Tánc

Legmodernebb oldaláról mutatkozik be a Magyar Nemzeti Balett

2018.01.31. 11:49
Ajánlom
Total Dance címmel Johan Inger és Jiří Kylián koreográfiából összeállított esttel lép fel a Budapest Táncfesztivál kereti közt a Magyar Nemzeti Balett február 25-én a Müpa Fesztivál Színházban. Az estről Solymosi Tamás balettigazgatót kérdeztük.
Solymosi Tamás

Solymosi Tamás (Fotó/Forrás: Emmer László)

– A Magyar Nemzeti Balett az utóbbi években nagy hangsúlyt fektetett a klasszikus repertoár bővítésére, és mintha a modern alkotások esetében is a már klasszikusnak mondható műveket helyezné előtérbe. Milyen szempontok alapján válogatnak a mai koreográfusok munkái közül?

– Nagyon fontosnak tartom, hogy megszólítsuk és idecsábítsuk azokat a koreográfusokat, akik már bizonyítottak. Köztük is előkelelő helyen szerepel Jiří Kylián és Johan Inger, akiknek a darabjaiban az együttesünk nagyszerűen működik, ezért is szeretném ezeket a koreográfiákat minél többször műsorra tűzni. Az a célom, hogy újabb és újabb érdekes feladatokat hozzak a művészeink számára, amivel egyrészt a repertoárunk gazdagodik, másrészt

a közönségnek is fontos, hogy lásson Magyarországon még nem játszott darabokat, amik által más stílusokban is megcsodálhatják a táncosainkat.

– A Total Dance estet a Walking Mad vezeti fel. Johan Inger koreográfiájában egy hajtogatható és mozgatható fal körül hat fiú és három lány táncolja végig Ravel Bolerójára az emberi érzelmek széles skáláját. Hogyan illeszkedik ez az alkotás a másik két Kylián-darabhoz?

– Inger is ugyanabban a „fészekben”, a Nederlands Dans Theaternél indult koreográfusként, ahol akkoriban Kylián számított a meghatározó művészeti vezetőnek. Inger darabja egyedülálló, egyrészt hozta az ő sajátos skandináv gyökereit, amit aztán ötvözött azzal a sok nemzetközi hatással, amivel Hollandiában találkozott. Ebből született ez a mű, amiben a zeneválasztás, a színpadkép, a humor, a koreográfiák kidolgozottsága és összefűzése igazi mestermunkát eredményezett.

– Az est második felében Jiří Kylián Mozart muzsikáira készült két koreográfiája látható a színpadon. A Petit Mortban a hat férfitáncosnak a hölgyek mellett csaknem egyenrangú partnereiknek számítanak a kellékként használt kardok is. Milyen kihívást jelent ezeket a tárgyakat megtölteni élettel?

– Ez elsősorban a koreográfus nagyságát dicséri: ahogyan a lépéseket megkomponálja és ráilleszti a zenei frázisokra ezeket a mozdulatsorokat, ebből születik meg végül az illúzió.

A táncosok fel vannak erre készülve, hiszen nagyon sokszor dolgozunk rekvizitekkel, vagyis olyan eszközökkel, amiknek így vagy úgy szerepe van a darabban. Ez az első pár próbán jelent újdonságot, aztán az életünk részévé válik.

Total dance

Total dance (Fotó/Forrás: Csibi Szilvia)

– Az estet a barokkos abszurdot teremtő Hat tánc szórakoztató koreográfiája zárja. A Magyar Nemzeti Balett művészeit hagyományosan jó karakterábrázolási képességgel szokás jellemezni. Mi szükséges ahhoz, hogy a táncos humoros maradjon anélkül, hogy nevetségessé válna?

– A Hat tánc nagyon jól adagolt, kedves humorral dolgozik, a sikere ennek is köszönhető. Nem érdemes eltérni attól, amit a koreográfus kitalált és patikamérlegen kiszámolt.

Ha az ember erre még megpróbál rápakolni vagy eltérni ettől, akkor könnyen holtvágányra tévedhet.

Total dance

A Total Dance című esten a Magyar Nemzeti Balett modern repertoárjából láthatunk három kedvelt darabot a Budapest Táncfesztivál részeként. Az első előadás Johan Inger svéd koreográfus egyfelvonásos balettje, a Walking Mad, aminek alapját egy fal, 3 női és 6 férfi táncos, és Ravel Bolerója adja. Az est második darabja a Petite mort című, merészl átványvilágú alkotás az agresszióról és a sebezhetőségről, mellyel a koreográfus Jiří Kylián Mozart halálának 200. évfordulójára készített. A harmadik darab Jiří Kylián Hat tánc című koreográfiája, melyben a mozarti játékosságot és az abszurd valóságot ültette át amozdulatok nyelvére.
február 25. 19:00 Müpa

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Bálint András: „Az elmúláshoz való viszonyomat próbálom megélni Kosztolányi segítségével”

A Radnóti Színház Keres Emil Próbatermében látható a Kosztolányi, Bálint András legújabb estje. A Kossuth-díjas művész nem először bújik a magyar irodalom fontos alakjainak bőrébe – erről is kérdeztük.
Zenés színház

Új zenés színház jön létre az Erkel Színház épületében január 1-től

A november 28-án megjelent Magyar Közlöny szerint a kormány „új, önálló, állami fenntartású színházat” hoz létre, amely az Erkel Színház épületében üzemel majd. Lapértesülések szerint már meg is vannak az intézmény leendő vezetői.
Klasszikus

A Hegedű Ünnepe: Három nap, amikor a zene szíven talál

Koncertkavalkád és ikonikus művek magyar hegedűművészek kiválóságainak előadásában – a Concerto Budapest így ünnepli ezt a csodálatos hangszert 2025. január 17. és 19. között az évad legnagyobb tematikus fesztiválján a Zenakadémián és a BMC-ben.
Plusz

Az etnográfia atyamestere – Herman Ottó-kiállítást rendez a Néprajzi Múzeum az Országgyűlési Múzeummal együttműködésben

Herman Ottó születésének százkilencvenedik, halálának száztizedik évfordulója alkalmából „legzseniálisabb s legmagyarabb tudósunk” címmel nyílik meg decemberben a Néprajzi Múzeum és az Országgyűlési Múzeum új kiállítása.
Klasszikus

Bogányi Gergely: „Bátran feszegethettem a fagott határait”

Az Erdődy Kamarazenekar jubileumi koncertjének szólistája Bogányi Gergely zongoraművész, az MMA rendes tagja, akivel egy vidám Chopin-darabról, nagy intenzitású fagottversenyéről és az Egység imájának ősbemutatójáról is beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc beszámoló

A kiégés ellen egy prímabalerina könyvével

Megan Fairchild, a New York City Balett vezető táncosa, a napokban zajló rangos Budapest Ballet Grand Prix meghívott vendégeként járt Magyarországon. A Fidelio jelen volt a prímabalerina szimpóziumán a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc hír

Nagyívű döntő után megvannak a Budapest Ballet Grand Prix legjobbjai

November 21-én csütörtökön a Nemzeti Táncszínházban nagy érdeklődés mellett zajlott a II. Budapest Ballet Grand Prix döntője. A fináléban tizennégy ország harmincöt balettművésze képviseltette magát.  
Tánc interjú

„A jó és a rossz örök párharcát jelenítjük meg” – Beszélgetés Egerházi Attilával, a Székesfehérvári Balett Színház igazgató-koreográfusával

Egerházi Attila hat éve alapította a Székesfehérvári Balett Színházat. Lgújabb, Tűzmadár című előadásuk november 22-i premierje apropóján beszélgettünk a Harangozó-díjas igazgató-koreográfussal.
Tánc gyász

Elhunyt Mucsi János Harangozó Gyula-díjas koreográfus

November 14-én hajnalban, 76 éves korában elhunyt Mucsi János Harangozó Gyula-díjas, a Magyar Érdemrend Tiszti keresztjével kitüntetett koreográfus, Érdemes művész, a Duna Művészegyüttes egykori művészeti igazgatója.
Tánc ajánló

A Duna Művészegyüttes Székelykapu című produkciója újra a Müpa színpadán

A Duna Művészegyüttes áprilisban, a Bartók Tavasz keretében bemutatott Székelykapu című produkciója december 3-án és 4-én újra látható lesz a Müpa színpadán. A Székelykapu című két felvonásos produkció inspirációs centrumában a szimbólumokban gazdag kapu áll.