Tánc

"Mily sekély a mélység…"

2007.09.20. 00:00
Ajánlom
"…s mily mély a sekélység…" folytatódik Kosztolányi verse, az Esti Kornél éneke. S én úgy szeretném már néha látni azt a kis sekélységet a magyar színpadokon. De általában az alkotás értelmének, a halál mibenlétének boncolgatásánál senki sem adja alább. S persze, miért is ne. Csak ha mindebben közben a lilaság és a didaxis keveredik a dilettánsnak tűnő színházi ötletekkel, akkor már kezdi zavarban érezni magát a néző.

A négy szólót elméletileg az író-rendező Glázer Attila koncepciója tartotta egybe. Az előadóknak az ő versei adták a kiindulást, a koreografálásban pedig Hód Adrienn működött közre. A négy darab a "művészeti koncepció" leírása szerint úgy állna össze, mint egy szimfónia négy tétele. Azaz különböző a szerkezetük, ám együtt mégis egy egészet alkotnak. Kétségtelen, hogy egészet alkottak abban az értelemben, ahogy mind a négyen szinte eszköztelenül, szinte csak a fényt használva dolgoztak a térben. De sajnos abban a vonatkozásban is egységet alkottak, hogy nagyjából mindegyik az érthetetlenség és az unalom határán egyensúlyozott.

Cuhorka Emese táncolta A zenélő doboz című első "tételt". Ebben a koreográfiában ő próbálkozott még leginkább ironikusan tekinteni a színpadi helyzetre és önmagára. Mint egy fehér selyemcukorka állt fehér balett gyakorlójában, hóna alá húzott tülltütüjében a színpad közepén, aztán megmozdult, visszaállt, majd ki-kiszólt a közönséghez. Ezek a kiszólások azonban sem a helyzetből, sem – úgy tűnt – személyiségéből nem következtek, s ezért kínosan erőltetettnek hatottak. Mozgása sem képviselt olyan minőséget, amivel ezt kompenzálhatta volna. Ehhez képest Kovács Kata előadásában a Vonaton című koreográfia, amely már mozgásában valamivel több színt hozott, izgalmasabbnak tűnt. Talán nála valósult meg még a legtisztábban az absztrakció és a történet kettőssége.

A harmadik tétel, a Négyen voltak, akárcsak a legelső darab, egy szépen megvilágított statikus képből indult, s az elején valódi koreográfiai ötletnek tűnt, ahogy a táncosnő, Hadi Júlia játszott a fényben a lábfejével, a hajával. Azonban ahogy lassan kikúszott ebből a helyzetből, a tánc egyre kevesebb izgalmat hozott, egyre inkább a jól ismert kortárs tánc elemei domináltak a szólójában. A legnagyobb mélységekig Virág Melinda hatolt, a Próba című utolsó tételben. A szép alkatú táncosnő izgalmas mozgása sem tudta azonban feledtetni, hogy itt a lilaság az úr. Holott a lisztszórás a színpadon, a fényben ráadásul igazán szép alakzatokat hozott létre, ám egészében mégsem lett feszült, feszes, izgalmas. S talán ez is érvényes mind a négy darabra. Azaz mindegyiküknek voltak szép képei, egy-egy figyelmet felkeltő megmozdulása, egészükből azonban hiányzott valamilyen gondolati letisztultság. Mintha attól félnének az alkotók, hogy az egyszerű, tiszta gondolat nem elég erős, nem elég hatásos a (tánc)színpadon. Pedig…

(2007. szeptember 16. 20:00 MU Színház (Budapest) - Glázer Attila-Hód Adrienn: Négyszer szólók; zene: Bach, Vázsonyi János, Glázer Attila)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kétszer is látható lesz Pintér Béla népszerű előadása

Pintér Béla és Társulata online térbe költözik a leállás idején, egyik legnépszerűbb előadásukat, a Szívszakadtigot két alkalommal, december 6-án és 9-én is közvetítik.
Zenés színház

Magyar kontratenor főszereplésével debütál Philip Glass operája Finnországban

Daragó Zoltán alakítja Ehnatont az azonos című Philip Glass operában, amelyet minden remény szerint a jövő évben mutatnak be Helsinkiben.
Könyv

Közösségben alkotni – Könyv mutatja be Fodor Tamás pályájának első szakaszát

Szabadságszigetek címmel írta meg Fodor Tamás és Stúdió „K” történetét Sándor L. István. A kötet december közepén jelenik meg.
Jazz/World

Egyedül a hangszerparkban – Négy dal Barabás Lőrinc készülő lemezéről

A Fidelio közönsége hallhatja elsőként Barabás Lőrinc legújabb számait, amik a következő szólólemezen is szerepelnek majd. Hangerőt fel, húszperces koncert következik az egyik legizgalmasabb jazztrombitástól.
Színház

Ismét verset mondanak a telefonban az Örkény színészei

A társulat tagjai személyre szóló költeményekkel készülnek, amit telefonon mondanak el a programban résztvevőknek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Kékben táncol a Szegedi Kortárs Balett

Bár a járványhelyzet a Szegedi Kortárs Balettet is online térbe kényszeríti, új bemutatóra készül Juronics Tamás, aki ezúttal Czár Gergellyel és Kurucz Sándorral együtt vágott bele egy formailag és tartalmilag is érdekes kísérletbe. A három koreográfus narratíváktól mentes koncepcióban gondolkodik, mely a mai társadalom konfliktusaira irányítja a figyelmet, uralkodó színe pedig a kék.
Tánc interjú

A tánc önkifejezés, a cirkusz káprázat – Interjú Vági Bencével

Záró részéhez érkezett a Recirquel Újcirkusz Társulat trilógiája. A Solus Amor, ami a Non Solus és My Land méltó folytatása, a „cirque danse” nyelvén megszólaló monumentális légi táncelőadás. Vági Bence művészeti vezetővel, a produkció rendező-koreográfusával beszélgettünk az előadásokról, sikerekről és a következő időszak lehetőségeiről.
Tánc hír

A Nemzeti Táncszínház betáncol az otthonokba

Elindult a Nemzeti Táncszínház stream-sorozata, a TáncszínházON. A minden kedden és csütörtökön közvetített felnőtt, illetve a szombati gyerekelőadásokat bárki ingyenesen megtekintheti.
Tánc hír

Fiatal zeneszerzők műveire készít táncjátékot Kulcsár Noémi

A fiatal zeneszerzőkből álló STUDIO 5 hatodik estjére készül, ami november 9-én a Zeneakadémia Solti termében lesz látható. A Bella Máté, Virág András Gábor, Szentpáli Roland, Kutrik Bence és Solti Árpád alkotta formáció ezúttal a mozdulatok nyelvén szeretné közelebb hozni a kortárs zenét a nagyközönséghez.
Tánc interjú

Az iszonyat balladájától Vasarelyig – 60 éves a Pécsi Balett

Hatvanadik jubileumi évadát kezdte meg 2020 szeptemberében a Pécsi Balett. Az ország első európai hírű, modern balettegyüttese a Pécsi Nemzeti Színház balett-tagozataként 1960-ban létesült Eck Imre Kossuth- és Liszt –díjas, érdemes és kiváló művész vezetésével, aki túllépve a klasszikus balettek mesevilágán, a színpadra helyezte a kor emberi problémáit, érzelmeit, morális kétségeit, aktuális tartalmait sajátos, modern mozgásvilágában. Az alapításról, az önállósodásról, a nézőbarát repertoárról és az új utak kereséséről Uhrik Dóra ügyvezető beszélt Péli Nagy Katának.