Tánc

Leblanc Gergely: "Megmutatni, hogy mire vagyok képes"

2012.12.10. 13:48
Ajánlom
Fiatal kora ellenére a legnagyobb balett-táncosok partnereként ismerhette meg a közönség. Novemberben az Anyegin premierjén Lenszkij szerepében, decemberben A diótörőben találkozhatunk vele újra.

- Az Opera legfiatalabb címzetes magántáncosa vagy. Ehhez képest elég gyorsan jutottál nagy szerepekhez.

- Igen, elmondhatatlan öröm volt, hogy ilyen hamar ekkora feladatokat kaptam, és már tizenkilenc évesen szólószerepeket táncolhattam. Amikor 2011-ben az Operába jöttem, arra számítottam, hogy legalább öt évig a karban fogok táncolni, mielőtt bármilyen jelentősebb feladatot bíznak rám. De az élet úgy hozta, hogy a vártnál gyorsabban kaptam lehetőséget arra, hogy komolyan megmérettessek. Az első nagyobb szerepem A diótörő volt, utána pedig szép sorban jött a többi: a Don Quijote, a Makrancos Kata és az Anna Karenina főszerepei.

- A Don Quijote szerepéhez tulajdonképpen a véletlen is hozzásegített.

- Így igaz. A szerencse és a véletlen is hozzájárult, hogy a Don Quijote premierjét én táncolhattam el. Basil szerepére először csak tanulónak írtak ki, de nem osztottak nekem előadást. Sajnálatos módon a premier előtt pár nappal az első szereposztás, Bakó Máté lesérült, így az utolsó pillanatban én kerülhettem a főszerepbe Aleszja Popova partnereként. A nyilvános főpróba előtti napon tudtam meg, hogy a premieren fogok fellépni.

- Nagy nyomást jelent ilyenkor a feladat váratlansága és gyorsasága?

- Akkor nem nyomásként éltem meg, hanem repültem az izgalomtól. Hatalmas adrenalinlöket volt, hogy egy ilyen szituációba csöppentem. Olyan, az iskolás éveim alatt távolról csodált operaházi művészekkel táncolhattam együtt, mint Kozmér Alexandra és a már említett Aleszja Popova. Emlékszem, volt bennem egy nagyon erős elhatározás: meg akartam mutatni, hogy mire vagyok képes, és bebizonyítani, hogy megérdemlem ezt a szerepet. De mindent összevetve, azáltal vált számomra valódi sikerré, hogy a mestereim, a szakma, illetve a családom is értékelte és dicsérte a munkámat. Ez az izgalmakkal, sok munkával és sikerrel teli időszak egy csodálatos és felejthetetlen emlék.

- Tizenhét évesen egy évet töltöttél Londonban is. Milyen tapasztalatot adott neked egy eltérő iskolarendszer és a nyüzsgő nagyváros?

- A Prix de Lausanne balettversenyen nyertem egy ösztöndíjat, így kerültem ki egy teljes tanévre a Royal Ballet Schoolba. Azonban a londoni iskola számomra sajnos nem nyújtotta azt az élményt és tapasztalatot, amire előtte számítottam. Azt hiányoltam a legjobban, hogy borzasztó keveset voltunk színpadon. Úgy gondolom, egy táncos életében nagyon fontos sikertényező az is, hogy sokat szerepeljen közönség előtt, vagyis szokja meg a színpadi létet, azt, hogy milyen "élesben" a balett. Erre a magyar iskola kiválóan ránevel, megadja a lehetőséget a növendékeknek, hogy korán kipróbálják magukat mint valódi fellépők. Ez a szakma ugyanis arról szól, hogy a táncosok minden egyes apró mozdulatát folyamatosan tekintetek követik. Londonban egy teljes évad alatt kétszer volt alkalmam színpadra menni. Ez a hiányosság az ottani tanulóknak hatalmas hátrányt jelent, az évfolyamtársaimon azt vettem észre, hogy a szokásosnál jobban izgulnak és pánikolnak egy-egy fellépés alkalmával. Ugyanakkor sokat tanultam a Royal Opera House világsztárokkal teli előadásaiból. Így utólag megítélve tanulságos volt a kint eltöltött tanévem. Londonban pedig egy vonzó, kozmopolita életstílusba kóstolhattam bele, és ez nagyon tetszett nekem.

- November elején ismét premierben léptél színpadra, John Cranko Anyeginjében Lenszkij szerepét táncoltad. Korábban is jól ismerted a darabot?

- Amikor felvettek a Táncművészeti Főiskolára, édesanyám erre a balettra hozott el először az Operába. Korábban is láttam már balettelőadásokat, de ez volt az első olyan balett, amit már azzal a szemmel néztem, hogy ez lesz a hivatásom. Annyira szerettem ezt a darabot, hogy amikor az Operában már nem volt műsoron, akkor elmentem Bécsbe megnézni.

- Az Anyegin egy évtizede volt utoljára repertoáron. Jelentett ez a betanulásnál a szokásosnál több nehézséget?

- Ennek a háromfelvonásos darabnak különösen sok időre volt szüksége ahhoz, hogy megérjen. Vagyis ha már tudjuk is a lépéseket és sokat gyakoroltuk, akkor is szükségeltetik még idő, hogy leülepedjen. Eltér például a klasszikus Petipa-darabok stílusától, valamint ez most a legtöbb táncos számára újdonságként került a színpadra. Egyébként lépésanyagában látszólag egyszerűnek, könnyűnek tűnik, de munka közben érzi a táncos, hogy bonyolult technikáról van szó.

- Decemberben ismét láthatunk majd a már említett Diótörőben is. Szerinted miért ilyen töretlenül sikeres ez a gyerekeknek szóló balett?

- Elsősorban azért vált ennyire népszerűvé, mert a karácsonyi téma mindenki számára nagyon kedves. Mind a szülőkben, mind a gyerekekben szép emlékeket idéz fel évről évre. Maga a karácsonyi Diótörő megtekintése is hagyománnyá vált. Így a karácsonyi tematikán keresztül a decemberi kulturális program szerves részévé vált.

- Ehhez képest Hoffmann története, amiből A diótörő készült, nem kifejezetten bájos tündérmese. Vajon az eredetiben olvasható ijesztő, félelemkeltő elemekkel együtt is ilyen népszerű előadás lenne?

- El sem tudom képzelni félelmetes meseként előadva! (nevet) Már csak azért sem, mert ez számomra is egy szívhez szóló darab, a szeretet ünnepéhez tartozik hozzá. Nem is ugyanaz az előadás volna, ha nem ezzel az idilli és gyermeki ártatlansággal közelítenénk meg. Amióta táncolok, a londoni év volt az egyetlen, amikor nem táncoltam A diótörőben, akkor ez olyan volt, mintha az év csúcspontja maradt volna el. Én tulajdonképpen ezzel és ebben nőttem fel, a karácsony szinte üres volna e nélkül.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet”

A Bánk bán című opera minden magyar szívében különleges helyet foglal el. Az egyik legjelentősebb operánk ezúttal a Coopera szervezésében, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon kel életre, Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező kezei nyomán. Az előadás egyik főszereplőjét, Gertrudot a Magyar Állami Operaház népszerű mezzoszopránja, Mester Viktória alakítja majd, akivel a készülő produkció kapcsán beszélgettünk.
Zenés színház

Mutatjuk az első képeket a Puskás musicalből!

Puskás, a musical címmel nagyszabású zenés színházi produkció készült Szente Vajk rendezésében. A legismertebb magyar életéről szóló darab előzetes bemutatója augusztus 20-án lesz az Erkel Színházban.
Vizuál

A Pilátus is versenybe szállhat a Golden Globe-ért

Dombrovszky Linda filmjét beválogatták a legjobb idegennyelvű filmnek járó Golden Globe-díjért versenybe szálló alkotások közé, a Foreign Language Film Series 2021 elnevezésű programba.
Vizuál

Antonio Banderas abszurdnak tartja, hogy szexszimbólumnak bélyegezték

A talán legsikeresebb hollywoodi karriert befutó spanyol filmszínész, Antonio Banderas augusztus 10-én ünnepli hatvanadik születésnapját. 
Zenés színház

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Táncgála, mesék és flamenco a XIV. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozón

Tizenhét magyar táncegyüttes művészeinek gálája, a Recirquel újcirkusz-társulat előadása, mesék táncadaptációja és flamenco-előadás is szerepel a XIV. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó műsorán, amelyet szeptember 12. és 15. között rendeznek meg.
Tánc gyász

Elhunyt Fodor Antal táncművész, koreográfus

Hetvenkilenc éves korában elhunyt Fodor Antal táncművész, koreográfus, a Magyar Táncművészeti Egyetem professor emeritusa, a Magyar Állami Operaház egykori balettigazgatója - tudatta az egyetem kedden.
Tánc portré

Pina Bausch, a modern tánc úttörője 80 éves lenne

A német koreográfus a tánc, a színház, az érzelmek, a nyelv és a dal összekapcsolásával forradalmasította a táncszínházat. Hitvallása ez volt: "nem úgy akarok mozogni, mint egy táncos, azt akarom megmutatni, ami mozgat".
Tánc mank

Eleven alkotások - Mozdulat- és képzőművészet egy helyen

Táncművészeti és mozdulatszínházi produkciókkal indít új kezdeményezést a MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. Az Eleven alkotások című programsorozat júliustól a MANK kiállításaihoz és összművészeti programjaihoz kapcsolódóan kínál tánc-és képzőművészeti programokat.
Tánc hír

Van humora Mona Lisának? – Cirkuszi tárlatvezetés egy kislány szemével

Különös, a klasszikus cirkusz határait kitágító, egyedi hangulatú előadást mutat be július 18-án a Fővárosi Nagycirkusz.