Tánc

Mi történik, ha egy kortárs táncost összeszabadítunk egy breaktáncossal?

2019.10.10. 19:35
Ajánlom
A szabadságuk összeadódik. A Collective Dope (D)open your move elnevezésű, október 4-ei estjén a kortárs- és az urban táncszcéna találkozott és lépett egyással reakcióba, amiből teljesen új, életképes minőségek születtek.

Utoljára David Attenborough természetfilmjében, az Our planetben, annak is a madarak udvarlási szokásait bemutató jeleneteiben láttam olyan kreatív és meghökkentő mozdulatokat, mint ezen az estén.

Itt nem az utódnemzés volt a tét, és vérre sem ment a harc, mégis volt valami ősi, bizsergető izgalma annak, ahogy a különböző műfajból érkező táncosok „összecsaptak”.

Az első hazai battle-t szervezték meg kortárs és urban/hip-hop/break táncosoknak azzal a szándékkal, hogy a két erős, de zárt szcéna képviselői találkozzanak és rácsodálkozzanak egymásra, inspirálják egymást, nyissanak magukon és ezáltal a másikon.

dopenyourmove_battle_Ccsanyikriszta50-185449.jpg

(D)open Your move (Fotó/Forrás: Csányi Kriszta)

Mindezt két fiatal táncos alkotó, a finn származású, tiszteletbeli magyar táncos, Jenna Jalonen és Horváth Nóra, a Lábán Rudolf-díj történetének legfiatalabb, 2019-es díjazottja találta ki, pontosabban adaptálta hazai viszonyokra külföldről. Az ő közös szerveződésük a Collective Dope, ami amellett, hogy az összefogás reményében kölcsönösen nagyobb figyelmet szán egymás előadásainak,

valami olyasmi missziót is magára vállalt, hogy belülről rázza fel kicsit a kortárs táncéletet, ami ebben az esetben a jelenkori popkultúrába való becsatornázást is jelenti.

Jenna és Nóra mindketten kapcsolatban vannak az urban táncosokkal, sőt, saját koreográfiáikban, amiket október 4-én be is mutattak, szintén élnek a szociális táncok elemeivel. (Ezek külön cikket érdemelnének, ami sajnos meghaladja a jelen cikk korlátait). A battle, vagyis táncpárbaj ötletéért pedig nem kellett messze menniük, hiszen mindketten európai alkotók, (Nóra jelenleg Brémában táncol, Jenna pedig folyamatosan nemzetközi együttműködésekben vesz részt), így látták, hogy Nyugat-Európában mennyire népszerűek a kortárs vs. urban összejövetelek.

A battle mint forma az urban danceből jön, és a ’70-es évek Amerikájában alakult ki, amikor a lakótelepen gengelő fiatalok így döntötték el a státuszharcokat, vagy csak örömből összejártak jammelni.

dopenyourmove_battle_Ccsanyikriszta58-190136.jpg

(D)open your move (Fotó/Forrás: Csányi Kriszta)

Amikor fél 8 körül a Trafóba érkeztem, már tömény „valóságszag” áradt a nagyteremből, a tánctéren vibráló, pozitív feszültség robbanásszerűen áradt szét a teremben. Mint a sportmérkőzéseken, csak

itt nem a fizikai erejüket mérték össze, hanem a mozdulat szabadságának fokát. A cél nem ringbe szállni, hanem ellenkezőleg, kilépni azok közül a keretek közül, amik szorítanak.

A kortárs táncosoknak ezért urban zenére (ezt Kántor Mátyás, aka DJ Lil Matt szolgáltatta), az urban táncosoknak pedig „kortárs zenére” kellett táncolniuk, amit Gryllus Ábris játszott, aki rengeteg kortárs tánc előadáshoz írt már zenét. Itt egy kisebb fogalomzavarba ütközünk: bár az urban dance műfaja is nagyon szerteágazó (breakdance, house, hip-hop, locking, popping, electric boogie, vouge stb.) és így zeneileg is nagyon sokféle irányt magába olvaszt, de ezek közös jellemzője, hogy beat-alapú elektronikus zenék. Ehhez képest milyen zenére táncolnak a kortárs táncosok? Bármilyenre a klasszikus zenétől a kortárs komolyzenén át, a technón keresztül a glitch-hopig vagy popig bezárólag. Ugyanez a mozdulatok szintjén is kiütközött: a műfaj eredetéből adódóan az urban táncok tele vannak olyan akrobatikus és pantomim elemekkel, a végtagok anatómiát meghazudtoló izolációjával, amiknek célja pont az, hogy egyéni képességeiket fitogtassák, lenyűgözzék vele a másikat. Míg a kortárs műfajban sokkal inkább az a jó táncos ismérve, hogy mennyire intelligensek és artikuláltak a mozdulatai, milyen dinamikai íveket tud felépíteni, mennyire szuggesztív, ami egy két perces improvizációban kevésbé tud transzparensen megmutatkozni. De a jó hír az, hogy mivel senki nem a másikat, legfeljebb magát akarta meghaladni, igazi örömtáncokat láttunk, a táncosok lénye izzott, és jó néhány olyan összecsapás is akadt, amikor azt sem volt könnyű felismerni, ki a kortárs táncos, és ki a hip-hop, vagy breaktáncos.

dopenyourmove_battle_Ccsanyikriszta41-185446.jpg

(D)open your move (Fotó/Forrás: Csányi Kriszta)

Az is hatékonynak bizonyult, hogy a táncosok kortárs-urban párokba rendeződve, kettő a kettő ellen felállásban csaptak össze, így az egyéni szólók mellett partnermunkára is lehetőség nyílt, ebből pedig olykor gyönyörű, jelenidőben komponált koreográfiák születtek. A körök végén a háromtagú zsűri  - Hód Adrienn kortárs koreográfus, a hip-hop táncos Fazekas Róbert, és a francia Link Bink – arra a térfélre mutatott, ami neki jobban tetszett, így került ki végül a győztes pár. Ezt az estét az elképesztő prágai urban táncos, Kristián Mensa és Esterházy Fanni, a Frenák Társulat tagjának párosa nyerte.

Azt pedig, hogy hova vezethet az említett műfajok találkozása, a legplasztikusabban talán a zsűritag Link Bink szólója fejezte ki,

akinek belső fókuszból indított táncos monológja organikusan olvasztott egybe kortárs és urban technikákat, és minimalizmusában is maximális feszültséget teremtett. Olyan volt, mint egy haiku. (Róla itt láthatsz egy videót, egy 2016-os battle-ről).

BEAT_IjustwishtofeelyouDomolkyDaniel-192407.jpg

Beat - I just wish to feel you (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

Az ilyen alkalmak után, amikor az improvizáció, a színpadi kitettség és a versenyhelyzet izgalma összeadódik, hajlamos az ember megkérdőjelezni a megrendezett, megkoreografált színpadi előadások érvényességét. De ezt semmiképp nem tenném, hiszen amit Horváth Nóra Beat című koreográfiája és Jenna Jalonen  Beat - I just wish to feel you című darabja adott ugyanazen az estén, az megkérdőjelezhetetlen. Két női-férfi viszony. Az egyik a mozdulat szerepéről beszélt a társas kapcsolat kialakításában, a másikba a bizalom és a kölcsönös felelősségvállalás kérdése fogalmazódott bele – közel sem ilyen patetikusan, mint ez hangzik. És hogy a kollektívájuk célja sikeresnek bizonyult, azt az előadások végén az urban táncosok ovációja is jelezte, ami - ha szabad ilyet megjegyezni - némileg hangosabb és nyersebb, mint egy átlag kortárs táncnéző közönségé. 

Felvetődik, hogy meddig lehet tágítani a résztvevő táncosok körét?

Mi történne, ha egy operaházi balettművész a maga elképesztő hajlékonyságával, spicctechnikájával és ugrásaival szállna be a táncpárbajba, esetleg egy néptáncos a végtelenségig variálható csapásolásait és figuráit vetné be?

A lehetőség adott, hiszen a szervezők ígérete szerint hamarosan megrendezik a következő alkalmat, ahová műfajtól függetlenül várják majd a jelentkezőket. 

Mennyire alkalmas ma arra a tánc, hogy összekapcsolódjunk?

Kapcsolódó

Mennyire alkalmas ma arra a tánc, hogy összekapcsolódjunk?

Horváth Nóra kapta idén a független tánckritikusok által odaítélt Lábán Rudolf-díjat a Beat című koreográfiájáért. Az Ivanov Gáborral közös duett kapcsán a mai popkultúra táncjelenségeiről és a tánc megváltozott szerepéről is beszélgettünk.

A finn művész, aki rengeteget tesz a magyar kortárs táncért: Jenna Jalonen

A finn művész, aki rengeteget tesz a magyar kortárs táncért: Jenna Jalonen

Az 5. dunaParton négy ízben is színpadra lép a 16 éves kora óta főleg Magyarországon élő Jenna Jalonen, akivel nyelvi és kulturális különbségekről és eltérő nézői reakciókról beszélgettünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

A magyar oktatás MacGyverei – a kötelező olvasmányok

A jövő nemzedék sorsa mindössze attól függ, hogy Gárdonyit, Szabó Magdát vagy Agatha Christie-t adnak a kezébe? Arató Lászlóval, a Magyartanárok Egyesületének elnökével - a NAT-módosítás részleteinek hiányában - a jelenlegi szabályozást vizsgáltuk meg, hogy jobban értsük, mi is lehetne a változások előremutató iránya.
Vizuál

Az 1917 a legjobb film az amerikai producerek szerint

Sam Mendes első világháborús eposza, az 1917 című film kapta meg az Amerikai Producerek Céhének (PGA) díját a mozikban forgalmazott filmek mezőnyében szombaton Los Angelesben.
Plusz

75 éve szabadult fel a pesti gettó 

A pesti gettó felszabadításának 75. évfordulója alkalmából tartottak megemlékezést vasárnap Budapesten, a Dohány utcai zsinagógában, majd koszorút helyeztek el a zsinagóga falánál állított emléktáblánál.
Klasszikus

Boldog születésnapot kívánunk Fischer Ivánnak!

Ma ünnepli születésnapját a Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere, egyik legkelendőbb hazai művészünk. Saját Happy Birthday-feldolgozásával köszöntjük!
Vizuál

Ki nevet még a bohócon? – 100 éve született Fellini

Száz éve, 1920. január 20-án született Riminiben Federico Fellini, az egyik legnagyobb olasz filmes, akit első olaszként jelöltek rendezői Oscar-díjra, s mind a négy a kitüntetésre jelölt alkotása nyert a legjobb külföldi filmek között, a legnagyobb elismerésnek mégis azt érezte, ha rendező-festőnek nevezték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Milyen hatással van az alkotói munkára a klímavészhelyzet? – Beszélgetés a Trafóklubban

A klímavédelem témakörét járja körbe február 13-án Duda Éva (Duda Éva Társulat), Hevesi Flóra (Greenpeace) és Macskásy Éva (Fridays For Future) a Trafóban.
Tánc ajánló

Vizuális színpadi varázslat – Kiállítás a Magyar Állami Népi Együttes jelmezeiből

A Magyar Állami Népi Együttes mindennapjait is bemutató tárlatot Bodor Johanna táncművész, koreográfus nyitja meg január 25-én.
Tánc hír

Cirkusztörténelmet írt ifj. Richter József és Merrylu Richter

Pas de deux – balett lóháton című produkciójukkal elnyerték mindkét fődíjat, a magyar cirkuszigazgatók aranyfokozatú díját és fesztivál nagydíját, az Arany Pierrot-díjat is.
Tánc hír

Latin életérzés a Szegedi Kortárs Balett előadásában

Három egyfelvonásos produkcióval indítja az új év bemutatóinak sorát a Szegedi Kortárs Balett februárban. Az előadásokon keresztül a vágy megnyilvánulásának különböző fajtáival foglalkoznak.
Tánc interjú

„Sok kihívás elé állítjuk a szereplőket” – Interjú a Szent Boszorkány alkotóival

A 2019-es Staféta-pályázat kiemelt kategóriájának egyik nyertes alkotópárosával, Pál Dániel Leventével és Kalmár Ákossal a Szent Boszorkány című újcirkuszi est január 7-ei bemutatója kapcsán beszélgettünk.