Tánc

"Lazaságot" tanulnak a Bolsoj-táncosok

2012.07.04. 11:41
Ajánlom
A Monte Carló-i Balett társulatának modern stílusban alkotó koreográfusát és művészeti vezetőjét hívta vendégül a moszkvai Nagyszínház, hogy jóval konzervatívabb balett-táncosai ellessenek némi színpadi lazaságot a francia mestertől.

Jean-Christophe Maillot majdnem húsz éve vezeti a Monte Carló-i társulatot, és ezen két évtized alatt - egészen mostanáig - egyetlen másik balettegyüttes számára sem készített koreográfiát. A Bolsoj társulatával való együttműködésből születő egészestés drámai balett, amelynek címét egyelőre nem hozták nyilvánosságra, várhatóan a moszkvai Nagyszínház következő évadában fog debütálni.

 "Az elmúlt húsz év során egyetlen másik társulattal sem dolgoztam együtt a sajátomon kívül. Ez azonban nem azért volt, mert nem akartam, hanem mert egy előadás színpadra állításához erős kapcsolatra van szükségesem azokkal a táncosokkal, akikkel együtt dolgozom" - magyarázta az 52 esztendős Maillot, hozzátéve, hogy a Bolsoj társulatával való közös munka egyedülálló élmény lesz számára, és reméli, hogy tud majd valami újat tanítani a táncosoknak. A hagyományosan A hattyúk tava és a Giselle című műveken nevelkedett orosz balett-táncosok csak nemrég kezdtek el kortárs tánccal is foglalkozni a koreográfiai akadémiákon, illetve a színházakban. A közelmúltban a szabadabb, jóval modernebb technikákba is belekóstoló Bolsoj-táncosok elmondták, hogy idegennek érezték az új mozdulatokat. A velük dolgozó koreográfusok szerint gyakran a táncosok mozgásának akadémikussága jelenti az akadályt. A kortárs táncművészet iránti elköteleződésének jeleként a Bolsoj tavaly Szergej Filint kérte fel, hogy legyen a balett-társulat művészeti vezetője. A korábban az orosz főváros második legnagyobb balett-társulatában, a Sztanyiszlavszkij Színházban táncoló Filin három évig győzködte Maillotot, hogy dolgozzon együtt az orosz táncosokkal. 

A monacói koreográfus számára az egyik legizgalmasabb kihívást az jelenti, hogy némi lazaságot csempésszen az orosz balettművészek színpadi mozdulataiba. "A nagyon 'akadémiai stílusú táncosokkal' való együttműködésben rejlő igazi kihívás az, hogy ezek a táncosok nem értik igazán a színészi játék finomságát" - vélekedett Maillot, aki számára akkor igazán sikeres egy koreográfia, ha az képes eltűnni a táncból, lehetőséget adva az előadóknak a kibontakozásra. - Éppen ez az, amelyben az orosz táncosoknak még fejlődniük kell" - tette hozzá.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Könyv

Zsigerien ismerős történetek Szöllősi Mátyás új könyvében

Feszes, izgalmas és jelenkori próza Szöllősi Mátyás új kötete, amely két elbeszélést tartalmaz. Párdarabok: az egyik kíméletlen gyomros jelenkorunk Magyarországáról. A másik viszont gyönyörű katarzis a figyelmes olvasó számára. Spoilermentes kritika.
Színház

Szüleik ellen lázadó fiatalokról szól Vidnyánszky új rendezése a Nemzetiben

Shakespeare Rómeó és Júlia című művét tűzi műsorra a Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila rendezésében; a szerelem mindenhatóságáról szóló darab olvasópróbáját kedden tartotta meg a társulat, a bemutatót december elejére tervezik.
Klasszikus

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc kult50

Hívnak a mozdulataik – Rémi Tünde és Appelshoffer János a Kult50-ben

Napjainkban az a folklór legfőbb kihívása, hogy képes legyen megszólítani a MA emberét is, érthető és ismerős témákat kínálva számára. Appelshoffer Jánost és Rémi Tündét nézve egyértelműen azt érzem: hívnak a mozdulataik, legszívesebben táncra perdülnék velük. Hogy mit csinálnak másképp, mint bármely néptáncegyüttes? Úgy kísérleteznek a műfajjal, hogy egyszerre őrzik meg annak legszebb hagyományait, és engedik fel a színpadra a giccsmentes, kortárs szem és fül számára is érthető elemeket.
Tánc hír

Lengyel avantgárd a tánc nyelvén

Gergye Krisztián legújabb összművészeti produkciója Magdalena Abakanowicz lengyel képzőművész alkotásai nyomán jeleníti meg a misztikus, mítikus, mitologikus világok összefonódását, ahol az örök mozdulatlanságra ítélt alakok egyszer csak életre kelnek.
Tánc hír

Operából a táncszínpadra a Nemzeti Táncszínházban

Az Inversedance-Fodor Zoltán Társulat különleges vállalkozásba kezdett, amikor Puccini egyik legszebb és legtöbbet játszott művét fordították át a tánc nyelvére. A Bohémélet november 6-án kerül bemutatásra a Nemzeti Táncszínház nagytermében.
Tánc kult50

Egy valódi danseur noble – Balázsi Gergő Ármin a Kult50-ben

Fiatal kora ellenére díjak egész sorával büszkélkedhet a Magyar Nemzeti Balett principálja, Balázsi Gergő Ármin, aki 2019-ben „Az évad legjobb férfi táncművésze” cím mellett megkapta a Junior Prima Díjat is.
Tánc interjú

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.