Tánc

Marozsán Erika: „Nagy felelősségem van"

2011.10.05. 12:40
Ajánlom
A Cabaret után ismét együtt dolgozik Marozsán Erika és Bozsik Yvette. A Bál, avagy a táncos mulatság című darabot október 8-án mutatják be a Nemzeti Táncszínházban.

 Az olasz Ettore Scola képzeletét olyannyira megmozgatta egy a párizsi Theatre du Compagnolban játszott darab, hogy neki is állt forgatni. A bál című filmet 1983-ban mutatták be, jött a siker, a díjeső és az Oscar-jelölés - a mozi ötven év francia történelmét különböző zenei és táncos stílusokon keresztül mutatja be. Ez az alkotás később egy új színpadi olvasatot eredményezett: a Bál, avagy a táncos mulatság című előadás felújított változatban, ismét Bozsik Yvette rendezésében, de  Marozsán Erikával az egyik főszerepben kerül a Nemzeti Táncszínház színpadára.

- Szeptember 25-én adták át a Színikritikusok Díját a Magyar Színházban, és a Cabaret elnyerte a legjobb zenés/szórakoztató előadás díját. Az előadás Sallyjeként milyen érzések vannak benned ezzel kapcsolatban?

- Jók, nagyon jók. Én persze nem látom kívülről az előadást, de nagyon jónak érzem belülről játszva, szeretem ezt a darabot. Azt gondolom, hogy a produkció megérdemelte az elismerést.

- Most megint Bozsik Yvette-tel dolgozol együtt a Bál, avagy a táncos mulatság című darabban - mennyiben más ő színházi rendezőként és koreográfus rendezőként?

- Szerintem ugyanolyan, nem látok nagy különbséget. Itt és ott is keresgélünk, gondolkodunk a jeleneteken. Ez már egy meglévő darab, tehát viszonylag kevés újításra van módunk. Remélem egyszer csinálunk majd egy olyan előadást is, ahol nem kell egy már meglévő konstrukcióba belépnem, és elejétől kezdve végig együtt dolgozhatunk. Érdekelne, hogy milyen így kitalálni a koreográfiákat. Yvette keresgél, ez az izgalmas benne. Vannak emlékeim még az Operaházból vagy balettintézetes koromból, amikor egy-egy koreográfus eljött hozzánk és mutatott egy új mozdulatsort. Mindannyian kész panelekkel érkeztek, egyszerűen csak betanítottak, Yvette pedig mindig bevonja a saját táncosait. Bár egyedül is kitalál kisebb elemeket, a darab nagy része egy közös folyamat eredménye.

- Hogyan zajlanak a próbák?

- Betanuljuk közösen a koreográfiát. Ha van olyan rész vagy mozdulatsor, ami nem tetszik annyira nekünk, vagy nem érezzünk jól magunkat benne, akkor ezeket elkezdjük újrakonstruálni, elölről kitalálni. Hasonló a folyamat a prózai színházban is.

- Milyen újra táncosként a színpadra állni? Visszajönnek a balettintézetes emlékek?

- Nagy küzdelem ez. Van egy nagyon erős mag, amit a Balettintézet adott meg, ami szerintem még hetven éves koromban is velem lesz. Erre a magra jöttek rá az évek, mint egy hagymára a rétegek, most ezeket fejtem szépen le. Tudom, hogy van a mag, ez átüt - kérdés, hogy meddig jutok. Meglátjuk, én nagyon élvezem. Úgy gondolom, hogy nagy felelősségem van a táncosokkal szemben.

- Miben áll ez a felelősség?

- Van itt egy darab, amiben rajtam kívül még hat lány és hat fiú dolgozik, mindegyik csodálatos és képzett táncos - ugyanakkor én állok a középpontban. Ha én rossz vagyok, akkor ők sem lehetnek igazán jók, és akkor elbillen a darab. Igyekszem. Nagyon hálás vagyok Yvette-nek, hogy rábeszélt, euforikus érzés.

- Láttad az Ettore Scola-filmet, ami inspirálta a Bált?

- Nagyon régen, még balettintézetes koromban. Vannak halvány emlékeim, meg is fogom nézni, ha lesz egy kis időm rá. Rémlik az egész struktúra, a mozdulatok, a sok csend és zene. Meg kell nézni újra. Az biztos, hogy a mi darabunk semmiképpen nem akar feleleveníteni történelmi korszakokat, inkább a lélekkel, a vágyakkal, a nők és a férfiak kapcsolatával foglalkozunk.

- Van olyan táncos stílus, ami hozzád kifejezetten közel áll a balett mellett?

- Yvette mozgáskultúrája mindenképp, emellett nekem nagy ideálom és példaképem Pina Bausch. Az ő táncszínháza számomra a legizgalmasabb, ott is mindenféle keveredik a különböző táncosok által. Egy furcsa mixtúra, mégis levegős táncstílus.

- Milyen terveid vannak most?

- Egyelőre még semmi biztosat nem tudok mondani, meglátjuk. Valószínűleg fogok itthon forgatni. Ettől is függ, maradok-e majd Budapesten.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.