Tánc

Minden dal, zene és pillanat megmozgatható

2010.07.02. 08:16
Ajánlom
Novák Péter az idei Szegedi Szabadtéri Játékok két előadásában is kulcsszerepet játszik. Nővére, Novák Eszter rendező oldalán a My Fair Lady című musicalt koreografálja, a premier július 2-án lesz látható, majd 16-án és 17-én a Nemzetközi Néptáncfesztivál záró produkciójának, a Dózsa című tánckrónikának a címszerepét alakítja.

- Kisgyerek kora óta játszik a Szegedi Szabadtéri Színpadon. Milyen emlékeket őriz a Dóm térről?

- Gyakorlatilag ott nőttem föl, szüleim a Nemzetközi Néptáncfesztivál koreográfusai voltak hosszú éveken keresztül, sőt mondhatom, hogy édesapám Novák Ferenc nevéhez fűződik maga a „találmány" is. Ő álmodta meg, hogy több száz táncost, különböző nemzetiségű csoportokat együtt léptessenek fel Szegeden, valamilyen megkapó színházi történet kapcsán. Dramatizálta a műfajt... Először gyerek- majd felnőtt táncosként, később színészként is részt vettem szegedi produkciókban, úgyhogy most a My Fair Lady-vel hetedik, a Dózsával pedig nyolcadik alkalommal játszom a Dóm előtt. Egy-egy ilyen nyári előadás mindig meghatározó jelentőségű az életemben, fantasztikus pillanat, amikor négyezer embernek egyszerre lehet megmutatni valamit.

- Talán megterhelő is ez a dupla feladat.  

- Szeretem a terhelést, másrészt nem vagyok abban az elkényeztetett helyzetben, hogy én osszam be az időmet, ilyen a végzet. De nem élem meg rosszul a próbafolyamatokat, mert számomra különösen fontos emberekkel dolgozom együtt, és örülök, hogy a produkciók kapcsán másfél hónapot kedvelt városomban tölthetek. Persze fizikálisan és szellemileg is kemény a feladat, de ez örömmel együtt belefér az életembe.

- Július 2-án, a My Fair Lady musicallel kezdődnek idén a Játékok Szegeden. A darab jellegzetessége, hogy kamaradráma-szerű jelenetsorokat nagyszabású tömegjelenetek szakítanak meg, gondolom ön koreográfusként elsősorban ez utóbbiakra koncentrál. 

- Nem csak! Nem hagyományos koreográfiai munkára kértek fel, hiszen 120-140 felnőtt szereplőt és 15 gyerektáncost mozgatunk majd a színpadon. Terveim szerint a mozgássorok - a táncoktól egészen a testbeszédig - a kamarajeleneteket is újraértelmezhetik. Nem hiszek a zenés műfaj zárt formáiban, miszerint vannak előadói számok és vannak nagyjelenetek. Minden dal, zene és pillanat megmozgatható, így aztán számtalan asszociáció, megannyi „vendégfogalom" juthat a néző eszébe, tán olyasmi is, ami nem feltétlenül van leírva az alapműben. Itt kezdődik valahol a színházi értelmezés... Nővérem, Novák Eszter és Khell Zsolt díszlettervező által kitalált tér is ezt az asszociativitást erősíti. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem diákjai lenyűgöző háttérvetítéseket készítenek az előadáshoz. Magam sem elsősorban „csak" a tánclépésekben, inkább egy rendezői szándékban gondolkodom, amit izgalmas feladat gazdagítani. Mondjuk, mikor Széles László, Higgins professzor szerepében a nőgyűlöletéről énekel és arról, hogy örök életére agglegény marad laboratóriumában, akkor egy rakás női szereplőt vonultatunk fel, akik rejtett zugokból, bútorokból, gramofonból varázsolódnak elő, afféle megelevenedett vágy- és rémképek gyanánt. Költészetnek kell lennie a színpadon, mi másért néznénk meg egy előadást?    

- Ha valaki a testvérével együtt dolgozik mit ad hozzá, vagy miben nehezíti esetleg az az alkotófolyamatot?

- Gátolni semmiben sem gátol a közös munka. Mi több! Hat év korkülönbség van köztünk, gyerekkorom óta meghatározó Eszter személyisége az életemben, a zenei, színházi, irodalmi ízlésem tekintetében is. A mai napig nagyon sokszor egyeztetünk a munkáinkkal kapcsolatban, azokban is, amiben nem dolgozunk együtt. Nem feltétlenül azért fontos a kapcsolatunk, mert egy családba születtünk - az csak egy plusz ajándéka a sorsnak -, hanem mert a személyiségünk áll közel egymáshoz, mindaz, amit a világban fontosnak tartunk és megerősítésre érdemesnek. A közös munka izgalmas része nem csak a szakmai életünknek, hanem a magánéletünknek is. Ha valamiben elakadunk, persze a szüleink véleményét is ki szoktuk kérni, és ez így van rendjén. Maximum nem hallgatunk egymásra... 

- Nyilatkozataiból kiderül, hogy már közel két éve tudja, hogy Ön játssza majd idén a Dózsa című tánckrónika főszerepét, hogyan készült a feladatra?

- Két évvel ezelőtt még csak az előadás ötlete született meg, ősszel véglegesítettük a tervet, és kaptuk a lehetőséget. Lelkiekben a télen kezdtük meg a felkészülést, egyáltalán mi is történjen a színpadon? Több mint egy hónapja próbálok Zsuráfszky Zoltán rendező-koreográfussal, az ötlet megálmodójával, és az utóbbi hetekben már a Honvéd táncegyüttessel is. Leírhatatlan élmény Zsuráfszkyval együtt dolgozni, páratlan előadó, földöntúli energiái könnyen magával sodorják az embert. Ráadásul a munka minden fázisába bevont, kíváncsi az ötleteimre, így aztán ebben a produkcióban is az általam preferált műhely hangulat jött létre. Az előadásban persze nemcsak táncolok, hiszen jobb táncost biztosan talált volna, de énekes, prózai  is a címszerep, szóval van minden az általam rajongott műfajokból. Talán épp a megközelítés összetettsége miatt eset rám a választás. A felkészülés így nem csak fizikai, hanem szellemi is, az ember ilyenkor meg tesz mindent, hozzáolvas a témához, próbálja a történelmi archetípust felidézni magában. Dózsa, a parasztkirály figurája számtalan társművészetet megihletett az elmúlt közel ötszáz esztendőben, ezeket a kultúrtörténeti hivatkozásokat is szeretné felvillantani az előadás, a középkori forrásoktól egészen Derkovitsig, Adyig. Ez az az ív, amiben érdemes egy ilyen nagy léptékű táncdarabot megfogalmazni.

- Mondhatni azt, hogyha hivatalosan nem is, de mintegy társrendezőként van jelen ebben a produkcióban?

- Ezt túlzás lenne állítani, mert akkor már nagyon sokan lennénk a sorban, hiszen Zsuráfszky mellett Szarka Tamás, a Ghymes Együttes frontembere felelős a zenei anyagért, Vincze Zsuzsa a forgatókönyvet írja, és elengedhetetlen alkotótárs Tóth Kázmér díszlettervező is. Ez egy igazi közösségi munka, amit a néptáncosok nagyon tudnak.

- A Nemzetközi Néptáncfesztiválhoz, hogyan fog kapcsolódni a fesztivált záró tánckrónika?

- A darabot az irodalmi, képzőművészeti utalások mellett azért a középkori világ hangulata határozza meg, éppen ezért tesz jót a produkciónak a tematikusan hívott nemzetközi gárda. Európa több országából érkeznek tánccsoportok, többek között olasz hagyományőrzők, de lesznek törökök is, akik közvetlenül érintettek történelmileg a történetben, hiszen Dózsa György parasztfelkelése a pápa által meghirdetett muszlimellenes keresztes hadjáratból, illetve annak sikertelenségéből bontakozott ki. A kor amúgy tánctörténeti szempontból is nagyon érdekes időszak: a régi magyar, keletről hozott körtáncokat a reneszánsz táncformák oldják föl az akkor már több száz éves európai együttélésnek köszönhetően, hogy aztán létrejöhessenek a Kárpát-Medence egyedülálló dialektusai. A Dóm téren ilyen értelemben egy európai körutazást is láthatnak majd a nézők.

- Milyen látványosságai lesznek az előadásnak?

- A néptánc, megítélésem szerint, önmagában van olyan látványos műfaj, hogy nem kell mellé még „látványpékséget" biggyeszteni. Ettől függetlenül a dómtéri színpad méreteinek meg vannak a maga íratlan szabályai, no meg a korszak miliője is támaszt elvárásokat, így lesz sok érdekesség: lovak, vértek, fegyverek, nem beszélve a drámai erejű díszletről...   

- A lángoló színpad és a tüzes korona mellett a sajtóközleményekben egy harmadik érdekességre is felhívták a figyelmet, hogy ön épp az előadás utáni napon tölti be 40. életévét, akárcsak Dózsa György kivégzése idején. Van ennek a hírnek valamiféle gyakorlati jelentősége a figura megformálásában?

- Gyakorlati nem sok, talán mentális, de azért remélem, hogy egy darabban keveredek le a színpadról! Az átlényegülés egy dramatikus táncműnek is fontos része, így nyílván lelki, pszichés momentum az életkori hasonlóság is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Amikor a tánc találkozik a jelnyelvvel

Frenák Pál már rég kitalálta a kettő házasítását, sőt saját formanyelve egyik alapkövévé avatta, de itt egészen más, sokkal konkrétabb formában láthatjuk a találkozásukat.
Tánc ajánló

Csipkerózsika nővé válik

A Coincidance Társulat legújabb előadása, az Aurora egy olyan Csipkerózsika történet, amely Gyulai Júlia koreográfiájával a nővé válás univerzális történetét meséli el egy korántsem mindennapi táncelőadás formájában.
Tánc cirkusz

Elefántfürdetéssel indul a Cirkuszok Éjszakája

Idén is elefántfürdetéssel indul szombaton Balatonlellén a Cirkuszok Éjszakája. Az országos sorozat keretében a Magyar Nemzeti Cirkusz, a Richter Flórián Cirkusz, a Fővárosi Nagycirkusz, az Exit Cirkusz és az Eötvös Cirkusz várja különleges programokkal a közönséget.
Tánc recirquel társulat

Ukrán artisták, anyaföld és elemelkedés a Recirquel új előadásában

Idén is meghívást kapott a világ legnagyobb előadó-művészeti fesztiváljára a Recirquel. Ezúttal a Vági Bence által rendezett, hét világklasszis ukrán artistát felvonultató My Land című előadást viszi a társulat.
Tánc gyász

Elhunyt a Macskák koreográfusa

Gillian Lynne, 92 éves brit művész vasárnap este halt meg a londoni Princess Grace kórházban - közölte Twitter-üzenetben férje, Peter Land színész.