A Keresztvíz története szerint egy felső középosztálybeli testvérpár hajótörést szenved a családi vitorlázáson. Noha elvesztik egymást, a dagállyal mindketten szerencsésen partot érnek. A lány munkát vállal, de úgy ítéli meg, hogy férfiként jobban érvényesülhet a helyi munkaerőpiacon. A fiú egy érzékeny, homoerotikus kaland útján gáláns támogatóra talál. Sajnálatos módon azonban hamarosan mindkettőjüknek szembesülnie kell a mesterségesen gerjesztett, helyi idegengyűlölettel, mely óhatatlanul erőszakos jelenetbe torkollik. Végül azonban Shakespeare-nek köszönhetően nemcsak egymást találják meg, de a boldogságukat is, mivel sikerül beházasodniuk a helyi elitbe.
Az alkotók az előadással olyan kérdésekre reflektálnak, mint az Európán belüli határok újraépülése, az európai országok közötti politikai összetartó erő sorvadása, a vallási alapon motivált terrorizmus kezelése, növekvő társadalmi egyenlőtlenségek, a társadalmi fejlődés irányvesztettsége, amely a jövőbe vetett bizalom megcsappanásával jár.
A kérdések felvetéséhez Shakespeare komédiája tökéletes médium, mivel az alaphelyzet elemei – hajótöröttek partra vetődnek Illíriában, vagyis a manapság a nyugat-balkáni migrációs útvonal mentén húzódó partvidéken, és az ott élő közösség tagjai valamilyen attitűddel fogadják őket – megfelelnek a mai tudósítások sémájának. A drámai hatás érdekében az előadás irodalmi szövegét napjaink dokumentarista és fikciós médiatartalmaival konfrontálják.
Juhász Kata Társulat: Keresztvíz
Bethlen Téri Színház, 2018. június 12. 19:00Közreműködők:
előadók: K. Szabó Csenger, Rétfalvi Tamás, Takács Judit, Takács Lacek,
zene: Alexis Cuadrado és Zságer-Varga Ákos
fény: Mervel Miklós
videó: Pataki Zora, Herczeg Tamás Bios
koncepció: Lóky Tamás
koreográfia: Juhász Kata