Tánc

Lőrinc Katalin: "Nekem ez egy nagyon jó játék volt!"

2012.06.17. 07:03
Ajánlom
A Graham technika és a modern tánc módszertanának pedagógusa táncművészként, táncszakíróként és koreográfusként is ismert. A legújabb szerepkör sem áll tőle messze, most mégis kevésbé szokványos oldalával ismerkedhetünk meg. A Lépésről lépésre című musicalben színészként debütál, a növendékek balettmesterét alakítja. Szerepéről, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen folyó mozgásképzésről kérdeztük Lőrinc Katalint.

- A Lépésről lépésre című musical nagyon erősen a realitásra épít: a színész-növendékek szereplőválogatása közben lassan életútjuk is feltárul, a mestertanár szerepében saját osztályfőnökük tűnik fel. Te valóban balettmesterként segítetted a táncbetétek megvalósulását?

- Viszonylag későn kapcsolódtam a munkába, így a szereplők fizikai felkészítésére már nem volt lehetőségem. Kizárólag szereplőként vettem részt és nekem ez egy nagyon jó játék volt! Ahogy az egész darab, az én szerepem is erősen improvizatív, nincsen kötött szövegem benne. Közvetlenül a darab koreográfiájába sem szóltam bele, szerződtetett koreográfusok készítették a táncbetéteket. Klasszikus balett és jazztánc vonalon Bakó Gábor, a sztepp tánc tekintetében Bódis László felelt a koreográfiáért. Igaz az egyik próbán egy nagyon rövid rúdgyakorlatot improvizáltam nekik, amit végül benne hagytuk a darabban.

- Tanítás közben is ennyire szigorú vagy, mint a darab balettmestereként?

- Így tanítok, de ezt nem nevezném szigornak vagy keménységnek. Nem érzem magam szigorúbbnak az átlagnál, de a tanítás és a tánc nagyon erős koncentrációt igényel. Intenzíven kell orientálni a mozdulatokat, nem úgy van, hogy valaki odaáll, rázza, és közben jól érzi magát. Valószínűleg automatikusan ez a fajta koncentráltság működött bennem.

- Technikailag milyen nehézségeket rejt magában a darab koreográfiája?

- A darab nyitótánca standard jazzlépésekből áll, erős koordinációt, zeneiséget igényel. Jómagam is beálltam és megtanultam, a saját testemen tudom, bizony nehéz kombinációkat foglal magában. Valódi nehézséget azonban az jelent, hogy bár eltérő testi adottságokkal, előtanulmányokkal rendelkeznek a hallgatók, mégis nagyon egyszerre kell megtörténnie a mozdulatoknak, a láblendítéseknek és forgásoknak, hogy megmaradjon a koreográfia legfontosabb összetevője az egységesség. Arról nem is beszélve, hogy a nyitószám némi tágságot is igényel. A záró szám, technikailag könnyebben befogadható, egy finom vonulós tánc, kalappal. A sikeres befejezést sugalló klasszikus Broadway koreográfia, ami ritmikájában, mozdulatvilágában a szteppre hasonlít, nem igényel különösebb hajlékonyságot, továbbá nincs benne eltérő irányú izoláció sem. Zenés színművészetis osztály lévén a sztepp táncbetéteket kiemelkedő színvonalon adták elő a hallgatók. Ennek elsődleges oka, hogy a sztepptánc afroamerikai néptánc hozománya, kivitelezéséhez elsőrendű ritmikai és zenei érzék kell.

- 2010-től a Színház- és Filmművészeti Egyetem Készségfejlesztő Tanszékének mozgás csoportvezetője vagy. Milyen táncképzést kapnak ott az egyetemi hallgatók?

- A színművész szakon mozgásképzés csak három évig van, mivel az utolsó években már készségtárgyakat nem tanulnak a hallgatók. Háromnegyed tízkor kezdődnek az órák és maximum kétszer hatvan percig tartanak, és viszonylag intenzív edzést foglal magában. Az első két évben heti kettő, egy nyújtó - erősítő tréning, míg a másik valamilyen táncstílust bevezető óra például sztepp, néptánc vagy tangó. Novák Eszter kifejezett kérése volt, hogy ne csak a különböző technikákat, hanem táncokat is tanuljon az osztály. Mozgásképzés tekintetében nincs különbség zenés és általános színművész osztály között. De az is igaz, hogy osztályonként más - más eredménye van ugyanannak a módszernek. Mivel a zenés osztály hallgatóit gyakran hívják prózai szerepre is, így előfordul, hogy a táncbetétekkel teletűzdelt „Lépésről lépésre" két előadása között két - három hét is eltelik, miközben teljesen kiesnek a rutinból. Ilyenkor újra fel kell építeni mindazt, amit addig tanultak. A darab betanulása során különböző technikákkal, módszerekkel ismerkedtek, kaptak latin táncot, de Alexander technikát is. Utóbbi egy testtudat formáló, testtartás javító technika Azt vettem észre rajtuk, hogy nagyon tudatosan, megfelelően használják a színpadon mindazt, amit kaptak, függetlenül attól, hogy nagyon eltérő képességű és adottságú táncosról van szó. Ráadásul erős táncalapokkal ebből az osztályból senki sem rendelkezik.

- Gondolom az eredeti darab Broadway táncosai esetében más a helyzet.

- Valóban más, azonban Magyarországon nem követelhető meg az egyetemi felvételi során az erős hangi, zenei adottságok mellé klasszikus alapú tánctechnikai tudás is. Egy Broadway táncos csípőízülete maximálisan kiforgatható, száznyolcvan fokban fel tudja emelni a lábát és nagyon erős előképzettséget kapott. Nálunk az a cél, hogy sok gyakorlással a színész eljusson saját fizikai korlátainak feszegetéséig. Mivel nagyon intelligens, szorgalmas osztályról van szó láttam az efféle törekvéseket. Persze jóval több gyakorlásra lenne szükség, de plusz órák tantervbe ágyazása nem megoldható egyrészt anyagi okokból, másrészt az időzavar okozta problémák miatt.

- Milyen kapcsolat alakult ki közted és a többi szereplő között a próbák során?

- Egészen üdítő volt együttműködni velük. Hihetetlen iróniájuk és öniróniájuk van. Emlékszem az első próbán lefektettem, hogy tegeződjünk, hiszen ebben a helyzetben kollégák vagyunk, ugyanazért hajtunk. Szinte hallottam a lezuhanó köveket, onnantól kezdve sorstársak voltunk. Mindig figyeltek rám, nyitottak voltak, örültek az instrukcióknak. A szó szoros értelmében nem voltam balettmester, de mindig megengedhettem magamnak, hogy a tánc minősége érdekében rájuk szóljak, hogyha kell.

- A táncdarabok leginkább a jazztánc műfajához állnak közel. Van itthon létjogosultsága ennek a táncstílusnak?

- A jazztáncot a vasfüggöny mögé Jeszenszky Béla hozta el, és tanítványa, Földi Béla nevéhez fűződik a műfaj hazai népszerűsítése, aki a Matt Mattox féle alapokat tanította. A Mattox féle jazztánc lényege, egy klasszikus balett logikára precízen felépített jazz tréning, mellyel a klasszika hiányát is megpróbálta pótolni azok körében, akik nem kaphattak erős klasszikus tréninget. Mivel nálunk a táncos képzés nagyon erősen klasszikus balett-alapú, ezért az említett jazz-elemek oktatása során egy picit fölösleges pluszt érzek. De ma már újraéled nálunk is a Broadway jazz, ilyenek például Tihanyi Ákos koreográfiái. Az utóbbi időben jómagam is sokat foglalkoztam a jazztánc elméleti szegmensével. Érdekes megfigyelni, hogy a tánc a jazzből fakadó improvizációs nehézségek miatt, nem jazz zenére történik. Mindenesetre nagyon fontosnak tartom, hogy rendet tegyünk a fejekben, mivel sok tévhit kering a műfajt illetően. A Magyar Táncművészeti Főiskola tanárszakán elméletben is oktatom a 20. század táncirányzatait, hogy értsék is a hallgatók az afro gyökerekkel bíró jazztánc lényegét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Színház

Venyige Sándor a Mézesvölgyi Nyárról: „Meg tudjuk teremteni a Pesti Broadway hangulatát”

2014-ben hozta létre a Veres 1 Színházat, mely tíz év alatt az agglomeráció egyik legkedveltebb teátruma lett, ráadásul független fenntartású, a Mézesvölgyi Nyár is ennek a termékeny konstrukciónak a részeként jött létre. Venyige Sándort kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

A csapat, akik a múltban és a jelenben kutatva írják a cirkuszművészet jövőjét

Miközben a porondon artisták pörögnek a levegőben, és gyerekcsoportok tapsolnak önfeledten, a cirkusz falain belül egy másik csapat láthatatlan mutatványon dolgozik. Riportunk a Magyar Cirkuszművészeti Múzeum, Könyvtár és Archívum munkájáról.
Tánc ajánló

Uhrik Teodóra: „A balett a pillanat művészete”

Május 5-én a Budapest Táncfesztivál keretében mutatják be az Uhrik Teodóráról szóló előadást Egy áttáncolt élet címmel. A Kossuth- és Liszt-díjas, érdemes művész szerint ez igazi családi összefonódás lesz.
Tánc ajánló

Egy kivételes tehetségű balettművész: Sík Milán

Tanulmányai befejeztével rögtön a Budapesti Operettszínházhoz szerződött, ahol olyan előadásokban láthatta a közönség, mint a Diótörő, a Hegedűs a háztetőn vagy A képfaragó. Sík Milán portréja.
Tánc ajánló

Szabó Barbara Szofia ezúttal Hófehérkeként varázsolja el a közönséget

Áprilisban mutatta be a Budapesti Operettszínház Hófehérke című előadását. A Kocsák Tibor Zenéjével és ifj. Harangozó Gyula koreográfiájával készült produkció főszerepében Szabó Barbara Szofia balettművész látható.
Tánc interjú

Frenák Pál: „Az ihlet kiapadhatatlan forrása az ember hitében rejlik”

Május 2-án a Budapest Táncfesztivál keretében debütál a FrenÁk Társulat legújabb előadása Nostalg_Y címmel, amelyben a fiatal táncművészekkel karöltve színpadra lép a Harangozó-díjas Lőrinc Katalin, valamint az előadás koreográfusa, az együttes Kossuth-díjas alapítója, Frenák Pál.