Tánc

"Minden testen máshogy mutatnak a mozgások"

2013.10.16. 21:35
Ajánlom
A Feledi Project és a Szkéné Színház új bemutatója, az Öngyilkos érzelmek kapcsán beszélgettünk Feledi Jánossal, a darab rendező-koreográfusával, valamint társrendezőjével és dramaturgjával, Lisztóczky Hajnallal.

- Hogyan lett az előadás alapjául szolgáló film címéből (A Single Man - Egy egyedülálló férfi) Öngyilkos érzelmek?

- Feledi János: Szerintem mindannyian ismerjük azt az állapotot, amikor az érzelmeink elragadnak bennünket, és csak arra tudunk gondolni, hogy nincs tovább, mindennek vége. A filmben és az előadásban is a főszereplő egy napját látjuk, amikor tudatosan, mondhatni precízen készül az öngyilkosságra. Aztán megismerkedik egy fiatalemberrel, aki miatt mégis máshogy döntene; de nem választhat, mert szívrohamot kap. Ha jobban megnézzük a karaktert, a hónapok óta lefojtott érzelmeit, nem a szívrohamon fogunk megdöbbenni, hanem azon, hogy miért nem roppant össze már korábban. A saját lelkivilágunk nagyon le tud minket húzni fizikailag is; például sok betegség gyakran pszichikai eredetű. Ha hagyod, hogy a magánélet, a problémák, az érzéseid legyűrjenek, az olyan, mint az öngyilkosság. Innen jött a cím.

- Az is tudja követni az előadást, aki nem látta a filmet?

- F.J.: Igen. Úgy raktuk össze az egészet, hogy aki nem látta a filmet, az is értse a darabot. Az Idők folyamán, szintén filmen alapuló előadásunkban csak rövid vetítések voltak, de a nézők így is tudták követni, hogy mi történik. Most végig lesz animáció. Az a célunk, hogy a történet, az előadás érthető legyen, de ne szájbarágós.

- Hogyan szoktatok felkészülni egy új előadásra?

- Lisztóczky Hajnal: Az előadás fele azon múlik, hogy jó dolgot vegyünk elő. Az alapötletet Jani (Feledi János - a szerk.) szokta hozni. Mindig elmondja, hogy miért ezt választotta, mit akar vele közölni, és általában már van hozzá három-négy kép a fejében. Az előadás ívét is ő szokta megadni, utána közösen megbeszéljük, hogy miért és hogyan következzenek egymás után a dolgok, és ezeket átnézzük dramaturgiai szempontból is. Én mondom a gócokat, hogy hol van a gond, ő pedig megoldja.

Szerintem egy táncdramaturg esetében nagyon fontos, hogy legyen múltja a táncvilágban - hogy ne csak azt tudja mondani, hogy valami nem jó, kevés vagy sok, hanem azt is, hogy miért és mit kell tennie a táncosnak. Tudni kell, hogy a táncosok min mennek keresztül, és hogyan tud valami megtörténni a színpadon a tánc segítségével.

F.J.: Nekem például most azért is nehéz ez az előadás, mert én magam is táncolok benne, így nem mindig tudom kívülről nézni. Benne vagyok technikailag, lelkileg és fizikailag is. Ezért nem tehetem meg, hogy tánc közben is a többieket figyelem, hanem magammal kell foglalkoznom.

- Hogyan kezdtél el balettozni?

- F.J.: Az általános iskolában ajánlották fel, hogy a szülők beírathatják a gyereküket a közeli zeneiskolába, ahol aztán délutánonként tanultunk többek között szolfézst, néptáncot, társastáncot és balettet. A szülők örültek, mert nem kellett aggódni a gyerek miatt, vigyáztak rá, közösségben volt - én pedig megszerettem a táncot. A balettmesternőm tehetségesnek tartott, ő javasolta, hogy felvételizzek a Balettintézetbe.

- Hogy telik egy napod a főpróbahéten?

- F.J.: Délelőtt tíztől kettőig a Nemzetiben próbálok, Bozsik Yvette koreográfiájában fogok táncolni egy most készülő előadásban. Eközben a másik két szereplő, Bajári Levente és Pazár Krisztina az Operában próbál, szintén más előadásokra. Utána átrohanok a Szkénébe technikai építésre, ellenőrizni a díszleteket, megnézni a világítást. Öt óra után pedig lenyomjuk egyszer-kétszer a koreográfiát.

- Lisztóczky Hajnal már évek óta állandó munkatársad...

- F.J.: Mikor először elkezdtünk Hajnival együtt dolgozni, odaálltam elé, és mondtam, hogy szeretnék egy darabot. Ő megkérdezte, hogy mit, mire azt válaszoltam, hogy egy táncos előadást. Ő ismét megkérdezte, hogy: „jó, jó, de mit?" Mire én megint azt válaszoltam: egy táncos előadást. Ez nagyjából két hétig így ment. Néha ugráltam előtte egy kicsit, hogy na, ez az, ezt akarom. Én nem tudok jól fogalmazni, de Hajni érti, hogy mit szeretnék elmondani és segít magamat kifejezni. Ő a mentorom.

- L.H.: Janit már korán felfedeztem magamnak, akkor is láttam benne a csillogást, mikor képtelen volt elmondani, hogy pontosan mit is akar csinálni. Nagyon nehéz a táncról beszélni. Olyan árnyalatnyi dolgokat érzel, mikor táncolsz, amiket szinte lehetetlen szavakkal kifejezni. Táncolni is ugyanúgy meg kell tanulni, mint beszélni vagy írni, ez után alakulhat ki a saját, rád jellemző nyelvezeted, amit meg kell tölteni emócióval. Én is táncoltam, és a legszebb dicséret, amit kaptam az volt, hogy beszélek a színpadon. Mi azért táncolunk, mert nekünk ez a kifejezési módunk. Ahogy másnak a festés, az írás, vagy ruhák készítése.

- Hogyan áll össze egy koreográfia?

- L.H.: Jani mindent előre megkoreografál, úgy érkezik a próbákra. Felveszi magát, ahogy táncol, elhozza nekem és megmutatja. Úgyhogy az egész csak belőle van. Ez nagyon nehéz, fárasztó és kemény munka, amit egyelőre még nem észlel, de nem lehet sokáig így csinálni. Építkeznie kell azokból is, akikkel dolgozik.

- F.J.: Szeretek előre dolgozni. Frusztrálna, ha csak állnék a próbán, mert hirtelen semmi nem jut eszembe. Sem én, sem a táncosok nem engedhetjük meg magunknak, hogy raboljuk egymás idejét.

- L.H.: De minden testen máshogy mutatnak a mozgások.

- F.J.: Talán ha lenne egy társulatom, akikkel egész nap szabadon dolgozhatnék, más lenne a módszerem. De ott egyelőre még nem tartunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.
Klasszikus

Kezdődik a Kodály Művészeti Fesztivál Kecskeméten

Számos hangverseny, kiállítás, filmvetítés, táncszínházi előadás, bábopera és térzene is várja az érdeklődőket a hétfőn kezdődő Kodály Művészeti Fesztiválon Kecskeméten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Tánc magazin

Légiutas-kísérők helyett balerinák köszöntötték az utasokat egy francia járaton

Képzeljük el, ahogy izgatottan készülünk egy hosszú repülőútra, amikor hirtelen felcsendül Csajkovszkijtól A hattyúk tava, mire egy csapat balerina libben be a fedélzetre.
Tánc magazin

Michaela DePrince szereplésével készül film a Coppélia-balettből

A Holland Nemzeti Balett animációs balettfilmet készít, amit 2020-ban fognak bemutatni. A Coppéliában a Sierra Leone-i származású sztárbalerina, Michaela DePrince táncolja Swanildát, míg partnerét, Franz-ot Daniel Camargo alakítja.
Tánc ajánló

Egy fesztivál, ahol a testek ellentmondanak a gravitációnak

Súlytalanság, levegő, szabadság. Idén először rendezik meg augusztus 11. és 18. között a Flying Bodies Fesztivált az azonos nevű kurzussorozat folytatásaként az Artus Stúdióban.
Tánc lapszemle

Újabb nehézséggel kell szembenéznie a Nemzeti Táncszínháznak

A 24.hu értesülései szerint a Millenáris Parkban átadott, ötmilliárd forintból épül épülethez nem járt tulajdonjog, ezért az intézménynek most több száz millió forintos bérleti díjat kell fizetnie a Miniszterelnökséghez tartozó Millenáris Kht.-nek.