Tánc

Lángra kapott illúzió

2014.08.12. 07:05
Ajánlom
A tündérszerű, precízen kisminkelt balerina tütüjében tökéletes eleganciát közvetít a nézők fel. Egy elhagyott ruhadarab, egy lecsúszott lábbeli hatására azonban az álombeli makulátlanság, a meseszerű illúzió szertefoszlik, képzelt lángokba borítva ezzel a színpadot.

A balett-táncos külső megjelenése erősen a koreográfiához igazodik. A jelenkor tánckosztümei a mozgást jelentősebben elősegítik, azonban a bennük való tánc továbbra is komoly kihívást jelenthet. A leggyakoribb alsó öltözék a tütü, mely bár látszólag kívülről nem változott az évtizedek során, azonban anyaga jelentősen átalakult a könnyebb használhatóság és a nagyobb kényelem céljából. A 19. század színpadi ruhadarabja, amely hosszú sejtelmes szoknyaként és merev, a térdet szabadon láttató formában is használatos, könnyen válhat egy táncosnő rémálmává. Fontos, hogy mind a felső része, mind az alsó szoknya tökéletesen illeszkedjen a táncosnő testére. Nem véletlen, hogy előadás előtt a jelmezes próba kötelező, különösen a partnerelések és az emelések során. Gyakori probléma lehet, hogy éppen a férfi táncosba akad bele a szoknya.

Kali Grinder táncosnő egyik legkellemetlenebb élménye volt, amikor hát nélküli jelmezének egy ruhadarabja repült el a színpad másik végébe. A teljes megsemmisülés helyett azonban célszerű a lehető leggyorsabban korrigálni, tovább folytatni esetleg, ha a szerep engedi, abba beleillesztve folytatni a táncot, magyarázza Kali. Nem kisebb baki a tütük alatt lapuló, lábon felejtett színes lábmelegítők esete, amelyek az egységességet és a színpadi látványt - a tánckar esetben különösen - felboríthatják. A ruházatot testre erősíthető matricával, speciális ragasztóval is fixálni érdemes.

A spicc-cipő az előadások egyik legkényesebb kérdése, mivel a koreográfia megfelelő kivitelezése azon áll vagy bukik. A viselésük az idők folyamán szintén kényelmesebbé vált, már áttetsző gumikkal, rugalmas szalagokkal is a lábhoz lehet erősíteni. A figyelem hiánya a bekötéskor azonban itt is végzetes lehet, a kioldódó szalag drasztikus hibákhoz vezethet a színpadon, ahogy az a közelmúltban megtörtént a lausanne-i nemzetközi balettverseny egyik indulójával is. A nem megfelelően bekötözött spicc-cipő kioldódott, és a versenyzőnek a koreográfiát félbe kellett szakítani. Miután a zsűri meglepettségére elhagyta a színpadot, jó pár perces kínos cipőkötözés következett.

A színpadi smink kiemeli a mimikát, az erős fényben láttatni engedi az arcot, még a hátsó sorokból is. A balerinák a tekintetüket műszempillákkal hangsúlyozzák, amelyek szintén nem várt veszély forrásaivá válhatnak, akárcsak a fejükre illesztett diadém, vagy a hajukba tűzött hajcsatt. Kali szerint az arc, fej kellékei: lehulló kalapok, koronák, hajtűk esetében a legjobb a földön hagyni a táncjelenet végéig, és a koreográfiát nem szabad megtörni a korrigálással.

A balett-történet legtragikusabb jelmez afférja kétségtelenül a huszonegy éves balerina, Emma Livry nevéhez köthető. Emma 1858. október 19-én debütált a Párizsi Opera Balettszínpadán, a Szilfidben mindössze tizenhat évesen. A kor sajátossága volt, hogy a színpadi világítást gázlámpákkal oldották meg. 1862. november 12-én Emma éppen Fenella pantomim szerepét alakította Auber operájában, a La Muette de Porticiban, amikor a második felvonás egyik jeleneténél szoknyája egy erősebb mozdulatnál a színpadi világítástól lángra kapott. Mire segítségére siettek, már testének jelentős százaléka megégett. Pár hónappal később hunyt el, jelmezének épen maradt darabjait a mai napig a párizsi Opera múzeuma őrzi. A tragikus történet érdekessége, hogy tűzálló jelmezeket, szoknyákat készítettek a korban, így Emmának is lehetősége nyílt volna egy ilyet viselnie a darab közben, azonban színtelen, és merev anyaguk miatt -sok más balerinához hasonlóan - azoktól teljesen elzárkózott.

Mielőtt egy művész színpadra lép minden alkalommal azonos szertartáson megy végig az öltözködés tekintetében. A sminknek, a hajnak, a jelmeznek szintén tökéletességet kell árasztania, akárcsak a koreográfiának vagy a tánctudásának. Egy elfelejtett, apró momentum könnyen szétrombolhatja a több hónapnyi felkészülést, az illúzió keltett varázst, a koreográfia mágikus erejét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.