Tánc

Minden ízében Frenák

2014.03.24. 07:21
Ajánlom
Erő és erőszak, a diszharmóniában megfogalmazódó harmónia, állatiasult emberi tudat és emberiesült ösztönvilág, végtelen naturalizmus és kendőzetlen önirónia - Frenák ma is az, ami 15 éve volt: a tökéletes ellentmondás, a soha fel nem oldott provokáció, a polpularitás és a mögötte átsejlő szkepticizmus, a felfuvalkodottság és az alázat, tragédia és a humor. A darab, amiről bármi elmondható, és annak az ellenkezője is: Tricks &Tracks. KRITIKA

Aki látott valaha egy Frenák-darabot, az mindet látta - ha ez a darab a Tricks&Tracks. Vagy a második része, a most bemutatott, jubileumi Tricks&Tracks 2. Tizenöt éve ezzel a darabbal mutatkozott be a Franciaországban az akkor már tíz éve működő Frenák Pál Társulat. Új mozgásnyelv volt ez akkor - új energia a Trafó életében. Azóta megszokni nem, csak megszeretni vagy meggyűlölni lehetett ezt a stílust, ezt a kifejezésmódot, ezt a látomást. A látomást, aminek minden kis epizódja tökéletesen értelmetlen és felesleges, de egyetlen epizódja sem feledhető; ami kérlelhetetlenül rámutat a lényegre, a tökéletes értelmetlenségre és feleslegességre. Amit nagyvonalúan akár szabadságnak is nevezhetünk.

Hét táncos, három nő és négy férfi, s a darab egy pontján maga a mester tárulkozik fel testében és lelkében kivetkőzve. Küzd és kínlódik a túlnőiesített nő, a férfiba bújtatott, motorosnak álcázott nő, a lemeztelenített nő, a festett testű férfi, a zakóba rejtett férfi, a szoborrá maszkírozott férfi. Küzdenek és kínlódnak önmagukkal, egymással, a jelmezükkel, a kötéllel talajon és levegőben. Szeretkeznek, ölnek és magányosak. Felismerhetővé pedig csak akkor válnak, mikor megszabadulnak a maskarájuktól, amitől megszabadulni lehetetlenség. Hiszen az egész világ egy divatbemutató - a néző sem akar mást, csak azt látni, ami látható, az ember sem akar mást, csak arról beszélni, ami megmutatható. Frenák kritikája mindig ül - és mindig megrázó.

A tér, amiben a hét táncos életre, egészen pontosan új és új életekre kel, látszólag steril, hófehér. Megírható, újraírható, folyamatosan értelmezhető. Néha bordélyház, máskor inkább egy kis földalatti üregnek tetszik, ahol férgek nyújtóznak, de hófehérségében éppúgy templom is, melynek egy kis mellékoltáraként felbukkan a mester, kőszobor-formájában.

A Tricks&Tracks második része megtartotta a leghíresebb jeleneteket, például a plafonról fejjel lefelé belógatott, fékevesztetten pörgő nő alakját, feltűnnek azok a karakterek, akik nélkül nem képzelhető el egy Frenák-darab, megidéződnek duettek, erős emlékeket ébreszt a kifutón mesterkélt mozdulatokkal haladó, élő próbababák jelenete is.

A kezdő képben egy vörös ruhás nő áll a színpadon, dacolva az ártatlan fehérrel, haragjában forrva. Erősen lüktető, elektronikus zene szól, ami mintha egy artikulátlan dialógusban lenne a táncossal, ereje és dinamikája nem csillapodik egy percre sem. Feszültté tesz, eltávolít a világtól. Ahogy a süketség, a vakság, a némaság távolít el a többi embertől, a megértéstől. Mintha valami zenéből, zajból szőtt vattával tömnék tele a kedves néző száját, fülét. Marad a szem, mindaz, ami a látáson keresztül felfogható. A vörös ruhás nőre valahonnan valami fröccsen, összepiszkolva a fehér falat és a nő testét. Sár? Vér? Bármi lehet. A támadó jeleket fest - ezek a jelek pedig elkísérik a nézőt a darab végéig. Jelek a meztelen testen, jelek a vásznon, jelek, melyek összetartják az egymás után „vágott" jeleneteket. Megmarad az energia, az ösztön, a düh és a szexuális vágy, csak a sztorik és a szereplők cserélődnek - éppen úgy, mint tizenöt évvel ezelőtt.

Az egész darab végtelenül ismerős, számtalanszor látott és megélt. Mezítelenül és a kontúrok elhomályosítása nélkül fizikai és szexuális. Frenák most sem fél megmutatni, mennyire fontos számára az esztétikum, a szexualitás, a pőre test gyönyörűsége és gyönyöre. Kegyetlen álláspont ez, amivel visszatért - ha egyáltalán elmaradt az elmúlt években - a „kegyetlen tánc", a nyelv, amit a francia-magyar koreográfus használ. A Tricks&Tracks2. olyan világot teremt, amiben senki sem akar élni. A Tricks&Tracks2. olyan világot teremt, amiben mindenkinek élnie kell. Ha észreveszi.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Ezt a viccet bizony mi értettük félre – kritika a Joker második részéről

Látszólag az egész világ gyűlöli Todd Philips kultikus filmjének folytatását. De vajon mi lehet az oka annak, hogy a rendező elképzelései és a rajongók várakozásai ennyire elmentek egymás mellett?
Vizuál

Japán lampiontól a fonott vécéülőkéig – megnyílt a Néprajzi Múzeum gyűjteményi állandó kiállítása

Több évnyi előkészítő munka után október 10-én megnyílt a Néprajzi Múzeum 3600 műtárgyat felvonultató, új gyűjteményi állandó kiállítása az Ötvenhatosok terén. Ennek létrejöttéről kérdeztük Szarvas Zsuzsanna főkurátort.
Színház

Duplapremierre készül a Katona József Színház

Október 11-én este debütál a Kamrában az Itt élet című előadás Máté Gábor rendezésében, míg október 12-én Tarnóczi Jakab Radical Relax című produkcióját mutatják be a nagyszínpadon.
Könyv

Kemény Lili nyerte a Margó-díjat

Nem című regényével Kemény Lili nyerte el 2024-ben a legjobb első prózakötetesnek járó Margó-díjat, amelyet a Margó Fesztivál megnyitóján adtak át október 10-én, immáron tizedik alkalommal. A különdíjat Kovács Dominik és Kovács Viktor vehette át a Lesz majd minden című kötetéért.
Színház

A Szalon Nyitány című zenés irodalmi esttel nyílik meg a Vígszínház negyedik játszóhelye

Október 12-én nyitja meg kapuit a Víg Szalon. Az első időszakban a Szalon Nyitány előadásai mellett Filmklubbal, a Víg Társalgó beszélgetéseivel, a Szívlapát című versszínházi produkcióval és a Vígkorúak Klubjával várja az érdeklődőket.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Előremutató nemzetközi projekthez csatlakozott a Magyar Táncművészeti Egyetem

A Magyar Táncművészeti Egyetem csatlakozott egy a közép-európai táncművészeti egyetemek közti együttműködési projekthez, amelynek célja, hogy kialakítson egy olyan hallgatói és egyetemi hálózatot, amely összeköti a régió táncszíntereit.
Tánc hír

Gáláns jelmezfelajánlást kapott a Magyar Táncművészeti Egyetem a japán Atelier Yoshino Co. részéről

A Magyar Táncművészeti Egyetem campustúrát és fogadást tartott a Diplomáciai Testületek tagjai számára. Az esemény kiemelt programpontja volt az Atelier Yoshino Co. jelmezkészítő és -bérbeadó vállalat jelmezadományozási ceremóniája.
Tánc ajánló

A szerelem a központi témája a Duna Művészegyüttes legújabb bemutatójának

A Szerelemkert című produkció válogatást nyújt neves koreográfusok rég nem látott műveiből, kiegészülve az együttes jelenlegi repertoárján lévő koreográfiáival. A bemutató október 3-án lesz látható a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc ajánló

A Szegedi Nemzeti Színházban debütál a Duna Művészegyüttes Apák és fiak című előadása

A Duna Művészegyüttes Apák és fiak – Táncelőadás Nagy Albert gyűjtései nyomán című előadása egy sorozat kezdőállomása, melyben tisztelegni kívánnak a kiemelkedő munkát végző néptáncgyűjtők előtt.
Tánc ajánló

The Freaks – Világpremier cirkuszshow a Margitszigeten!

Augusztus 28-án a világon először lehet látni a szenzációs multimédiás cirkuszshowt: a The Freaks NOVA – Visionaire’s World című látványos produkcióját.