Tánc

Minden ízében Frenák

2014.03.24. 07:21
Ajánlom
Erő és erőszak, a diszharmóniában megfogalmazódó harmónia, állatiasult emberi tudat és emberiesült ösztönvilág, végtelen naturalizmus és kendőzetlen önirónia - Frenák ma is az, ami 15 éve volt: a tökéletes ellentmondás, a soha fel nem oldott provokáció, a polpularitás és a mögötte átsejlő szkepticizmus, a felfuvalkodottság és az alázat, tragédia és a humor. A darab, amiről bármi elmondható, és annak az ellenkezője is: Tricks &Tracks. KRITIKA

Aki látott valaha egy Frenák-darabot, az mindet látta - ha ez a darab a Tricks&Tracks. Vagy a második része, a most bemutatott, jubileumi Tricks&Tracks 2. Tizenöt éve ezzel a darabbal mutatkozott be a Franciaországban az akkor már tíz éve működő Frenák Pál Társulat. Új mozgásnyelv volt ez akkor - új energia a Trafó életében. Azóta megszokni nem, csak megszeretni vagy meggyűlölni lehetett ezt a stílust, ezt a kifejezésmódot, ezt a látomást. A látomást, aminek minden kis epizódja tökéletesen értelmetlen és felesleges, de egyetlen epizódja sem feledhető; ami kérlelhetetlenül rámutat a lényegre, a tökéletes értelmetlenségre és feleslegességre. Amit nagyvonalúan akár szabadságnak is nevezhetünk.

Hét táncos, három nő és négy férfi, s a darab egy pontján maga a mester tárulkozik fel testében és lelkében kivetkőzve. Küzd és kínlódik a túlnőiesített nő, a férfiba bújtatott, motorosnak álcázott nő, a lemeztelenített nő, a festett testű férfi, a zakóba rejtett férfi, a szoborrá maszkírozott férfi. Küzdenek és kínlódnak önmagukkal, egymással, a jelmezükkel, a kötéllel talajon és levegőben. Szeretkeznek, ölnek és magányosak. Felismerhetővé pedig csak akkor válnak, mikor megszabadulnak a maskarájuktól, amitől megszabadulni lehetetlenség. Hiszen az egész világ egy divatbemutató - a néző sem akar mást, csak azt látni, ami látható, az ember sem akar mást, csak arról beszélni, ami megmutatható. Frenák kritikája mindig ül - és mindig megrázó.

A tér, amiben a hét táncos életre, egészen pontosan új és új életekre kel, látszólag steril, hófehér. Megírható, újraírható, folyamatosan értelmezhető. Néha bordélyház, máskor inkább egy kis földalatti üregnek tetszik, ahol férgek nyújtóznak, de hófehérségében éppúgy templom is, melynek egy kis mellékoltáraként felbukkan a mester, kőszobor-formájában.

A Tricks&Tracks második része megtartotta a leghíresebb jeleneteket, például a plafonról fejjel lefelé belógatott, fékevesztetten pörgő nő alakját, feltűnnek azok a karakterek, akik nélkül nem képzelhető el egy Frenák-darab, megidéződnek duettek, erős emlékeket ébreszt a kifutón mesterkélt mozdulatokkal haladó, élő próbababák jelenete is.

A kezdő képben egy vörös ruhás nő áll a színpadon, dacolva az ártatlan fehérrel, haragjában forrva. Erősen lüktető, elektronikus zene szól, ami mintha egy artikulátlan dialógusban lenne a táncossal, ereje és dinamikája nem csillapodik egy percre sem. Feszültté tesz, eltávolít a világtól. Ahogy a süketség, a vakság, a némaság távolít el a többi embertől, a megértéstől. Mintha valami zenéből, zajból szőtt vattával tömnék tele a kedves néző száját, fülét. Marad a szem, mindaz, ami a látáson keresztül felfogható. A vörös ruhás nőre valahonnan valami fröccsen, összepiszkolva a fehér falat és a nő testét. Sár? Vér? Bármi lehet. A támadó jeleket fest - ezek a jelek pedig elkísérik a nézőt a darab végéig. Jelek a meztelen testen, jelek a vásznon, jelek, melyek összetartják az egymás után „vágott" jeleneteket. Megmarad az energia, az ösztön, a düh és a szexuális vágy, csak a sztorik és a szereplők cserélődnek - éppen úgy, mint tizenöt évvel ezelőtt.

Az egész darab végtelenül ismerős, számtalanszor látott és megélt. Mezítelenül és a kontúrok elhomályosítása nélkül fizikai és szexuális. Frenák most sem fél megmutatni, mennyire fontos számára az esztétikum, a szexualitás, a pőre test gyönyörűsége és gyönyöre. Kegyetlen álláspont ez, amivel visszatért - ha egyáltalán elmaradt az elmúlt években - a „kegyetlen tánc", a nyelv, amit a francia-magyar koreográfus használ. A Tricks&Tracks2. olyan világot teremt, amiben senki sem akar élni. A Tricks&Tracks2. olyan világot teremt, amiben mindenkinek élnie kell. Ha észreveszi.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Európa legjobb új drámáit olvassák föl az Örkény művészei

Novemberben három alkalommal szervez felolvasószínházi eseményt az Örkény Színház a Merlinben.  Az Eurodram által Európa legjobb új kortárs színműveinek választott szövegeket az Örkény színészei fiatal rendezők közreműködésével viszik színre.
Zenés színház

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.
Vizuál

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Klasszikus

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A test öröme – Szeri Viktorral dolgozik a Willany Leó

A Willany Leó Improvizációs Táncszínház #kaméleon című sorozatában minden alkalommal egy-egy külsős alkotót hív meg. A november 19-i, Pleasure című előadásukat Szeri Viktor koreográfussal hozták létre.
Tánc ajánló

Istenek, hősök és titkos szobák – elindul Európa legnagyobb immerzív színházi kalandja

A világon egyedülálló immerzív színházi produkció nyílik november 5-én Budapesten. A Walk My World című show hatezer négyzetméteres, filmdíszleteket idéző, mitikus világában istenek, hősök és különös lények várják a közönséget egy soha nem tapasztalt élmény felfedezésére.
Tánc hír

A tánc a jóllét és egészség szolgálatában – sikerrel zárult a 10. Nemzetközi Tánctudományi Konferencia

A Magyar Táncművészeti Egyetem október 10. és 11 között rendezte meg a jubileumi, 10. Nemzetközi Tánctudományi Konferenciát „Test, Lélek, Lüktetés – A tánc a jóllét és egészség szolgálatában” címmel.
Tánc hír

Magyar sikerek a Szebeni Balletversenyen – Balog Márton első helyezést ért el

A Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói ismét bizonyítottak: kiváló eredményeket értek el a Szebeni Balletversenyen, ahonnan egy első és három harmadik helyezéssel tértek haza.
Tánc hír

Miklósa Erika: „Már harmadik éve figyelhetem a Budapest Ballet Grand Prix mágikus felívelését”

November 17. és 21. között rendezi meg a III. Budapest Ballet Grand Prix nemzetközi balettversenyt a Magyar Táncművészeti Egyetem. Az eseménynek az egyetem mellett a Nemzeti Táncszínház és a Müpa ad otthont.