Tánc

Merd felvállalni!

2016.02.11. 10:41
Ajánlom
Velekei László A terem című darabja a Győri Balett Egyensúly című estjének egyik egyfelvonásosa. A darab február 11-én látható a Müpában. A mindennapjaink fóbiáira fókuszáló, humorosan drámai koreográfia mögött fontos motivációk húzódnak. A terem alkotójával, a Harangozó-díjas koreográfussal beszélgettünk.

- Alkotásaid erős szociális érzékenységgel közelítenek az emberi viszonyok felé, jelentős hangsúlyt kap a pszichológia. Alapvetően mi inspirál téged koreografálás közben?

- Úgy érzem, kicsit érzékenyebb vagyok, mint az átlag, nincs bennem félelem attól, hogy az érzések mélyen átjárjanak, és ez az előadásaimon is tükröződik. Korábbi darabom, a Ne bánts! közben nyílt ki a világ, és vált egyértelművé, hogy a családon belüli erőszak kérdésével kell foglalkoznom. A dramaturggal, Csepi Alexandrával konzultáltunk szakpszichológusokkal, bántalmazottakkal, voltunk a civil házban, érintett édesanyákkal és gyerekekkel találkoztunk; ezek mindegyike megrázó élmény volt. Történetünk így épült fel lépésről lépésre. Az előadás után arra kértük a nézőket, rajzolják le azokat az érzéseket, amelyeket kiváltott belőlük a darab. Megdöbbentő volt, hogy már egy előadás után harminckettő segélykérő rajz született. Nincsenek tehát jelentéktelen tettek, hiszen a darab hatására mertek segítséget kérni az emberek.

Velekei László

Velekei László (Fotó/Forrás: Mészáros Mátyás)

- A terem megalkotásakor is hasonló célok ösztönöztek?

- Az emberekkel való interakció megteremtésére törekedtem. Kiráz a hideg azoktól a kliséktől, hogy „Szép darab volt!” vagy „Á, én ugyan ezt nem értem, de azért jó volt!”, a néző pedig feláll a székből és ezekkel a gondolatokkal távozik a színházból. A Ne bánts! és A terem esetében két ellentétes pólusú darabról beszélhetünk mind technikailag, mind a témaválasztás szempontjából. Az előbbi egy nagyon szigorú, nehéz, szimfonikus darab, A terem ennek ellenpontja, picit könnyedebb, viccesebb, cselekményes balett. Habár koreografálása közben elsődlegesen nem az önmegvalósításon fáradoztam, mégis minden benne van, ami az elmúlt két évben történt velem. Számomra különösen fontos, hogy a gondolatvilágom megjelenjen. Az egyik fontos üzenete ennek a darabnak, hogy muszáj megélnünk a pillanatot, hiszen csak ez esetben bizakodhatunk a jobb jövőben. Felértékeli az emberek életét, ha tudatosítják: egyszer minden véget ér, meg fogunk halni. Ez varázsolja különlegessé a jelent.

- Hogyan jelenítetted meg a jelen megélésének tapasztalatát?

- A darabban van egy misztikus rész, amelyben nem pusztán a fóbiáikat és az evilági kötődéseiket engedik el a táncosok, hanem teljesen elfogadják a jelent, és ettől tudnak örülni egymásnak. Ez a jelenet egy csapatnyi emberről szól, akik mernek sokszínűek lenni, nem uniformizálnak. Azok a fóbiák, amelyeket az egyes karakterek magukon viselnek, előre viszi az életüket. Ahogy minden embernek, nekem is sok gyengeségem van, de úgy érzem, ezek tesznek azzá, ami vagyok. A Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskolába jártam; az itt töltött évek egyik legfontosabb tapasztalata az volt, hogy mennyi mindent tanultam a másik ember elfogadásából. A másik ember hibájából én is tanulhatok, ugyanakkor végig feltételeznünk kell, hogy ez is csak egy nézőpont, egy vélemény.

- A darab zenéje pezsdítő, dallamos, popzenei montázs. Hogyan esett a választásod épp ezekre a zeneszámokra?

- A darab jellegét követve egy könnyedebb zenei formát kívántam, olyat, amely több generációt megfog. Ez is a része annak a koncepciónak, hogy minél szélesebb életkorskálát és réteget szólítsak meg. Az értelmezésben szabadságot hagytam a nézőnek, így minden este más szemszögből látható, amin a darab közben végigmennek a táncosok. Az, hogy a néző éppen az elengedést vagy a halált veszi észre, esetleg a humor tűnik fel neki, attól függ, hogy milyen hangulatban ül be aznap este a színházba.

Velekei László - Győri Balett: A terem

Velekei László - Győri Balett: A terem (Fotó/Forrás: Mészáros Mátyás)

- A darabban ezt a „többfrontos támadást” hogyan hajtod végre?

- A koreográfia technikailag is ezt a kettőséget rejti magában, bizonyos részei nagyon nehezek, kemény végrehajtani a mozdulatokat, a másik pillanatban viszont tudatosan engedtem teret a helyzetkomikumnak. A zenék is ezt a változatosságot kell, hogy tükrözzék: a sokféleséget, az idő elmúlását. Hiszen az élet maga is ilyen.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc szabó réka

Locarnóban is vetítik Szabó Réka „tünetes” filmjét

Szabó Réka A létezés eufóriája című dokumentumfilmje is meghívást kapott az augusztus 9-én kezdődő Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválra. A Tünet Együttes munkáját nyomon követő film a mustra Kritikusok Hete programjában lesz először látható.
Tánc interjú

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Tánc magazin

Légiutas-kísérők helyett balerinák köszöntötték az utasokat egy francia járaton

Képzeljük el, ahogy izgatottan készülünk egy hosszú repülőútra, amikor hirtelen felcsendül Csajkovszkijtól A hattyúk tava, mire egy csapat balerina libben be a fedélzetre.
Tánc magazin

Michaela DePrince szereplésével készül film a Coppélia-balettből

A Holland Nemzeti Balett animációs balettfilmet készít, amit 2020-ban fognak bemutatni. A Coppéliában a Sierra Leone-i származású sztárbalerina, Michaela DePrince táncolja Swanildát, míg partnerét, Franz-ot Daniel Camargo alakítja.
Tánc ajánló

Egy fesztivál, ahol a testek ellentmondanak a gravitációnak

Súlytalanság, levegő, szabadság. Idén először rendezik meg augusztus 11. és 18. között a Flying Bodies Fesztivált az azonos nevű kurzussorozat folytatásaként az Artus Stúdióban.