Tánc

Lear király másképp

2015.05.08. 12:22
Ajánlom
A Duda Éva Társulat áprilisban mutatta be a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében LEAR című előadását, mely Shakespeare drámája nyomán készült fizikai színházi előadás. Külön érdekesség, hogy a főszerepet ezúttal egy nő alakítja, a társulat vezetője, Duda Éva. A Lear legközelebb május 12-én lesz látható az Átrium Film-Színházban. Interjúnkban ugyanazt a négy kérdést tettünk fel a három alkotónak, Csuzi Márton koreográfusnak, Boros Lőrinc díszlettervezőnek és Duda Éva táncművésznek.

- Ha csak egy mondatban válaszolhatsz, akkor mit mondanál, miről szól a Lear király?

Csuzi Márton: Arról, hogy minden, ami felépül, szét is esik egyszer, es az egyetlen örökérvényű dolog az ellentétes pólusok közötti ingadozás, maga a sors.

Boros Lőrinc: A világmindenség, mi magunk, álmaink, vágyaink, egy folyamatos összeomlás és újjáépülés körforgása: Lear király ennek szélsőségekig elvitt egyetemes megtestesülése.

Duda Éva: Leginkább a széthullásról, a hatalom és a biztonság széteséséről, a gőgből a teljes amortizáció fázisairól, egészen a kiüresedésig, majd a halálig.

- Műfaji kísérlet az előadás, de mi is pontosan? Színház, tánc, rádiójáték, múltidézés?

Csuzi Márton: Valahol színház, valahol tánc, a szélsőségek közötti hullámvasút.

Boros Lőrinc: Úgy gondolom, minden színházi előadás egy kísérlet. Kísérlet a játszók, a nézők, az alkotók részéről, még akkor is, ha bevett, szokványos módszereket alkalmazunk. Nem tudhatjuk előre, hogy a végeredmény miként alakul majd. Azt hiszem, hogy ez a szempont - "műfaji kísérlet"- a kritikusoknak, elemzőknek érdekes igazán. Számomra, alkotói nézőpontból egészen más a fontos: a kifejezni kívánt érzelmek, gondolatok, hatások. Ezek bizonyos eszközöket kívánnak meg, mégpedig azokat az eszközöket, amelyek a legjobban fejezik ki célunkat. Az alkotó tudatosan, felépítve, tudva, hogy ezek milyen hatásokat tesznek egymásra, használja fel őket. Ebben az esetben: a mozgás, szöveg, díszlet, jelmez, zene, fény, vetítés. De ezeket nem érdemes szétválasztani, egységében érdemes kezelni, valóban megérezni ránk tett hatását, akár jó vagy rossz legyen az, ha elemeit erős tudatossággal elválasztjuk, nagy esélye van annak, hogy érzelmeinket hátrahagyva gondolati úton próbáljuk megérteni, amit láttunk. Természetesen ennek az egységnek bizonyos elemei erősebbek, némelyik gyengébb. Tehát számomra ez egy Lear király előadás, ami sok eszközt felhasználva próbál, saját perspektívából érzelmeket átadni. 

Duda Éva: Egy sajátos és rendhagyó színházi előadás, melyben a vizualitás és mozgás adja a főbb képek, felvonások jelentéstartalmát, a szöveg pedig kiegészíti, finoman illeszkedik az előadás formai megoldásaihoz. A kommunikációs síkok (jelenlét, tánc, terek, vetítés, próza, zene stb) egymás alá- és fölérendeltjei, mégis mindegyik folyamatosan és párhuzamos jelen van, szimultán jelekkel, hol konkrétan, hol elvontan ábrázolva a szituációkat.

- Számodra melyik a darab kulcsjelenete, és miért?

Csuzi Márton: A záró kép, ami illusztrálja, egyszersmind a kulcsa az előadás szimbólum- rendszerének. 

Boros Lőrinc: Lear és Cordelia találkozása a 4. felvonás végén, mikor a király ismét felismeri lányát. Ez az a pillanat, amikor Lear megért mindent - újra a jelenben képes létezni -, talán addigi életét, mindent, amit felépített és önmaga rombolt össze, bűneit, amelyet már nem tehet jóvá. Egy dolgot tehet, hogy önmaga marad. Számomra ez a jelenet minden eszenciáját hordozza Lear király és saját életünk drámájának. 

Duda Éva: A Regannal való találkozás, a mi előadásunkban a "vacsora jelenet". Itt szembesül Lear a valódi következményekkel, azaz itt válik nyilvánvalóvá számára az árulás, és ez mérföldkő. Lear útja innentől megállíthatatlanul taszítódik lefelé. Személy szerint pedig azért érdekes, mert elképesztő feszültség van ebben a jelenetben, szinte karddal lehetne vágni a sűrűsödő levegőt. Nem utolsó sorban pedig egy kemény dialógust kell elmondanunk nagy kihívást jelentő rendezői instrukciók mentén.

- Mi a legkedvesebb emléketek a próbákról?

Csuzi Márton: Amikor Jerger Balázzsal először egy abszurd poénból kiindulva, kitaláltuk az egyik kedvenc jelenetemet, a saját megvakításomat... De tulajdonképpen minden nap, mindenkivel történt egy legkedvesebb esemény. Úgyhogy inkább azt mondom: a csapat a legkedvesebb emlékem.

Boros Lőrinc: Minden olyan pillanat, amikor közösen, együtt tudtunk alkotni, gondolkodni. Azok az alkalmak, amikor mindenki jelen volt, és a szilánkok pedig egy közös szándékká álltak össze.

Duda Éva: Először dolgoztunk együtt Jerger Balázzsal, aki nagyon rokonszenves és elképesztő humora van, miután elsősorban színész és nem balettos, így a különféle értelmezhetetlen táncos definíciókat, szakszavakat rendre átköltötte a próbákon, amin nagyon sokat röhögtünk. Nagyon élveztem még Lóci díszletelemeivel játszani, különféle formákat, építményeket kialakítani. Legutóbb ilyet gyerekként csináltam, csak építőkockákkal.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Liszt Ferenc szépunokája ez a csodakamasz zongoraművész

Ahogy a középkorú és idősebb generációk birtokba vették a közösségi médiát, úgy futott fel Michael Andreas Häringer karrierje is. A most tizenhét éves zongoraművész nem csak ragyogó tehetség, de kivételesen népszerű is.
Könyv

12 izgalmas kötet a Könyvhétről

Mi ezeket a könyveket szeretnénk látni a könyvespolcunkon. Szubjektív válogatás a most megjelenő újdonságokból.
Vizuál

Elhunyt Franco Zeffirelli

A hosszú betegség után elhunyt rendező 96 éves volt. Firenzében helyezik örök nyugalomra – számolt be róla a hvg.hu.
Színház

Két díjnak is örülhet ifj. Vidnyánszky Attila a POSZT-on

Szombat este átadták a 19. Pécsi Országos Színházi Találkozó díjait a Kodály Központban megrendezett ceremónián. A versenyprogramban tíz nap alatt tizennégy előadás vonult fel a díjakról döntő szakmai-, színész-, és közönségzsűri előtt.
Vizuál

Rófusz Ferenc: „Ma Európában a klasszikus kultúra és a keresztény üzenet is érdektelenné válik”

Negyven év várakozás után elkészült Rófusz Ferenc festményfilmje, Az utolsó vacsora. Leonardo da Vinci világhírű freskója tizenegyperces animációs filmben elevenedik meg, szerdától Kecskeméten, a KAFF versenyprogramjában látható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Újabb táncos portréfilm a láthatáron, ezúttal Natalia Osipováról

A Force of Nature című új dokumentumfilm a méltán híres balerina karrierjének egy évét követi nyomon.
Tánc hír

Életrajzi film készül Alvin Aileyről, az afroamerikai modern tánc úttörőjéről

A filmet az Oscar-díjas Holdfény című dráma rendezője, Barry Jenkins forgatja – értesült a The Hollywood Reporter.
Tánc magazin

3D-s hologrammal helyettesítik az állatokat ebben a cirkuszban

A német Roncalli Cirkusz merész húzással modernizálta a műfajt: élő állatok helyett a modern technikát vetik be.
Tánc videó

A legnehezebb témákhoz humor kell – Gál Eszter és Hód Adrienn a Kult50-ben

Gál Eszter, az Artman Egyesület alapítója és Hód Adrienn koreográfus beszélgetnek a Kult50 kamerái előtt humorról, közönségről, közösségről és a táncról, ami mindenkié.
Tánc galéria

Táncos utazás térben és időben

Matyóföld, Brazília, Kalotaszeg, Kalocsa és még rengeteg varázslatos helyszín elevenedik meg közel 200 táncművész segítségével a 24. Duna Karnevál keretében. Mindez június 8-16. között három kiemelt helyszínen: a Szent István Bazilikánál, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon és az UP Újpesti Rendezvénytérben!