Tánc

Lángra kapott illúzió

2014.08.12. 07:05
Ajánlom
A tündérszerű, precízen kisminkelt balerina tütüjében tökéletes eleganciát közvetít a nézők fel. Egy elhagyott ruhadarab, egy lecsúszott lábbeli hatására azonban az álombeli makulátlanság, a meseszerű illúzió szertefoszlik, képzelt lángokba borítva ezzel a színpadot.

A balett-táncos külső megjelenése erősen a koreográfiához igazodik. A jelenkor tánckosztümei a mozgást jelentősebben elősegítik, azonban a bennük való tánc továbbra is komoly kihívást jelenthet. A leggyakoribb alsó öltözék a tütü, mely bár látszólag kívülről nem változott az évtizedek során, azonban anyaga jelentősen átalakult a könnyebb használhatóság és a nagyobb kényelem céljából. A 19. század színpadi ruhadarabja, amely hosszú sejtelmes szoknyaként és merev, a térdet szabadon láttató formában is használatos, könnyen válhat egy táncosnő rémálmává. Fontos, hogy mind a felső része, mind az alsó szoknya tökéletesen illeszkedjen a táncosnő testére. Nem véletlen, hogy előadás előtt a jelmezes próba kötelező, különösen a partnerelések és az emelések során. Gyakori probléma lehet, hogy éppen a férfi táncosba akad bele a szoknya.

Kali Grinder táncosnő egyik legkellemetlenebb élménye volt, amikor hát nélküli jelmezének egy ruhadarabja repült el a színpad másik végébe. A teljes megsemmisülés helyett azonban célszerű a lehető leggyorsabban korrigálni, tovább folytatni esetleg, ha a szerep engedi, abba beleillesztve folytatni a táncot, magyarázza Kali. Nem kisebb baki a tütük alatt lapuló, lábon felejtett színes lábmelegítők esete, amelyek az egységességet és a színpadi látványt - a tánckar esetben különösen - felboríthatják. A ruházatot testre erősíthető matricával, speciális ragasztóval is fixálni érdemes.

A spicc-cipő az előadások egyik legkényesebb kérdése, mivel a koreográfia megfelelő kivitelezése azon áll vagy bukik. A viselésük az idők folyamán szintén kényelmesebbé vált, már áttetsző gumikkal, rugalmas szalagokkal is a lábhoz lehet erősíteni. A figyelem hiánya a bekötéskor azonban itt is végzetes lehet, a kioldódó szalag drasztikus hibákhoz vezethet a színpadon, ahogy az a közelmúltban megtörtént a lausanne-i nemzetközi balettverseny egyik indulójával is. A nem megfelelően bekötözött spicc-cipő kioldódott, és a versenyzőnek a koreográfiát félbe kellett szakítani. Miután a zsűri meglepettségére elhagyta a színpadot, jó pár perces kínos cipőkötözés következett.

A színpadi smink kiemeli a mimikát, az erős fényben láttatni engedi az arcot, még a hátsó sorokból is. A balerinák a tekintetüket műszempillákkal hangsúlyozzák, amelyek szintén nem várt veszély forrásaivá válhatnak, akárcsak a fejükre illesztett diadém, vagy a hajukba tűzött hajcsatt. Kali szerint az arc, fej kellékei: lehulló kalapok, koronák, hajtűk esetében a legjobb a földön hagyni a táncjelenet végéig, és a koreográfiát nem szabad megtörni a korrigálással.

A balett-történet legtragikusabb jelmez afférja kétségtelenül a huszonegy éves balerina, Emma Livry nevéhez köthető. Emma 1858. október 19-én debütált a Párizsi Opera Balettszínpadán, a Szilfidben mindössze tizenhat évesen. A kor sajátossága volt, hogy a színpadi világítást gázlámpákkal oldották meg. 1862. november 12-én Emma éppen Fenella pantomim szerepét alakította Auber operájában, a La Muette de Porticiban, amikor a második felvonás egyik jeleneténél szoknyája egy erősebb mozdulatnál a színpadi világítástól lángra kapott. Mire segítségére siettek, már testének jelentős százaléka megégett. Pár hónappal később hunyt el, jelmezének épen maradt darabjait a mai napig a párizsi Opera múzeuma őrzi. A tragikus történet érdekessége, hogy tűzálló jelmezeket, szoknyákat készítettek a korban, így Emmának is lehetősége nyílt volna egy ilyet viselnie a darab közben, azonban színtelen, és merev anyaguk miatt -sok más balerinához hasonlóan - azoktól teljesen elzárkózott.

Mielőtt egy művész színpadra lép minden alkalommal azonos szertartáson megy végig az öltözködés tekintetében. A sminknek, a hajnak, a jelmeznek szintén tökéletességet kell árasztania, akárcsak a koreográfiának vagy a tánctudásának. Egy elfelejtett, apró momentum könnyen szétrombolhatja a több hónapnyi felkészülést, az illúzió keltett varázst, a koreográfia mágikus erejét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen anya a zsenimama? Online nézhető lányának dokumentumfilmje Martha Argerichről

Az EuroArts Channel YouTube-csatornáján, angol nyelven látható a 'Bloody Daughter' című dokumentumfilm, amely Martha Argerich hétköznapi arcát mutatja meg.
Tánc

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Klasszikus

Fidelio Matiné: Kakaókoncert a Fesztiválzenekarral

A legkisebbeket célzó vasárnapi sorozatunk mai részében a Budapesti Fesztiválzenekar Kakaókoncertjeinek tegnapi adását ajánljuk, amely most online elérhető.
Színház

A héten már személyesen próbálnak a Nemzeti Színház művészei – Évadot hirdetett Vidnyánszky Attila

A jövő évad kilenc bemutatója között szerepel az Ivanov Szász János rendezésében, Az ajtó a norvég Eirik Stubo színrevitelében, valamint a Rómeó és Júlia, amelyet Vidnyánszky Attila rendez.
Fidelio Tours

8 kirándulóhely a Balaton körül, ahová elmehetsz idén nyáron

A hazai turizmus idén késve ébredezik. Miközben a legnépszerűbb célpontokat ellepik a látogatók, érdemes a kevésbé ismert helyszíneket is felkeresni. Összegyűjtöttünk néhány balatoni kirándulóhelyet, hogy legyen miből válogatni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc portré

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Tánc interjú

Folytonosság és megújulás a Győri Balettnél – Interjú Velekei Lászlóval

Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a negyvenéves múltra visszatekintő társulat: Kiss János igazgató huszonkilenc év után távozik a Győri Balett éléről, és átadja a helyét az eddigi művészeti vezetőnek, Velekei Lászlónak. A Harangozó- és Seregi-díjas táncművész-koreográfust kérdezte terveiről a Táncművészet szerzője.
Tánc hír

Velekei László a Győri Balett új igazgatója július 1-től

A társulatot 29 éve vezető Kiss János megbízatása lejárta után nem pályázott újra a pozícióra, de utódjának pedig segített felkészülni.
Tánc hír

Táncművészek, figyelem! Hamarosan zárul a Köszönjük, Magyarország! jelentkezési határideje

Május 18-ig várják a táncművészet bármely stílusában tevékenykedő, elsősorban a hivatásos előadóművészet, táncművészet területén életvitelszerűen dolgozó művészek (táncművészek, tánctanárok, koreográfusok) jelentkezését a Köszönjük, Magyarország! című pályázatra a Nemzeti Táncszínház oldalán.
Tánc hír

800 ezres összdíjazású videópályázatot hirdetett a StageHive

Az alkotni vágyó művészek és a jövő évadra tervezett produkciók megsegítésére indult pályázat.