosa arról is beszámolt, hogy a Bolsoj balettigazgatójának arcát az orosz Andrej Alekszejev professzor különleges eljárásával kezelik. A moszkvai orvostovábbképző akadémia laborjában úgynevezett mátrix hálón növesztik azokat a sejteket, amelyek képesek újratermelni a bőrfelületet, a kötőszöveteket. Az eljárást főként a mély égési sérüléseknél alkalmazzák. Szergej Filinnél pedig nagyon jó eredményt értek el vele, mert robbanásszerűen indult be a hámosodás - mondta el a főorvos. Időközben az orosz egészségügyi tárca közölte, hogy Szergej Filint a németországi Aachenben fogják tovább kezelni.
Az orosz művészvilágot eközben újabb botrány rázta meg. Az Izvesztyija című napilap arról tudósított, hogy a moszkvai Nagyszínház egyik legnevesebb prímabalerinája nem akar visszatérni Kanadából férje, Vlagyiszlav Moszkaljov producer és a Vlagyimir Vinokur ismert orosz humorista és színházigazgató között kialakult konfliktus miatt. Szvetlana Lunykina a lapnak elmondta, hogy félti családját és maga is fél, mert megzsarolták és fenyegetéseket kapott. Feltörték internetes oldalát is. A vita férje és Vinokur között - a Matilda Kseszinszkajáról, a Párizsban 1971-ben, 99 évesen elhunyt híres orosz balerináról és balett pedagógusról készítendő film miatt - mára igencsak elmérgesedett.
Vinokur a nevét viselő alapítványtól állítása szerint ellopott 3,7 millió dollárt követeli vissza Lunykina férjétől, és minden követ megmozgat annak érdekében, hogy visszaszerezze a pénzt. Az orosz szövetségi nyomozó hivatal tavaly novemberben büntetőeljárást indított a Kanadában fél éve tartózkodó balerina férje ellen. Lunykina viszont azt nyilatkozta az Izvesztyijának, hogy Szergej Filin, a Bolsoj balett-igazgatója nem akarta, hogy ő visszatérjen, mert jó kapcsolatban van a Vinokur Alapítvánnyal. Szergej Filint a sajtónyilatkozat megjelenése idején műtötték, ezért helyette Jekatyerina Novikova, a Nagyszínház szóvivője reagált a vádakra. Kijelentette, hogy a művészeti igazgató nagy tisztelettel és szeretettel viszonyult Szvetlana Lunykinához és ragaszkodott ahhoz, hogy részt vegyen a Bolsoj előadásaiban.