Tánc

Minden ízében Frenák

2014.03.24. 07:21
Ajánlom
Erő és erőszak, a diszharmóniában megfogalmazódó harmónia, állatiasult emberi tudat és emberiesült ösztönvilág, végtelen naturalizmus és kendőzetlen önirónia - Frenák ma is az, ami 15 éve volt: a tökéletes ellentmondás, a soha fel nem oldott provokáció, a polpularitás és a mögötte átsejlő szkepticizmus, a felfuvalkodottság és az alázat, tragédia és a humor. A darab, amiről bármi elmondható, és annak az ellenkezője is: Tricks &Tracks. KRITIKA

Aki látott valaha egy Frenák-darabot, az mindet látta - ha ez a darab a Tricks&Tracks. Vagy a második része, a most bemutatott, jubileumi Tricks&Tracks 2. Tizenöt éve ezzel a darabbal mutatkozott be a Franciaországban az akkor már tíz éve működő Frenák Pál Társulat. Új mozgásnyelv volt ez akkor - új energia a Trafó életében. Azóta megszokni nem, csak megszeretni vagy meggyűlölni lehetett ezt a stílust, ezt a kifejezésmódot, ezt a látomást. A látomást, aminek minden kis epizódja tökéletesen értelmetlen és felesleges, de egyetlen epizódja sem feledhető; ami kérlelhetetlenül rámutat a lényegre, a tökéletes értelmetlenségre és feleslegességre. Amit nagyvonalúan akár szabadságnak is nevezhetünk.

Hét táncos, három nő és négy férfi, s a darab egy pontján maga a mester tárulkozik fel testében és lelkében kivetkőzve. Küzd és kínlódik a túlnőiesített nő, a férfiba bújtatott, motorosnak álcázott nő, a lemeztelenített nő, a festett testű férfi, a zakóba rejtett férfi, a szoborrá maszkírozott férfi. Küzdenek és kínlódnak önmagukkal, egymással, a jelmezükkel, a kötéllel talajon és levegőben. Szeretkeznek, ölnek és magányosak. Felismerhetővé pedig csak akkor válnak, mikor megszabadulnak a maskarájuktól, amitől megszabadulni lehetetlenség. Hiszen az egész világ egy divatbemutató - a néző sem akar mást, csak azt látni, ami látható, az ember sem akar mást, csak arról beszélni, ami megmutatható. Frenák kritikája mindig ül - és mindig megrázó.

A tér, amiben a hét táncos életre, egészen pontosan új és új életekre kel, látszólag steril, hófehér. Megírható, újraírható, folyamatosan értelmezhető. Néha bordélyház, máskor inkább egy kis földalatti üregnek tetszik, ahol férgek nyújtóznak, de hófehérségében éppúgy templom is, melynek egy kis mellékoltáraként felbukkan a mester, kőszobor-formájában.

A Tricks&Tracks második része megtartotta a leghíresebb jeleneteket, például a plafonról fejjel lefelé belógatott, fékevesztetten pörgő nő alakját, feltűnnek azok a karakterek, akik nélkül nem képzelhető el egy Frenák-darab, megidéződnek duettek, erős emlékeket ébreszt a kifutón mesterkélt mozdulatokkal haladó, élő próbababák jelenete is.

A kezdő képben egy vörös ruhás nő áll a színpadon, dacolva az ártatlan fehérrel, haragjában forrva. Erősen lüktető, elektronikus zene szól, ami mintha egy artikulátlan dialógusban lenne a táncossal, ereje és dinamikája nem csillapodik egy percre sem. Feszültté tesz, eltávolít a világtól. Ahogy a süketség, a vakság, a némaság távolít el a többi embertől, a megértéstől. Mintha valami zenéből, zajból szőtt vattával tömnék tele a kedves néző száját, fülét. Marad a szem, mindaz, ami a látáson keresztül felfogható. A vörös ruhás nőre valahonnan valami fröccsen, összepiszkolva a fehér falat és a nő testét. Sár? Vér? Bármi lehet. A támadó jeleket fest - ezek a jelek pedig elkísérik a nézőt a darab végéig. Jelek a meztelen testen, jelek a vásznon, jelek, melyek összetartják az egymás után „vágott" jeleneteket. Megmarad az energia, az ösztön, a düh és a szexuális vágy, csak a sztorik és a szereplők cserélődnek - éppen úgy, mint tizenöt évvel ezelőtt.

Az egész darab végtelenül ismerős, számtalanszor látott és megélt. Mezítelenül és a kontúrok elhomályosítása nélkül fizikai és szexuális. Frenák most sem fél megmutatni, mennyire fontos számára az esztétikum, a szexualitás, a pőre test gyönyörűsége és gyönyöre. Kegyetlen álláspont ez, amivel visszatért - ha egyáltalán elmaradt az elmúlt években - a „kegyetlen tánc", a nyelv, amit a francia-magyar koreográfus használ. A Tricks&Tracks2. olyan világot teremt, amiben senki sem akar élni. A Tricks&Tracks2. olyan világot teremt, amiben mindenkinek élnie kell. Ha észreveszi.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Színház

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Plusz

Látott már kottaírógépet?

Az 1950-es évekbeli találmány soha nem terjedt el széles körben, furcsa alakjával azonban ma már zene- és dizájntörténeti ritkaság.
Klasszikus

Egy piros játékzongorával kezdődött a karrierje

A Zeneakadémia nagytermében ad szólóestet Nyikolaj Luganszkij, az ünnepelt orosz zongoraművész.
Könyv

Kukorelly Endre egymillió forintot ajánlott fel a Baumgarten-díj visszaállítására

Az író közösségi finanszírozásból javasolja a díj felélesztését, reagálva a nemzeti ünnepen kiosztott állami kitüntetések körüli visszásságokra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.
Tánc hír

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.
Tánc ajánló

Adyra és Lajkó Félixre táncol a Varidance!

Kettő az egyben, iskolásoktól a nyugdíjasokig – izgalmas, művészeti ágakon és korosztályokon átívelő kísérletre vállalkozik a Varidance társulat. A Vári Bertalan Harangozó-díjas táncos, koreográfus vezette együttes egy előadásban mutatja be Verslábak és A falka című produkcióit.
Tánc lapszemle

Táncesteket is műsorra tűzne Apáti Bence az Operettszínházban

Az intézmény új balettigazgatója egy interjúban mesélt terveiről, ahogy arról is szó esett, láthatjuk-e még táncolni őt.
Tánc hír

A cirkusz fogja megmenteni a kortárstánc képzést?

Nemrég a kortárs táncművész és -pedagógusképzés beszüntetéséről adott ki közleményt az Angelus Iván vezetésével működő Budapest Kortárstánc Főiskola. Most azonban együttműködési megállapodást kötöttek a Magyar Cirkusz és Varieté Nonprofit Kft-vel egy új képzés beindításával kapcsolatban.