Tánc

"Minden rezdülésből érezzük egymást"

2014.11.22. 07:01
Ajánlom
Feledi János Psyché című új darabjában ismét Krausz Alíz és Bajári Levente táncművészek az alkotótársai. A szárnyaszegett szabad szerelem tragikus történetét klasszikus balettalapra épített kortárstánc-koreográfiában adja elő a három táncos. A MOM Kulturális Központban december 3-án látható előadásról Feledi Jánost kérdeztük. INTERJÚ

A görög mitológiai alak, Weöres Sándor Psyché című verses regénye vagy esetleg Bódy Gábor filmje inspirálta a darab megszületését? 

- Az irodalmi mű, Weöres Sándor Psyché című műve ihlette a táncelőadást. Egy különös és féktelen szabadságvággyal megáldott nő a szerelem és az élet teljességéért folytatott kétségbeesett küzdelmét mutatja be a darab. Lónyai Erzsébet sorsa, hogy testi és lelki szenvedélyének, szerelmének tárgyát és beteljesülését nem egy, hanem két férfiban találja meg. A három ember kapcsolatrendszere foglalkoztatott. 

- Lónyai Erzsébet magyar grófi család és egy híres cigánylány leszármazottja. A csábítás, a szerelem, a fiatalság alakja. Weöres Sándor úgy tekintett az általa megénekelt figurára, mint énje kiterjesztésére, egy férfiként sohasem megélhető női alak kievtülésére. Ön számára ki ez a figura?  

- Bennem is van egy ilyen érzés. A szabadságvágy és vadság, amit a mindennapokban nem tudunk megélni, annak egyfajta kivetülése ez a női figura.

- Krausz Alízzal és Bajári Leventével dolgozik együtt ezúttal is.  

- A főszereplő, Psyché alakját Krausz Alíz táncolja, aki a Bozsik Yvette társulat szólistája. A két férfi szerepet Bajári Levente és jómagam fogjuk alakítani. Leventével gyermekkori jó barátok vagyunk, szinte minden darabomban benne van, nagyon jól tudunk együttműködni. Alízzal szintén már több darabomban dolgoztam, a Villiben, majd a Hattyúban is, úgyhogy összeszokott csapat vagyunk. Minden rezdülésből érezzük egymást.  

- Bajári Leventének a gyermekkori barátságon túl talán azért is izgalmas Önnel dolgozni, mert a klasszikus balett világából ki tud lépni a kortárs tánc terepére. A Psyché koreográfiája milyen táncműfajokat ötvöz? Weöres Sándor verses regényének szövege elhangzik az előadásban?  

- Mivel én is Balett Intézetet végeztem, az alapvető testtudatom a klasszikus balettre épül, de máshogy használom a testet és a formákat. Ezért is izgalmas Leventével és Alízzal közösen dolgozni, mert mindhármunknak a klasszikus balett az alap, de kicsit máshogy dolgozzuk át az én mozgásvilágomat. Így kialakul egy érdekes vonalas, groteszk mozgás, ugyanakkor a spirálok és az elnyújtott mozdulatok széppé teszik a kettősöket, szólókat. Mindenféleképpen a klasszikus balettből erednek a formák, de sokkal izoláltabban, kifacsartabban, olykor puhábban vagy feszesebben használjuk a klasszikus balett alapjait. Ugyan nem fogunk verset mondani, de nagyon sok szimbolikát szeretnék belevinni a versek alapján az előadásba. Az eddigi, a táncra koncentráló koreográfiáim után, most sokkal inkább színházi légkört szeretnék teremteni. 

- Hogyan alakulnak a viszonyok a szerelmi háromszögön belül, pontosan milyen kapcsolat van a férfiak és a nő között?

- Van egy nő, aki nagyon szereti az életet, a szerelem és szabadság érzésébe szerelmes. Van egy férfi, a költő, aki rajongásig odavan ezért a nőért, ezt a rajongást a nő is viszonozza, de kettőjük kapcsolata nem teljesülhet be, mert a költő gyerekkori barátként, ugyanakkor múzsaként tekint rá, és fiatalkori életvitele miatt nemi betegség gyötri. Van egy másik férfi a nő életében, a báró, aki szintén rajongásig szereti a nőt, magához akarja láncolni, a nőnek pedig szüksége van rá. A költő, akit Bajári Levente személyesít meg, saját betegségébe és boldogtalanságába hal bele, a beteljesületlen szerelembe. Ugyanakkor a másik véglet a báró, aki szerelmével és rajongásával megfojtja, megöli a nőt, hogy ne legyen senki másé, csak az övé.  

- A két férfi eltérő karaktere, viszonya a nőhöz a mozgásban is meg fog jelenni? 

- Levente és Alíz mozgása az elején még nagyon harmonikus, de ahogy a költőn eluralkodik a betegség, és egyre kínzóbb lesz a vágya a nő iránt, agresszívabb, feszültebb lesz a mozgása, a karaktere. Az általam megszemélyesített báró viszonya a nőhöz eleinte szintén harmonikus, elegáns, finom, majd végül elragadja az őrült féltékenység, a gyilkos szenvedély, de ezt is finoman elegánsan teszi. 

- Tehát a történet előrehaladtával az indulatok elszabadulnak, igaz ez a fokozódás a zenére is? 

- Igaz. Különböző zenéket válogattam, elsősorban a történet korát megidéző Beethoven-műveket, de használok atmoszféra zenéket is, amelyek alátámasztják a szereplő lelkiállapotát, például a zavartságot vagy kétségbeesést, a báli képekhez pedig modern zene társul. 

- A Nemzeti Táncszínház alternatív játszóhelyén, a MOM Kulturális Központban mutatják be az előadást. Egy üres térben játszanak majd, csak hárman lesznek a színen? 

- A MOM Kulturális Központ kupolatermében mutatjuk be az előadást. Körben fognak ülni a nézők, nem lesz kulissza, és végig ebben a zárt térben fogunk játszani, de sok eszköz lesz segítségünkre. A tér egyik meghatározó pontja egy fürdőkád, ami az életet és halált is szimbolizálja. A kádban születik meg a nő, és a végén az lesz a sírja is. Alíz egy nagy rokokó ruhában fog táncolni, a költő ennek redői és anyaghalmai között leli halálát. Elnyeli őt a ruha. Fontos eszköz még egy alma, ami a nőiség, a bűnbeesés vagy akár a szerelem jelképeként is felfogható. Az élet az anyasággal bünteti meg ezt a szabadságra született nőt, ennek jelképe, hogy megszül egy almát. A tánc mellett sok szimbolikus kép van, a testiséget pedig a test feltárulkozásával erősítjük meg, Alíznak lesznek olyan jelenetei, amikor félmeztelenül táncol. 

- A balett alapú kortárstánc koreográfiák mellett alkalmazott táncosként a színház más területeit is jól ismeri. Musicalekben, zenés előadásokban vesz részt. A Happy Endinget a Belvárosi Színházban, a Chicagot a Centrál Színházban mutatták be; valamint a Psyché-bemutatóval szinte párhuzamosan Bozsik Yvette Bolero és Tavaszi áldozat című koreográfiáiban is táncol majd a Várkert Bazárban. Mi a hozadéka ezeknek a kikacsintásoknak?  

- Azért is vállalok el ehhez hasonló munkákat, mert olyan művészekkel van lehetőségem együtt dolgozni, akiktől rengeteget tanulhatok, színészileg vagy akár a rendezésről is. Ilyen művész volt a nemrégiben elhunyt Margitai Ági vagy ilyen Hernádi Judit, Gergye Krisztián, Bozsik Yvette, utóbbival a napokban új darabot is próbálunk, az Antigonét. Yvette rendezésében nagyon fontos táncosként is a személyiség kibontása, a személyiségfejlődés megmutatása, ugyanakkor a görög drámákban a nagy gesztusok, a kórus táncok ereje is magával ragadó. 

- Gondolom ez a munkamódszer a Psyché esetében is kézenfekvő, hogy a három alak lelki rezdüléseit, egymáshoz való bonyolult viszonyát lépésről-lépésre végigvegyék? 

- Valóban, sokat beszélgetünk a próbák során, nem tiszta tánckoreográfia, hanem a színházhoz közelebb álló előadás k

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Az Operaház külföldi balettművészei is Walesi bárdokat szavalnak

Orosz, kazah, moldvai, ukrán, belarusz és brit balettművész is szerepel abban az új videóban, amelyben Arany János jól ismert balladája hangzik el az Operaház balettosaitól A magyar kultúra napján.
Tánc hír

Premierrel ünnepel a Nagyvárad Táncegyüttes

Petőfi Sándor János vitéz című epikus költeményéből készít táncjátékot a magyar kultúra napjára a nagyváradi Szigligeti Színház Nagyvárad Táncegyüttese. Az előadást, amely egyben a társulat idei első premierje is lesz, Györfi Csaba rendezi, és a tervek szerint január 21-én mutatják be.
Tánc hír

Online térbe költözik a SzólóDuó Fesztivál

Január 13-án kezdetét veszi az idei SzólóDuó Fesztivál, melyet rendhagyó módon ezúttal az Orkesztika Alapítvány Youtube-csatornáján közvetítenek majd. A négynapos rendezvény versenyprogramjában 26 produkció kapott bemutatkozási lehetőséget.
Tánc gyász

Elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus

66 éves korában elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus, táncpedagógus, aki pályafutása során olyan vezető színházakban dolgozott, mint a Miskolci Nemzeti Színház és a kecskeméti Katona József Színház.
Tánc magazin

60 éve a tánc szolgálatában a Pécsi Balett

2021-ben ünnepli 60. jubileumát a Pécsi Balett, de nem csak a jeles évfordulónak örülhetnek: az általuk szervezett Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozót ismét jelölték az év eseményének járó Made in Pécs-díjra.