Tánc

Minden iskolás jusson el egy táncelőadásra!

2015.10.16. 08:35
Ajánlom
Az előkészített Nemzeti Táncprogram sorsáról és a Magyar Állami Népi Együttes évfordulójáról is mesélt Mihályi Gábor, a Magyar Táncművészek Szövetségének elnöke, a MÁNE művészeti vezetője. A Táncművészet magazin interjúja.

- A hónap elején lezajlott IX. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozón kihelyezett elnökségi ülést tart a Magyar Táncművészek Szövetsége. Mi lesz a téma?

- A napirend egyik legfontosabb része a kulturális alapellátás volt, ehhez meghívtuk a minisztérium képviselőit is.

- Mi a szövetség koncepciója?

- Már több ágazati egyeztetésen vagyunk túl. A programot még tavaly nyáron hirdette meg Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár. A tanácskozásokon világossá vált, hogy mind az előadó-művészet, mind a közművelődés területén működő szervezetek gondolkodása jórészt egy irányba mutat. A mi elvárásaink az alábbiak szerint foglalhatók össze: teremtődjön meg az anyagi és a szervezeti feltétele annak, hogy minden általános iskolás jusson el egy táncelőadásra. Bővüljön az anyagi bázisa a beavató színházi (táncszínházi) programoknak. Az együttesek az eddiginél jóval több vidéki játszóhelyre jussanak el. A Nemzeti Kulturális Alapnál jöjjön létre egy új kollégium a kulturális alapellátás támogatására. A kultúra, a művészetek – ezen belül a tánc – fokozottabban jelenjen meg a televízióban, akár egy kulturális csatorna indításával.

Mihályi Gábor (forrás: Táncművészet)

Mihályi Gábor (forrás: Táncművészet) (Fotó/Forrás: Makai Eszter)

- Április 29-én a szövetség a kormányzati képviselőknek átadta a nyolcvanoldalas Nemzeti Táncprogramot, amely az ágazat látlelete, a kritikus pontok és egyben a megoldási javaslatok gyűjteménye. Még az idén nyáron a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) egy munkamegbeszélésen a „hóna alá nyúlt” a kezdeményezésnek. Mi lesz dokumentum sorsa?

- Nemrég voltunk ismét a Magyar Művészeti Akadémiánál, ahol már a program feldolgozása zajlik, a következő lépés a konkrét javaslatok jogszabályi megfogalmazása lesz. Az MMA vállalta ezt a kodifikációs előkészítést. A Nemzeti Táncprogramban vannak olyan világosan megfogalmazott célok, amelyek más művészeti ágakat éppúgy érintenek, tehát van esélye az összefogásnak. Vélhetően nagyobb lobbierővel gyorsabban megvalósulhatnak a célok, például a nyugdíjas művésztanárok foglalkoztatásának nehezítése nem csak a táncos szakma problémája. Az életpályamodell kialakításában is együtt tudunk működni más művészeti ágakkal. A kormányzattól konkrét válasz még nem érkezett, de nem aggódom, az államtitkárral beszéltünk erről a kérdésről, és személyesen is támogathatónak találja a programot. Ismereteim szerint már kiadta a munkatársainak az ezzel kapcsolatos feladatokat. L. Simon László pedig nyitott, hiszen korábban az ő irodájában fogalmazódott meg a Nemzeti Táncprogram szükségessége, és az igény a részéről, hogy kezdjünk el ezen dolgozni.

- A szakmán belül ez az anyag kapott hideget-meleget, hiszen a szöveg nyilvános és olvasható. A hozzászólásokat, bírálatokat a tánckritika.hu oldalon is nyomon lehet követni. Mennyire érzi jogosnak ezeket a kritikákat?

- Mind Kútszegi Csaba, mind Krámer Gyuri írására válaszoltam, aki erre kíváncsi, az, kérem, hogy olvassa el. Én ezeket a bírálatokat természetesnek veszem, hiszen nem gondolkodunk egyformán. Ugyanakkor nem szeretem, ha utólag hangoznak el kritikák, miközben az eddigi munkafolyamatokba eddig is bekapcsolódhatott volna bárki. Szeretnék egy félreértést eloszlatni: a program nincs lezárva, az aktuális változásokat folyamatosan szeretnénk szerepeltetni benne. Nincs kőbe vésve a szöveg, ha valami jelenleg nincs az anyagban, de valaki fontosnak véli, hogy ott legyen, akkor a frissítéskor ezt megtesszük.

Mihályi Gábor (forrás: Táncművészet)

Mihályi Gábor (forrás: Táncművészet) (Fotó/Forrás: Makai Eszter)

- Hogy érzi, a szövetség mennyire volt képes a tagjai érdekeit megvédeni, amikor arra szükség volt?

- Nekünk nagyon nehéz és kényes az a helyzet, amikor jogos vagy jogosnak vélt személyi és intézményi érdekek ütközésekor állást kell foglalnunk. A szövetségben nemcsak táncosok, hanem koreográfusok, együttesvezetők, igazgatók is vannak. Az operaházi vitában – gondolom, a kérdés erre vonatkozik – a szükséges egyeztetéseket lefolytattuk. Személyesen találkoztam a táncosokkal, az elnökség pedig tájékozódott az operaházi vezetésnél is. Teljesen világossá vált, hogy az intézményi függetlenségre tekintettel, ilyen esetekben egy szakmai szervezetnek szűkek a kompetenciái. Szükség esetén a bíróságnak kell bizonyos kényes, a munkajogot érintő kérdésekben állást foglalnia. Mi csak „jószolgálati” tevékenységet végezhettünk, amit meg is tettünk, kérve a vezetői lojalitást, elsősorban a pályájuk vége előtt álló táncosok esetén.

Más esetben – tegyük fel, hogy egy vidéki együttesben ez vagy az a probléma – szintén hiába jönnének hozzánk, hiszen napi, aktuális kérdésekbe nincs sem jogosultságunk, sem pedig okunk arra, hogy mélyen beavatkozzunk. Foglalkozunk viszont más típusú, személyes kérdésekkel, díjakra terjesztünk fel művészeket, illetve a szövetség igyekszik elismertetni a kormányzattal a különböző teljesítményeket. Bizottságokba, kuratóriumokba delegálunk képviselőket, folyamatosan állást foglalunk szakmapolitikai kérdésekben.

Táncművészet 

Táncművészet 

- A Magyar Állami Népi Együttes (MÁNE) tavaly ősszel mutatta be a Megidézett Kárpátalja című darabját. Az alkotási folyamatot megelőzően kiutaztak zenei és mozgásanyagot gyűjteni az adott területre, a kész művet pedig tavasszal visszavitték a forrásvidékre. Hogy fogadta a közönség és a szakma a bemutatót?

- A kelet-európai területeken, így Ukrajnában is tapasztalható mojszejevista stílus elég távol áll a mi hagyományainkhoz közelibb feldolgozásainktól, ezért nagyon vártam, hogy hogyan fognak reagálni a nézők és persze az ottani szakma. Két turnéról és tíz előadásról beszélünk, amelyeknek csak a fele volt Kárpátalján, a másik fele Kijevben és Nyugat-Ukrajna nagy városaiban. Több mint tízezer ember látott minket. Mindenhol ugyanazt tapasztaltuk: óriási közönségsiker, függetlenül attól, hogy voltak-e magyarok a nézőtéren. A szakmai találkozásokon, köztük a kijevi zeneakadémia igazgatójával és a lembergi balett vezetőjével, mindenkinek ugyanaz volt a véleménye: ilyet még nem nagyon láttak, a hagyományőrzés mellett értékelték a korszerű színházi szemléletet és azt, hogy milyen tisztelettel viszonyul egy külföldi együttes egy másik ország kultúrájához.

Az ivano-frankivszk-i drámai színház – tágabban az ukrán színház is, például a román színházhoz hasonlóan – aktuális, mai formanyelvet használ, ledobva a kliséket. Az igazgatójuk és művészeti vezetőjük azt mondta, az előadásunk a táncban olyan, mint az ő színházi világuk. Moszkvában a Magyar rapszódia előadásunkkal a Csajkovszkij teremben léptünk föl, ahol a nézők soraiban ülő Mojszejev Együttes táncosait, művészeti menedzserét is elkápráztatta a darab friss és mély gyökerekkel rendelkező, de mainak tűnő világa. Számomra mégis a kazanyi Tatár Állami Táncegyüttes balettigazgatójának – pozíciójánál fogva kissé meglepő – kijelentése volt a legszívmelengetőbb: „Fantasztikus, hogy csak autentikus néptánc és semmi balett.”

A két ukrán és az oroszországi út a magyar kormány támogatásával jött létre. Az év elején voltunk Olaszországban is, de ott már üzleti alapon, egy impresszárió hívott meg minket három előadásra, s már jövőre lekötöttek számunkra újabb tíz fellépést. Májusban Erdélyben a Szarvaséneket játszottuk a nagyobb színházakban, tehát Nagyváradon, Marosvásárhelyen, Kolozsvárott és Sepsiszentgyörgyön. Ahol szerényebbek voltak a körülmények ott a Magyar rapszódiát adtuk elő.

A Magyar Állami Népi Együttes 65 éves jubileumát több izgalmas programmal ünnepeljük. Ezenkívül egy premierünk is lesz: a Tavaszi Fesztivál keretében a Müpában mutatjuk be Farkas Zoltán „Batyu” rendezésében Menyegzőjének új feldolgozását.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Jazz/World

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Tánc recirquel

Vági Bence cirkuszrendezését dicsérik Skóciában

A hét ukrán artistát felvonultató My Land című produkció az Edingburh Fringe Fesztivál közönségét már meggyőzte.
Tánc fájdalom

Nyomtatott spicc-cipő hozhat megváltást a balerinák számára

Hadar Neeman 3D-s nyomtatással készít személyre szabott spicc-cipőket a fájdalom csökkentése érdekében.
Tánc magazin

50 éves Bozsik Yvette, akinek bátorságát még Pina Bausch is elismerte

Saját nevét viselő társulata az ország egyik kiemelt, nemzetközileg is elismert kortárs táncegyüttese.
Tánc ajánló

Fogyaszd a kultúrát is környezettudatosan!

A Sziget idén a Love Revolution szlogen jegyében telik. A teljesség igénye nélkül összeszedtük, mik azok a társadalmi témák, amikkel a kulturális programok, előadások, performanszok foglalkoznak majd a Szigeten.