Tánc

Máshogy működik a táncosok agya, mint a miénk?

2017.08.13. 12:51
Ajánlom
Rengeteg koreográfiát tartanak fejben, miközben egyáltalán nem okoz számukra problémát egy másodperc törtrésze alatt váltani szimpla piruettről duplára. Itt a válasz az emberfeletti képességeikre!

A Marylandi Egyetem és a Houstoni Egyetem közösen kutatott a témában az elmúlt három évben és arra jutottak: a táncosok a multi tasking mesterei, mivel több különböző agyterületet mozgósítanak párhuzamosan tánc közben. Az egyik rész a mozdulat fizikai megvalósításáért felel, a másik pedig a mozdulat művészi kifejezőerejét szabályozza. Mindeközben az agynak rengeteg gyors döntést kell meghoznia. „Amikor szépen mozgó táncosokat látsz, aközben tulajdonképpen az egész agyuk is mozgásban van” - mondja Karen Kohn Bradley, a Marylandi Egyetem professzora.

A fókusz egyszerre van a mozdulatsoron, az időzítésen, azon, hogy hogyan tűnjenek egyidejűleg könnyednek és mégis erősnek”.

A tanulmány megmagyarázza azt is, hogyan képesek a profi táncosok az összetett koreográfiákat rendkívül gyorsan megjegyezni. Az ő esetükben kifejlődött egy olyan képesség, hogy felismerik és elraktározzák a mintákat a hátsó agyi területeken (pl. a kisagyban), ami kapcsolatban áll elülső agyi részekkel is, amik viszont a művészi kifejezésért felelnek és olyan esetekben is bekapcsolnak, amikor a színpadon hirtelen kreatív újratervezésre van szükség.

GettyImages-461098782

GettyImages-461098782 (Fotó/Forrás: Ian Gavan / Getty Images Hungary)

A kérdés csak az: ez a képesség a táncosoknál veleszületett tulajdonság, vagy pedig az évekig tartó képzés során fejlődik ki?

Bradley szerint ezt nehéz megmondani. Vannak, akik ebből a szempontból már eleve tehetségesek és vannak, akiknél idővel fejlődik ki ez a képesség. Bradley azt reméli, hogy a tanulmány révén szerzett információk hasznosak lehetnek más terülteknek is. Szeretné, ha ez alapján kifejlesztenének egy tréninget, ami a mozdulat kifejezőerejét segítené: szerinte ez hasznos lehetne nemcsak a társművészetek gyakorlói (színészek, bábszínészek, animátorok) számára, de akár diplomatáknak és üzletkötőknek is.

Bradley munkájának természetesen óriási hozadéka van a táncoktatásra vonatkozólag is. A táncórákon ugyanis a legtöbbször a fókusz a mozdulatsorok megjegyzésén és a technikán van, vagyis nélkülözi azon agyi területek használatát, amik az érzelmekre, kreativitásra vannak hatással. Mivel a tanulmány tanulsága szerint közvetlen, oda-vissza ható kapcsolatban állnak ezek az agyi részek, több instrukciónak kellene vonatkoznia a mozdulatokhoz társuló érzelmekre, és a vizuális képzelőerőre is jobban lehetne hatni, hiszen az is előidézheti a megfelelő mozdulatokat.

A táncosok agyát egyébként UM, UH és MIT módszerekkel vizsgálták. Az egyetemi kutatók az agyi elektródákat különböző zenékre adott reakciók során figyelték. A kérdésre, hogy a technika fejlődésével fejlődhet-ea tánc, Bradley azt mondja:  "végső soron minden a táncos tehetségén és személyiségén múlik". 

(via: Dance Magazine)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Vizuál

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Klasszikus

Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
Zenés színház

Horváth István a Magyar Állami Operaház kamaraénekese lett

A népszerű tenort a március 23-i Bánk bán-előadás tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés: a következő szezonban a Magyar Állami Operaház legnagyobb címét viselheti.
Klasszikus

5+1 érdekesség Bartók Mikrokozmoszáról

Bartók Béla Mikrokozmosz című zongorasorozatának tételei, valamint a zeneszerzőt inspiráló mezőségi dallamok állnak a Mezőség-Mikrokozmosz című összművészeti előadás fókuszában. Előbbiről árulunk el most néhány érdekességet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.
Tánc gyász

Elhunyt Kristó Annamária, a Győri Balett alapító tagja

Elhunyt Dr. Kristó Annamária táncművész, a Győri Balett alapító tagja – tudatta a tánctársulat. „Emlékét megőrizzük, s nem feledjük!” – írják. Dr. Kristó Annamária táncosként indult, végül jogászként végzett, de aktívan fotózott, elsősorban táncot.
Tánc interjú

Fekete Péter: „Nem szabad feladni”

„Hosszú távú, tudatos építkezés zajlik” – fogalmaz Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója arról a munkáról, amely a cirkuszművészet újradefiniálását tűzte ki célul. De miről is van szó pontosan, kiből lesz ma artista, milyen formában zajlik az utánpótlásnevelés, és lesz-e új épülete a Fővárosi Nagycirkusznak?
Tánc interjú

Takashima Kentaro, a Mariinszkij Színház korábbi művésze visszatért a Magyar Táncművészeti Egyetemre

2016-ban végzett a Magyar Táncművészeti Egyetem Táncművész BA képzés klasszikus balett szakirányán Takashima Kentaro, aki korábban a Mariinszkij Színház balett-társulatában is táncolt. A kiváló művész januárban visszatért az Alma materba.
Tánc interjú

A Magyar Táncművészeti Egyetem támogatásra érdemes csodavilág – vallja az új rektorhelyettes

Két hónapja dolgozik a Magyar Táncművészeti Egyetem rektora, Fodorné Molnár Márta egyetemi tanár mellett rektorhelyettesként Salát Magdolna. Az intézmény korábbi tanulmányi igazgatója, aki 2008 óta tevékenykedik egyetemi pályán.