Tánc

Lehet-e érvényesülni művégtaggal a táncosok világában?

2017.04.20. 17:13
Ajánlom
Az amerikai Annie Hanauer példája azt mutatja, hogy igen. Csökevényes bal karral született, ma mégis kiváló kortárs koreográfusokkal dolgozik. Persze a sikert nem adták ingyen.

A most harminc éves táncos maga is kétségek közt lépett a világot jelentő deszkákig vezető hosszú útra. Minnesotában született, és tíz éves korától számtalan mozgásformában kipróbálta magát, amiben családja és környezete végig támogatta őt. „Soha nem voltam kirekesztett” - mondja. „Eleinte csak kikapcsolódásként jártam táncórákra, de tizenhat éves korom körül arra lettem figyelmes, hogy minden estét a táncteremben töltök” - mesélte a kezdetekről. Mint mondja, nem volt könnyű döntés, hogy járjon-e felsőfokú táncképzésre. „

Még akkor is komoly lelki válságban voltam, amikor felvettek. Arra gondoltam, talán nem kellene belevágnom, hiszen lehet, hogy soha nem lesz táncos munkám művégtaggal”

- meséli. Minnesotai Egyetem táncszakán viszont lelkesen üdvözölték őt és a későbbiekben is inspirálták. „Én voltam az első művégtaggal élő ember, akit tanítottak az itteni oktatók. Valószínűleg számukra is kihívást jelentettem, mégis rengeteg figyelmet kaptam tőlük” - mondja.

A főiskolán megtanulta kezelni a „hátrányát”, mint meséli, a páros, kontakt technikáknál bonyolultnak bizonyult megoldani néhány helyzetet, de az improvizációs gyakorlatok ebben hosszú távon sokat segítettek neki. „A stratégiám csak annyi volt, hogy megpróbáltam mindig a tőlem telhető legmagasabb szinten teljesíteni, ahogy a többi táncos is” - árulta el. Első szerződését a testi fogyatékkal élőkkel és a ép táncosokkal egyaránt dolgozó, Londonban működő profi társulattól, a Candocotól kapta. A társulat változatos repertoárjában ismerkedett meg Hanauer az európai kortárs tánc olyan nagy alakjainak munkáival, mint Hofesh Shechter, Rafael Bonachela, vagy Nigel Charnock. A társulatot a 2008-as Pekingi Olimpiára és a 2012-es londoni Paralimpiára is meghívták.

2014-ben azonban Hanauer úgy döntött, szabadúszó lesz.

Szerettem volna fejlődni táncosként és megtapasztani, hogyan fogadnak engem előadóként a különböző táncos közegekben”

- mondja. A francia Rachid Ouramdane és Emanuel Gat koreográfusok (akikkel korábban már dolgozott a Candoco társulat tagjaként) máris elhívták produkcióikba, Franciaországba. Ezekből hosszú távú együttműködés született, Ouramdane három darabjában is táncolt, köztük a Torde címűben is, ami kifejezetten Hanauer és egy másik női táncos számára készült. 

Ennek ellenére még mindig találkozik előítéletekkel. A partnerei gyakran tesznek javaslatokat olyan koreográfiai elemekre, amiknek kivitelezésére esélye sincs. A testi hátrányára adott reakciók pedig még mindig zavarják néha: „Az emberek sokszor meglepődnek, hogy természetesnek veszem a végtaghiányt és nem érzem magam kínosan.

Szerintem a fogyatékosságról szóló diskurzust nem kéne túlbonyolítani”
- vélekedik.

Hanauer tisztában van azzal, hogy sikertörténete nem mondható átlagosnak, és úgy gondolja, továbbra is szükség van olyan társulatokra, akik elfogadóak a kisebb testi fogyatékkal szemben. „A táncvilág ebből a szempontból még mindig kirekesztő, jóllehet Angliában már érzékelhető a nyitás a Candoco társulat munkája miatt, de még mindig kevés a lehetőség a fogyatékkal élő táncosok számára” - fogalmaz. Hanauer jelenleg rendszeresen tanít, emellett három fős saját társulatával dolgozik a londoni kortárs előadóművészeti központ, a The Place és a Candoco támogatásával. „Csak tedd a dolgod kitartóan, és ez majd megváltoztatja az emberek gondolkodását arról, hogy mindez egyáltalán lehetséges-e” - tanácsolja.

(forrás: dancemagazine.com)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Zenés színház

Aj Vej-vej Turandotot rendez Rómában

A hazájában játszódó Puccini-operának a kínai képzőművész nemcsak a rendezője lesz, hanem ő tervezi a jelmezeket is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

A tánc a legjobb kulturális immunerősítő – elkezdődött a 15. Magyar Táncfesztivál

Két tánctechnikai bravúr-darabbal nyitott hétfőn este Győrben a Magyar Táncfesztivál.
Tánc videó

Újabb táncos portréfilm a láthatáron, ezúttal Natalia Osipováról

A Force of Nature című új dokumentumfilm a méltán híres balerina karrierjének egy évét követi nyomon.
Tánc hír

Életrajzi film készül Alvin Aileyről, az afroamerikai modern tánc úttörőjéről

A filmet az Oscar-díjas Holdfény című dráma rendezője, Barry Jenkins forgatja – értesült a The Hollywood Reporter.
Tánc magazin

3D-s hologrammal helyettesítik az állatokat ebben a cirkuszban

A német Roncalli Cirkusz merész húzással modernizálta a műfajt: élő állatok helyett a modern technikát vetik be.
Tánc videó

A legnehezebb témákhoz humor kell – Gál Eszter és Hód Adrienn a Kult50-ben

Gál Eszter, az Artman Egyesület alapítója és Hód Adrienn koreográfus beszélgetnek a Kult50 kamerái előtt humorról, közönségről, közösségről és a táncról, ami mindenkié.