Tánc

Látásproblémái ellenére vált a múlt század egyik legnagyobb táncművészévé Alicia Alonso

2020.12.27. 14:55
Ajánlom
Miután megműtötték a szemét, az orvosi javallat ellenére már gyakorolt, amikor nem látott, csukott szemmel, a fejében táncolt. Száz évvel ezelőtt született Alicia Alonso, a kubai balettcsillag, aki New Yorkot is meghódította.

Éppen száz éve történt, 1920. december 21-én, hogy megszületett Alicia Ernestina de la Caridad del Cobre Martínez del Hoyo néven Havannában, egy nyugalmazott spanyol katonatiszt negyedik gyermekeként. Kilencévesen kezdett táncolni, Alicia Martínez néven 1931-ben debütált Csajkovszkij Csipkerózsika című balettjében. Tizenhat éves volt, amikor beleszeretett egy növendéktársába a balettintézetben, Fernando Alonsóval 1937-ben összeházasodtak. A fiatal pár úgy érezte, Kubában korlátozottak lehetőségeik, ezért New Yorkba költöztek. Alicia 18 évesen egy lányt szült, de már abban az évben ismét a színpadon táncolt.

Szemproblémákkal a világhír felé

A házaspár alapító tagja volt az Amerikai Balett Színháznak, amely ma is a világ egyik legelismertebb balett társulata. Alicia karrierje 1941-ben egy időre megtorpant, mert látása romlani kezdett, és az orvosok megállapították, hogy retinaleválása van. Azonnal megműtötték, de a műtét nem járt teljes sikerrel, ezért másodszor, majd harmadszor is megoperálták. Harmadszorra már egy év teljes ágynyugalmat írtak elő számára, amit nagyon nehezen viselt. Férje mindennap ott ült ágya mellett, és ujjaikat használva tanította meg neki Adam Giselle című darabjának koreográfiáját, ahogy Alonso később mondta: vakon, mozdulatlanul és hátán fekve az elméjében táncolt. Periférikus látása felépülése után sem tért vissza, látása pedig egyre romlott.

AliciaAlonso-114345.jpg

Alicia Alonso (Fotó/Forrás: La Danza Eterna)

Amikor levették szeméről a kötést, orvosai tanácsa ellenére még aznap a próbaterembe ment és újra gyakorolni kezdett. 1943-ban, nem sokkal a visszatérése után egy heti felkészüléssel kellett beugrania a Giselle címszerepébe, amely egy csapásra meghozta számára a világhírt. 1946-ban az Amerikai Balett Színház magántáncosnője lett, olyan klasszikus darabokban lépett fel, mint a Csipkerózsika, a Hattyúk tava, A rosszul őrzött lány vagy a Carmen.

Látásproblémái miatt a színpadon különböző színű, erős lámpák fénye alapján tájékozódott, a koreográfiákban partnereinek előadás közben pontosan meghatározott helyeken kellett lenniük. Alonso zsenialitását bizonyítja, hogy a közönség ebből soha semmit nem vett észre.

Az Amerikai Balett Színház az 1940-es évek második felében anyagi gondokkal küszködött, és a házaspár 1948-ban visszaköltözött Havannába. Az általuk létrehozott Alicia Alonso Balett kizárólag alapítói hírnevére és bevételeire számíthatott, tagjai főként a New York-i társulat munka nélkül maradt táncosaiból kerültek ki. Az első, sikeres dél-amerikai turné után Alonso a fejébe vette, hogy az együttesnek nem csak nevében kell kubainak lennie, ezért Havannában saját balettakadémiát alapított, amelyre a világ legjobb tanárait és a legtehetségesebb kubai gyermekeket toborozta össze. Az együttest kemény módszerekkel vezette, azoknak a táncosoknak, akikben potenciális riválist látott, kevés lehetőséget adott, ezért közülük sokan külföldre kényszerültek. Alonso a világ egyik legkeresettebb balerinája maradt, aki a legrangosabb operaházakban a balettirodalom legnagyobb szerepeit táncolta el, tagja volt a Monte Carlo-i Orosz Balettnek is. Első nyugati táncosként ő lépett fel a Szovjetunióban, 1957-ben a moszkvai Bolsoj, a következő évben a leningrádi Kirov színház közönsége ünnepelte.

Castro adott neki pénzt akadémiára

Amikor 1959-ben Kubában győzött a Fidel Castro vezette forradalom, az új vezetés a kultúra felvirágoztatásával is igyekezett de az országról kialakult képen javítani. Castro 200 ezer dollárt és éves pénzügyi támogatást ajánlott fel a balerinának egy új társulat megalapítására. Az 1960-ban létrejött Kubai Nemzeti Balett már néhány éven belül világhírű lett, díjak és meghívások sorát kapta. A koreográfusként is elismert Alonso a társulattal és szólóban is bejárta a világot, de Castro csak 1971-ben engedte meg, hogy az Egyesült Államokban vendégszerepeljenek.

Útjaik férjével 1975-ben elváltak, Alicia továbbra is a Nemzeti Balettet igazgatta, számos jelentős balettművészt nevelt ki. Még a hetvenedik életévén túl is aktív maradt, 1990 januárjában az Amerikai Balett Színház létrejöttének ötvenedik évfordulóján egyetlen eredeti tagként A hattyúk tavából táncolt el egy részletet és álló ovációban volt része. 1993-ban a Giselle bemutatójának 50. évfordulóján, 73 évesen húzott balettcipőt. Visszavonulását 1995-ben jelentette be, de még ezután is készített koreográfiákat.

Táncos karrierje 64 éven át tartott, ez idő alatt 132 szerepben lépett fel, és egyetlen latin-amerikai táncosnőként vívta ki magának a prima balerina assoluta címet,

amelyet csak az egészen kivételes táncművészek kapnak meg. 1998-ban átvehette a legmagasabb kubai kitüntetést, 2002-ben hazája tiszteletbeli nagykövetének nevezték ki. „A tánc számomra maga az élet” – mondta, 95. születésnapján pedig így nyilatkozott: „Nem tudom a koromat, csak azt érzem, hogy élek, élek és élek, és néha még táncolni is van kedvem”. Már életében számos könyvet írtak róla, 2015-ben dokumentumfilm készült róla. Kilencvennyolc éves korában Havannában hunyt el, megbecsültségét jelzi, hogy 2015 óta nevét viseli a havannai operaház.

Hogyan étkeztek a balettsztárok az ötvenes években?

Kapcsolódó

Hogyan étkeztek a balettsztárok az ötvenes években?

A különös sorsú Tanaquil “Tanny” Le Clercq, George Balanchine múzsája szakácskönyvvel tette helyre a balett táncosok étkezését övező mítoszokat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert főszereplésével jön A színházcsináló

Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára november 15-én kerül sor az Átriumban. A Thomas Bernhard drámája nyomán készült előadást Pelsőczy Réka rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház

A hidegvérű wagnerista – interjú Egils Siliņšsel

A lettországi Egils Siliņš ősszel újra az Operaház vendége lesz. A Wagner-énekléshez szükséges megfelelő fizikai és mentális kondícióról, a magyar zenészekről és közönségről is beszélt.
Zenés színház

Diszkó, gospel és nevetés – Apáca Show az Erkelben

November 14-én ismét felfordul egy zárda élete: az Erkel Színház ugyanis ezen a napon mutatja be Szente Vajk rendezésében, impozáns szereplőgárdával az Apáca Show című musicalt.
Vizuál

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.
Színház

Díjnyertes Frankenstein-parafrázissal érkezik Budaörsre a Proton Színház

November 23-án a Budaörsi Latinovits Színház közönsége is megismerheti Mundruczó Kornél többszörösen díjazott előadását, a Frankenstein-tervet, amely újraértelmezi Mary Shelley klasszikusát, valamint újabb és újabb kérdéseket tesz fel a ma emberének.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A test öröme – Szeri Viktorral dolgozik a Willany Leó

A Willany Leó Improvizációs Táncszínház #kaméleon című sorozatában minden alkalommal egy-egy külsős alkotót hív meg. A november 19-i, Pleasure című előadásukat Szeri Viktor koreográfussal hozták létre.
Tánc ajánló

Istenek, hősök és titkos szobák – elindul Európa legnagyobb immerzív színházi kalandja

A világon egyedülálló immerzív színházi produkció nyílik november 5-én Budapesten. A Walk My World című show hatezer négyzetméteres, filmdíszleteket idéző, mitikus világában istenek, hősök és különös lények várják a közönséget egy soha nem tapasztalt élmény felfedezésére.
Tánc hír

A tánc a jóllét és egészség szolgálatában – sikerrel zárult a 10. Nemzetközi Tánctudományi Konferencia

A Magyar Táncművészeti Egyetem október 10. és 11 között rendezte meg a jubileumi, 10. Nemzetközi Tánctudományi Konferenciát „Test, Lélek, Lüktetés – A tánc a jóllét és egészség szolgálatában” címmel.
Tánc hír

Magyar sikerek a Szebeni Balletversenyen – Balog Márton első helyezést ért el

A Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói ismét bizonyítottak: kiváló eredményeket értek el a Szebeni Balletversenyen, ahonnan egy első és három harmadik helyezéssel tértek haza.
Tánc hír

Miklósa Erika: „Már harmadik éve figyelhetem a Budapest Ballet Grand Prix mágikus felívelését”

November 17. és 21. között rendezi meg a III. Budapest Ballet Grand Prix nemzetközi balettversenyt a Magyar Táncművészeti Egyetem. Az eseménynek az egyetem mellett a Nemzeti Táncszínház és a Müpa ad otthont.