Tánc

Mesekönyvbe kívánkozott ennek a balerinának a története

2018.02.06. 14:02
Ajánlom
Raven Wilkinson még a "Misty Copeland előtti időszámításban" indult, és ő az első afroamerikai táncosnő, aki klasszikus balett-társulatnál dolgozott. Életéből most Leda Schubert írt tanulságos mesekönyvet.

 Amikor az írónő először megkereste a táncosnőt a gyerekkönyv ötletével, Wilkinson tiltakozott: attól félt, hogy a rasszizmus, ami végigkísérte pályáján, megriasztja majd a 6-9 éves korosztályt, akikhez a könyv szólni kíván. Leda Schubert azonban megnyugtatta:

Ha mindent elrejtünk a gyermekeink elől, soha nem fognak megoldódni ezek az alapvető problémák”.

A végeredmény egy szépen illusztrált képeskönyv, ami év elején jelent meg angolul az Úttörő: Raven Wilkinson, a balerina története (Trailblazer: The Story of Ballerina Raven Wilkinson) címmel. A könyv Misty Copeland előszavával indul, aki Wilkinsont mentorának tekinti. Szavait egy olyan kép illusztrálja, amin Wilkinson a színpadon köszönti őt Copeland legendás, A hattyúk tava szereplése után, ami az első szólótáncosi szerepe volt az American Ballet Theaternél, és amivel így első afroamerikai prímabalerinaként vonult be a történelembe.

Misty Copeland előszava a könyvhöz

Misty Copeland előszava a könyvhöz

Amióta megismertem Ravent, a missziómmá vált, hogy megosszam másokkal az ő és azon afroamerikai táncosnők történetét, akik utat nyitottak előttünk”

- írja előszavában Misty Copeland. És valóban, Copeland sikere a nyilvánosság homlokterébe helyezte Wilkinson történetét is.

Raven Wilkinson  public domain

Raven Wilkinson public domain

Raven Wilkinson 1935-ben született New Yorkban, és 9 évesen kezdett balettozni. Schubert lerajzolja, ahogyan kislányként piros rövidnadrágjában megérkezik az első balettórára, majd azt is leírja, mennyire kétkedve és bizonytalanul viszonyult hozzá egész idő alatt a balettélet.

Nem tudták, hova tegyék, ugyanis afroamerikai létére egészen világos bőre volt, ami miatt gyakran latin-amerikainak nézték őt.

„Azt hiszem, azt gondolták rólam, hogy egzotikus vagyok, egy távoli ország leánya” - mondta egy interjúban Wilkinson. 

1955-ben azonban történelmet írt azzal, hogy első afroamerikaiként szerződést kapott egy hivatásos balett-társulatnál, a Monte Carlo-i Balettnál, ahol hat évet töltött el.

Világos bőrének köszönhette, hogy megúszhatott   olyan kényes helyzeteket, mint például amikor a társulat turnéi során, - főleg a déli államokban, ahol erős volt a faji szegregáció - olyan hotelekben szálltak meg, ahol csak fehér bőrűeket fogadtak. Ilyenkor titokban kellett tartania származását.

Nem akartam veszélybe sodorni a társulatot, ezért ha valaki szemtől szemben megkérdezte, hogy fekete vagyok-e, akkor egyszerűen letagadtam”

- meséli Wilkinson. 

Egyszer azonban nem volt hajlandó letagadni származását: 1957-ben, amikor Atlantában turnézott a társulattal, a hotel vezetője rákérdezett, hogy van-e a táncosok között fekete, Wilkinson bevallotta. Ekkor egy „színes” taxival el is küldték egy „színesbőrűeknek” fenntartott hotelbe. Ugyanezen a turnén történt, hogy a Ku Klux Klán tagjai félbeszakították az előadásukat Montgomeryben, és azt kérdezték: „Hol van a nigger?”.

trailblazerraven01-768x1024

trailblazerraven01-768x1024

Ahogyan elterjedt Wilkinson származásának híre, egyre nagyobb akadályokba ütközött mind a szakmai, mind magánéletében.

Végül a társulat vezetősége tanácsolta neki, hogy keressen új utakat a táncban és esetleg indítson egy afrikai tánciskolát. Wilkinson így 1961-ben elhagyta a társulatot.

Ezután próbálkozott még különböző amerikai társulatoknál, köztük a New York City Ballet-nál, az Amerikan Ballet Theater-nél és a Metropolitan Opera Balletnál, de sehol nem alkalmazták. Két évre teljesen abbahagyta a táncot, elszegényedett és egy áruházban dolgozott ügyfélszolgálatosként, amikor ráébredt, hogy nem tud tánc nélkül élni és még próbát kell tennie. Szerencséjére 1967-ben a Holland Nemzeti Balett második szólistaként szerződtette őt, ahol hét évet maradt és szép szerepeket táncolt. 1974-ben azonban, 38 éves korában honvágyból nyugdíjazását kérte, és hazaköltözött az USA-ba. Ekkor azonban fordult a kocka: a New York City Opera szerződést kínált neki, így lehúzott még 11 évet ott. Ezután karaktertáncosként és színészként dolgozott az operában egészen 2011-ig. Ezután került kapcsolatba Misty Copelandel, akinek mentora lett, és akinek könyvében igazi inspirátorként szerepel ő.

Raven Wilkinson és Misty Copeland

Raven Wilkinson és Misty Copeland (Fotó/Forrás: J. Countess / Getty Images Hungary)

(forrás: pointemagazine.com, wikipedia)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Vizuál

Pasifilm, háromgenerációnyi pasiüggyel – interjú Breier Ádámmal

Krasznahorkai Lászlóról és Havannában élő magyarokról forgatott dokumentumfilmet, jelenleg pedig Lefkovicsék gyászolnak címmel készíti első nagyjátékfilmjét. Breier Ádám rendezővel többek közt a forgatókönyvírás nehézségeiről, kubai tanulmányairól, a zsidó kultúra megfoghatatlanságáról, a kritikáktól való félelemről beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Axt László artistaművész

Életének 72. évében elhunyt Axt László Magyar Érdemrend Lovagkeresztjével kitüntetett, Jászai Mari-díjas artistaművész – tette közzé a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ.
Tánc ajánló

Világhírű balettművészek részvételével ünnepli Kálmán Imrét a Budapesti Operettszínház

A Budapesti Operettszínház nagyszabású gálaműsort rendez Kálmán Imre születésének 140. évfordulójának apropóján. Az előadás két alkalommal lesz látható, az első este, szeptember 10. ráadásul jótékony célt is szolgál: a gála bevételét az Együtt az Autistákért Alapítvány részére ajánlja fel a teátrum.
Tánc hír

Pécs díszpolgárává avatták Uhrik Teodóra táncművészt

Pécs díszpolgára címmel tüntették ki Uhrik Teodóra Kossuth- és Liszt-díjas táncművészt, a Pécsi Balett alapító tagját, jelenlegi ügyvezető igazgatóját a város napja alkalmából megtartott ünnepi közgyűlésen.
Tánc ajánló

Bemutatókkal indítja évadát a Nemzeti Táncszínház

Szeptember 4-én indul a Nemzeti Táncszínház 2022/23-as évada, melyet premierekkel nyit meg az intézmény. Előbb a Pécsi Balett Zorba című produkcióját láthatja a közönség, pár nappal később pedig a Magyar Állami Népi Együttes lép színpadra az Ünneppel.
Tánc ajánló

Ukrán menekültekből alakult táncegyüttes lép fel Budapesten

A 40 főből álló Mrija együttes estje augusztus 24-én lesz látható a Bakáts téren.