Tánc

Milyen esélyeink vannak a függetlenségre? – Interjú Juhász Katával

2019.12.10. 09:25
Ajánlom
Juhász Kata a Declaration of Indepence című szólójában a stand-up, a fizikai színház és a kortárs tánc elemeinek ötvözésével járja körbe az egyik legégetőbb kérdést: milyen fajta függéseknek van ma kitéve az egyén a mediatizált és átpolitizált európai kulturális térben? A darab az USA és Dánia után a dunaPart –Kortárs Előadóművészeti Platformon is bemutatkozott.

A függetlenség témájának milyen aspektusait vizsgálod? És miért ez a témaválasztás?

A darab felépítése a hagymáéra hasonlít.

Különböző szinteken vizsgálja a függetlenség-függőség esélyeit, és az arra való törekvés mozgatóit a világpolitikától, a mesterséges mennyországok haszonélvezőin át, egészen a társulatom működését, így saját egzisztenciámat és mindennapi közérzetemet is befolyásoló, hazai kulturkampfig.

A teljes szövegkönyv a teljesség enciklopédikus igényével készült, így a dániai bemutató közel másfél órásra sikerült, majd egy csomó témát és arra épülő jelenetet a színpadi mű fiziológiai befogadhatóságának korlátosságára való tekintettel mára már kivágtunk a darabból, pedig úgy érzem, ezek a témák választanak minket.

Miben áll a Declaration of Indepence, vagyis Függetlenségi Nyilatkozat „műfaji kísérlete”? Milyen műfajokat ötvöz ez a szólódarab?

Szándékosan nem használjuk a cím magyar fordítását, egyrészt mert az előadás angol nyelvű, másrészt félrevezető is volna a magyar cím, mivel a magyar történelem híres, de a korábbi, amerikaitól eltérő tartalmú Függetlenségi nyilatkozatát vonná be referenciaként, amit a magyar országgyűlés adott ki 1849 tavaszán Kossuth kezdeményezésére.

Műfajilag John Oliver szatírikus politikai-közéleti one-man-show-ja ugyanolyan mintaként szolgált, mint a saját hagyományaimat jelentő kortárs tánc. Ami ebből kijött, formailag a létező és ismert műfajok közül leginkább a fizikai színház mindent szintetizáló műfajába illeszkedik, hiszen a színpadon beszélek, karaktert formálok és persze sokat táncolok... És mindezeket egyszerre, egy időben.

declaration_of_independence_Vance_Gellert_3-100233.jpg

Declaration of Independece (Fotó/Forrás: Vance Gellert)

Milyen viszonyban van a szöveg és a mozdulat?

Egymás körülményei. A kettő együttműködik. Mivel külön nincsenek, bármilyen üzenettel távozik a színházból a néző, az együttesen mindkettőnek – a szövegnek és a mozgásnak is – felróható.

Hogyan alakult a darab az amerikai, illetve dán bemutatóhoz képest?

Az eredeti, amerikai változat a philadelphiai közönség számára készült, kicsit az „amerikából jöttem, mesterségem címere” kezdetű játék mintájára, de annak megfordításával.

Hiszen én ott egy távoli, ismeretlen, kis közép-európai országból érkezett jövevény voltam. A szóló tulajdonképpen egy kiterjesztett névjegy, egy bemutatkozás volt, amit a háromhetes alkotói folyamat végén a philadelphiai Performance Garage színpadára vittem. Az egész annyi volt, amit ott és akkor szükségesnek tartottam elmondani magamról,  és arról a kulturális, történelmi, közéleti, politikai háttérről, ami engem, mint érző és gondolkodó lényt alkotói pályámon és a jelenben meghatároz.

A dán változat alaphelyzete egészen más volt. Az egzotikum személyes hangú bemutatásáról áttevődött a hangsúly az ellentmondásos, de közös európai helyzetünk ironikus megpiszkálására, azon belül pedig néhány aktuális nemzeti sajátságunkat is megelevenítettem. A hazai változatból ez utóbbiakat, mivel itthon triviálisak, kivettük, a kifejezetten a dán közönségnek szóló fricskákat áthangszereltük, ettől persze változott a jelenetek hossza, tartalma és sorrendje is. Alapvetően azt lehetne mondani, hogy ha változik a távlat és változik a közönség, természetszerűleg az is változik, hogy mi érdekes.

declaration_of_independence_Vance_Gellert_1-100131.jpg

Declaration of Independence (Fotó/Forrás: Vance Gellert)

Annak, hogy itthon is angolul játszod az előadást, csupán praktikus oka van, vagy pedig extra jelentésréteggel ruházod fel ezáltal a darabot?

A darab librettója angolul íródott, magyar változat egyszerűen nincs, sőt nem is volna egyszerűen előállítható, mert egy csomó olyan nyelvi játék van benne, amit bajos volna átültetni magyarra.

Másrészről a darab választott közönsége európai: identitását, szellemi horizontját, gondját tekintve is.

Milyen fizikai/lelki felkészülést igényel egy ilyen félórás szóló végigtáncolása?

A fizikai része az egyszerűbb: edzést. Itt most nem a rendszeres táncos tréningre gondolok, mert a Declaration (of Independence – a szerk.) nem egy egyszerű szóló, mivel nem csak végigtáncolom szünet nélkül azt a 40 percet, hanem közben végig beszélek is. Próbálok nem lihegni, nem fulladhat el a hangom, ügyelnem kell a megfelelő hangerő és artikuláció folyamatos fenntartására, vagyis az akusztikai érthetőségre is mikroport és hangosítás nélkül. Erre a legjobb felkészülésnek a terepfutás bizonyult abban a formában, hogy futok az erdőben kb. hat kilométert és közben mondom, sőt gesztikulálva elő is adom a szöveget.

Amit „lelki”-nek nevezel, összetettebb és hosszabb folyamat. Mivel a szöveget nem én írtam, ahhoz, hogy elő tudjam adni, nem csak memorizálnom kellett – az a hírolvasás szintje volna –, de elsajátítanom is abban az értelemben, hogy megteremtsem azt a személyes viszonyt, ami minden egyes mondatot hitelessé, az én mondatommá tesz: közöm van hozzá, valamilyen érzelmi töltettel és intencióval mondom.

Ez triviális, ha hagyományos színpadi műbe ágyazott karakterről van szó, mert ott az egymással interakcióba lépő szereplők belső viszonyai ezt előrajzolják. Nekem ilyen segítségem ebben a darabban nincs, illetve a mű nyitott a közönség felé, nekik játszom, nyíltan kifelé, hozzájuk beszélek. A velük való interakciókon múlik, és a saját, árnyalt érzelmeket mutató hitelességemen, hogy végig tudom-e vinni őket a darabon.

Negyes_foto-103305.png

Juhász Kata Társulat: Állatmesék

Az elmúlt években sok előadást csináltatok az országban gyerekeknek is. Úgy hallom, az év végén még lesz egy bemutatótok a hazai ifjúsági közönségnek is…

Valóban, időközben ráfordultunk a főpróbahétre a most készülő, Állatmesék című darabom táncszínház-nevelési változatával, amit december 18-án mutatunk be.

Szintén egy szöveges előadásról van szó: megzenésített verses mesék füzére a darab, melyet élőben adunk elő a legkülönfélébb zenei műfajokban.

Nem az állatmesék műfajának közismert szerzőit adaptáltuk, hanem külön ehhez az előadáshoz írt alkotótársam Lóky Tamás – aki darabjaim rendszeres szövegírója és dramaturgja – a mai magyar valóságban gyökerező meséket, melyeket Kertész Endre elképesztő invenciózusan zenésített meg és Sáfár Orsolyával, az Operaház énekesével együtt méltóan tolmácsolnak. De ahogy az már az előző, többféle műfajt – cirkuszt, élőzenét, színházat, táncot – ötvöző darabjaimban is történt: igazából mindenki mindent csinál. Nem csak Oberfrank Réka és Koncz Judit, két tehetséges fiatal táncos, valamint Bernáth Dénes színész, akivel még a Vígszínházban dolgoztunk együtt vesz részt a színpadi akciókban, mert igazából mindenki bőségesen rászolgál arra a megnevezésre, hogy „játszók”.

_MG_7103-150022.jpg

Állatmesék (Fotó/Forrás: Juhász Kata Társulat)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Színház

Miért kell eljutni a tragédiáig? – Budaörsön rendezi meg a Hamletet Alföldi Róbert

Megtartották a h.ml.t. című előadás próbáját. Shakespeare drámáját április 20-án mutatják be a Budaörsi Latinovits Színházban, de a premiert még megelőzi egy nyílt próba márciusban, a Színházak Éjszakáján.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.
Zenés színház

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Főszerepben az ifjú balettművészek – újra Grand Audition a Magyar Táncművészeti Egyetemen

Február 23-24-én, pénteken és szombaton ismét visszatér – immár hagyományosan – Budapestre, a Magyar Táncművészeti Egyetemre a Párizsban és Barcelonában évek óta megrendezésre kerülő Grand Audition.
Tánc ajánló

Esküvői fieszta a Feledi Projecttel

Imidzs videóval és felújítással kezdi az évet a Feledi Project. Még decemberben forgatták le a kisfilmet a társulat művészei, amelynek célja még jobban fókuszba helyezni a mozgást, a táncot, s ezzel együtt a Feledi Projectet.
Tánc hír

Nagy sikert aratott a Győri Balett Anna Karenina-előadása Kolumbiában

A 2023 áprilisában megrendezett, 6. Festival de Música Clásica de Bogotá fesztiválon aratott siker után 2024-ben ismét Bogotában vendégszerepelt a Győri Balett társulata.
Tánc hír

Yaniv Abraham gazdagította a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatóinak művészi látásmódját

Január második felében a Magyar Táncművészeti Egyetem vendége volt Yaniv Abraham. A neves izraeli koreográfus és tánctanár a negyedéves moderntánc szakos hallgatókkal dolgozott együtt.
Tánc hír

A Magyar Táncművészeti Egyetemre látogat az elismert szlovák balettművész, Mario Radacovsky

A Brnói Nemzeti Színház Balettjének igazgatója, művészeti vezetője, az elismert balettművész és koreográfus, Mario Radacovsky, látogatása során megtekinti a Magyar Táncművészeti Egyetem végzős balettévfolyamát és Csizmadia Tamás szervezésében gyakorlatot is tart a hallgatóknak.