Tánc

Lehet-e érvényesülni művégtaggal a táncosok világában?

2017.04.20. 17:13
Ajánlom
Az amerikai Annie Hanauer példája azt mutatja, hogy igen. Csökevényes bal karral született, ma mégis kiváló kortárs koreográfusokkal dolgozik. Persze a sikert nem adták ingyen.

A most harminc éves táncos maga is kétségek közt lépett a világot jelentő deszkákig vezető hosszú útra. Minnesotában született, és tíz éves korától számtalan mozgásformában kipróbálta magát, amiben családja és környezete végig támogatta őt. „Soha nem voltam kirekesztett” - mondja. „Eleinte csak kikapcsolódásként jártam táncórákra, de tizenhat éves korom körül arra lettem figyelmes, hogy minden estét a táncteremben töltök” - mesélte a kezdetekről. Mint mondja, nem volt könnyű döntés, hogy járjon-e felsőfokú táncképzésre. „

Még akkor is komoly lelki válságban voltam, amikor felvettek. Arra gondoltam, talán nem kellene belevágnom, hiszen lehet, hogy soha nem lesz táncos munkám művégtaggal”

- meséli. Minnesotai Egyetem táncszakán viszont lelkesen üdvözölték őt és a későbbiekben is inspirálták. „Én voltam az első művégtaggal élő ember, akit tanítottak az itteni oktatók. Valószínűleg számukra is kihívást jelentettem, mégis rengeteg figyelmet kaptam tőlük” - mondja.

A főiskolán megtanulta kezelni a „hátrányát”, mint meséli, a páros, kontakt technikáknál bonyolultnak bizonyult megoldani néhány helyzetet, de az improvizációs gyakorlatok ebben hosszú távon sokat segítettek neki. „A stratégiám csak annyi volt, hogy megpróbáltam mindig a tőlem telhető legmagasabb szinten teljesíteni, ahogy a többi táncos is” - árulta el. Első szerződését a testi fogyatékkal élőkkel és a ép táncosokkal egyaránt dolgozó, Londonban működő profi társulattól, a Candocotól kapta. A társulat változatos repertoárjában ismerkedett meg Hanauer az európai kortárs tánc olyan nagy alakjainak munkáival, mint Hofesh Shechter, Rafael Bonachela, vagy Nigel Charnock. A társulatot a 2008-as Pekingi Olimpiára és a 2012-es londoni Paralimpiára is meghívták.

2014-ben azonban Hanauer úgy döntött, szabadúszó lesz.

Szerettem volna fejlődni táncosként és megtapasztani, hogyan fogadnak engem előadóként a különböző táncos közegekben”

- mondja. A francia Rachid Ouramdane és Emanuel Gat koreográfusok (akikkel korábban már dolgozott a Candoco társulat tagjaként) máris elhívták produkcióikba, Franciaországba. Ezekből hosszú távú együttműködés született, Ouramdane három darabjában is táncolt, köztük a Torde címűben is, ami kifejezetten Hanauer és egy másik női táncos számára készült. 

Ennek ellenére még mindig találkozik előítéletekkel. A partnerei gyakran tesznek javaslatokat olyan koreográfiai elemekre, amiknek kivitelezésére esélye sincs. A testi hátrányára adott reakciók pedig még mindig zavarják néha: „Az emberek sokszor meglepődnek, hogy természetesnek veszem a végtaghiányt és nem érzem magam kínosan.

Szerintem a fogyatékosságról szóló diskurzust nem kéne túlbonyolítani”
- vélekedik.

Hanauer tisztában van azzal, hogy sikertörténete nem mondható átlagosnak, és úgy gondolja, továbbra is szükség van olyan társulatokra, akik elfogadóak a kisebb testi fogyatékkal szemben. „A táncvilág ebből a szempontból még mindig kirekesztő, jóllehet Angliában már érzékelhető a nyitás a Candoco társulat munkája miatt, de még mindig kevés a lehetőség a fogyatékkal élő táncosok számára” - fogalmaz. Hanauer jelenleg rendszeresen tanít, emellett három fős saját társulatával dolgozik a londoni kortárs előadóművészeti központ, a The Place és a Candoco támogatásával. „Csak tedd a dolgod kitartóan, és ez majd megváltoztatja az emberek gondolkodását arról, hogy mindez egyáltalán lehetséges-e” - tanácsolja.

(forrás: dancemagazine.com)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabadon hozzáférhető Sára Sándor hét emblematikus filmje

A közelmúltban elhunyt Sára Sándor emléke előtt tisztelegve, hét emblematikus filmjét mától 20 napon át szabadon elérhetővé teszi a Magyar Nemzeti Filmalap.
Klasszikus

RENDKÍVÜLI: Ázsiai turnéra indulunk a Concerto Budapesttel

Három nagyvárosba, Bangkokba, Fucsouba és Sanghajba kísérjük el a világhírű magyar szimfonikus zenekart, amely többek között Bartók mesterművével, a Concertóval a bőröndben utazik.
Zenés színház

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.
Klasszikus

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

Egy nő a férfidominálta zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.
Zenés színház

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Megmentenek minket a lájkok a katasztrófáktól? – Jön a Duda Éva Társulat jubileumi előadása

November 4-én és 5-én új bemutatóval, harsány fináléval ünnepli tizedik évfordulóját a Duda Éva Társulat. A Wonderland című darabot a Trafóban játsszák majd. A jubileum kapcsán pedig azt is elárulták, mik voltak a legfontosabb pillanatai az elmúlt tíz évnek.
Tánc ajánló

Sztravinszkij katonája kortárs táncosan mozdul meg

A PR-Evolution Dance Company ezúttal A katona történetét, Sztravinszkij táncos mesejátékát adaptálja kortárs táncszínpadra. Az előadás október 11-én beavató táncszínházi programként debütál, később kerül a felnőttközönség elé.
Tánc collective dope

Mi történik, ha egy kortárs táncost összeszabadítunk egy breaktáncossal?

A szabadságuk összeadódik. A Collective Dope (D)open your move elnevezésű, október 4-ei estjén a kortárs- és az urban táncszcéna találkozott és lépett egyással reakcióba, amiből teljesen új, életképes minőségek születtek.
Tánc portré

A tökéletességre törekszik – Balázsi Gergő Ármin

Nemcsak szerepeiben kiváló danseur noble, a való életben is hercegi magasztosságot áraszt a Magyar Nemzeti Balett vezető szólistája, Balázsi Gergő Ármin, aki fiatal kora ellenére elismerések egész sorával büszkélkedhet. A Junior Prima Díj eddigi kemény munkáját és kitartását igazolja vissza.
Tánc a létezés eufóriája

Cuhorka Emese: "Az érdekel, hogy mit jelent belakni a testemet"

Fahidi Éva kilencvenéves holokauszt-túlélő mellett Cuhorka Emese a főszereplője annak a Sóvirág című előadásnak, amelynek a próbafolyamatát rögzíti A létezés eufóriája című, többszörösen díjazott dokumentumfilm. A kortárs táncos Emesével arról beszélgettünk, hogyan élte meg ezt a sajátos próbafolyamatot, és miként kezdett el prózai előadásokban dolgozni.