Tánc

Legmodernebb oldaláról mutatkozik be a Magyar Nemzeti Balett

2018.01.31. 11:49
Ajánlom
Total Dance címmel Johan Inger és Jiří Kylián koreográfiából összeállított esttel lép fel a Budapest Táncfesztivál kereti közt a Magyar Nemzeti Balett február 25-én a Müpa Fesztivál Színházban. Az estről Solymosi Tamás balettigazgatót kérdeztük.
Solymosi Tamás

Solymosi Tamás (Fotó/Forrás: Emmer László)

– A Magyar Nemzeti Balett az utóbbi években nagy hangsúlyt fektetett a klasszikus repertoár bővítésére, és mintha a modern alkotások esetében is a már klasszikusnak mondható műveket helyezné előtérbe. Milyen szempontok alapján válogatnak a mai koreográfusok munkái közül?

– Nagyon fontosnak tartom, hogy megszólítsuk és idecsábítsuk azokat a koreográfusokat, akik már bizonyítottak. Köztük is előkelelő helyen szerepel Jiří Kylián és Johan Inger, akiknek a darabjaiban az együttesünk nagyszerűen működik, ezért is szeretném ezeket a koreográfiákat minél többször műsorra tűzni. Az a célom, hogy újabb és újabb érdekes feladatokat hozzak a művészeink számára, amivel egyrészt a repertoárunk gazdagodik, másrészt

a közönségnek is fontos, hogy lásson Magyarországon még nem játszott darabokat, amik által más stílusokban is megcsodálhatják a táncosainkat.

– A Total Dance estet a Walking Mad vezeti fel. Johan Inger koreográfiájában egy hajtogatható és mozgatható fal körül hat fiú és három lány táncolja végig Ravel Bolerójára az emberi érzelmek széles skáláját. Hogyan illeszkedik ez az alkotás a másik két Kylián-darabhoz?

– Inger is ugyanabban a „fészekben”, a Nederlands Dans Theaternél indult koreográfusként, ahol akkoriban Kylián számított a meghatározó művészeti vezetőnek. Inger darabja egyedülálló, egyrészt hozta az ő sajátos skandináv gyökereit, amit aztán ötvözött azzal a sok nemzetközi hatással, amivel Hollandiában találkozott. Ebből született ez a mű, amiben a zeneválasztás, a színpadkép, a humor, a koreográfiák kidolgozottsága és összefűzése igazi mestermunkát eredményezett.

– Az est második felében Jiří Kylián Mozart muzsikáira készült két koreográfiája látható a színpadon. A Petit Mortban a hat férfitáncosnak a hölgyek mellett csaknem egyenrangú partnereiknek számítanak a kellékként használt kardok is. Milyen kihívást jelent ezeket a tárgyakat megtölteni élettel?

– Ez elsősorban a koreográfus nagyságát dicséri: ahogyan a lépéseket megkomponálja és ráilleszti a zenei frázisokra ezeket a mozdulatsorokat, ebből születik meg végül az illúzió.

A táncosok fel vannak erre készülve, hiszen nagyon sokszor dolgozunk rekvizitekkel, vagyis olyan eszközökkel, amiknek így vagy úgy szerepe van a darabban. Ez az első pár próbán jelent újdonságot, aztán az életünk részévé válik.

Total dance

Total dance (Fotó/Forrás: Csibi Szilvia)

– Az estet a barokkos abszurdot teremtő Hat tánc szórakoztató koreográfiája zárja. A Magyar Nemzeti Balett művészeit hagyományosan jó karakterábrázolási képességgel szokás jellemezni. Mi szükséges ahhoz, hogy a táncos humoros maradjon anélkül, hogy nevetségessé válna?

– A Hat tánc nagyon jól adagolt, kedves humorral dolgozik, a sikere ennek is köszönhető. Nem érdemes eltérni attól, amit a koreográfus kitalált és patikamérlegen kiszámolt.

Ha az ember erre még megpróbál rápakolni vagy eltérni ettől, akkor könnyen holtvágányra tévedhet.

Total dance

A Total Dance című esten a Magyar Nemzeti Balett modern repertoárjából láthatunk három kedvelt darabot a Budapest Táncfesztivál részeként. Az első előadás Johan Inger svéd koreográfus egyfelvonásos balettje, a Walking Mad, aminek alapját egy fal, 3 női és 6 férfi táncos, és Ravel Bolerója adja. Az est második darabja a Petite mort című, merészl átványvilágú alkotás az agresszióról és a sebezhetőségről, mellyel a koreográfus Jiří Kylián Mozart halálának 200. évfordulójára készített. A harmadik darab Jiří Kylián Hat tánc című koreográfiája, melyben a mozarti játékosságot és az abszurd valóságot ültette át amozdulatok nyelvére.
február 25. 19:00 Müpa

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

„A legjobb kulturális immunerősítő a táncművészet” – 20 éves a Nemzeti Táncszínház

2001. december 1-jén nyitotta meg kapuit a Nemzeti Táncszínház, amely egy egész évadon át tartó eseménysorozattal ünnepli az évfordulót. A 2022 áprilisáig tartó ünnepi sorozat egyik kiemelt programja volt A tánc nyelvén beszélünk címmel készült dokumentumfilm bemutatója, de az intézmény művészeti albummal is megemlékezik a jubileumról.
Tánc interjú

A gyerekek egy cigánykeréknek jobban örülnek, mint egy bonyolult koreográfiának

December 5-6-án mutatja be a Tellabor társulat a Nemzeti Táncszínházban Kulcsár Noémi Harangozó-díjas koreográfus új gyerekdarabját, a Mókás Mikulást. Az alkotók a jóságos ősz szakállú figura helyett egy kissé bohókás, csetlő-botló, lerobbant szánja mellett rostokoló, segítségre váró, szerethető karaktert hoztak létre. A művész szerint a gyerekek számára nem érdemes összetettebb mozgásnyelvet alkalmazni, hiszen számukra egy kidolgozott szóló, egy korrekt koreográfia sokszor unalmas tud lenni.
Tánc ajánló

Látványos mesedarabbal készül az ünnepekre a Recirquel Társulat

A Kristály a klasszikus téli mesék világába repíti a nézőket, a különleges cirkuszi tér pedig különleges atmoszférát teremt az előadásnak, amely december 11. és január 9. között 31 alkalommal lesz látható a Müpa mellett felállított sátorban.
Tánc ajánló

Újraértelmezett táncmozdulatok a Trafóban

Maurer Milán táncművész két nem mindennapi táncelőadással érkezik a Trafóba: december 9-én és 10-én a Cage, 14-én pedig a Sziget – Táncmonológok fényfürdőben című produkcióval áll színpadra.
Tánc kritika

Lapokba zárt mozdulatok

Zs. Vincze Zsuzsa, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes szakmai vezetője különleges kísérletre vállalkozott: több évtizedes alkotói munkásságának legfontosabb előadásait gyűjtötte kötetbe, librettókon és fotókon keresztül elevenítve fel egy-egy ikonikus darabot.