A független kortárstánc alkotókat és előadókat nem csupán a pandémia és az energiaválság érintette érzékenyen, de a kultúrafinanszírozás anomáliái sem kedveztek a területnek. Mindezek következményeként a megszokotthoz képest jelentősen kevesebb előadás született, így a kuratórium is egy szűkebb kínálatból válogathatott.
A kuratórium tagjai: Artner Szilvia Sisso újságíró; Bálint Orsolya tánckritikus, újságíró; Erdődi Katalin független kurátor, dramaturg; Fuchs Lívia tánctörténész, tánckritikus; Králl Csaba tánckritikus, szerkesztő; Komjáthy Zsuzsa tánckritikus; Rényi András esztéta; Százados László művészettörténész; Török Ákos tánc- és színikritikus, a Fidelio rovatvezetője.
A grémium a 2022-es év bemutatói közül többszörös szűrést követően végül hét előadást vitatott meg, közülük került ki a három nominált előadás: a Hód Adrienn által koreografált Harmonia, Szeri Viktor fatique című szólója és Biczók Adrienn munkája, a Delicate. A különdíjat a grémium már kicsivel korábban, május 10-én nyilvánosságra hozta a szinhaz.net-en: Börcsök Boglárka kapta a The Art of Movement című dokumentumfilmjéért és a Figuring Age elnevezésű performansz-installációért.
A Trafóban tartott, május 10-i díjátadóról, Börcsök Boglárka mellett Hód Adrienn és a Szeri Viktor térhetett haza a kortárstánc előző évi legjobbjainak járó elismeréssel.
Részletek Hód Adrienn és a brémai Unusual Symptoms Harmonia-előadásának laudációjából
Erről az előadásról nem (csak) laudációt kéne írni, hanem alapos, mélyreható tanulmányokat. Jelen rövid írással dadogva, döcögősen csupán a felszínt karcolgatom. Amit ugyanis Hód Adrienn és munkatársai az Unusual Symptoms / Theater Bremen alkotócsapatával és táncosaival kollaborációban színpadra állítottak, az
új, kiemelt fejezet a vegyes képességű előadókkal készült előadások sorában nemzetközi mércével is.
(…) Az est végére teljesen indifferenssé válik, hogy ez egy inkluzív, vegyes képességű szereplőket felvonultató színpadi mű. Lényegtelen, hogy kinek van hendikepje, és mekkora, hiszen hendikepje – ahogy előnye, erőssége is – valahol mindenkinek van. A nagybetűs ember áll a nézői figyelem fókuszában, akár rendhagyó, akár nem rendhagyó testtel bír, a maga elementáris egyedülvalóságában és személyre szabott korlátaival. (Králl Csaba írása)
Részletek Szeri Viktor fatique című darabjának laudációjából
A táncos finoman erezett, monokróm mozgása, Molnár András önmagában is teljes értékű dramaturgiai ívet húzó zenéi, valamint Páll Tamás képei, amelyek a mozgó alak alá és mögé kúszva építik tovább a drámát, színpadokon ritkán látható egységet alkotnak.
Az alkotói gondolkodás közössége mellett ez arányérzéket jelent, és egy illesztések nélküli, feszes szerkezet létrehozásának nem mindennapi képességét.
(…) Szeri Viktor azok közé az alkotók közé tartozik, akik a kortárs táncban és a színházban önmagukra, sajátos vagy éppen hétköznapi helyzetükre reflektálnak, általában távolságtartó öniróniával, ritkábban a legnagyobb komolysággal. Az őszinteség és a személyesség adja ezeknek az előadásoknak az igazságát. Szeri most is ezt teszi, de úgy, hogy ez az alkotótársaival szoros együttműködésben létrehozott darab messze-messze túlmutat önmagukon. A fatigue Szeri Viktor alkotói pályájának fontos és kiemelt állomása. (Török Ákos írása)
Fejléckép: A Harmonia előadásának egyik jelente (fotó/forrás: Jörg Landsberg / Theater Bremen)