Tánc

Lángra kapott illúzió

2014.08.12. 07:05
Ajánlom
A tündérszerű, precízen kisminkelt balerina tütüjében tökéletes eleganciát közvetít a nézők fel. Egy elhagyott ruhadarab, egy lecsúszott lábbeli hatására azonban az álombeli makulátlanság, a meseszerű illúzió szertefoszlik, képzelt lángokba borítva ezzel a színpadot.

A balett-táncos külső megjelenése erősen a koreográfiához igazodik. A jelenkor tánckosztümei a mozgást jelentősebben elősegítik, azonban a bennük való tánc továbbra is komoly kihívást jelenthet. A leggyakoribb alsó öltözék a tütü, mely bár látszólag kívülről nem változott az évtizedek során, azonban anyaga jelentősen átalakult a könnyebb használhatóság és a nagyobb kényelem céljából. A 19. század színpadi ruhadarabja, amely hosszú sejtelmes szoknyaként és merev, a térdet szabadon láttató formában is használatos, könnyen válhat egy táncosnő rémálmává. Fontos, hogy mind a felső része, mind az alsó szoknya tökéletesen illeszkedjen a táncosnő testére. Nem véletlen, hogy előadás előtt a jelmezes próba kötelező, különösen a partnerelések és az emelések során. Gyakori probléma lehet, hogy éppen a férfi táncosba akad bele a szoknya.

Kali Grinder táncosnő egyik legkellemetlenebb élménye volt, amikor hát nélküli jelmezének egy ruhadarabja repült el a színpad másik végébe. A teljes megsemmisülés helyett azonban célszerű a lehető leggyorsabban korrigálni, tovább folytatni esetleg, ha a szerep engedi, abba beleillesztve folytatni a táncot, magyarázza Kali. Nem kisebb baki a tütük alatt lapuló, lábon felejtett színes lábmelegítők esete, amelyek az egységességet és a színpadi látványt - a tánckar esetben különösen - felboríthatják. A ruházatot testre erősíthető matricával, speciális ragasztóval is fixálni érdemes.

A spicc-cipő az előadások egyik legkényesebb kérdése, mivel a koreográfia megfelelő kivitelezése azon áll vagy bukik. A viselésük az idők folyamán szintén kényelmesebbé vált, már áttetsző gumikkal, rugalmas szalagokkal is a lábhoz lehet erősíteni. A figyelem hiánya a bekötéskor azonban itt is végzetes lehet, a kioldódó szalag drasztikus hibákhoz vezethet a színpadon, ahogy az a közelmúltban megtörtént a lausanne-i nemzetközi balettverseny egyik indulójával is. A nem megfelelően bekötözött spicc-cipő kioldódott, és a versenyzőnek a koreográfiát félbe kellett szakítani. Miután a zsűri meglepettségére elhagyta a színpadot, jó pár perces kínos cipőkötözés következett.

A színpadi smink kiemeli a mimikát, az erős fényben láttatni engedi az arcot, még a hátsó sorokból is. A balerinák a tekintetüket műszempillákkal hangsúlyozzák, amelyek szintén nem várt veszély forrásaivá válhatnak, akárcsak a fejükre illesztett diadém, vagy a hajukba tűzött hajcsatt. Kali szerint az arc, fej kellékei: lehulló kalapok, koronák, hajtűk esetében a legjobb a földön hagyni a táncjelenet végéig, és a koreográfiát nem szabad megtörni a korrigálással.

A balett-történet legtragikusabb jelmez afférja kétségtelenül a huszonegy éves balerina, Emma Livry nevéhez köthető. Emma 1858. október 19-én debütált a Párizsi Opera Balettszínpadán, a Szilfidben mindössze tizenhat évesen. A kor sajátossága volt, hogy a színpadi világítást gázlámpákkal oldották meg. 1862. november 12-én Emma éppen Fenella pantomim szerepét alakította Auber operájában, a La Muette de Porticiban, amikor a második felvonás egyik jeleneténél szoknyája egy erősebb mozdulatnál a színpadi világítástól lángra kapott. Mire segítségére siettek, már testének jelentős százaléka megégett. Pár hónappal később hunyt el, jelmezének épen maradt darabjait a mai napig a párizsi Opera múzeuma őrzi. A tragikus történet érdekessége, hogy tűzálló jelmezeket, szoknyákat készítettek a korban, így Emmának is lehetősége nyílt volna egy ilyet viselnie a darab közben, azonban színtelen, és merev anyaguk miatt -sok más balerinához hasonlóan - azoktól teljesen elzárkózott.

Mielőtt egy művész színpadra lép minden alkalommal azonos szertartáson megy végig az öltözködés tekintetében. A sminknek, a hajnak, a jelmeznek szintén tökéletességet kell árasztania, akárcsak a koreográfiának vagy a tánctudásának. Egy elfelejtett, apró momentum könnyen szétrombolhatja a több hónapnyi felkészülést, az illúzió keltett varázst, a koreográfia mágikus erejét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.
Zenés színház

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Színház

„Nem kegyeket osztunk” – beszélgetés a POSZT-válogatásról

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozatán a POSZT versenyprogramja volt a téma. A két válogatóval, Gulyás Gáborral és Zalán Tiborral, valamint Turbuly Lillával, a Színházi Kritikusok Céhének elnökével Veiszer Alinda beszéltetett.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.
Tánc magazin

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Tánc magazin

Ez a táncos -16 fokban perdült táncra, hogy felhívja a figyelmet a klímaváltozásra

A díjnyertes koreográfus, Corey Baker ötlete volt, hogy az Antarktiszon készítsenek táncfilmet, ami lenyűgöző képi világával az eltűnőben lévő természeti értékeket állítja fókuszba.
Tánc ajánló

Pillants be az artisták mindennapjaiba a Recirquellel!

A légtornász egy napja című előadás vasárnap két alkalommal látható a Müpa Műhelytitkok rendezvénysorozat keretében.
Tánc hír

Balett készül Jacqueline du Pré életéről

A Royal Ballet következő évadának egyik fénypontja a fantasztikus csellista életéről szóló balett, amit Cathy Marston koreografál.