Tánc

Mihályi Gábor: Nem mehetünk el a változó világ mellett

2010.10.04. 13:38
Ajánlom
A tíz éve bemutatott, százas szériát megért Naplegenda a Magyar Állami Népi Együttes történetének egyik legsikeresebb előadása. A Mihályi Gábor vezette csapat új produkciója, az Álomidő, melyet október 6-án mutatnak be a Művészetek Palotájában, folytatása is meg nem is a nagy sikerű Naplegendának.

- Mi a Naplegenda sikerének titka?

- A Naplegenda története 1998-ra nyúlik vissza, amikor az Állami Népi Együttes művészeti tanácsa lehetőséget adott: ha bárhol a világban látok valami izgalmas, modern, a hagyományos kultúrát mégis előtérben tartó fogalmazásmódot, ami adaptálható a mi viszonyainkra, azt idehaza megvalósítsam. Tudtam, hogy Londonban hatalmas sikerrel megy egy előadás, a Riverdance, és azt is tudtam, hogy egy kiváló, magyar és bolgár gyökerekkel is rendelkező zenész, Nikola Parov ebben a produkcióban muzsikál. Kiutaztam Angliába, és nagy hatást tett rám a Riverdance, mert az első verzió, amit én láttam, a tradíciót tiszteletben tartó, egyáltalán nem közönséghajhász, nem műanyagízű produkció volt. Éjszakánként tervezgettünk Nikolával, és azt gondoltuk, hogy a mi Kárpát-medencei népi kultúránk még inkább alkalmas arra, hogy abból egy ehhez hasonló előadás szülessen. Először is találtunk tehát egy jó műfajt, azután Nikola remek zenét készített, amely nemcsak a Balkán, de Ázsia felé is kitekint. Nagyon fontos a technikai körítés, a mai világnak megfelelő effektusokat létrehozó, a dramatrugiát követő, mégsem olcsó megoldásokra játszó látványvilág; az asszociációkra, érzelmi és gondolati váltásokra, nem pedig verbálisan követhető cselekményre alapozó koreográfia; és természetesen a kiváló táncosok, akik nagy hittel, tudással és átéléssel közvetítik az alkotói szándékot.

- Az előadás változatlan formában érte meg a századik előadást?

- A bemutatót követő néhány előadás tapasztalatai alapján az egész produkciót kis mértékben érintő, mégis fontos dramaturgiai változtatások történtek. Két koreográfia helyet cserélt, sűrűsödtek, rövidültek a jelenetek, de alapvető változások nem történtek. Tíz év alatt természetesen cserélődtek a szereplők is, de a jelenlegi táncosok nagyjából fele ott volt már az előadás születésénél.

- A színpadon mennyi szabadsága lehet egy néptáncosnak?

- A hagyományban természetes az improvizáció, így ha autentikusak és egyben korszerűek akarunk lenni, az improvizációt is beemeljük a munkánkba, hiszen a táncosok egyénisége nagyon fontos, és ez az improvizáció által tud kiteljesedni. A próbafolyamat kezdetén nincsen komoly koreográfusi kényszer a táncosokon, azonban természetesen a koreográfus motiválja, inspirálja a szereplőket, és egyidejűleg mederben is tartja a mozgásötleteiket. A Naplegenda műfajában, egy bizonyos alkotói fázis után már nincs helye az improvizációnak, hiszen nagy formákkal és az egyöntetűségre törekedve dolgozunk.  

- A Naplegenda bevált receptjét követi az új bemutató, az Álomidő is?

- A Naplegenda erényeit értelemszerűen újra alkalmazni szeretnénk, hiszen ezek egyben a műfaj sajátosságai is, de az eltelt tíz év új utakat is kijelölt. Nem mehetünk el a változó világ mellett: felnőtt egy új generáció, amely a televízió, a klipek, a kortárs színház és tánc egészen más világán szocializálódott. Ha azt akarjuk, hogy a tradicionális kultúra ezt a réteget is megérintse, haladnunk kell a korral, át- és megélhetővé kell tennünk ezt a kultúrát azok számára is, akiknek egy hagyományos színpadra állítás esetleg távolibb, idegenebb. Az ilyen előadások jó alkalmat kínálnak erre, mint ahogyan a Naplegenda példája is bizonyította: a Naplegenda-rajongók idővel a néptánc kedvelőivé is váltak, időről időre találkozhattam velük az Állami Népi Együttes más előadásain.

- Az Álomidő a Művészetek Palotájával koprodukcióban készül.

Kezdetektől szoros a kapcsolat a Müpa, a Hagyományok Háza és ezáltal a Magyar Állami Népi Együttes között. Ez a színház Magyarország talán legfontosabb játszóhelye. A szélesebb közönség felé való nyitás számunkra fontos eszköze, hogy az előadásainkat a Művészetek Palotájában is játszhatjuk. Ám az együttműködésünk ezen is túlmutat, hiszen produkcióink közül a Bartók-trilógia második részét, a Labirintust anyagilag támogatta a Müpa, és most az Álomidőt is közös produkcióként állítjuk színpadra.

- Az Álomidő több alkotó, koreográfus közös alkotása. Milyen formában zajlik a csapatmunka?

- A próbafolyamat elején írtam egy vázlatos szinopszist, Amelynek lényege, hogy az Álomidőben az alkotók álmai elevenednek meg: egy általunk megélt vagy megéltnek hitt világ, mely egyben a tradícióhoz, a múlt titkaihoz, a jelen sokszínűségéhez való viszonyunkat is feltárja. Miután megállapodtunk abban, hogy ez a téma, irány, gondolatiság rendben van, készítettem egy jelenetkiosztást, amely már dramaturgiailag szervezte az előadást. Ezután Nikola elkészítette néhány jelenet zenei vázlatát: vagy én választottam zenét, amit Nikola továbbdolgozott, vagy ő hozott újabb ajánlatokat a szinopszis alapján, vagyis többszöri és többirányú beavatkozások után állt össze a teljes jelenetsor. Összesen hat koreográfus jegyzi az Álomidőt, nemcsak azért, hogy a műsor gazdag és sokszínű legyen, hanem azért is, mert az Állami Népi Együttes nem lehet egyetlen ember privilégiuma. Nyitni kell a fiatal, feltörekvő, tehetséges koreográfusok felé, és igyekszem is lehetőséget adni azoknak, akikről úgy gondolom, adott időben kisebb-nagyobb feladatokkal helyük van az Állami Népi Együttesben.

- Mennyire látod vonzó hivatásnak a néptáncot a fiatalok körében?

- Az utánpótlással nincsen baj. Kialakult a művészeti iskolák rendszere, sok helyen zajlik néptáncoktatás, a Táncművészeti Főiskola is rendszeresen bocsát ki tehetséges növendékeket, de nagy segítség az amatőr néptáncmozgalom is - innen is sokan érkeznek hivatásos néptáncosi pályára. Hogy vonzó-e ez a hivatás: igen is meg nem is. Egyrészt azzal foglalkozik az ember, amit szeret, másrészt a közalkalmazotti státuszból következően gyalázatosak a fizetések, sokszor nem is nagyon értem, a táncosaim miféle stratégiával élik az életüket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Vizuál

Stork Natasa: „Eddig három olyan nemzetközi díjat kaptam, amit postán küldtek el”

Szerdán kezdetét vette a 71. Berlinale a European Shooting Stars 2021 Kick Off rendezvénnyel, amely azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa az adott év legtehetségesebb fiatal színészeit és színésznőit a filmvilág nagyjainak. Köztük van Stork Natasa is, aki budapesti otthonában ülve fogadja három napot át a világsajtót és a legnevesebb casting ügynökségeket.
Színház

Az Alkotmánybíróság elé kerül az SZFE modellváltásának ügye

A Fővárosi Törvényszék az SZFE modellváltását előkészítő törvény semmissé tételét indítványozza az Alkotmánybíróság előtt. Erről az SZFE HÖK tájékoztatta a nyilvánosságot péntek este.
Színház

Magyarország a '90-es években – egy gyerek szemével

EX KATEDRA címmel tart online bemutatót a Stereo Akt társulat március 4-én a Jurányi Házban. Az előadást a SzínházTV közvetíti online formában. A darab létrejöttének hátterébe a társulatot vezető független színházi alkotó, Boross Martin nyújt betekintést.
Színház

92 éves korában elhunyt Olsavszky Éva színésznő, a Katona József Színház alapító tagja

92 éves korában elhunyt Olsavszky Éva, a Katona József Színház alapító tagja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

Mozdulatba zárt pillanatok

Ma már a modern tánc előfutáraként tekintünk rá, a 20. század elején azonban a mozdulatművészet még nem volt több egy lázadó gesztusnál, amely a klasszikus táncformák – különösképpen a balett – szigorú szabályrendszeréből kitörve a korlátlanságot hirdette. Börcsök Boglárka dokumentumfilmjében arra vállalkozott, hogy rekonstruálja a mozgásnak azt a fajta konvenciókon túli szabadságát, amely az irányzat lényegét adta.
Tánc videó

A bakibalett, amelyben a táncosoknak muszáj hibázni – VIDEÓ

Jerome Robbins 1956-os koreográfia a néző rekeszizmait is megdolgoztatja. Chopin keringőjére repkednek tétovázva a balerinák.
Tánc hír

Valentin-napon indul a Nemzeti Táncszínház új sorozata

A legnagyobb táncos legendák és feledhetetlen történetek elevenednek meg a Nemzeti Táncszínház legújabb online sorozatában, a Dance Details-ben.
Tánc hír

A jelenből és jelenről táncol a Duda Éva Társulat

Különleges táncelőadást hívott életre a Duda Éva Társulat: túllépve a tavaszi karantén alatt készített Egypercesek videósorozaton, a tavaly megélt élményeket, kollektív tapasztalatot szeretnék színpadra adaptálni. A PRIZMÁT február 25-én közvetítik a TRIP Hajóról.
Tánc hír

Az artistaművészet előtt tiszteleg a Fővárosi Nagycirkusz új online műsora

A cirkusz új épületének 50. évfordulóját egyedülálló programokkal ünnepli az intézmény, köztük egy nagyszabású produkcióval, a Dinasztiákkal.