Tánc

Minden iskolás jusson el egy táncelőadásra!

2015.10.16. 08:35
Ajánlom
Az előkészített Nemzeti Táncprogram sorsáról és a Magyar Állami Népi Együttes évfordulójáról is mesélt Mihályi Gábor, a Magyar Táncművészek Szövetségének elnöke, a MÁNE művészeti vezetője. A Táncművészet magazin interjúja.

- A hónap elején lezajlott IX. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozón kihelyezett elnökségi ülést tart a Magyar Táncművészek Szövetsége. Mi lesz a téma?

- A napirend egyik legfontosabb része a kulturális alapellátás volt, ehhez meghívtuk a minisztérium képviselőit is.

- Mi a szövetség koncepciója?

- Már több ágazati egyeztetésen vagyunk túl. A programot még tavaly nyáron hirdette meg Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár. A tanácskozásokon világossá vált, hogy mind az előadó-művészet, mind a közművelődés területén működő szervezetek gondolkodása jórészt egy irányba mutat. A mi elvárásaink az alábbiak szerint foglalhatók össze: teremtődjön meg az anyagi és a szervezeti feltétele annak, hogy minden általános iskolás jusson el egy táncelőadásra. Bővüljön az anyagi bázisa a beavató színházi (táncszínházi) programoknak. Az együttesek az eddiginél jóval több vidéki játszóhelyre jussanak el. A Nemzeti Kulturális Alapnál jöjjön létre egy új kollégium a kulturális alapellátás támogatására. A kultúra, a művészetek – ezen belül a tánc – fokozottabban jelenjen meg a televízióban, akár egy kulturális csatorna indításával.

Mihályi Gábor (forrás: Táncművészet)

Mihályi Gábor (forrás: Táncművészet) (Fotó/Forrás: Makai Eszter)

- Április 29-én a szövetség a kormányzati képviselőknek átadta a nyolcvanoldalas Nemzeti Táncprogramot, amely az ágazat látlelete, a kritikus pontok és egyben a megoldási javaslatok gyűjteménye. Még az idén nyáron a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) egy munkamegbeszélésen a „hóna alá nyúlt” a kezdeményezésnek. Mi lesz dokumentum sorsa?

- Nemrég voltunk ismét a Magyar Művészeti Akadémiánál, ahol már a program feldolgozása zajlik, a következő lépés a konkrét javaslatok jogszabályi megfogalmazása lesz. Az MMA vállalta ezt a kodifikációs előkészítést. A Nemzeti Táncprogramban vannak olyan világosan megfogalmazott célok, amelyek más művészeti ágakat éppúgy érintenek, tehát van esélye az összefogásnak. Vélhetően nagyobb lobbierővel gyorsabban megvalósulhatnak a célok, például a nyugdíjas művésztanárok foglalkoztatásának nehezítése nem csak a táncos szakma problémája. Az életpályamodell kialakításában is együtt tudunk működni más művészeti ágakkal. A kormányzattól konkrét válasz még nem érkezett, de nem aggódom, az államtitkárral beszéltünk erről a kérdésről, és személyesen is támogathatónak találja a programot. Ismereteim szerint már kiadta a munkatársainak az ezzel kapcsolatos feladatokat. L. Simon László pedig nyitott, hiszen korábban az ő irodájában fogalmazódott meg a Nemzeti Táncprogram szükségessége, és az igény a részéről, hogy kezdjünk el ezen dolgozni.

- A szakmán belül ez az anyag kapott hideget-meleget, hiszen a szöveg nyilvános és olvasható. A hozzászólásokat, bírálatokat a tánckritika.hu oldalon is nyomon lehet követni. Mennyire érzi jogosnak ezeket a kritikákat?

- Mind Kútszegi Csaba, mind Krámer Gyuri írására válaszoltam, aki erre kíváncsi, az, kérem, hogy olvassa el. Én ezeket a bírálatokat természetesnek veszem, hiszen nem gondolkodunk egyformán. Ugyanakkor nem szeretem, ha utólag hangoznak el kritikák, miközben az eddigi munkafolyamatokba eddig is bekapcsolódhatott volna bárki. Szeretnék egy félreértést eloszlatni: a program nincs lezárva, az aktuális változásokat folyamatosan szeretnénk szerepeltetni benne. Nincs kőbe vésve a szöveg, ha valami jelenleg nincs az anyagban, de valaki fontosnak véli, hogy ott legyen, akkor a frissítéskor ezt megtesszük.

Mihályi Gábor (forrás: Táncművészet)

Mihályi Gábor (forrás: Táncművészet) (Fotó/Forrás: Makai Eszter)

- Hogy érzi, a szövetség mennyire volt képes a tagjai érdekeit megvédeni, amikor arra szükség volt?

- Nekünk nagyon nehéz és kényes az a helyzet, amikor jogos vagy jogosnak vélt személyi és intézményi érdekek ütközésekor állást kell foglalnunk. A szövetségben nemcsak táncosok, hanem koreográfusok, együttesvezetők, igazgatók is vannak. Az operaházi vitában – gondolom, a kérdés erre vonatkozik – a szükséges egyeztetéseket lefolytattuk. Személyesen találkoztam a táncosokkal, az elnökség pedig tájékozódott az operaházi vezetésnél is. Teljesen világossá vált, hogy az intézményi függetlenségre tekintettel, ilyen esetekben egy szakmai szervezetnek szűkek a kompetenciái. Szükség esetén a bíróságnak kell bizonyos kényes, a munkajogot érintő kérdésekben állást foglalnia. Mi csak „jószolgálati” tevékenységet végezhettünk, amit meg is tettünk, kérve a vezetői lojalitást, elsősorban a pályájuk vége előtt álló táncosok esetén.

Más esetben – tegyük fel, hogy egy vidéki együttesben ez vagy az a probléma – szintén hiába jönnének hozzánk, hiszen napi, aktuális kérdésekbe nincs sem jogosultságunk, sem pedig okunk arra, hogy mélyen beavatkozzunk. Foglalkozunk viszont más típusú, személyes kérdésekkel, díjakra terjesztünk fel művészeket, illetve a szövetség igyekszik elismertetni a kormányzattal a különböző teljesítményeket. Bizottságokba, kuratóriumokba delegálunk képviselőket, folyamatosan állást foglalunk szakmapolitikai kérdésekben.

Táncművészet 

Táncművészet 

- A Magyar Állami Népi Együttes (MÁNE) tavaly ősszel mutatta be a Megidézett Kárpátalja című darabját. Az alkotási folyamatot megelőzően kiutaztak zenei és mozgásanyagot gyűjteni az adott területre, a kész művet pedig tavasszal visszavitték a forrásvidékre. Hogy fogadta a közönség és a szakma a bemutatót?

- A kelet-európai területeken, így Ukrajnában is tapasztalható mojszejevista stílus elég távol áll a mi hagyományainkhoz közelibb feldolgozásainktól, ezért nagyon vártam, hogy hogyan fognak reagálni a nézők és persze az ottani szakma. Két turnéról és tíz előadásról beszélünk, amelyeknek csak a fele volt Kárpátalján, a másik fele Kijevben és Nyugat-Ukrajna nagy városaiban. Több mint tízezer ember látott minket. Mindenhol ugyanazt tapasztaltuk: óriási közönségsiker, függetlenül attól, hogy voltak-e magyarok a nézőtéren. A szakmai találkozásokon, köztük a kijevi zeneakadémia igazgatójával és a lembergi balett vezetőjével, mindenkinek ugyanaz volt a véleménye: ilyet még nem nagyon láttak, a hagyományőrzés mellett értékelték a korszerű színházi szemléletet és azt, hogy milyen tisztelettel viszonyul egy külföldi együttes egy másik ország kultúrájához.

Az ivano-frankivszk-i drámai színház – tágabban az ukrán színház is, például a román színházhoz hasonlóan – aktuális, mai formanyelvet használ, ledobva a kliséket. Az igazgatójuk és művészeti vezetőjük azt mondta, az előadásunk a táncban olyan, mint az ő színházi világuk. Moszkvában a Magyar rapszódia előadásunkkal a Csajkovszkij teremben léptünk föl, ahol a nézők soraiban ülő Mojszejev Együttes táncosait, művészeti menedzserét is elkápráztatta a darab friss és mély gyökerekkel rendelkező, de mainak tűnő világa. Számomra mégis a kazanyi Tatár Állami Táncegyüttes balettigazgatójának – pozíciójánál fogva kissé meglepő – kijelentése volt a legszívmelengetőbb: „Fantasztikus, hogy csak autentikus néptánc és semmi balett.”

A két ukrán és az oroszországi út a magyar kormány támogatásával jött létre. Az év elején voltunk Olaszországban is, de ott már üzleti alapon, egy impresszárió hívott meg minket három előadásra, s már jövőre lekötöttek számunkra újabb tíz fellépést. Májusban Erdélyben a Szarvaséneket játszottuk a nagyobb színházakban, tehát Nagyváradon, Marosvásárhelyen, Kolozsvárott és Sepsiszentgyörgyön. Ahol szerényebbek voltak a körülmények ott a Magyar rapszódiát adtuk elő.

A Magyar Állami Népi Együttes 65 éves jubileumát több izgalmas programmal ünnepeljük. Ezenkívül egy premierünk is lesz: a Tavaszi Fesztivál keretében a Müpában mutatjuk be Farkas Zoltán „Batyu” rendezésében Menyegzőjének új feldolgozását.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Az Operaház külföldi balettművészei is Walesi bárdokat szavalnak

Orosz, kazah, moldvai, ukrán, belarusz és brit balettművész is szerepel abban az új videóban, amelyben Arany János jól ismert balladája hangzik el az Operaház balettosaitól A magyar kultúra napján.
Tánc hír

Premierrel ünnepel a Nagyvárad Táncegyüttes

Petőfi Sándor János vitéz című epikus költeményéből készít táncjátékot a magyar kultúra napjára a nagyváradi Szigligeti Színház Nagyvárad Táncegyüttese. Az előadást, amely egyben a társulat idei első premierje is lesz, Györfi Csaba rendezi, és a tervek szerint január 21-én mutatják be.
Tánc hír

Online térbe költözik a SzólóDuó Fesztivál

Január 13-án kezdetét veszi az idei SzólóDuó Fesztivál, melyet rendhagyó módon ezúttal az Orkesztika Alapítvány Youtube-csatornáján közvetítenek majd. A négynapos rendezvény versenyprogramjában 26 produkció kapott bemutatkozási lehetőséget.
Tánc gyász

Elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus

66 éves korában elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus, táncpedagógus, aki pályafutása során olyan vezető színházakban dolgozott, mint a Miskolci Nemzeti Színház és a kecskeméti Katona József Színház.
Tánc magazin

60 éve a tánc szolgálatában a Pécsi Balett

2021-ben ünnepli 60. jubileumát a Pécsi Balett, de nem csak a jeles évfordulónak örülhetnek: az általuk szervezett Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozót ismét jelölték az év eseményének járó Made in Pécs-díjra.