Tánc

Louise Lecavalier: Mindent megkérdőjelezek

2010.10.03. 09:16
Ajánlom
"A testünkkel játsszuk az életünket, az életünk eleven lenyomata a testünk” – vallja, táncolja ötvenen túl is a kortárs táncművészet szőke tornádója. A kanadai Louise Lecavalier dinamikus időutazásra invitálja a Trafó közönségét. Október 8-án és 9-én a Budapesti Őszi Fesztivál keretében a Children és az A Few minutes of Lock című előadással először lép fel Magyarországon.

A gyerekek sokszínű, vad, magával ragadó világa a jövőt metszi, míg Édouard Lock egykori koreográfiáinak újraértelmezése a múltra tekint vissza: pontosabban arra a tizennyolc évre, amit Louise Lecavalier a La La La Human Steps társulatánál töltött.

- Mennyiben van nosztalgia és előretekintés a két produkcióban?

- Benne van mindaz a hatás, ami Édouard Locktól ért a múltban és amit Nigel Charnock fizikai táncszínháza jelent. Három duett erejéig új dimenzióba kerülnek Lock koreográfiái a 90-es évekből az A Few Minutes of Lockban. Érdekes kihívás ez nekem, aki mindig mindent megkérdőjelezek. Végső soron egy a lényeg: új mozdulatokat, új válaszokat keresek folyamatosan a táncban.

- Miért vált meg idestova tizenegy éve a La La La Human Step társulatától ?

- Inkább úgy tenném fel a kérdést magamnak is, hogy mi tartott ott közel húsz évig. Szükségét éreztem annak, hogy kitágítsam a horizontomat. Lockkal még a Nouvelle Air társulatban ismerkedtem meg, majd követtem őt a La La La Human Stepsben. Csodáltam a mérhetetlen technikai profizmusát, szenvedélyét. Nagyon intenzív, intim, progresszív alkotásokat éltem meg vele. Amíg csak tizenketten voltunk a társulatban, valódi, eleven kapcsolatban álltam a valósággal. Idővel magányosnak éreztem magam, kialakult egyfajta nagyszínházi rutin, amiben elveszett valahol a dolgok emberi vetülete.

- Ezért alakított önálló társulatot Fou Glorieux néven 2006-ban?

- Az improvizáció felé nyitottam. Olyan koreográfusokkal, táncosokkal dolgoztam, mint Benoit Lachambre, Tedd Robinson, Crystal Pite. Közben két gyerekem is született, és közel három évig kissé eltávolodtam a tánctól. Hiányzott a szabadság érzete. Nem akartam elmenni az élet egyéb örömei mellett.

- Amennyire tudom, nem jellemző önre a testi aszkézis. A szigorú edzések, akrobatákat, tornászokat meghazudtoló mozgáskultúra mellett épp úgy dohányzik, iszik...

- Maximálisan tisztelem az emberi testet mint munkaeszközt, üzenetek hordózóját, a lélek fizikai megnyilvánulását. Egyfelől törődöm vele, jógázom, szaunázom, sok időt töltök szabad levegőn, másfelől nem figyelem magam megszállottan. Valóban elszívok naponta négy-öt cigarettát, megiszom egy-két pohárt bort. Nem hiszek az önsanyargatásban.

- Egyszer azt mondta, valójában a lélek táncol, a test csak követi. Ma is ez az ars poeticája?

- Az egyszerűséget, a hitelességet, valamiféle gyerekkori felfedezés élményét keresem a táncban. Csak azt tudjuk visszaadni a mozgás nyelvén, ami valahol a lélek szintjén megvan bennünk. A test soha nem hazudik: csak azt juttatja kifejezésre, ami érzelmileg, akaratilag mozgat. Gondolatilag az ember bármit kieszelhet, mégis többnyire képtelen megvalósítani.

- Legalább annyira lelki kondíció kérdése, hogy meddig táncol?

- Semmit nem tervezek be. Csak azt tudom így ötvenhárom évesen, hogy még szeretnék táncolni. Minden nap úgy állok a tükör elé mezítláb, edzőruhában a próbateremben, hogy még bármi megtörténhet. Tiszta lappal, a korlátaimat feszegetve, a kihívás örömével. Soha nem számít, hogy mi volt, csak az a lényeg, hogy az adott pillanatból mit tudok kihozni. Amikor a színpadon vagyok, teljesen elvarázsolódom, éppúgy megélem magamban az "állatot", mint a gyereket, a nőt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabó István filmje nyitja a ma kezdődő Magyar Mozgókép Szemlét

A szombatig tartó rendezvényen 59, Magyar Filmdíjra jelölt művet, valamint számos versenyen kívüli filmet vetítenek a Corvin moziban.
Vizuál

Szabó István nem veszi át életműdíját

Az Oscar- és Kossuth-díjas rendező kitüntetését a közelmúltban többen kritizálták Szabó István ügynökmúltja miatt.
Vizuál

Johnny Depp érkezése megmozgatta a berlinieket

Félidőnél jár a jubileumi Berlinale, bár még nem láttuk a teljes versenyprogramot, az már most elmondható, hogy gazdag és szép a válogatás, komoly, nagy filmekkel. Helyszíni beszámolónk Berlinből.
Klasszikus

A lipcsei kántor, aki mindannyiunkat összeköt – Jön a Bach Bridges fesztivál

Bach és Beethoven lesz a főszereplője az idei Bach Bridges Fesztiválnak március 31. és április 3. között a Budapest Music Centerben. A két korszakalkotó zseni munkássága a jelenkor perspektívájából és a nyugatitól eltérő esztétika fénytörésében is megmutatkozik a fesztivál változatos programjában.
Színház

Három alkotás szerzői kaptak idén Kortárs Magyar Dráma-díjat

Székely Csaba, Schwechtje Mihály, valamint Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya szövegét díjazták a Radnóti Zsuzsa által alapított elismeréssel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Élet és a halál közti lebegés – Újra színpadon Feledi János Rekviemje

A felújított előadás március 4-én látható a Nemzeti Táncszínházban, a Budapest Táncfesztivál programjában.
Tánc magazin

Elbűvölte a Jacqueline du Pré életéről szóló balett Daniel Barenboim karmestert

Bemutatták a legendás csellista életéről szóló balettelőadást a brit Királyi Operaházban. Özvegye, Daniel Barenboim is pozitívan nyilatkozott a produkcióról.
Tánc hír

Névtelen vádak miatt felfüggesztették a Berlini Állami Balettiskola két vezetőjét

A bejelentés a tanítványokkal való rossz bánásmódról szól. A két vezetőt a kivizsgálás idejére felmentették a munkavégzés alól.
Tánc hír

Ünnepelt koreográfusok munkái a Budapest Táncfesztiválon

Franciaország, Nagy Britannia és New York neves táncegyüttesei mellett a legnagyobb magyar tánctársulatok is várják az érdeklődőket február 27. és március 11. között.
Tánc gyász

Elhunyt Erdélyi Alice balettművész

Az Operaház egykori magántáncosa 91 éves volt.