Tánc

Louise Lecavalier: Mindent megkérdőjelezek

2010.10.03. 09:16
Ajánlom
"A testünkkel játsszuk az életünket, az életünk eleven lenyomata a testünk” – vallja, táncolja ötvenen túl is a kortárs táncművészet szőke tornádója. A kanadai Louise Lecavalier dinamikus időutazásra invitálja a Trafó közönségét. Október 8-án és 9-én a Budapesti Őszi Fesztivál keretében a Children és az A Few minutes of Lock című előadással először lép fel Magyarországon.

A gyerekek sokszínű, vad, magával ragadó világa a jövőt metszi, míg Édouard Lock egykori koreográfiáinak újraértelmezése a múltra tekint vissza: pontosabban arra a tizennyolc évre, amit Louise Lecavalier a La La La Human Steps társulatánál töltött.

- Mennyiben van nosztalgia és előretekintés a két produkcióban?

- Benne van mindaz a hatás, ami Édouard Locktól ért a múltban és amit Nigel Charnock fizikai táncszínháza jelent. Három duett erejéig új dimenzióba kerülnek Lock koreográfiái a 90-es évekből az A Few Minutes of Lockban. Érdekes kihívás ez nekem, aki mindig mindent megkérdőjelezek. Végső soron egy a lényeg: új mozdulatokat, új válaszokat keresek folyamatosan a táncban.

- Miért vált meg idestova tizenegy éve a La La La Human Step társulatától ?

- Inkább úgy tenném fel a kérdést magamnak is, hogy mi tartott ott közel húsz évig. Szükségét éreztem annak, hogy kitágítsam a horizontomat. Lockkal még a Nouvelle Air társulatban ismerkedtem meg, majd követtem őt a La La La Human Stepsben. Csodáltam a mérhetetlen technikai profizmusát, szenvedélyét. Nagyon intenzív, intim, progresszív alkotásokat éltem meg vele. Amíg csak tizenketten voltunk a társulatban, valódi, eleven kapcsolatban álltam a valósággal. Idővel magányosnak éreztem magam, kialakult egyfajta nagyszínházi rutin, amiben elveszett valahol a dolgok emberi vetülete.

- Ezért alakított önálló társulatot Fou Glorieux néven 2006-ban?

- Az improvizáció felé nyitottam. Olyan koreográfusokkal, táncosokkal dolgoztam, mint Benoit Lachambre, Tedd Robinson, Crystal Pite. Közben két gyerekem is született, és közel három évig kissé eltávolodtam a tánctól. Hiányzott a szabadság érzete. Nem akartam elmenni az élet egyéb örömei mellett.

- Amennyire tudom, nem jellemző önre a testi aszkézis. A szigorú edzések, akrobatákat, tornászokat meghazudtoló mozgáskultúra mellett épp úgy dohányzik, iszik...

- Maximálisan tisztelem az emberi testet mint munkaeszközt, üzenetek hordózóját, a lélek fizikai megnyilvánulását. Egyfelől törődöm vele, jógázom, szaunázom, sok időt töltök szabad levegőn, másfelől nem figyelem magam megszállottan. Valóban elszívok naponta négy-öt cigarettát, megiszom egy-két pohárt bort. Nem hiszek az önsanyargatásban.

- Egyszer azt mondta, valójában a lélek táncol, a test csak követi. Ma is ez az ars poeticája?

- Az egyszerűséget, a hitelességet, valamiféle gyerekkori felfedezés élményét keresem a táncban. Csak azt tudjuk visszaadni a mozgás nyelvén, ami valahol a lélek szintjén megvan bennünk. A test soha nem hazudik: csak azt juttatja kifejezésre, ami érzelmileg, akaratilag mozgat. Gondolatilag az ember bármit kieszelhet, mégis többnyire képtelen megvalósítani.

- Legalább annyira lelki kondíció kérdése, hogy meddig táncol?

- Semmit nem tervezek be. Csak azt tudom így ötvenhárom évesen, hogy még szeretnék táncolni. Minden nap úgy állok a tükör elé mezítláb, edzőruhában a próbateremben, hogy még bármi megtörténhet. Tiszta lappal, a korlátaimat feszegetve, a kihívás örömével. Soha nem számít, hogy mi volt, csak az a lényeg, hogy az adott pillanatból mit tudok kihozni. Amikor a színpadon vagyok, teljesen elvarázsolódom, éppúgy megélem magamban az "állatot", mint a gyereket, a nőt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Erős, makacs és érzékeny - Meryl Streep 70 éves

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep, a ma élő legnagyobb színészek egyike, akit 21 alkalommal jelöltek Oscar és 31 alkalommal Golden Globe díjra. Portré.
Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Zenés színház

Aj Vej-vej Turandotot rendez Rómában

A hazájában játszódó Puccini-operának a kínai képzőművész nemcsak a rendezője lesz, hanem ő tervezi a jelmezeket is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

A tánc a legjobb kulturális immunerősítő – elkezdődött a 15. Magyar Táncfesztivál

Két tánctechnikai bravúr-darabbal nyitott hétfőn este Győrben a Magyar Táncfesztivál.
Tánc videó

Újabb táncos portréfilm a láthatáron, ezúttal Natalia Osipováról

A Force of Nature című új dokumentumfilm a méltán híres balerina karrierjének egy évét követi nyomon.
Tánc hír

Életrajzi film készül Alvin Aileyről, az afroamerikai modern tánc úttörőjéről

A filmet az Oscar-díjas Holdfény című dráma rendezője, Barry Jenkins forgatja – értesült a The Hollywood Reporter.
Tánc magazin

3D-s hologrammal helyettesítik az állatokat ebben a cirkuszban

A német Roncalli Cirkusz merész húzással modernizálta a műfajt: élő állatok helyett a modern technikát vetik be.
Tánc videó

A legnehezebb témákhoz humor kell – Gál Eszter és Hód Adrienn a Kult50-ben

Gál Eszter, az Artman Egyesület alapítója és Hód Adrienn koreográfus beszélgetnek a Kult50 kamerái előtt humorról, közönségről, közösségről és a táncról, ami mindenkié.