Tánc

„Lehet a tánc nyelvén történeteket mesélni”

Kult50: Juronics Tamás
2018.10.29. 14:35
Ajánlom
Vonzza a figyelmet hihetetlenül erős kisugárzása és karizmája, no meg nem mindennapi megjelenése: 190-es magassága, uralkodói testtartása. A Kult50 portréja Juronics Tamásról.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Ha belép egy helyiségbe, a tekintetek rászegeződnek. Vonzza a figyelmet hihetetlenül erős kisugárzása és karizmája, no meg nem mindennapi megjelenése: 190-es magassága, uralkodói testtartása. Akik abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy láthatták őt táncosként, tudják, hogy a fenti sajátságok sokszorosan meghatványozódnak a színpadon. Örökre belénk vésődött például elemi erejű Mandarin-alakítása, amit ő maga állított színpadra, és amiről Koltai Tamás színikritikus így írt: „Korszakalkotónak vélem Juronics Mandarinját, tánc és teatralitás, mozgás és szcenika kongeniális ötvözetének. A szenvedélyben a horrort, a horrorban a szenvedélyt megmutatni, ez olyasmi, ami érzésem szerint nagyon közel áll a Lengyel–Bartók-eredetihez, még ha változtatott is a szüzsén.”

Juronics Tamás 2017-ben ünnepelte pályafutásának 30. évfordulóját. A Harangozó- és Kossuth-díjas, érdemes művész címmel kitüntetett alkotó 1987-ben néptánc szakon végzett az Állami Balett Intézetben, és még ebben az évben a Szegedi Baletthoz szerződött, ahol hamarosan koreográfusként is kipróbálhatta magát. A társulatvezető Imre Zoltán távozását követően, 1993-ban a Szegedi Kortárs Balett néven újjászervezett társulat művészeti vezetője, vezető koreográfusa lett. Első, nagyobb lélegzetű munkájáról (Képzelet órája) 1991-ben így írt Fuchs Lívia tánctörténész:

„Juronics valódi tehetség, aki folyamatos alkotómunka során feltehetően jelentős koreográfussá érik majd.”

És milyen igaza lett! Néhány év elteltével elkészült a Tavaszi áldozat, a Carmen, a Menyegző, a Carmina Burana, a Requiem, a Bolero, a Tűzmadár, a A fából faragott királyfi, a már említett A csodálatos mandarin, hogy csak néhány jelentősebb munkát emeljünk ki, legutóbb pedig a Don Juan és A négy évszak.

juronics_tamas_portrek-5212_fullsize-133919.jpg

Juronics Tamás

Nevéhez mára több mint hatvan előadás fűződik, amelyek nemcsak itthon, de külföldön is komoly szakmai és közönségsikereket érnek el, miközben a kortárs tánc iránt többnyire még ma is csak egy szűk réteg érdeklődik. Sikerének okáról nemrégiben így vallott a Fideliónak: „Felvállaltan, az elejétől kezdve mindig azt vallottam, hogy lehet a tánc nyelvén történeteket elmesélni, lehet a kortárs tánc nyelvén fontos gondolatokat elmondani, és lehet nagy ívű klasszikus zenékre újszerű formában koreografálni. (…) Ebben való hitem nem csökkent a mai napig sem, és bárki bármit mond, hogy a történetmesélés már nem »divat«, nincs igaza. Abban hiszek, hogy a színháznak mindig van egyfajta morális közlendője a világgal, és ebbéli felelősségünket nagyon komolyan veszem.”

Munkáiban totális színházi élményre törekszik, amiben eredeti módon ötvözi a modern stílusokat, fontos szerepet kap a komplex színházi látvány, a fény- és hangeffektek, valamint a kidolgozott színészi játék. Koreográfiáit letisztult technikai tudás, egységes formanyelv, rendkívül pontosan átgondolt dramaturgiai szerkezet jellemzi. Egyaránt szeretne szórakoztatni és elgondolkodtatni. Érzelmes, indulatos embernek tartja magát, de úgy érzi, ma már képes kezelni mindezt. Sok olyan darabom született, ami tele van érzelmekkel, lelki finomságokkal, akár férfi–női viszonyról volt szó, akár egyén kontra társadalom kérdéskörben szólalt meg. Nagyon izgatnak ezek a kérdések, hogyan helyezi el magát egy ember a világban, hogyan tudom megfogalmazni magam ebben az univerzumban.”

A régi barát és harcostárs, Pataki András táncos-koreográfus, a Szegedi Kortárs Balett jelenlegi igazgatója így méltatta őt a magyar művészeti akadémiai székfoglalója alkalmából tartott laudációjában:

Minden darabjában fellelhető az egyedi stílus, amelyet az akrobatikus kortárs tánc mozdulatvilága és a látvány hatását fokozó táncszínházi elemek jellemeznek.

Alkotásaiban a mély érzelmek és gondolatok sokrétű színpadművészeti szinten jelennek meg. Színházi gondolkodása, alkotói érzékenysége, zenei intelligenciája arra készteti, hogy más színpadi műfajokban is kipróbálja magát alkotóként. (…) Sikeres és elkötelezett színházi szakember. Korszakos alkotó.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Vizuál

Színházi reklámfogás volt a megtalált Picasso-festmény

Hamisnak bizonyultak a hat éve ellopott Picasso-festmény felbukkanásáról szóló hírek. A kép megtalálását bejelentő holland írónő elmondása szerint "tréfa áldozata lett". Egy belgiumi színházi produkció alkotói közölték, hogy ők csapták be a megtalálót és hamisítvány a Romániában talált, Picassónak tulajdonított festmény - közölte a holland NOS televízió.
Vizuál

A Ruben Brandt és a Napszállta tarolt Sevillában

Milorad Krstic akció-thrillere a legjobb forgatókönyv, a legjobb elsőfilm és az andalúz forgatókönyvíró szövetség díját is elnyerte a sevillai filmfesztiválon, Nemes Jeles László filmjét pedig a legjobb európai koprodukciót megillető Eurimages-díjjal tüntették ki.
Klasszikus

Ismét tehetséges fiataloké az Óbudai Társaskör színpada

Gitármuzsika, az év fiatal jazz-zenészei és olaszmánia Óbudán.
Tánc

Az arcukkal is táncolnak

Anton Lachky szlovák koregoráfus paradigmát váltott a Közép-Európa Táncszínházzal közös munkafolyamatban. Bebizonyította, hogy a táncos test nem ér véget a végtagok és a törzs mozgásánál. Arcot, hangot, konkrét gesztusokat adott nekik.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc magyar táncművészek szövetsége

Ünnepel a hazai táncművészet színe-java

Kétnapos rendezvénysorozattal ünnepli november 23-24-én a felújított Hagyományok Házában fennállásának 70. évfordulóját a hazai táncművészet föderatív szervezete, a Magyar Táncművészek Szövetsége.
Tánc kritika

Az arcukkal is táncolnak

Anton Lachky szlovák koregoráfus paradigmát váltott a Közép-Európa Táncszínházzal közös munkafolyamatban. Bebizonyította, hogy a táncos test nem ér véget a végtagok és a törzs mozgásánál. Arcot, hangot, konkrét gesztusokat adott nekik.
Tánc videó

Lélegzetelállító klippel tér vissza a Polunyin-Hozier páros

Az ukrán balettművész öt évvel ezelőtt az ír zenész Take Me To Church című zenéjére készült David LaChapelle-videoklipben robbant be a köztudatba. Most ismét összeálltak egy remekműre.
Tánc ajánló

Mozdulatművészeti sorozat indult a Műcsarnokban

A Rejtett történetek című kiállításához kapcsolódóan a budapesti Műcsarnok átfogó mozdulatművészeti programsorozat indított keddenként.
Tánc magazin

Történelmi pillanat: piacra dobták az első pár barna spicc-cipőt

Szimbolikus jelentőségű, hogy a táncos test meghosszabbítását jelképező spicc cipők immár barna színben is kaphatók, vagyis az afroamerikai táncosoknak nem kell többé színezniük a fehér, rózsaszín, vagy „testszínű” lábbeliket.