Tánc

Lapokba zárt mozdulatok

2021.11.29. 14:50
Ajánlom
Zs. Vincze Zsuzsa, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes szakmai vezetője különleges kísérletre vállalkozott: több évtizedes alkotói munkásságának legfontosabb előadásait gyűjtötte kötetbe, librettókon és fotókon keresztül elevenítve fel egy-egy ikonikus darabot.

A Tánc-Szín-Játék című kötetben szereplő tizenhárom táncjáték persze nem fedhet le mindent, de számos színpadi formát megmutat, a műfajteremtő tánc-szín-játéktól elkezdve a táncballadákon át a mesejátékokig. Hiányoznak azonban az olyan előadások, mint a Nemzeti Színház Körhintája – amelyben Zs. Vincze Zsuzsa szakmai vezetőként dolgozott – vagy a 2009 óta sikerrel futó A Tenkes kapitánya, melyek az esetleges szerzői jogi problémák miatt maradtak ki a könyvből.

korhinta2-131215.jpg

Jelenet a Magyar Nemzeti Táncegyüttes Körhinta című előadásából (Fotó/Forrás: Váradi Levente / Magyar Nemzeti Táncegyüttes)

Azonban a hiányérzetért, amely a mű forgatása közben kerítheti hatalmába az olvasót, nem okolható e két előadás kimaradása.

Erényei mellett a Tánc-Szín-Játék legnagyobb hiányossága ugyanis az, hogy nem konkretizálja a célközönségét – pontosabban a fülszövegében több csoportot is megjelöl.

Szólhatna kizárólag a szűk szakmának: ebben az esetben az a „vád” érhetné a szerkesztőket, hogy hiányoznak a kötetből a szakmai magyarázatok, műfaji meghatározások, a szövegkönyvekhez kapcsolódó megjegyzések, amelyek támpontokat adnak a majdani táncrendezőknek a darabok színpadra állításához. Sőt, szakmai kötetként akár még az előadásokban énekelt népdalok kottái is izgalmas adalékként szolgálhattak volna, különösen mivel a Tánc-Szín-Játék egyik nem titkolt célja, hogy segítse a további táncelőadások születését. Ugyanakkor a kötet olyan gazdag formavilágot tár az olvasó elé, hogy bármely táncéletben dolgozó alkotó inspirációt meríthet belőle, mind a történet, a dramaturgia, mind a mozgásvilág szintjén.

Szólhatna a könyv a Zs. Vincze Zsuzsa munkásságát kedvelő közönségnek is, hiszen az itt helyet kapó darabok csaknem mindegyike repertoáron van még – némelyiken generációk nőttek fel –, így

amellett, hogy a régi előadások képei nosztalgiát ébresztenek az olvasóban, kedvcsinálóként is szolgálnak a rendező-koreográfus további munkáinak megismeréséhez.

A mechanizmus fordítva is működik, egy-egy előadás ismeretében kellemes lehet képeken és szövegeken keresztül visszaidézni az egykor látottakat.

Teli-tanc-4-1536x1025-135637.jpg

Jelenet a Téli táncból (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Táncegyüttes)

És szólhatna a könyv a szélesebb közönségréteghez, az egyszerű műkedvelőkhöz, táncszerető olvasókhoz – a gazdag képi anyag, illetve a szerkesztettség miatt leginkább ők lehetnek a fő célcsoport. Bár felmerül a kérdés, hogy egy átlagos nézőnek van-e olyan szoros kötődése az egyes darabokhoz és az alkotókhoz, hogy bármiféle magyarázat és támpont nélkül librettókat olvasson. Még akkor is, ha a táncjáték olyannyira magával ragadja, hogy a színházból kiérve sokáig a fülében csengenek a dallamok és szívesen idéz fel egy-egy jelenetet. Márpedig a kötetben darab- és történeti ismertetőkkel csak elvétve, legfeljebb az egyes fejezetek elején találkozni.

A legismertebb koreográfiához, a Csipkerózsikához viszont az egész előadás felvételét tartalmazó DVD-melléklet tartozik,

így az is képet kaphat az előadásról, aki csak a szövegkönyvet olvasva ismerte meg a Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadását.

Csipkerozsika-2-1536x1024-131757.jpg

Jelenet a Csipkerózsikából (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Táncegyüttes)

A darab ráadásul különleges helyet foglal el Zs. Vincze Zsuzsa életművén belül, azért válogatták be a kötetbe, mert ez volt az alkotó első mesejáték-rendezése mintegy húsz évvel ezelőtt. Más izgalmas adalékkal is szolgál a könyv: a Drakula utolsó táncáról ugyan csak egy rövid szinopszist mellékelnek a szerkesztők a szövegkönyv előtt, de a történelmi táncok librettója kapcsán áttekintést kap az olvasó a korról, amelyben a darab játszódik. Kimaradtak viszont az előadáshoz kapcsolódó (esetleg csak szakmai körökben ismert) anekdoták, illetve azok a helyszínre és időpontra vonatkozó információk, melynek mentén a darab térben és időben – és leginkább az életművön belül – elhelyezhetővé válna. Ez pedig azért is lenne különösen fontos, mert

a Tánc-Szín-Játékot nem úgy kell olvasni, mint egy regényt, elejétől a végéig egyhuzamban, sokkal inkább úgy, hogy bele-belelapozunk, megállunk egy-egy érdekesebb történetnél, amelyhez vagy visszatérünk a következő olvasásnál, vagy egy másik történetnél folytatjuk.

Kevés szó esik magáról Zs. Vincze Zsuzsáról is, egy rövid életrajzon túl, amely hátsó fülszövegként kapott helyet, a kötet egyáltalán nem foglalkozik sem az alkotóval, sem szakmai munkásságának behatóbb ismertetésével.

Hiba lenne azonban azt állítani, hogy a sok esetben következetlen szerkesztés miatt a könyv ne lenne fontos kiadvány, hiszen amellett, hogy szemlézi a néptánc egyik megkerülhetetlen alakjának legfontosabb munkáit, látleletet ad a magyar folklór jelenlegi helyzetéről, továbbéléséről is.

Tancrapszodia3-132033.jpg

Jelenet a Táncrapszódiából (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Táncegyüttes)

A Tánc-Szín-Játék kifejezetten egy területre fókuszál, mégpedig a néptánc és a színház együttélésére, valamint az előadásmódok sokszínűségére. A felvonultatott darabok mind azt mutatják, hogy a magyar néptánc is alkalmas komplex színpadi művek létrehozására, a múlt századi paraszti élet bemutatásán túl akár aktuális problémák vagy univerzálisabb történetek ábrázolására. Mindezt úgy, hogy a koreográfiák és zenék továbbra is szorosan kötődnek a magyar néptánchagyományokhoz.

Fejléckép: jelenet a Drakula utolsó táncából (forrás: Magyar Nemzeti Táncegyüttes)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Először rendezik meg a Rolla János Zenei Napokat az Óbudai Társaskörben

A háromnapos eseményt hagyományteremtő céllal rendezi meg az Óbudai Társaskör a 2023-ban elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész tiszteletére. A záróestén Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Fenyő László ad kamarakoncertet.
Vizuál

Megszűnik az Indafotó

A szolgáltató közlése szerint március 31-én éjfélkor 13 641 979 fotót törölnek véglegesen. A felhasználók a platform megszűnéséig azonban letölthetik az ott tárolt képeiket.
Vizuál

Újra Magyarországon látható a Fejedelmek aranya

Március 15-én lenyűgöző időszaki kiállítás nyílik Budapesten, a Magyar Nemzeti Múzeumban. A 16-17. századi erdélyi pénzérmék mellett ötvösmunkákat, díszfegyvereket is megtekinthetünk.
Plusz

P. Howard szellemében – 5 Rejtő-program Budapesten

Közeleg március 29-e, azaz hazánk talán legkedveltebb írójának, Rejtő Jenőnek születésnapja, a páratlan zsenijű és kivételes humorú szerző 120 éve ezen a napon látta meg a napvilágot. Számos program esedékes a következő hetekben, amely Rejtőhöz kapcsolódik. Ezekből válogattunk.
Klasszikus

Az inspiráló Bartók: Bartók és a csend

Bartók inspirációs ereje vitathatatlan: Amerikától Ázsiáig, határokon és műfajokon átívelve, generációk óta kiapadhatatlan ihletforrásként ösztönzi alkotásra a művészeket. De vajon ő maga miből merített ihletet?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Kristó Annamária, a Győri Balett alapító tagja

Elhunyt Dr. Kristó Annamária táncművész, a Győri Balett alapító tagja – tudatta a tánctársulat. „Emlékét megőrizzük, s nem feledjük!” – írják. Dr. Kristó Annamária táncosként indult, végül jogászként végzett, de aktívan fotózott, elsősorban táncot.
Tánc interjú

Fekete Péter: „Nem szabad feladni”

„Hosszú távú, tudatos építkezés zajlik” – fogalmaz Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója arról a munkáról, amely a cirkuszművészet újradefiniálását tűzte ki célul. De miről is van szó pontosan, kiből lesz ma artista, milyen formában zajlik az utánpótlásnevelés, és lesz-e új épülete a Fővárosi Nagycirkusznak?
Tánc interjú

Takashima Kentaro, a Mariinszkij Színház korábbi művésze visszatért a Magyar Táncművészeti Egyetemre

2016-ban végzett a Magyar Táncművészeti Egyetem Táncművész BA képzés klasszikus balett szakirányán Takashima Kentaro, aki korábban a Mariinszkij Színház balett-társulatában is táncolt. A kiváló művész januárban visszatért az Alma materba.
Tánc interjú

A Magyar Táncművészeti Egyetem támogatásra érdemes csodavilág – vallja az új rektorhelyettes

Két hónapja dolgozik a Magyar Táncművészeti Egyetem rektora, Fodorné Molnár Márta egyetemi tanár mellett rektorhelyettesként Salát Magdolna. Az intézmény korábbi tanulmányi igazgatója, aki 2008 óta tevékenykedik egyetemi pályán.
Tánc ajánló

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.