Tánc

Megtartó közeget alkotni

2016.04.23. 09:22
Ajánlom
A Magyar Zsonglőr Egyesület szakemberei egy olyan nyitott társadalomban hisznek, amiben a cirkusz a közös nevező. Több éve tartó munkájuk során bizonyították, hogy a szociális cirkusznak kortól függetlenül gyógyító és átformáló ereje van. A hátrányos helyzetű fiatalok fejlesztésével is foglalkozó szervezet munkatársa, Szabó Márton a cirkusz eszközeiben rejlő lehetőségekről mesélt. A Magyar Zsonglőr Egyesület munkáját a MOL Gyermekgyógyító Program támogatja.

- A szociális cirkuszról eddig itthon még nem sokat hallhattunk, nehéz elképzelni a szórakoztatásnak ezt a fajtáját. Mitől szociális az a cirkusz, amivel ti foglalkoztok?

Szabó Márton

Szabó Márton

- Mi a cirkuszra egy szociális munkában alkalmazható módszerként tekintünk, ami többek közt azzal foglalkozik, hogy miként lehet megszólítani és integrálni a hátrányos helyzetű fiatalokat. A cirkusz eszközein keresztül akarjuk motiválni, aktívabbá és magabiztosabb társadalmi szereplőkké tenni őket. A Magyar Zsonglőr Egyesületnél azt tapasztaljuk, hogy a hátrányos helyzetű gyerekeknek és fiataloknak az önbizalomhiány az egyik legnagyobb problémája: azt érzik, hogy ők másokhoz képest nem tudják ugyanazokat a célokat kitűzni és megvalósítani ebben a világban. Folyamatosan hátrányból indulnak, nem látják, hogy ők is érhetnek el sikereket. Erre kínálunk mi megoldást a cirkusz segítségével: a zsonglőrködéssel, az akrobatikával és különböző trükkök megtanulásával látványosan lehet fejlődni önmaguk és a külvilág számára is. Eleinte ugyanis senki sem hiszi el, hogy képes kidobni három labdát.

Amikor viszont sok gyakorlás után először sikerül, akkor ez akkora élményt jelent, hogy modellül szolgál neki az élet más területein is.

037-SZC-2016-02-18

037-SZC-2016-02-18 (Fotó/Forrás: MOL Új Európa Alapítvány)

- Miben különbözik a szociális cirkusz attól a műfajtól, amivel a Fővárosi Nagycirkuszban találkozhatunk?

- A szociális cirkusz az új cirkusz műfajából ered, ami eltávolodott attól, amit a hagyományos cirkuszi színpadokról ismerünk. Az új cirkuszban – ahogy a neve is mutatja – a műfajnak egy újkori megjelenési formájáról van szó, amiben nincsenek például állatok, és a koncepció kevésbé a trükkökre és emberfeletti teljesítményekre van felépítve. Az új cirkusz nyitni kezdett a társművészetek felé, és szorosabban együttműködik többek közt a színházzal és a tánccal. A zárt porondról kiszabadult cirkusz a társadalmi színtéren komoly szociális problémákat talált, amiért felelősnek érzi magát és lépéseket tesz ennek megoldására. A nyitottság azt az üzenetet is hordozza, hogy forduljunk oda a közönség és embertársaink felé, és tanítsuk egymást. Ez a műfaj tehát mostantól nem csak cirkuszi dinasztiák titkos tudása, hanem egy olyan közösségi, baráti tevékenység, amivel próbáljuk bevonni és érdeklődővé tenni az embereket, köztük hátrányos helyzetű fiatalokat is.

017-SZC-2016-02-18

017-SZC-2016-02-18 (Fotó/Forrás: MOL Új Európa Alapítvány)

- Mi az, ami egy passzív, tanulási és beilleszkedési problémákkal küzdő, hátrányos helyzetű fiatalt elkap a cirkusz világából?

- Mindenkit más ragad meg a foglalkozásainkon. Éppen az a jó cirkuszban, hogy ez egy nagyon sokszínű világ, ahol egészen különböző mutatványokkal is lehet sikerélményt szerezni. Ha valaki sportosabb alkat, az valószínűleg az akrobatika irányába mozdul, és megtanul emberpiramisba beállni vagy egyensúlyozni. Aki a koncentrációs feladatokban erősebb, azt meg a zsonglőrködés köti le jobban. A zsonglőrködés arra is jól alkalmazható, hogy a teljes passzivitásból kimozdítson, mert eleinte ülve vagy egy helyben állva is lehet csinálni. Nem kell olyan nagy energiát beletenni, hogy az ember feldobjon egy labdát, aztán kettőt, de a harmadiknál már feláll, mert érdekeli és kíváncsi, hogy sikerül-e – ez a cirkusz észrevétlen mechanizmusa. Ezeknek a gyerekeknek is lassan valami elkapja a figyelmét, elkezdenek koncentrálni és kitartóvá válni. A saját szemükkel láthatják, hogy igenis sikerülhet az, amit lehetetlennek hittek. Közben kialakul egy megtartó közeg is, így pedig idővel mindenki bevonódik.

044-SZC-2016-02-18

044-SZC-2016-02-18 (Fotó/Forrás: MOL Új Európa Alapítvány)

- Milyen képességeket tudtok fejleszteni ezzel?

- A cirkusz egyaránt hat az egyéni és társas kompetenciákra. Amikor valaki zsonglőrködni kezd, akkor teljesen természetes, hogy leejti a labdát, az ördögbotot vagy a diabolót. Ötvenszer, vagy akár százszor is meg kell csinálni ugyanazt a gyakorlatot, hogy sikerüljön, és ez segít leküzdeni a figyelemzavart, a hiperaktivitást, fejleszti a koncentrációt, a kitartást, és a sikerekkel párhuzamosan az önértékelést is. Megtanulják, hogy képesek a terveik, a céljaik megvalósítására. Az előadások során arra is nagy hangsúlyt fektetünk, hogy társaikkal megtanuljanak együttműködni, nem pedig versenyezni. Ezeken túl a három labdát például a diszlexiásoknál is használják, mert a keresztező, finommotorikus mozgáson keresztül a jobb- és bal agyfélteke összehangolás, illetve a szem-kéz koordináció javul.

011-SZC-2016-02-18

011-SZC-2016-02-18 (Fotó/Forrás: MOL Új Európa Alapítvány)

- Milyen bemutatkozási lehetőségük van a fiataloknak a frissen megszerzett tudással?

- Különböző előadásokat szervezünk nekik itthon és külföldön, de az előadás jelleg ellenére továbbra is a közös, kötetlen játékon marad a hangsúly. Több nemzetközi cirkuszszervezettel állunk kapcsolatban, gyakran külföldi cirkuszi szakemberek jönnek el képzést tartani. Ősszel a Trafóval közösen szerveztünk több alkalmas programsorozatot, februárban a világhírű Cirque de Soleil szárnyai alatt működő szociális cirkusz, a Cirque du Monde látogatott meg minket. A hátrányos helyzetű fiatalok ezzel egy nemzetközi cirkuszi közösségbe kapcsolódnak be, ahol mindenkit a cirkusz szeretete fűz össze, és 

ezen keresztül megtapasztalják, hogy mennyi minden várja őket a világban.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Hiánypótló szláv műveket mutat be jövő évadában a Magyar Állami Operaház

Meghirdette 2023/24-es évadát a Magyar Állami Operaház, melynek a Szláv Szezon címet adták. Színre kerül Dvořák Ruszalkája és Muszorgszkij Borisz Godunovja, valamint megismerheti a közönség Eötvös Péter első, magyar szövegre készült operáját is.
Zenés színház

Elhunyt Judith Halász Bécsben élő operaénekes

A művész tragikus hirtelenséggel hunyt el, halálhírét férje, Papocsi Róbert karmester adta hírül közösségi oldalán.
Vizuál

Ez után a magyar film után egy ideig nem lesz kedvünk „jóemberkedni”

Császi Ádám filmje egy tipikusan magyar társadalmi ügyről mesél úgy, hogy közben az egész nyugati világnak tart nem is annyira görbe tükröt.
Klasszikus

„Mindig is furcsának találtam, miért nincs magyar szín Az ember tragédiájában” – beszélgetés Gyöngyösi Leventével

Gyöngyösi Levente Tragoedia Temporis című alkotásáról beszélgettünk, mely a Müpa 2020-as Zeneműpályázatán díjat is nyert. A darab első felvonása április 12-én hallható a Müpában, a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek kereteiben.
Vizuál

„Megszerettem menet közben az életet” – Interjú Ujj Zsuzsival

„Az a vihar, ami bennem tombolt hosszú évekig, elült” – mondja Ujj Zsuzsi fotós, performer, a Csókolom zenekar énekese, dalszerzője, akivel a Fidelio új, Dalok nyomában című sorozata kapcsán ültünk le beszélgetni, kikérdezve őt a zenekar legtöbbet feldolgozott szerzeményéről, a Dunántúli slágerről.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Tájképek – Idősebb táncművészekkel készít előadást Juhász Zsolt

A Tájképek című darabban a tánc különböző területeiről érkező, hosszú évek óta a szakmában dolgozó művészek szerepelnek. A Duna Táncműhely táncelőadását március 25-én mutatják be a Nemzeti Táncszínházban.   
Tánc hír

Értékes díjakkal tértek haza Olaszországból a Magyar Táncművészeti Egyetem növendékei

Három első díjat, a legjobb férfi táncosnak járó elismerést és több értékes eredményt jegyeztek az MTE növendékei és hallgatói a 9. alkalommal rendezett „Domenico Modugno” Nemzetközi Balett- és Kortárs Táncversenyen az olaszországi Leccében.
Tánc interjú

Oláh Nóra: „Gyermekkorom óta vonzódom a tanításhoz”

Alig nyolc éve lépte át először a Táncművészképző Intézet néptánc tagozatának növendékeként az MTE kapuját Oláh Nóra, aki már három éve egyetemi gyakornok az intézményben. Tanulmányairól és arról mesél, miként került az Egyetemre.
Tánc ajánló

Huszonötödik alkalommal lesz Veszprém néhány napra a tánc fővárosa

Az Európa Kulturális Fővárosa évadban a város huszonötödik alkalommal ad otthont a Tánc Nemzetközi Kortárs Fesztiválnak, amelyet idén május 15. és 21. között rendeznek meg.
Tánc ajánló

Útközben – Eddigi munkájukba engednek bepillantást a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói

A Magyar Táncművészeti Egyetem Moderntánc és Színházi tánc szakirányos hallgatói február 24-25-én mutatják be Útközben című előadásukat, mely megmutatja azt a széles körű tudást, amelyet a hallgatók eddigi tanulmányaik során elsajáítottak.