Tánc

Magyar nemzeti dadaizmus - TranzDanz: Ideiglenes cím

2007.09.25. 00:00
Ajánlom
Üdítő élmény és kivételes eset, ha egy kortárs táncszínpadon csak férfiak szerepelnek. Akik ráadásul úgy tűnik, magabiztosan uralják műfajukat és eszközeiket, a táncosok a testüket, a zenészek a hangszerüket. És van még egy színész is, akinek biztos azt kell csinálnia, amit csinál, de az ő jelenléte már támaszt bennem kétségeket.

Ideiglenes cím

Szálas termetével, elegáns öltözetében, fehérre festett arcával némi cippolai felhangot kap Dóczy Péter játéka. Mint egy játékmester tartja egybe az igencsak mozaikos szerkezetű darabot, ám az ő szövegei is igencsak töredezettek. E szöveg-fragmentumok Esterházy Péter Daisy című librettójából származnak: hangsúlyosan felhívják a figyelmet a színházi szituációra. "Itt minden csak látszat, itt minden ember játszhat" – hangzik el sokszor ez a kiragadott mondat, különböző módokon deklamálva. Az Esterházy – szövegből vett részletek kontextusukat vesztve inkább egy dadaista kabaré hangulatát teremtik meg, amely néha átcsap egy magát ultra alternatívként definiáló amatőr előadás agresszív hangulatába.

Ez a verbális produkció fonja körül a táncosok akcióit, amelyek azonban stílusukban alapvetően a néptánchoz húztak. Sőt, némely kortárs mozdulatelem beemelése ellenére is kifejezetten valami őserőből táplálkozó néptánc dübörgött a dekadens dadaista deklamálás és a kiváló zenészek (Dresch Mihály, Hock Ernő, Gerőly Tamás) elvont, kortárs zenéje között. Természetesen nem az gondom, hogy hogy kerül ennyiféle csizma az asztalra, hanem hogy miért ezek a csizmák.

A három férfitáncos (Horváth Csaba, Kovács Gerzson Péter, Szilvási Károly) közös megmozdulásai önmagukban mindig dinamikusak és figyelni valóak, ám egymásutániságuk igazán nem hoz létre semmilyen fejlődést. Egyáltalán nem egy lineáris történet kialakulását várom az akciók valamilyen egymásutánjától, de egy idő után mégiscsak hiányérzetet szül, hogy a legtöbb közös tánc nagyon hasonlóan épül fel. Nevezetesen egy visszafogottabb, lágyabb állapotból eljutnak a táncosok valamilyen transzállapotba, amelynek vagy az összeesés vagy valamilyen nagyon nyomatékos utolsó mozdulat vet véget. Ennek vannak ugyan variációi, de az alapforma változatlan marad. Őszintén szólva ez negyedszerre-ötödszörre már nem kelt valami nagy izgalmat.

Az egyórás előadásban azonban volt körülbelül nettó 6-7 perc, amikor valami más is történt. Egy-egy pillanatra kiléptek a táncosok ebből a sehova nem vezető tranztáncból, és néhány önironikus mozdulattal enyhítettek a marcona komolyságon. Egymás közötti kis gesztusaik vittek egyedül emberi minőséget a darabba, illetve az az önmagát leintő legyintő mozdulat, amellyel Kovács Gerzson Péter lezárta az előadást.

("Időben – Húszéves a TranzDanz" – a sorozat előadásai: szeptember 21-22. 20:00 Trafó – Ideiglenes cím; szeptember 28. 20:00 MU Színház – Tranzit; szeptember 29. 20:00 MU – Bankett; szeptember 30. 20:00 MU – Magenta II.)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Tragikus hirtelenséggel elhunyt Szabó Benedek, a Zeneakadémia hallgatója

A fiatal tehetség halálhíréről az Egyetem tuba tanszéki csoportja számolt be. Szabó Benedek első albuma idén januárban jelent meg The Thousand-faced Construct címmel.
Klasszikus

Idén is kedvenc kávézóinkban hallgathatjuk a BFZ muzsikusait

November 9-én a Budapesti Fesztiválzenekar zenészei ismét kilépnek a koncertteremből, és belemerülnek a budapesti éjszakába. Kivételes szombat estét ígér a zene éjszakája 2024-ben az érdeklődőnek!
Plusz

Nyolcezer év étkezési kultúrája

Fine Dining: az ősi Kína gasztrotörténetei címmel nyílt meg a Néprajzi Múzeum új időszaki kiállítása, amelyet január közepéig láthatnak az érdeklődők. Az új tárlatról Wilhelm Gábor kurátorral beszélgettünk.
Könyv

Vámos Miklós: Elgondolkodtató tények, találomra

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal a KSH kiadásában megjelent 2023-as Magyar statisztikai zsebkönyvet ajánlja. Gondolataira a kiadvány egyik szerkesztője, Benedek Szabolcs reagál.
Klasszikus

A magyar zenei örökség nagyszerűségére hívja fel a figyelmet a Concerto Budapest

Felfedezés és újrafelfedezés, az értékek megtalálása a központi motívuma évről évre a Concerto Budapest Magyar Kincsek Ünnepe fesztiváljának, melynek programja a romantikától a kortárs zenéig vezet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Háromnapos programsorozat kezdődik a tánc és mesterséges intelligencia találkozásáról

A Trafóban és a MU Színházban október 29. és 31. között zajló eseménysorozat a Kreatív Európa program támogatásával valósul meg a MODINA hálózat szervezésében.
Tánc gyász

Elhunyt Dózsa Imre táncművész, balettmester

Életének 83. évében elhunyt Dózsa Imre Kossuth- és Liszt-díjas táncművész, balettmester, balettigazgató és pedagógus, egyetemi tanár, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze – tudatta az Operaház október 26-án.
Tánc hír

Alapításának 45. évfordulóját ünnepli a Győri Balett, rendkívüli programsorozattal készülnek

A jubileumi eseménysorozat célja, hogy megmutassák a Győri Balett folyamatos megújulását és a táncművészet iránti szenvedélyüket, amelynek köszönhetően az együttes évtizedek óta jelentős szerepet játszik a magyar és a nemzetközi táncszíntéren egyaránt.
Tánc ajánló

Hiszel a varázslatban? – Karácsonyi Csodashow-t mutat be a Fővárosi Nagycirkusz

A Vincze Tünde rendezte Magic Around Christmas – Karácsonyi Csodashow című téli műsor bemutatóját október 19-én este tartja a Fővárosi Nagycirkusz.
Tánc hír

Újra megrendezik a Budapest Ballet Grand Prix balettversenyt

Az egész balettvilág Budapestre figyel november 18–22. között, amikor a világ minden tájáról érkező táncosok mutathatják be tudásukat. A magyar fővárosban 2023 után idén már másodjára rendezik meg a Budapest Ballet Grand Prix balettversenyt.