Tánc

Miért csinált mértani testeket a táncosokból Oskar Schlemmer?

2019.09.02. 09:20
Ajánlom
A német Bauhaus-iskola bútorai, építészeti remekei mindenki számára ismerősek, nem úgy a mozgásművészete. A Triád-balett a tér, a tánc és az emberi test keresztmetszetében létrejött avantgárd kísérlet.

Két alak áll egymással szemben. A mértani, geometrikus testek tökéletes precizitással mozognak, és egy vonalakból álló univerzumot jelölnek ki maguk körül. Az egész jelenet annyira matematikus, hogy néhány másodpercre el is feledkezünk arról, hogy amit látunk, az nem robotok találkozása, hanem különleges jelmezekbe bújtatott emberi testek tánca.

Mindez a zseniális Oskar Schlemmer agyából pattant ki, aki egyszerre volt festő, szobrász, táncos, formatervező és építész. Szenvedélyesen szerette volna felszabadítani a művészetet annak korlátai közül, ezért egy koreográfiai „térképet” használt az emberi test lehetőségeinek kitolására. Absztrahálta az emberi testet, a mozdulatokat pedig stilizálta. A nyak szerinte henger volt, a fej gömb, a végtagok vonalak, és ennek szellemében tervezett absztrakt, geometrikus jelmezeket. Érdekes módon, amit mi a test szabályozásának látunk – mármint, hogy nagy, nehéz jelmezekbe bújtatta a táncosokat, ami korlátozta mozgásukat – azt ő a táncos felszabadításának szándékával találta ki:

“De ott, ahol a szó elnémul, ahol csak a test beszél és annak játéka látvánnyá válik, ott – mint táncos – szabad és önmagának szab törvényt”

– fogalmazott Schlemmer, aki Paul Hindemith zenéjére hozta létre darabját. Úgy vélte ugyanis, hogy a táncnak nem szabad önmagán túlmutatnia; megelégelte, hogy a táncos test mindig utal valamire, egy történetre, egy karakterre, egy történelmi eseményre, ahogy a színház vagy az opera. Ebből a szempontból a bábok és a marionettek mozgását esztétikai szempontból jobbnak látta, és úgy vélte, az emberi test absztrakciójával sokkal pontosabb tartalmakat lehet kifejezni, mint organikus mivoltában.

10-Das-Triadische-Ballett_Rosa-Reihe_Sebastian-Goffin-Marta-Navarrete-Villalba_CWilfried-Hosl-125503.jpg

Sebastian Goffin és Marta Navarrete a Bajor Ifjúsági Balett Triád-balettjében (Fotó/Forrás: Wilfried Hösl)

A táncot tehát egyfajta képzőművészeti attitűddel közelítette meg, ahol a test téralkotó elem, formája, színe egy kép része. Ennek megfelelően a Triád-balettet három geometriai formára építette fel: a háromszögre, a körre és a négyzetre (innen a triád kifejezés), valamint minden szakasznak más színt kölcsönzött. Az első három jelenetben a citromsárga volt az uralkodó szín, ami a vidám hangulatot kölcsönzött a darabnak, az előadás közepét az ünnepélyes rózsaszín árnyalatok határozták meg, míg az utolsó három jelenetnél a fekete dominált, amivel a misztikus és fantasztikum ábrázolás volt a rendező célja.

Az emberi test „mechanizálásával” egyúttal a modern világ elgépiesedésére is utalt.

Különös, magával ragadó és kissé félelmetes balettjét 1922. és 1929. között hét alkalommal mutatták be, amikor a tőzsdei összeomlás térdre kényszerítette a nyugati világot. A nácik azonban számtalan kortárs alkotóval együtt Schlemmer munkáit is degenerált művészetté nyilvánították, így hamarosan a feledés homályába veszett. Az előadásairól csupán fotók készültek, mozgókép nem, 1970-ben azonban megpróbálták a fotók alapján videóban rekonstruálni ezt a világot, nemrég pedig a Bajor Ifjúsági Balett tett kísérletet arra, hogy visszahozza ezt a különös táncirányzatot a színpadra.

(A fejlécképen a Bajor Ifjúsági Balett Triád-balettjének egyik táncosa, Nagisa Hatano, fotó: Wilfried Hösl)

Akinek a neve egyet jelent a Bauhausszal

Kapcsolódó

Akinek a neve egyet jelent a Bauhausszal

Egyes elbeszélések szerint rajztudása hiányát próbálta pótolni a "szintetikus műalkotások" létrehozásával. Az ismert személyek esetében nem szokatlan pletyka azonban nem magyarázza, hogyan tervezte volna meg ikonikus épületeit. 1969. július 5-én halt meg Walter Gropius német építész, iparművész. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kiemelkedő életművek és emberi teljesítmények – Átadták az Cziffra Fesztivál díjait

Idén rekordszámú pályázat érkezett. A díjakra a Cziffra Fesztivál felhívása szerint művészeket, kulturális szakembereket lehetett jelölni; a döntést végül a jelölési időszak lezárultával az öttagú szakmai zsűri hozta meg.
Színház

„Minden téren jönnek előre a nők” – Interjú Péterfy Borival

Az Átrium új bemutatója, a Mefisztó Klaus Mann Mephistójának szabad átirata a kortárs kabaré műfajában, sok zenével és meglepetéssel. Az Urbán András rendezte előadásban Péterfy Bori a többi színészhez hasonlóan sokféle karaktert villant fel.
Klasszikus

Világsztárok a Müpában: klasszikusok és ősbemutatók az új évadban

Türelemre, alázatra és rugalmasságra tanított az előző időszak – idézte fel az elmúlt másfél évet Káel Csaba vezérigazgató a Müpa évadnyitó sajtótájékoztatóján, emlékeztetve rá, hogy ez a nyitás most többet és mást jelent mindenki számára. A következő szezon a megújulás jegyében telik: a visszatérő közönségkedvencek mellett számos új program érkezik az intézménybe, a magyar sztárok mellett pedig a nemzetközi művészvilág kiemelkedő alkotói is képviseltetik majd magukat a koncerttermekben.
Vizuál

Évtizedes elfeledettség után először látható Péli Tamás monumentális pannója

A Születés című alkotás szeptember 26-ig látható a BTM Vármúzeum Barokk Csarnokában. A páratlan jelentőségű, de hányattatott sorsú, ez idáig a közönség elől elzárt fára festett táblakép központi motívuma a roma nép képzelt-megálmodott eredetmítosza.
Klasszikus

Barokk forgatag – Zenei időutazásra hív a 37. Régi Zenei Napok

Minden eddiginél több koncerttel és kurzussal várja közönségét és hallgatóit a Régi Zenei Napok Vácon és Gödöllőn július 3. és 10. között. A műsorban különleges zenei csemegék is helyet kaptak, a professzorok között érkezik Malcolm Bilson és Simon Standage.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Átadták a Magyar Táncművészek Szövetségének kitüntetéseit

A szövetség hagyományosan április 29-én adja át a díjakat, a járványhelyzet miatt azonban a tavalyi és idei díjátadót is el kellett halasztani. A négy díjazott végül június 5-én vehette át a kitüntetést.
Tánc hír

Verbunkost táncol a Kárpát-medence

Hagyományteremtő céllal, az egész Kárpát-medencére kiterjedő eseménysorozatot indít útjára a Hagyományok Háza. A június 12-én első alkalommal megrendezésre kerülő Verbunk Napja egy országhatárokon átívelő kezdeményezés, melyen több száz táncos egy időben táncolja majd a tájegységekre jellemző verbunkosokat.
Tánc ajánló

Tánc-cirkuszi kavalkád, élőzenével kísérve

Június 5-én debütál a Duda Éva Társulat és a Nemzeti Táncszínház közös produkciója a RAMAZURI. Duda Éva Társulat ezzel az előadással elemelkedik a hagyományos táncszínházi formáktól és egy látványos, élőzenével kísért, valamint akrobatikai elemekkel tarkított tánc-cirkuszi előadást tűz színpadra.
Tánc hír

"Gyűrjed a szoknya / csapjad a csizma ráncát"

A Gyermek Néptáncosok Országos Szólótánc Fesztiváljának döntőjét június 4. és 6. között rendezik meg Szarvason. A rangos verseny regionális fordulóin közel ezer gyermek mérette meg magát három korcsoportban, és a válogatókon eltáncolt több mint 460 produkció közül, a zsűri végül 71-et választott ki.
Tánc ajánló

Róna Viktor és Orosz Adél - Ritka pillanatok a magyar balett aranykorából

Folytatódik a Percről-percre Róna Viktorral tánctörténeti sorozat ezúttal Orosz Adél művészetének felidézésével az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet youtube csatornáján. Május 31-én a Kincsvadászat videósorozat Lakatos Gabriella balettművész pályáját idézi fel.