Tánc

Merd felvállalni!

2016.02.11. 10:41
Ajánlom
Velekei László A terem című darabja a Győri Balett Egyensúly című estjének egyik egyfelvonásosa. A darab február 11-én látható a Müpában. A mindennapjaink fóbiáira fókuszáló, humorosan drámai koreográfia mögött fontos motivációk húzódnak. A terem alkotójával, a Harangozó-díjas koreográfussal beszélgettünk.

- Alkotásaid erős szociális érzékenységgel közelítenek az emberi viszonyok felé, jelentős hangsúlyt kap a pszichológia. Alapvetően mi inspirál téged koreografálás közben?

- Úgy érzem, kicsit érzékenyebb vagyok, mint az átlag, nincs bennem félelem attól, hogy az érzések mélyen átjárjanak, és ez az előadásaimon is tükröződik. Korábbi darabom, a Ne bánts! közben nyílt ki a világ, és vált egyértelművé, hogy a családon belüli erőszak kérdésével kell foglalkoznom. A dramaturggal, Csepi Alexandrával konzultáltunk szakpszichológusokkal, bántalmazottakkal, voltunk a civil házban, érintett édesanyákkal és gyerekekkel találkoztunk; ezek mindegyike megrázó élmény volt. Történetünk így épült fel lépésről lépésre. Az előadás után arra kértük a nézőket, rajzolják le azokat az érzéseket, amelyeket kiváltott belőlük a darab. Megdöbbentő volt, hogy már egy előadás után harminckettő segélykérő rajz született. Nincsenek tehát jelentéktelen tettek, hiszen a darab hatására mertek segítséget kérni az emberek.

Velekei László

Velekei László (Fotó/Forrás: Mészáros Mátyás)

- A terem megalkotásakor is hasonló célok ösztönöztek?

- Az emberekkel való interakció megteremtésére törekedtem. Kiráz a hideg azoktól a kliséktől, hogy „Szép darab volt!” vagy „Á, én ugyan ezt nem értem, de azért jó volt!”, a néző pedig feláll a székből és ezekkel a gondolatokkal távozik a színházból. A Ne bánts! és A terem esetében két ellentétes pólusú darabról beszélhetünk mind technikailag, mind a témaválasztás szempontjából. Az előbbi egy nagyon szigorú, nehéz, szimfonikus darab, A terem ennek ellenpontja, picit könnyedebb, viccesebb, cselekményes balett. Habár koreografálása közben elsődlegesen nem az önmegvalósításon fáradoztam, mégis minden benne van, ami az elmúlt két évben történt velem. Számomra különösen fontos, hogy a gondolatvilágom megjelenjen. Az egyik fontos üzenete ennek a darabnak, hogy muszáj megélnünk a pillanatot, hiszen csak ez esetben bizakodhatunk a jobb jövőben. Felértékeli az emberek életét, ha tudatosítják: egyszer minden véget ér, meg fogunk halni. Ez varázsolja különlegessé a jelent.

- Hogyan jelenítetted meg a jelen megélésének tapasztalatát?

- A darabban van egy misztikus rész, amelyben nem pusztán a fóbiáikat és az evilági kötődéseiket engedik el a táncosok, hanem teljesen elfogadják a jelent, és ettől tudnak örülni egymásnak. Ez a jelenet egy csapatnyi emberről szól, akik mernek sokszínűek lenni, nem uniformizálnak. Azok a fóbiák, amelyeket az egyes karakterek magukon viselnek, előre viszi az életüket. Ahogy minden embernek, nekem is sok gyengeségem van, de úgy érzem, ezek tesznek azzá, ami vagyok. A Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskolába jártam; az itt töltött évek egyik legfontosabb tapasztalata az volt, hogy mennyi mindent tanultam a másik ember elfogadásából. A másik ember hibájából én is tanulhatok, ugyanakkor végig feltételeznünk kell, hogy ez is csak egy nézőpont, egy vélemény.

- A darab zenéje pezsdítő, dallamos, popzenei montázs. Hogyan esett a választásod épp ezekre a zeneszámokra?

- A darab jellegét követve egy könnyedebb zenei formát kívántam, olyat, amely több generációt megfog. Ez is a része annak a koncepciónak, hogy minél szélesebb életkorskálát és réteget szólítsak meg. Az értelmezésben szabadságot hagytam a nézőnek, így minden este más szemszögből látható, amin a darab közben végigmennek a táncosok. Az, hogy a néző éppen az elengedést vagy a halált veszi észre, esetleg a humor tűnik fel neki, attól függ, hogy milyen hangulatban ül be aznap este a színházba.

Velekei László - Győri Balett: A terem

Velekei László - Győri Balett: A terem (Fotó/Forrás: Mészáros Mátyás)

- A darabban ezt a „többfrontos támadást” hogyan hajtod végre?

- A koreográfia technikailag is ezt a kettőséget rejti magában, bizonyos részei nagyon nehezek, kemény végrehajtani a mozdulatokat, a másik pillanatban viszont tudatosan engedtem teret a helyzetkomikumnak. A zenék is ezt a változatosságot kell, hogy tükrözzék: a sokféleséget, az idő elmúlását. Hiszen az élet maga is ilyen.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.
Klasszikus

Szavazzon, kié legyen az Óbudai Danubia Zenekar Arany Karantén Díja!

Az Óbudai Danubia Zenekar vezetése ezzel a díjjal szeretné meghálálni a zenekar muzsikusainak kitartó munkáját, kreativitását a koronavírus-járvány kapcsán kialakult helyzetben.
Jazz/World

Hogyan szól a tambura? – Eredics Áron (Söndörgő)

A Söndörgő együttes idén ünnepli 25. születésnapját. Eredics Áron prímtamburán, tambura szamicán és darbukán játszik, valamint énekel a zenekarban. A Fidelio Hangszertár sorozatában most ő mutatja be a hangszereit.
Színház

Elmaradnak a Szegedi Szabadtéri Játékok Dóm téri előadásai

Az idei évre meghirdetett előadásokat jövőre rendezik meg a Dóm téren. Azoktól a nézőktől, akik megtehetik, azt kérik, ne váltsák vissza belépőjüket, ezzel támogatva a fesztivált.
Színház

Sikerdarabokat tesz online elérhetővé a Játékszín

Június 3-tól szerdánként találkozhat a közönség a színház újranyitása óta műsorra tűzött, ám színpadon már nem látható produkciókkal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc portré

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Tánc interjú

Folytonosság és megújulás a Győri Balettnél – Interjú Velekei Lászlóval

Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a negyvenéves múltra visszatekintő társulat: Kiss János igazgató huszonkilenc év után távozik a Győri Balett éléről, és átadja a helyét az eddigi művészeti vezetőnek, Velekei Lászlónak. A Harangozó- és Seregi-díjas táncművész-koreográfust kérdezte terveiről a Táncművészet szerzője.
Tánc hír

Velekei László a Győri Balett új igazgatója július 1-től

A társulatot 29 éve vezető Kiss János megbízatása lejárta után nem pályázott újra a pozícióra, de utódjának pedig segített felkészülni.
Tánc hír

Táncművészek, figyelem! Hamarosan zárul a Köszönjük, Magyarország! jelentkezési határideje

Május 18-ig várják a táncművészet bármely stílusában tevékenykedő, elsősorban a hivatásos előadóművészet, táncművészet területén életvitelszerűen dolgozó művészek (táncművészek, tánctanárok, koreográfusok) jelentkezését a Köszönjük, Magyarország! című pályázatra a Nemzeti Táncszínház oldalán.
Tánc hír

800 ezres összdíjazású videópályázatot hirdetett a StageHive

Az alkotni vágyó művészek és a jövő évadra tervezett produkciók megsegítésére indult pályázat.