Tánc

Leporolt posztmodern

2007.09.19. 00:00
Ajánlom
Az utóbbi években egyre több az olyan előadás, amely a kortárs tánc múltjának legfontosabb koreográfiáit rekonstruálja. Paradox is lehet, ahogy egy ennyire élő, eleven műfaj, mint valamilyen archívumbeli tárgyakat veszi elő "ősi" koreográfiáit, s teszi ki a vitrinbe, azaz a színpadra. A múzeum-jelleget Trisha Brown korai munkáinak Trafóbeli előadásán még az is erősíthette, hogy a nézők úgy járhatták körül a táncosokat, mint egy kiállítás tárgyait.

Trisha Brown

E "kiállítási tárgyakon" egyfelől tökéletesen lehetett érzékelni, hogy tudásuk valamit a múltból hoz elő, ám mégsem terjengett áporodott szag körülöttük. Sőt, friss fuvallatnak éreztem a hazai színpadokon zajló előadások nagy részéhez képest. (Bár őszintén szólva sokszor vagyok így, ha külföldi társulatok, főleg, ha amerikaiak jönnek Magyarországra.) Először is nagyon pontosan kezdődött a második előadás is, holott a 19 és 21 órás között volt még egy szakmai beszélgetés is.

A táncosok viselkedése, ahogy beléptek a nézők által beterített térbe szerény, szinte civil és távolságtartó volt. Egy-egy néző feltűnőbben, exchibicionistábban viselkedett, mint maguk az előadók. Ez éppen a legkevésbé izgalmas etűd alatt volt szembetűnő, amikor a leginkább lehetett érzékelni a koreográfiáktól való időbeli távolságot. A Floor of the Forest című darabban mint egy hatalmas ruhaszárítón, a felakasztott ruhák között mászott a két férfitáncos, s bújtak bele egy-egy nadrágba, pólóba, találtak maguknak így felfüggesztve egy-egy nyugalmi állapotot, majd kibújtak, s másztak tovább. Ez az akciósorozat egyszer-kétszer még érdekes, de majd’ negyedórán keresztül már úgy érezhetjük, meztelen a király.

Azzal együtt, hogy a repetíció a másik öt koreográfiának is alapvető eleme volt, azokban az ismétlés monotóniája nem okozott unalmat, sőt, igazán feszültségkeltő volt. Hiszen azokban a darabokban történt valamilyen fejlődés: egy-egy mozdulatsor mindig változatlanul ismétlődött, ám mindig megtoldódott még egy mozdulattal. Ez a mozdulat értelmet adott az ismétlődésnek, így kristálytiszta struktúra alakult ki. A Group Primary Accumulation című etűdben négy, egymástól egyenlő távolságra fekvő táncosnő hajtotta végre zene nélkül ugyanazt a mozdulatsort, egy-egy hozzátoldással. Ez esetben a plusz elem az volt, hogy mindig egy negyedet fordultak, s ez addig ismétlődött, amíg körbe nem értek. A körülöttük lévő nézők pedig közelről és különböző szögekből figyelhették, élvezhették, analizálhatták a mozdulatok tisztaságát, kinek mihez volt kedve.

Ez a tisztaság az egész estére igaz. Nemcsak azért, mert a lehető legegyszerűbb fehér pólóban és karate nadrágban voltak a táncosok, hanem mert a legtöbb koreográfia csendben történt meg, azaz semmi nem terelte el a figyelmet a mozdulatok precizitásáról.

Megjelenésük és viselkedésük természetessége, munkájuk koncentráltsága, minden harsányságtól való mentességük, a látvány tökéletes minimalizmusa egyöntetűen sugallta ezt a letisztultságot, ami helyenként igazán humoros volt. A Sticks című darabban az öt táncos úgy próbált meg mozogni, hogy közben öt hosszú botot a térben diagonálisan egymáshoz illesztve tartottak. Ez az akció hanyatt fekvésből indult, a cél egy teljes kör megtétele volt, azaz újra a bot alá kellett kerülni, hanyatt fekve. A végrehajtás során néha el-elvesztették egymást, ezt szóval jelezték, majd a kapcsolat újra megtalálása után folytatták az akciót. Úgy tűnik, nincs ebben semmi vicces. De amilyen természetességgel reagáltak a "hibákra", majd folytatták a munkát, nagy nevetést váltott ki a jelenlevőkből.

Ez a finom humor, a koreográfiák tisztasága, a táncosok ilyen fokú intelligenciája és koncentráltsága mindenféle külsőséges elem nélkül igazi színházi élményt hozott létre.

(2007. szeptember 14., 15. 19:00 (Budapest) - Korai munkák - a Trisha Brown Dance Company előadása)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Étel só nélkül, élet színház nélkül – Interjú Barnák Lászlóval, a szegedi teátrum főigazgatójával

Izgalmas produkciókkal készül megünnepelni 90 éves jubileumát a Szegedi Szabadtéri Játékok. Van is ok az örömre, hiszen szép lassan újraindul a kulturális élet. Ám az óvatosságnak is helye van, ugyanúgy, mint a reménynek. Barnák Lászlóval, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójával a művészetbe vetett hit jegyében, a pandémia árnyékában, a színházi világon jóval túlmutató kérdésekről is beszélgettünk.
Vizuál

Ferenc Jóska visszafoglalta az egykor róla elnevezett hidat!

Újabb Kolodko-miniszobor jelent meg Budapesten: ezúttal a Szabadság hídon, amely korábban Ferenc József nevét viselte.
Plusz

Kulturális sokszínűség a Bartók Béla Boulevard-on

A Bartók Béla úton idén is megrendezik az Eleven Tavaszt, mely egyedi kortárs alkotásokkal, köztéri installációval, valamint különleges alkotóműhelyekkel várja a látogatókat.
Klasszikus

A közönséget is várják a Cziffra György-emlékév következő koncertjére

Az első, közönség számára is nyitott koncertet május 11-én tartják Szegeden, a Nemzeti Színházban. Az Hommage a Cziffra elnevezésű esten Szabó Marcell zongoraművész és a Szegedi Szimfonikus Zenekar lép fel, vezényel Medveczky Ádám.
Klasszikus

Kezdődik az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek

Május 7-től 18 napon át világsztárok és a hazai művészeti élet legizgalmasabb alkotói adják egymásnak át a virtuális színpadot a Müpa új, ingyenes, online fesztiválján. A fesztivált Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala streamkoncertje nyitja a Milánói Scalából.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Továbbra is nyitva tart a Táncszínház virtuális színpada

Izgalmas hetek várnak a táncművészet iránt érdeklődőkre májusban és júniusban is. Új előadásokkal és műsoron tartott repertoár darabokkal továbbra is házhoz jön a táncművészet a Nemzeti Táncszínház online színpadán. 
Tánc ajánló

Balettpremierek és ősbemutatók az első Bartók Tavasz programján

Az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek igazi különlegességeket tartogat a táncrajongók számára, hiszen május 7. és 24. között a hazai táncszcéna számtalan jelentős együttese megmutatja magát, legyen szó néptáncról vagy balettről. Az előadásokat pedig a világ bármely részéről ingyenesen követhetik a nézők a fesztivál honlapján.
Tánc hír

Újra látható a Recirquel nagy sikerű előadása

Egy hónappal a Festspielhaus St. Pölten online közvetítése után május 2-án a Müpa is virtuális műsorára tűzi a Recirquel Társulat Non Solus című előadását.
Tánc magazin

A „balett Shakespeare-je”, aki újra divatba hozta a táncot

„A tánc zene nélkül annyi, mint az éneklés szavak nélkül” – vallotta Jean-Georges Noverre, akinek a neve talán ma már kevésbé cseng ismerősen, ám korának egyik legnagyobb balettmestereként méltán érdemelte ki, hogy a születésnapján ünnepeljük a Tánc Világnapját.
Tánc hír

Ingyenes előadások a Tánc Világnapja alkalmából

A TRIP WebSzínházában a Tánc Világnapja alkalmából, április 29-én ingyenesen megtekinthetők lesznek a TáncKedd sorozat keretében bemutatott előadások.