Tánc

Lippai Andrea: "A flamenco a lélek tükre"

2011.07.20. 20:13
Ajánlom
Húsz év balett-táncosi tanulmány után ­- amelyből hat évet magántáncosként a Győri Balett társulatában töltött ­- egy rossz mozdulat vezette Lippai Andreát a flamenco felé, aki ma előadóként, koreográfusként és a Magyar Táncművészeti Főiskola tanáraként is ezzel a tánccal foglalkozik. Július 29-én és augusztus 9-én a Nemzeti Táncszínház Karmelita Udvarán a BailAmor előadásban lép színpadra.

- Lábsérülésed miatt félbeszakadt a balettkarriered. Pontosan hogyan történt ez a sérülés, és mi segített a talpraállásban?

- Nagy ívű hullámvölgyeket és -hegyeket írt le a pályafutásom. A klasszikus balett berkeiben nevelkedtem, a hattyú szárnyalásából váratlanul értem földet. A sérülés úgy történt, hogy egy spárgaugrásból rosszul érkeztem, megrepedt a lábközépcsontom, de még eltáncoltam öt előadást spicc-cipőben, ami annyira tönkretette a lábamat, hogy utána műtéttel sem lehetett már visszaállítani az eredeti formájába. Legalább fél év volt, mire kiderült, hogy nem tudok többé spiccre állni meg féltalpra, amely a balettban elengedhetetlen. Közben megszületett első gyermekem Zsófi, ez segített át ezen a krízisen, mert akkor úgy tűnt, mindennek vége. Utána elkezdtem tanítani, mert végeztem a Táncművészeti Főiskola pedagógus szakán is klasszikus balett és társastánc szakon. A gyereknevelésbe és a tanításba menekültem egy időre. De nagyon hiányzott, hogy magam is táncoljak, kerestem az utamat. Mindenféle tanfolyamokra beiratkoztam, nyári kurzusukon vettem részt, ahol életemben először találkoztam a flamencóval, amibe rögtön beleszerettem. Kerestem, hol lehetne folytatni a tanulmányokat, Magyarországon nem volt erre akkor lehetőség, legközelebb Bécsben volt egy iskola, és az ottani kiváló mesternő, Gertraud Maar látta bennem a tehetséget, az elkötelezettséget. Kiválasztott, és meghívott a saját társulatába. Így indult a pályafutásom.

- 1998-ban jártál először Andalúziában. Akkor kötelezted el magad véglegesen a flamenco mellett? Mik voltak az első élményeid a flamenco hazájában?

 - Amikor eljutottam először Andalúziába, elkötelezett híve voltam a műfajnak. De már nem voltam fiatal, 33 évesen kezdtem egy teljesen új táncformával foglalkozni, ami nem könnyű. Az utazásom első nagy élménye a fantasztikusan elismert táncművésznő, Matilde Coral sevillai tánciskolája volt. Ő alapozta meg Spanyolországban a flamenco tanításának metodikáját, ezért kitüntetést is kapott a spanyol királytól. Az ő keze alatt nőttek fel mind a mai nagy sztárok. Korábban ennek a műfajnak nem volt lefektetett tanítási koncepciója, még szinte a mai napig sincs kiforrott módszer. Nagyon nagy megtiszteltetés ért, amikor felajánlotta, hogy tanítsak az iskolájában klasszikus balettet, ők pedig cserében tanítják a flamencót. Ez egy hatalmas rang lett volna, de a gyerekeim még kicsik voltak, Zsófi nyolcéves volt, Panka három, és nem tudtam elvállalni, hogy kint maradjak évekre. De minden évben, nyaranta kijártam hozzá és még sok más mesterhez is kurzusokra. Közel harminc mestertől tanulhattam flamencót, így alakult ki saját stílusom.

- Röviden foglaljuk össze a flamenco mint zene és mint táncműfaj jellemzőit. A műfaj a 19. században alakult ki. Mely népek, népcsoportok zenéi és táncai hatottak rá?

- Ez egy nagyon bonyolult összetett műfaj, és nem csak folklórelemeket tartalmaz. Az emberek azt hiszik, hogy a flamenco a spanyol néptánc, Spanyolországban azonban minden tartománynak külön kultúrája van. A flamenco Andalúziából indult. Az arabok megszállták az ország ezen részét, nagy hatással voltak az építészetre, de a kultúra más szegmenseire, így a zenére és a táncra is. Aztán az Indiából bevándorolt cigányok, az ibér őslakosság, a zsidók, s a különböző tartományok lakóinak kultúrája is mind hatott erre a táncra. Ezért képes ez a forma a mai napig is élő maradni, mert nyitott a hatásokra és így alakulnak ki különböző ágai. Ugyanakkor van egy nagyon erős zenei alapforma, amit megtart. Ezek a compas ritmusok, és a különböző palók, melyek a különféle érzelmeket kifejező tánc- és zenei típusok. Ilyen például a solea, a tientos, a tangó, a seguiríyas, ezek mind más érzelmet fejeznek ki, és egy-egy városban vagy családban másképp táncolják őket.

- Ebből az összetett műfajból építkezve hogyan alakítottad ki saját stílusodat?

- Minden mester, akiktől táncolni tanultam, mást tartott jónak, így zavar és keveredés volt a fejemben, hogy én kit kövessek, hogyan táncoljak. Rájöttem, mindenkinek meg kell találnia a saját személyiségéhez illő kifejezésformát. Ez függ attól is, ki milyen alkatú. Én, mint a klasszikus baletten nevelkedett táncos, vékony és magas vagyok, tehát egészen máshogy kell formálnom a mozdulataimat, mint egy teltkarcsú táncosnőnek. Mivel én a színházi világból jöttem, mindig az volt az elképzelésem, hogy ezt a kultúrát eszközként használjam, saját gondolataim, ötleteim kifejezésére, hozzátéve mindazt, amit előtte tanultam. Tíz éve készítek táncszínházi előadásokat. A flamencót, a magyar folklórt, valamint a roma kultúrát ötvözve is kísérletezem. Főleg történetmesélő produkciókat hozok létre.

- Lányod, Pirkó Zsófi a neves sevillai flamencoiskola diákja. Mit kell tudnunk erről az intézményről? Itt milyen megközelítéssel tanítják a flamencót?

- A sevillai Conservatorio Profesional de Danza nevű iskolát úgy kell elképzelni, mint itthon a zenei konzervatóriumot, csak táncban. A zeneelmélettől kezdve a klasszikus spanyol tánc műfaján keresztül, a balett, a kortárstánc és a flamenco különféle megközelítéséig széleskörű a képzés. Ez egy 104 éves iskola. Zsófi lányom a flamenco szakra jár. Nagyon boldog vagyok, mert ő megteheti, amit én nem tehettem meg, azt, hogy évekig Spanyolországban tanulhatja a flamencót. Így továbbviszi, amit én elkezdtem Magyarországon. Panka lányom pedig a magyar néptánc szerelmese. Mindhárman táncolunk!

- Zsófival együtt dolgoztatok a Flamenco szenvedélyek! című előadáson is, amelyet július 16-án, a Budapesti Nyári Fesztiválon, a Városmajori Színpadon mutattatok be. Mi volt a koreográfia koncepciója?

- Az előadásban ellentétpárokat kapcsoltunk össze, mivel a flamenco az ellentétek művészete. Mint ahogy az élet is kétpólusú, nincs a jó a gonosz nélkül, nincs a múlt a jelen nélkül, nincs az öröm a bánat nélkül és nincs a halál az élet nélkül. Ezeket az érzelmeket és fogalmakat próbáltuk párba állítva tánccal kifejezni. Nyári Oszkár színművész Lorca-versek gondolataival támasztotta alá és erősítette meg a tánc és a zene által ütköztetett érzelmeket. Két kiváló táncművész, Makovinyi Tibor és Lengyel Szabolcs, valamint társulatom zenészei Barna Rita, Mata András, Lucio D., Oravecz Péter, Gábos Barna és Szirtes Edina közreműködtek.

- Július 29-én és augusztus 9-én a BailAmor című, szintén nemrégiben bemutatott előadásotokat játsszátok újra a Nemzeti Táncszínház Karmelita Udvarában. A koreográfia alcíme 2 kontinens 1 emlék. Mire utal ez az alcím?

- Két műfaj, az argentin tangó és a flamenco találkozásából született ez a darab. Egy férfi két kontinensen, Európában és Dél-Amerikában élő szerelmeinek emlékét idézi fel. Az érzelmek s a szenvedély, hasonló hangoltságú, de a két táncforma mégis különbözik. Míg az argentin tangó egy páros tánc és az egymásra utaltságot fejezi ki, addig a flamenco alapjában véve szolisztikus tánc, az egyén érzelemkifejezése és a zenének a mozdulatokban történő visszatükrözése dominál. Bánhidi Petra és Josip Bartulovic a partnereim, koreográfus társaim az előadásban, valamint a Tango Harmony és a Latidos flamencozenekar, akikkel együtt hoztuk létre a produkciót. Vannak olyan koreográfiai részek az előadásban, ahol a tangó és flamenco összekapcsolódik, de látszólagos hasonlóságuk ellenére mégis nagyon különbözőek.

- A BailAmor előadás után közös táncra is várjátok a közönséget. De nem csak alkalmanként tanítasz, hanem flamencocsoportokat vezetsz a kezdőtől a fellépő szintig, és a Táncművészeti Főiskolán is adsz órákat.

- Augusztusban rövidebb kurzusokat tartunk lányommal, szeptemberben pedig már a hosszabb tanfolyamok is indulnak. A Táncművészeti Főiskolán időszakosan kérnek fel óraadásra a néptánc és a balett tagozaton, valamint a pedagógusképzőn egyaránt. A távlati cél, amit Zsófi lányommal szeretnénk létrehozni, hogy bevezessék ezt a műfajt a főiskola tantárgyai közé, mivel külföldön a flamenco ugyanolyan értékű műfajnak számít, mint a klasszikus és a jazzbalett, a Limón- vagy a Graham-technika. Fontos lenne, hogy ezt a műfajt megismerjék itthon a táncosok, hiszen ez újabb lehetőségeket teremtene a hazai táncvilágban, annál is inkább, mivel 2010-ben a flamenco a világörökség eszmei értékei közé emelkedett.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A White Stripes zenéjére készült díjnyertes előadást mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon Wayne McGregor, napjaink vezető brit koreográfusának Chroma című munkája. A radikális és innovatív alkotó modern balettje két hasonlóan eredeti és izgalmas kortárs produkcióval – az izraeli Sharon Eyal és Gai Behar Bedroom Folk, valamint a svéd Alexander Ekman Episode 31 című darabjával – szerepel közös programban 2021. október 29-től a Magyar Nemzeti Balett Kon-takt(s) című modern balettestjén, a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában.
Tánc ajánló

Ikonikus koreográfiák a Müpában

Női lélek, férfierő, szenvedély és boldogság, hit és hazaszeretet – csupán néhány téma, amely a Kossuth-díjas, kiváló művész Zsuráfszky Zoltán és a Harangozó Gyula-díjas, érdemes művész Zs. Vincze Zsuzsa koreográfiáin keresztül megelevenedik. Közös alkotásaik ikonikus táncait október 27-én láthatja a közönség.
Tánc magazin

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Tánc hír

Kriterion-koszorút kapott Novák Ferenc „Tata”

Az elismerést 1996 óta ítélik oda azoknak az Erdélyben született személyiségeknek, akik a régió hírét viszik a világban, és munkásságuk döntően befolyásolta a magyar kultúra és tudomány fejlődését. A koreográfus mellett Markó Béla költőt is díjazták.
Tánc ajánló

Minifesztiválon mutatkoznak be a határon túli magyar néptáncegyüttesek

Október 7-től négy napon keresztül a határon túli hivatásos néptáncegyütteseké a Hagyományok Háza színpada. A szemlén nyolc együttes mutathatja be tudását, a produkciókat kísérőprogramok, koncertek és szakmai beszélgetések teszik teljessé.