Tánc

Majoros Balázs: "Rám tud ragadni a szerep"

2012.11.23. 07:31
Ajánlom
Az évad első felében a legidősebb Karamazov testvér szerepében és az Anyeginben Lenszkijként lép elénk az ifjú táncos, aki gyermekkora óta a balett igézetében él.

- Először nem vettek fel a Táncművészeti Főiskolára, de aztán több nemzetközi versenyen bizonyítottad, hogy neked a Nemzeti Balett társulatában van a helyed. Hogyan zajlott ez az időszak?

- 2001-ben felvételiztem a főiskolára, de akkor az első felvételi rostán kiejtettek. Én voltam az egyetlen a tizenöt fiúból, akit nem vettek fel, és akkor eléggé elkeseredtem. A főiskolának volt egy előképző tagozata, oda írattak be a szüleim, és addig-addig gyakoroltam és dolgoztam keményen, hogy végül meglett a gyümölcse. Úgy tűnik, mégis megtetszhettem valakinek, mert egy pár hónappal később összehívtak nekem egy külön felvételit, felvettek, így néhány hónapos csúszással én is bekerültem. Később abból a tizennégy-tizenöt fiúból egy-két táncos maradt csak a pályán.

- Mi a fő oka a lemorzsolódásnak?

- Ez egy nagyon komoly és nehéz szakma. Ráadásul az ember életének egy olyan korai periódusában kell meghozni azt a nagy döntést, hogy balett-táncos akar lenni, amikor még nem is tudja pontosan, mindez mivel jár valójában. Persze útközben még nagyon sok minden változik, de tízévesen még nehéz ekkora elköteleződést vállalni. Ezen felül ez tényleg jelent hosszú éveken át egész napos elfoglaltságot. Emlékszem, amikor bekerültem a főiskolára, napi tíz-tizenkét órát voltam iskolában, délelőtt jártam a gimnáziumba, délután pedig mentem a táncórákra. Míg mások labdáztak, fociztak, addig mi reggeltől estig gyakoroltunk.

- Neked egyértelmű volt, hogy ezt a hagyományos gyerekkort feláldozod? Mindig is ezt akartad csinálni?

- Azt nem mondom, hogy mindig is ezt akartam. Kevés olyan tízéves kisfiú van, aki nem focista vagy tűzoltó akar lenni, hanem balett-táncos. De azt mondhatom, hogy nekem az első pillanattól fogva megtetszett, és már kiskoromtól kezdve teljes odaadással táncoltam. Egyből megfogott és elvarázsolt ez az élet.

- Hogyan vezetett az út az Operaházig?

- Tizenöt éves koromban küldtek ki az első versenyre Bécsbe. Később a Rudolf Nurejev Nemzetközi Balettversenyen a középdöntőbe kerültem, valamint 2008-ban döntőbe jutottam a Lausanne-i Nemzetközi Balettversenyen is, és többször jártam külföldi kurzusokon. Ezek fontos szerepet játszottak abban, hogy új motivációkat találjak és más minőségben indulhasson el a pályám. Amikor befejeztem a főiskolát, egyből szerződést kaptam az Operaházba, most kezdem itt a harmadik évadomat.

- Hogy élted meg az első szólista szerepedet a tavasszal bemutatott Don Quijote-ban?

- Életem legpozitívabb szakmai élménye volt. Nekem a Don Quijote-ban Basil szerepe gyerekkorom óta álomszerep, úgyhogy ezzel debütálni egy társulatban euforikus élmény volt. A mai napig emlékszem, mikor az előadás előtt bejöttem az öltözőbe és remegett kezem-lábam. Csak erre a napra vártam, és hogy ez végül valóra vált, az fantasztikus volt.

- Májusban szerepelt legutóbb a repertoáron, és most új szereposztással kezditek próbálni a Karamazov testvéreket. Milyen volt a darab próbafolyamata?

- Három évvel ezelőtt volt a darab bemutatója, amikor a darab koreográfusa, Boris Eifman is itt volt. Rengeteg táncossal és az asszisztenseivel tanították be a társulatnak egy nagyon hosszú, több hónapos próbafolyamat alatt ezt a darabot. Akkor én még a főiskolán voltam, a következő évben már a karban táncoltam, és tavaly vettem át Dimitrij szerepét. A színházi periódus miatt nagyon rövid idő állt rendelkezésemre, hogy bepróbáljam ezt az amúgy is nehéz szerepet. Nekem azért is volt különösen kemény ez a próbaidőszak, mert három hetem volt arra, aminek a betanulásán a társulat hónapokig dolgozott. Tehát egy nagyon feszített munkatempó volt, de úgy érzem, hogy végül jól sikerült, és úgy tudtunk színpadra menni, hogy talán ez nem látszott meg. Ehhez az is nagyban hozzájárult, hogy sok segítséget kaptam a kollégáimtól.  Végh Krisztina és Merlo Andrea voltak a betanító balettmesterek, ők dolgozták ki a karaktert és együtt találtuk ki a szerep technikai megvalósítását. Liebich Roland, aki a premier szereposztásban Dimitrijt alakította, szintén számos próbámon bent volt. Neki is kulcsszerepe volt abban, hogy ezt a darabot ilyen rövid idő alatt színpadra tudtuk állítani.

- Milyen technikai kihívásokkal járt a Karamazovban táncolni?

- Érdekes darabról van szó, mert ennek a műnek a mozgásvilága a Magyar Nemzeti Balett profiljától nagyon messze áll. A Nemzeti Balett többségében a Seregi- és Pártay-darabokra, vagyis klasszikus művekre épül, ez pedig egy igen formabontó, modern koreográfia, ami tánctechnikailag rengeteg nehézséget tartalmaz: sok veszélyes ugrás és emelés van benne. Egyfelől tehát a technikai megoldások miatt volt nagy kihívás, másrészről érzelmileg és dramaturgiailag. A Dimitrij-szerep bonyolult és összetett. Ő egy visszavonult katona, aki teljesen eltorzult életet él a kocsmázástól kezdve a nőimádatáig. Művészileg nehéz feladat ábrázolni ezt az erős, agresszív embert, aki elgyengül a szeretett nő hatására. Korábban még nem volt ilyen szerepben részem.

- A koreográfus a budapesti próbafolyamat kapcsán azt nyilatkozta, hogy a táncosok nem egyszerűen a koreográfiát közvetítik, hanem „a dosztojevszkiji szellemiséget hordozzák". Te milyen típus vagy? Hazaviszed magaddal a szerepeidet, miután vége a próbáknak?

- Abszolút. Megfigyeltem magamon, hogy nagyon rám tud ragadni a szerep, főleg egy ilyen erős karakter esetében. Abban a három hétben teljesen ebben éltem az életemet. Nagy változást hozott, hogy ennyire mélyen bele tudtam nézni ebbe a karakterbe, ebbe a személyiségbe. Mondhatom azt, hogy egy ideig „Majoros Dimitrij" lettem. Érdekes volt erre ráeszmélni, mert ez is egy első tapasztalat volt számomra.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.
Vizuál

Két tonna üvegnegatív: vidéki fényképészműtermek gyűjteménye

A kidobástól megmentett üvegnegatívokon az egyes vidékek népviselete mellett a háború előtti és alatti élet pillanatai villannak fel megmutatva azt is, mit tartottak megörökítésre érdemesnek az életükből az 1910-20-as évek táján.
Színház

Újra járhatunk szabadtéri előadásokra, de a fesztiválokra még várnunk kell

A Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet többek között színházi előadásra, mozira, cirkuszra, valamint könyvszakmai rendezvényre vonatkozik.
Vizuál

Csúnya varázs - Budapesti fényképek az 1930-as években

Az éjszakai fényképezés és a „varázsosítás” összefüggése - erről ír a FényképTár mai részében Tomsics Emőke, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.
Vizuál

A festő, akinek lakását és öltözködését is utánozták a bécsiek

Tökéletesen megtestesítette a romantikus művész ideálját tehetségével és fényűző életmódjával, pedig állítólag hihetetlenül félénk volt. Hans Makart művészete a szecesszió előfutára lett, Gustav Klimt rajongott a munkáiért.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc portré

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Tánc interjú

Folytonosság és megújulás a Győri Balettnél – Interjú Velekei Lászlóval

Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a negyvenéves múltra visszatekintő társulat: Kiss János igazgató huszonkilenc év után távozik a Győri Balett éléről, és átadja a helyét az eddigi művészeti vezetőnek, Velekei Lászlónak. A Harangozó- és Seregi-díjas táncművész-koreográfust kérdezte terveiről a Táncművészet szerzője.
Tánc hír

Velekei László a Győri Balett új igazgatója július 1-től

A társulatot 29 éve vezető Kiss János megbízatása lejárta után nem pályázott újra a pozícióra, de utódjának pedig segített felkészülni.
Tánc hír

Táncművészek, figyelem! Hamarosan zárul a Köszönjük, Magyarország! jelentkezési határideje

Május 18-ig várják a táncművészet bármely stílusában tevékenykedő, elsősorban a hivatásos előadóművészet, táncművészet területén életvitelszerűen dolgozó művészek (táncművészek, tánctanárok, koreográfusok) jelentkezését a Köszönjük, Magyarország! című pályázatra a Nemzeti Táncszínház oldalán.
Tánc hír

800 ezres összdíjazású videópályázatot hirdetett a StageHive

Az alkotni vágyó művészek és a jövő évadra tervezett produkciók megsegítésére indult pályázat.