Tánc

„Lajtha személyes varázsa bilincselt le”

2017.04.07. 10:30
Ajánlom
2017-ben ünnepeljük Lajtha László születésének 125. évfordulóját, ami remek alkalom arra, hogy a két zeneszerző óriás, Bartók és Kodály mellett Lajtha László is elfoglalja helyét a legnagyobb magyar zeneszerzők között. A Nemzeti Táncszínház a Zeneakadémiával közös együttműködésben ez alkalomból Lajtha Capriccio című művét tűzte műsorra. A Budapesti Tavaszi Fesztivál programjáról az alkotók, Barta Dóra koreográfus és Ménesi Gergely karmester beszéltek.

- Dóra, te nem a hagyományos utat választottad, a Capriccio eredeti története mellett a hangsúlyt a szerző, Lajtha László személyére helyezed. Miért lett ez a koncepciód?

Barta Dóra

Barta Dóra (Fotó/Forrás: Nemzeti Táncszínház)

- Barta Dóra: Ménesi Gergelytől származik a teremtő gondolat, hogy a Capricciot színre vigyük. Meghallgattam a művet, tanulmányoztam a forrásanyagokat, és tulajdonképpen az első pillanattól kezdve a zenei szinopszis helyett

Lajtha személyes varázsa, élettörténete bilincselt le.

A zeneszerző művészé, aki Bartók, Kodály méltó kortársaként, mégsem a harmadikként jelentkezik a kollektív tudatunkban. Csodálatos zene, egészen titokzatos tartalmakkal. Olyan, ami felkelti az érdeklődést, mi több, kíváncsivá is tesz. Életérzésekkel, életrajzi utalásokkal gazdagított új szinopszis született, Németh Virág dramaturg segítségével, úgy, hogy az eredeti Capriccio történet is megtalálja benne a maga helyét. Véleményem szerint a kortárs tánc mindenhez illeszthető műfaj. Fő ismérve, hogy korszerűsít, vagyis kapcsolódási pontokat keres a kortárs kultúra és a hagyományos, tradicionális értékek között. A produkció nemcsak az élőzene miatt lesz esszenciális, hanem az erős vizuális világ megteremtése által is, amihez Bordos László Zsolt, a 3D mapping világhírű szakértője készít csodálatos videotartalmat.

- Gergely, mit gondol, miért játsszák méltatlanul ritkán Lajtha László műveit Bartók és Kodály szerzeményeihez képest? Miért érzi aktuálisnak az ő zenéjét és történetét?

Ménesi Gergely

Ménesi Gergely (Fotó/Forrás: Szeghő Áron)

- Ménesi Gergely: Lajtha László műveit sorra megismerve alakult ki bennem a kép és értettem meg az ő könnyen felismerhető stílusát. Frappáns zene az övé, egyszerű, átlátható, ugyanakkor disszonáns és félreismerhetetlenül magyar. Miután a gregorián éneket és a népdalt is remekül ismerte, kompozíciói dallamai könnyen énekelhetőek.

Lajtha László élete, hivatása példa minden zenész számára.

Népdal és hangszeres népi zene gyűjtése mellett tanított és zenét szerzett, kórust vezetett. A néptánc mozgófilmen történő gyűjtését ő kezdeményezte. Nyitott volt a különböző zenei irányzatokra. Gazdag egyénisége megismerhető zenéjén keresztül is, ezért műveit játszanunk belső elköteleződés miatt szükséges!

- Meséljen erről a kevésbé ismert műről!

- MG: A Capriccio egy vidám mese, amelyben a jó győzedelmeskedik.

A történetet és a zenét 1944-ben veti papírra Lajtha, elfelejtkezik a bombatámadásokról, folyamatosan komponál. 14 tételből álló zenei füzért hallunk majd. Dióhéjban: egy malom tulajdonosát akarják elüldözni, de az ifjú szerelmespár mindezt megakadályozza. Egy szöveges és egy néma változat is fennmaradt. A lényeg mindkettőben az igazgató, azaz a bábok, táncosok mestere, aki bűvész erejével meg tudja állítani az időt, és át tud bárkit változtatni.

- Ha egy mondatban kellene összefoglalni, akkor kinek ajánlanák ezt az előadást?

- BD: Akkor inkább egy szóban: mindenkinek.

- MG: Bemutatónkat 10 év fölötti nézőknek ajánlom – a XX. század első felének történelme pereg le majd előttünk. Egy elgondolkodtató, megrendítő előadást viszünk színpadra, amelyben az európai kultúra lovagja, egy termékeny zeneszerző, az emelkedett, meg nem értett, de mégis boldog ember, Lajtha László jelenik meg!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Balázs János ingyenes koncertet ad a Zeneakadémia előtt

Balázs János ad ingyenes zongorakoncertet szombaton a romantikus zeneirodalom legismertebb alkotóinak műveiből a Zeneakadémia előtti téren, ahol erre az estére komponált videóinstallációkat is láthatnak az érdeklődők.
Klasszikus

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center

Marton Éva operaénekes, Kurtág György zeneszerző, valamint Fischer Iván és Fischer Ádám karmesterek kapták idén a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját.
Jazz/World

Libabőrösek lettünk Freddie Mercury elveszettnek hitt felvétele hallatán

A Time című dal egyetlen zongorával előadott, elveszettnek hitt változata Time Waits For No One címen jelent meg csütörtökön.
Klasszikus

Alexander Pereira távozik a milánói Scalából

Az osztrák szakembernek már 2014-es érkezése is nagy viharokat kavart, távozásában egy meghiúsult szponzori szerződés játszhatott közre. Guiseppe Sala, Milánó polgármestere és a Scala Alapítvány elnöke közölte kedden az operaház felügyelőtanácsának három órás tanácskozását követően, hogy nem hosszabbítják meg az intendáns szerződését. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

A tánc a legjobb kulturális immunerősítő – elkezdődött a 15. Magyar Táncfesztivál

Két tánctechnikai bravúr-darabbal nyitott hétfőn este Győrben a Magyar Táncfesztivál.
Tánc videó

Újabb táncos portréfilm a láthatáron, ezúttal Natalia Osipováról

A Force of Nature című új dokumentumfilm a méltán híres balerina karrierjének egy évét követi nyomon.
Tánc hír

Életrajzi film készül Alvin Aileyről, az afroamerikai modern tánc úttörőjéről

A filmet az Oscar-díjas Holdfény című dráma rendezője, Barry Jenkins forgatja – értesült a The Hollywood Reporter.
Tánc magazin

3D-s hologrammal helyettesítik az állatokat ebben a cirkuszban

A német Roncalli Cirkusz merész húzással modernizálta a műfajt: élő állatok helyett a modern technikát vetik be.
Tánc videó

A legnehezebb témákhoz humor kell – Gál Eszter és Hód Adrienn a Kult50-ben

Gál Eszter, az Artman Egyesület alapítója és Hód Adrienn koreográfus beszélgetnek a Kult50 kamerái előtt humorról, közönségről, közösségről és a táncról, ami mindenkié.