Tánc

"Minden rezdülésből érezzük egymást"

2014.11.22. 07:01
Ajánlom
Feledi János Psyché című új darabjában ismét Krausz Alíz és Bajári Levente táncművészek az alkotótársai. A szárnyaszegett szabad szerelem tragikus történetét klasszikus balettalapra épített kortárstánc-koreográfiában adja elő a három táncos. A MOM Kulturális Központban december 3-án látható előadásról Feledi Jánost kérdeztük. INTERJÚ

A görög mitológiai alak, Weöres Sándor Psyché című verses regénye vagy esetleg Bódy Gábor filmje inspirálta a darab megszületését? 

- Az irodalmi mű, Weöres Sándor Psyché című műve ihlette a táncelőadást. Egy különös és féktelen szabadságvággyal megáldott nő a szerelem és az élet teljességéért folytatott kétségbeesett küzdelmét mutatja be a darab. Lónyai Erzsébet sorsa, hogy testi és lelki szenvedélyének, szerelmének tárgyát és beteljesülését nem egy, hanem két férfiban találja meg. A három ember kapcsolatrendszere foglalkoztatott. 

- Lónyai Erzsébet magyar grófi család és egy híres cigánylány leszármazottja. A csábítás, a szerelem, a fiatalság alakja. Weöres Sándor úgy tekintett az általa megénekelt figurára, mint énje kiterjesztésére, egy férfiként sohasem megélhető női alak kievtülésére. Ön számára ki ez a figura?  

- Bennem is van egy ilyen érzés. A szabadságvágy és vadság, amit a mindennapokban nem tudunk megélni, annak egyfajta kivetülése ez a női figura.

- Krausz Alízzal és Bajári Leventével dolgozik együtt ezúttal is.  

- A főszereplő, Psyché alakját Krausz Alíz táncolja, aki a Bozsik Yvette társulat szólistája. A két férfi szerepet Bajári Levente és jómagam fogjuk alakítani. Leventével gyermekkori jó barátok vagyunk, szinte minden darabomban benne van, nagyon jól tudunk együttműködni. Alízzal szintén már több darabomban dolgoztam, a Villiben, majd a Hattyúban is, úgyhogy összeszokott csapat vagyunk. Minden rezdülésből érezzük egymást.  

- Bajári Leventének a gyermekkori barátságon túl talán azért is izgalmas Önnel dolgozni, mert a klasszikus balett világából ki tud lépni a kortárs tánc terepére. A Psyché koreográfiája milyen táncműfajokat ötvöz? Weöres Sándor verses regényének szövege elhangzik az előadásban?  

- Mivel én is Balett Intézetet végeztem, az alapvető testtudatom a klasszikus balettre épül, de máshogy használom a testet és a formákat. Ezért is izgalmas Leventével és Alízzal közösen dolgozni, mert mindhármunknak a klasszikus balett az alap, de kicsit máshogy dolgozzuk át az én mozgásvilágomat. Így kialakul egy érdekes vonalas, groteszk mozgás, ugyanakkor a spirálok és az elnyújtott mozdulatok széppé teszik a kettősöket, szólókat. Mindenféleképpen a klasszikus balettből erednek a formák, de sokkal izoláltabban, kifacsartabban, olykor puhábban vagy feszesebben használjuk a klasszikus balett alapjait. Ugyan nem fogunk verset mondani, de nagyon sok szimbolikát szeretnék belevinni a versek alapján az előadásba. Az eddigi, a táncra koncentráló koreográfiáim után, most sokkal inkább színházi légkört szeretnék teremteni. 

- Hogyan alakulnak a viszonyok a szerelmi háromszögön belül, pontosan milyen kapcsolat van a férfiak és a nő között?

- Van egy nő, aki nagyon szereti az életet, a szerelem és szabadság érzésébe szerelmes. Van egy férfi, a költő, aki rajongásig odavan ezért a nőért, ezt a rajongást a nő is viszonozza, de kettőjük kapcsolata nem teljesülhet be, mert a költő gyerekkori barátként, ugyanakkor múzsaként tekint rá, és fiatalkori életvitele miatt nemi betegség gyötri. Van egy másik férfi a nő életében, a báró, aki szintén rajongásig szereti a nőt, magához akarja láncolni, a nőnek pedig szüksége van rá. A költő, akit Bajári Levente személyesít meg, saját betegségébe és boldogtalanságába hal bele, a beteljesületlen szerelembe. Ugyanakkor a másik véglet a báró, aki szerelmével és rajongásával megfojtja, megöli a nőt, hogy ne legyen senki másé, csak az övé.  

- A két férfi eltérő karaktere, viszonya a nőhöz a mozgásban is meg fog jelenni? 

- Levente és Alíz mozgása az elején még nagyon harmonikus, de ahogy a költőn eluralkodik a betegség, és egyre kínzóbb lesz a vágya a nő iránt, agresszívabb, feszültebb lesz a mozgása, a karaktere. Az általam megszemélyesített báró viszonya a nőhöz eleinte szintén harmonikus, elegáns, finom, majd végül elragadja az őrült féltékenység, a gyilkos szenvedély, de ezt is finoman elegánsan teszi. 

- Tehát a történet előrehaladtával az indulatok elszabadulnak, igaz ez a fokozódás a zenére is? 

- Igaz. Különböző zenéket válogattam, elsősorban a történet korát megidéző Beethoven-műveket, de használok atmoszféra zenéket is, amelyek alátámasztják a szereplő lelkiállapotát, például a zavartságot vagy kétségbeesést, a báli képekhez pedig modern zene társul. 

- A Nemzeti Táncszínház alternatív játszóhelyén, a MOM Kulturális Központban mutatják be az előadást. Egy üres térben játszanak majd, csak hárman lesznek a színen? 

- A MOM Kulturális Központ kupolatermében mutatjuk be az előadást. Körben fognak ülni a nézők, nem lesz kulissza, és végig ebben a zárt térben fogunk játszani, de sok eszköz lesz segítségünkre. A tér egyik meghatározó pontja egy fürdőkád, ami az életet és halált is szimbolizálja. A kádban születik meg a nő, és a végén az lesz a sírja is. Alíz egy nagy rokokó ruhában fog táncolni, a költő ennek redői és anyaghalmai között leli halálát. Elnyeli őt a ruha. Fontos eszköz még egy alma, ami a nőiség, a bűnbeesés vagy akár a szerelem jelképeként is felfogható. Az élet az anyasággal bünteti meg ezt a szabadságra született nőt, ennek jelképe, hogy megszül egy almát. A tánc mellett sok szimbolikus kép van, a testiséget pedig a test feltárulkozásával erősítjük meg, Alíznak lesznek olyan jelenetei, amikor félmeztelenül táncol. 

- A balett alapú kortárstánc koreográfiák mellett alkalmazott táncosként a színház más területeit is jól ismeri. Musicalekben, zenés előadásokban vesz részt. A Happy Endinget a Belvárosi Színházban, a Chicagot a Centrál Színházban mutatták be; valamint a Psyché-bemutatóval szinte párhuzamosan Bozsik Yvette Bolero és Tavaszi áldozat című koreográfiáiban is táncol majd a Várkert Bazárban. Mi a hozadéka ezeknek a kikacsintásoknak?  

- Azért is vállalok el ehhez hasonló munkákat, mert olyan művészekkel van lehetőségem együtt dolgozni, akiktől rengeteget tanulhatok, színészileg vagy akár a rendezésről is. Ilyen művész volt a nemrégiben elhunyt Margitai Ági vagy ilyen Hernádi Judit, Gergye Krisztián, Bozsik Yvette, utóbbival a napokban új darabot is próbálunk, az Antigonét. Yvette rendezésében nagyon fontos táncosként is a személyiség kibontása, a személyiségfejlődés megmutatása, ugyanakkor a görög drámákban a nagy gesztusok, a kórus táncok ereje is magával ragadó. 

- Gondolom ez a munkamódszer a Psyché esetében is kézenfekvő, hogy a három alak lelki rezdüléseit, egymáshoz való bonyolult viszonyát lépésről-lépésre végigvegyék? 

- Valóban, sokat beszélgetünk a próbák során, nem tiszta tánckoreográfia, hanem a színházhoz közelebb álló előadás k

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Én vagyok a legszéle, innen már nincs hova esnem – beszélgetés Urbanovits Krisztinával

Május 23-án volt a premierje az Apertúrában Thomas Bernhard ismert darabjának, A színházcsinálónak, aminek az eredetileg férfira írt főszerepét, Bruscont a darabot rendezőként és dramaturgként is jegyző Urbanovits Krisztina játssza. A friss bemutató kapcsán a KV Társulat alapító tagjával a megszállottság teremtő erejéről beszélgettünk.
Színház

Visszatér a színpadra Kulka János – évadot hirdetett a Jurányi Ház

A Nemzet Színésze egy Thomas Mann-adaptációban lesz látható szeptembertől a Jurányi Ház 2024/205-ös évadában. A játszóhely évadzáró ülésén Rozgonyi-Kulcsár Viktória ismertette a következő szezon előadásait. 
Vizuál

Elhunyt Anouk Aimée

A huszadik századi francia filmművészet egyik legismertebb sztárja 92 éves korában halt meg párizsi otthonában kedden – jelentette be ügynöke és családja.   
Vizuál

10 kihagyhatatlan program az idei Múzeumok éjszakáján

Több száz izgalmas programmal, koncertekkel, tárlatvezetésekkel, interaktív eseményekkel, családi foglalkozásokkal, valamint számos meglepetéssel várják az érdeklődőket június 22-én országszerte a múzeumok és kiállítóterek.
Klasszikus

Stradivari, Guadagnini és Guarneri hangszerei varázsolnak el az idén tizenöt éves Kaposfesten

Tizenötödik alkalommal, augusztus 12-18. között rendezik meg idén az ország egyik legjelentősebb komolyzenei eseményét, a Kaposfestet. Most is számos meglepetéssel készülnek a rendezők a kaposvári fesztiválra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Nyáresti táncelőadások és interaktív programok a TáncParkban

A Nemzeti Táncszínház a Millenárisra költözése óta, minden év júliusában a parkba költözik. Az alkalmi színpadon kilenc napon át, estéről-estére váltják egymást az együttesek.
Tánc ajánló

A Duna Művészegyüttes legvirtuózabb koreográfiáiból válogat a Nemzeti Táncszínház Táncparkjában

Július 12-én 20:30-tól Buda legnagyobb, ikonikus rendezvényhelyszínén, a Millenárison lép fel Duna fergeteges című válogatásműsorával a Duna Művészegyüttes.
Tánc magazin

Villanásnyi ragyogás – végzős balettművész hallgatók vizsgaelőadásán jártunk

Június 11-én tartotta a Magyar Táncművészeti Egyetem a táncművész alapképzési szak klasszikus balett szakirány hallgatóinak előzetes vizsgakoncert-előadását a Nemzeti Táncszínházban, míg a tényleges vizsgakoncertre június 23-án kerül sor a Magyar Állami Operaházban.
Tánc ajánló

Győrbe csábítja a mozdulatok szerelmeseit a Magyar Táncfesztivál

A június 19-23. között zajló eseménysorozaton a hazai kortárs táncélet kimagasló alkotóival, premierekkel, ingyenes szabadtéri műsorokkal és számos gyerekprogrammal készül a mustrát szervező Győri Balett.
Tánc ajánló

Népszerű előadásaival és két új bemutatóval készül az új évadra a Hagyományok Háza

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Hagyományok Háza, a már repertoáron lévő, közkedvelt táncelőadásaik mellett új zenekari sorozatot is indítanak, a szezon egyik premierje pedig a fiatal alkotókra épít.