Tánc

"Mily sekély a mélység…"

2007.09.20. 00:00
Ajánlom
"…s mily mély a sekélység…" folytatódik Kosztolányi verse, az Esti Kornél éneke. S én úgy szeretném már néha látni azt a kis sekélységet a magyar színpadokon. De általában az alkotás értelmének, a halál mibenlétének boncolgatásánál senki sem adja alább. S persze, miért is ne. Csak ha mindebben közben a lilaság és a didaxis keveredik a dilettánsnak tűnő színházi ötletekkel, akkor már kezdi zavarban érezni magát a néző.

A négy szólót elméletileg az író-rendező Glázer Attila koncepciója tartotta egybe. Az előadóknak az ő versei adták a kiindulást, a koreografálásban pedig Hód Adrienn működött közre. A négy darab a "művészeti koncepció" leírása szerint úgy állna össze, mint egy szimfónia négy tétele. Azaz különböző a szerkezetük, ám együtt mégis egy egészet alkotnak. Kétségtelen, hogy egészet alkottak abban az értelemben, ahogy mind a négyen szinte eszköztelenül, szinte csak a fényt használva dolgoztak a térben. De sajnos abban a vonatkozásban is egységet alkottak, hogy nagyjából mindegyik az érthetetlenség és az unalom határán egyensúlyozott.

Cuhorka Emese táncolta A zenélő doboz című első "tételt". Ebben a koreográfiában ő próbálkozott még leginkább ironikusan tekinteni a színpadi helyzetre és önmagára. Mint egy fehér selyemcukorka állt fehér balett gyakorlójában, hóna alá húzott tülltütüjében a színpad közepén, aztán megmozdult, visszaállt, majd ki-kiszólt a közönséghez. Ezek a kiszólások azonban sem a helyzetből, sem – úgy tűnt – személyiségéből nem következtek, s ezért kínosan erőltetettnek hatottak. Mozgása sem képviselt olyan minőséget, amivel ezt kompenzálhatta volna. Ehhez képest Kovács Kata előadásában a Vonaton című koreográfia, amely már mozgásában valamivel több színt hozott, izgalmasabbnak tűnt. Talán nála valósult meg még a legtisztábban az absztrakció és a történet kettőssége.

A harmadik tétel, a Négyen voltak, akárcsak a legelső darab, egy szépen megvilágított statikus képből indult, s az elején valódi koreográfiai ötletnek tűnt, ahogy a táncosnő, Hadi Júlia játszott a fényben a lábfejével, a hajával. Azonban ahogy lassan kikúszott ebből a helyzetből, a tánc egyre kevesebb izgalmat hozott, egyre inkább a jól ismert kortárs tánc elemei domináltak a szólójában. A legnagyobb mélységekig Virág Melinda hatolt, a Próba című utolsó tételben. A szép alkatú táncosnő izgalmas mozgása sem tudta azonban feledtetni, hogy itt a lilaság az úr. Holott a lisztszórás a színpadon, a fényben ráadásul igazán szép alakzatokat hozott létre, ám egészében mégsem lett feszült, feszes, izgalmas. S talán ez is érvényes mind a négy darabra. Azaz mindegyiküknek voltak szép képei, egy-egy figyelmet felkeltő megmozdulása, egészükből azonban hiányzott valamilyen gondolati letisztultság. Mintha attól félnének az alkotók, hogy az egyszerű, tiszta gondolat nem elég erős, nem elég hatásos a (tánc)színpadon. Pedig…

(2007. szeptember 16. 20:00 MU Színház (Budapest) - Glázer Attila-Hód Adrienn: Négyszer szólók; zene: Bach, Vázsonyi János, Glázer Attila)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kiemelkedő életművek és emberi teljesítmények – Átadták az Cziffra Fesztivál díjait

Idén rekordszámú pályázat érkezett. A díjakra a Cziffra Fesztivál felhívása szerint művészeket, kulturális szakembereket lehetett jelölni; a döntést végül a jelölési időszak lezárultával az öttagú szakmai zsűri hozta meg.
Színház

„Minden téren jönnek előre a nők” – Interjú Péterfy Borival

Az Átrium új bemutatója, a Mefisztó Klaus Mann Mephistójának szabad átirata a kortárs kabaré műfajában, sok zenével és meglepetéssel. Az Urbán András rendezte előadásban Péterfy Bori a többi színészhez hasonlóan sokféle karaktert villant fel.
Klasszikus

Világsztárok a Müpában: klasszikusok és ősbemutatók az új évadban

Türelemre, alázatra és rugalmasságra tanított az előző időszak – idézte fel az elmúlt másfél évet Káel Csaba vezérigazgató a Müpa évadnyitó sajtótájékoztatóján, emlékeztetve rá, hogy ez a nyitás most többet és mást jelent mindenki számára. A következő szezon a megújulás jegyében telik: a visszatérő közönségkedvencek mellett számos új program érkezik az intézménybe, a magyar sztárok mellett pedig a nemzetközi művészvilág kiemelkedő alkotói is képviseltetik majd magukat a koncerttermekben.
Vizuál

Évtizedes elfeledettség után először látható Péli Tamás monumentális pannója

A Születés című alkotás szeptember 26-ig látható a BTM Vármúzeum Barokk Csarnokában. A páratlan jelentőségű, de hányattatott sorsú, ez idáig a közönség elől elzárt fára festett táblakép központi motívuma a roma nép képzelt-megálmodott eredetmítosza.
Klasszikus

Barokk forgatag – Zenei időutazásra hív a 37. Régi Zenei Napok

Minden eddiginél több koncerttel és kurzussal várja közönségét és hallgatóit a Régi Zenei Napok Vácon és Gödöllőn július 3. és 10. között. A műsorban különleges zenei csemegék is helyet kaptak, a professzorok között érkezik Malcolm Bilson és Simon Standage.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Átadták a Magyar Táncművészek Szövetségének kitüntetéseit

A szövetség hagyományosan április 29-én adja át a díjakat, a járványhelyzet miatt azonban a tavalyi és idei díjátadót is el kellett halasztani. A négy díjazott végül június 5-én vehette át a kitüntetést.
Tánc hír

Verbunkost táncol a Kárpát-medence

Hagyományteremtő céllal, az egész Kárpát-medencére kiterjedő eseménysorozatot indít útjára a Hagyományok Háza. A június 12-én első alkalommal megrendezésre kerülő Verbunk Napja egy országhatárokon átívelő kezdeményezés, melyen több száz táncos egy időben táncolja majd a tájegységekre jellemző verbunkosokat.
Tánc ajánló

Tánc-cirkuszi kavalkád, élőzenével kísérve

Június 5-én debütál a Duda Éva Társulat és a Nemzeti Táncszínház közös produkciója a RAMAZURI. Duda Éva Társulat ezzel az előadással elemelkedik a hagyományos táncszínházi formáktól és egy látványos, élőzenével kísért, valamint akrobatikai elemekkel tarkított tánc-cirkuszi előadást tűz színpadra.
Tánc hír

"Gyűrjed a szoknya / csapjad a csizma ráncát"

A Gyermek Néptáncosok Országos Szólótánc Fesztiváljának döntőjét június 4. és 6. között rendezik meg Szarvason. A rangos verseny regionális fordulóin közel ezer gyermek mérette meg magát három korcsoportban, és a válogatókon eltáncolt több mint 460 produkció közül, a zsűri végül 71-et választott ki.
Tánc ajánló

Róna Viktor és Orosz Adél - Ritka pillanatok a magyar balett aranykorából

Folytatódik a Percről-percre Róna Viktorral tánctörténeti sorozat ezúttal Orosz Adél művészetének felidézésével az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet youtube csatornáján. Május 31-én a Kincsvadászat videósorozat Lakatos Gabriella balettművész pályáját idézi fel.