Tánc

Milyen esélyeink vannak a függetlenségre? – Interjú Juhász Katával

2019.12.10. 09:25
Ajánlom
Juhász Kata a Declaration of Indepence című szólójában a stand-up, a fizikai színház és a kortárs tánc elemeinek ötvözésével járja körbe az egyik legégetőbb kérdést: milyen fajta függéseknek van ma kitéve az egyén a mediatizált és átpolitizált európai kulturális térben? A darab az USA és Dánia után a dunaPart –Kortárs Előadóművészeti Platformon is bemutatkozott.

A függetlenség témájának milyen aspektusait vizsgálod? És miért ez a témaválasztás?

A darab felépítése a hagymáéra hasonlít.

Különböző szinteken vizsgálja a függetlenség-függőség esélyeit, és az arra való törekvés mozgatóit a világpolitikától, a mesterséges mennyországok haszonélvezőin át, egészen a társulatom működését, így saját egzisztenciámat és mindennapi közérzetemet is befolyásoló, hazai kulturkampfig.

A teljes szövegkönyv a teljesség enciklopédikus igényével készült, így a dániai bemutató közel másfél órásra sikerült, majd egy csomó témát és arra épülő jelenetet a színpadi mű fiziológiai befogadhatóságának korlátosságára való tekintettel mára már kivágtunk a darabból, pedig úgy érzem, ezek a témák választanak minket.

Miben áll a Declaration of Indepence, vagyis Függetlenségi Nyilatkozat „műfaji kísérlete”? Milyen műfajokat ötvöz ez a szólódarab?

Szándékosan nem használjuk a cím magyar fordítását, egyrészt mert az előadás angol nyelvű, másrészt félrevezető is volna a magyar cím, mivel a magyar történelem híres, de a korábbi, amerikaitól eltérő tartalmú Függetlenségi nyilatkozatát vonná be referenciaként, amit a magyar országgyűlés adott ki 1849 tavaszán Kossuth kezdeményezésére.

Műfajilag John Oliver szatírikus politikai-közéleti one-man-show-ja ugyanolyan mintaként szolgált, mint a saját hagyományaimat jelentő kortárs tánc. Ami ebből kijött, formailag a létező és ismert műfajok közül leginkább a fizikai színház mindent szintetizáló műfajába illeszkedik, hiszen a színpadon beszélek, karaktert formálok és persze sokat táncolok... És mindezeket egyszerre, egy időben.

declaration_of_independence_Vance_Gellert_3-100233.jpg

Declaration of Independece (Fotó/Forrás: Vance Gellert)

Milyen viszonyban van a szöveg és a mozdulat?

Egymás körülményei. A kettő együttműködik. Mivel külön nincsenek, bármilyen üzenettel távozik a színházból a néző, az együttesen mindkettőnek – a szövegnek és a mozgásnak is – felróható.

Hogyan alakult a darab az amerikai, illetve dán bemutatóhoz képest?

Az eredeti, amerikai változat a philadelphiai közönség számára készült, kicsit az „amerikából jöttem, mesterségem címere” kezdetű játék mintájára, de annak megfordításával.

Hiszen én ott egy távoli, ismeretlen, kis közép-európai országból érkezett jövevény voltam. A szóló tulajdonképpen egy kiterjesztett névjegy, egy bemutatkozás volt, amit a háromhetes alkotói folyamat végén a philadelphiai Performance Garage színpadára vittem. Az egész annyi volt, amit ott és akkor szükségesnek tartottam elmondani magamról,  és arról a kulturális, történelmi, közéleti, politikai háttérről, ami engem, mint érző és gondolkodó lényt alkotói pályámon és a jelenben meghatároz.

A dán változat alaphelyzete egészen más volt. Az egzotikum személyes hangú bemutatásáról áttevődött a hangsúly az ellentmondásos, de közös európai helyzetünk ironikus megpiszkálására, azon belül pedig néhány aktuális nemzeti sajátságunkat is megelevenítettem. A hazai változatból ez utóbbiakat, mivel itthon triviálisak, kivettük, a kifejezetten a dán közönségnek szóló fricskákat áthangszereltük, ettől persze változott a jelenetek hossza, tartalma és sorrendje is. Alapvetően azt lehetne mondani, hogy ha változik a távlat és változik a közönség, természetszerűleg az is változik, hogy mi érdekes.

declaration_of_independence_Vance_Gellert_1-100131.jpg

Declaration of Independence (Fotó/Forrás: Vance Gellert)

Annak, hogy itthon is angolul játszod az előadást, csupán praktikus oka van, vagy pedig extra jelentésréteggel ruházod fel ezáltal a darabot?

A darab librettója angolul íródott, magyar változat egyszerűen nincs, sőt nem is volna egyszerűen előállítható, mert egy csomó olyan nyelvi játék van benne, amit bajos volna átültetni magyarra.

Másrészről a darab választott közönsége európai: identitását, szellemi horizontját, gondját tekintve is.

Milyen fizikai/lelki felkészülést igényel egy ilyen félórás szóló végigtáncolása?

A fizikai része az egyszerűbb: edzést. Itt most nem a rendszeres táncos tréningre gondolok, mert a Declaration (of Independence – a szerk.) nem egy egyszerű szóló, mivel nem csak végigtáncolom szünet nélkül azt a 40 percet, hanem közben végig beszélek is. Próbálok nem lihegni, nem fulladhat el a hangom, ügyelnem kell a megfelelő hangerő és artikuláció folyamatos fenntartására, vagyis az akusztikai érthetőségre is mikroport és hangosítás nélkül. Erre a legjobb felkészülésnek a terepfutás bizonyult abban a formában, hogy futok az erdőben kb. hat kilométert és közben mondom, sőt gesztikulálva elő is adom a szöveget.

Amit „lelki”-nek nevezel, összetettebb és hosszabb folyamat. Mivel a szöveget nem én írtam, ahhoz, hogy elő tudjam adni, nem csak memorizálnom kellett – az a hírolvasás szintje volna –, de elsajátítanom is abban az értelemben, hogy megteremtsem azt a személyes viszonyt, ami minden egyes mondatot hitelessé, az én mondatommá tesz: közöm van hozzá, valamilyen érzelmi töltettel és intencióval mondom.

Ez triviális, ha hagyományos színpadi műbe ágyazott karakterről van szó, mert ott az egymással interakcióba lépő szereplők belső viszonyai ezt előrajzolják. Nekem ilyen segítségem ebben a darabban nincs, illetve a mű nyitott a közönség felé, nekik játszom, nyíltan kifelé, hozzájuk beszélek. A velük való interakciókon múlik, és a saját, árnyalt érzelmeket mutató hitelességemen, hogy végig tudom-e vinni őket a darabon.

Negyes_foto-103305.png

Juhász Kata Társulat: Állatmesék

Az elmúlt években sok előadást csináltatok az országban gyerekeknek is. Úgy hallom, az év végén még lesz egy bemutatótok a hazai ifjúsági közönségnek is…

Valóban, időközben ráfordultunk a főpróbahétre a most készülő, Állatmesék című darabom táncszínház-nevelési változatával, amit december 18-án mutatunk be.

Szintén egy szöveges előadásról van szó: megzenésített verses mesék füzére a darab, melyet élőben adunk elő a legkülönfélébb zenei műfajokban.

Nem az állatmesék műfajának közismert szerzőit adaptáltuk, hanem külön ehhez az előadáshoz írt alkotótársam Lóky Tamás – aki darabjaim rendszeres szövegírója és dramaturgja – a mai magyar valóságban gyökerező meséket, melyeket Kertész Endre elképesztő invenciózusan zenésített meg és Sáfár Orsolyával, az Operaház énekesével együtt méltóan tolmácsolnak. De ahogy az már az előző, többféle műfajt – cirkuszt, élőzenét, színházat, táncot – ötvöző darabjaimban is történt: igazából mindenki mindent csinál. Nem csak Oberfrank Réka és Koncz Judit, két tehetséges fiatal táncos, valamint Bernáth Dénes színész, akivel még a Vígszínházban dolgoztunk együtt vesz részt a színpadi akciókban, mert igazából mindenki bőségesen rászolgál arra a megnevezésre, hogy „játszók”.

_MG_7103-150022.jpg

Állatmesék (Fotó/Forrás: Juhász Kata Társulat)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Jazz/World

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Könyv

Mészöly-centenáriummal indul a Várkert Irodalom sorozata

Streamelt esttel jelentkezik a Várkert Bazár január 21-én. A Mészöly Miklós személye köré szerveződő esten szóba kerülnek az író alkotásai, a rá ható és általa teremtett stílusirányzatok, valamint iskolák, de megelevenedik a Polcz Alaine-nel kötött házassága is, melynek 53 évét irodalmi művek és levelek őrzik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Premierrel ünnepel a Nagyvárad Táncegyüttes

Petőfi Sándor János vitéz című epikus költeményéből készít táncjátékot a magyar kultúra napjára a nagyváradi Szigligeti Színház Nagyvárad Táncegyüttese. Az előadást, amely egyben a társulat idei első premierje is lesz, Györfi Csaba rendezi, és a tervek szerint január 21-én mutatják be.
Tánc hír

Online térbe költözik a SzólóDuó Fesztivál

Január 13-án kezdetét veszi az idei SzólóDuó Fesztivál, melyet rendhagyó módon ezúttal az Orkesztika Alapítvány Youtube-csatornáján közvetítenek majd. A négynapos rendezvény versenyprogramjában 26 produkció kapott bemutatkozási lehetőséget.
Tánc gyász

Elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus

66 éves korában elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus, táncpedagógus, aki pályafutása során olyan vezető színházakban dolgozott, mint a Miskolci Nemzeti Színház és a kecskeméti Katona József Színház.
Tánc magazin

60 éve a tánc szolgálatában a Pécsi Balett

2021-ben ünnepli 60. jubileumát a Pécsi Balett, de nem csak a jeles évfordulónak örülhetnek: az általuk szervezett Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozót ismét jelölték az év eseményének járó Made in Pécs-díjra.
Tánc hír

Gálaműsorral jubilál Fővárosi Nagycirkusz

Gálaműsorral ünnepli a 131 éves múltra visszatekintő Fővárosi Nagycirkusz az új épület megnyitásának 50. évfordulóját. A különleges előadást január 14-én a cirkusz Facebook-oldalán élőben közvetítik.