Tánc

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

2020.10.18. 10:20
Ajánlom
A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.

Miért van körülöttünk egyre több önképcicomázó, kizárólag a külvilágnak megfelelni vágyó, narcisztikus személyiség? Mivé teszi lelkünket és személyiségünket a kütyüverzum, a szelfimánia, a külvilágnak való kényszeres megfelelés? Ezeket a kérdéseket tette föl magának Nemes Zsófia koreográfus, a PR-Evolution társulat vezetője, és érlelte a válaszokat hónapokig, hogy most színpadra tegye Agapé című darabját.

A társulat hét táncosa kortárs és pantomimelemeket is vegyítő, erős karaktereket felvonultató mozgásszínházat varázsol a színpadra Gergely Attila komponált és szerkesztett zenei matériájára.

Agape_053-165332.jpg

Agapé - A PR-Evolution Dance Company előadása (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba / Táncművészet)

„Rohanó világunkban nincs idő a gyerekekre, kütyük nevelik fel őket, sok ember a külső elvárásoknak akar megfelelni, tárgyiasul minden, ezért torzulhatnak a személyiségvonások” – meséli a darab rendezője. Nemes Zsófia szerint sokszor csak az a fontos, hogy miképp tud valaki érvényesülni, hogyan jelenjen meg a világ szemében. „Legtöbbször mindez az önelfogadás és a szeretet hiányára vezethető vissza.

Úgy érzem, hogy ez egy nagyon fontos téma, mindenképpen szerettem volna erről beszélni a tánc nyelvén.

Agape_074-165333.jpg

Agapé - A PR-Evolution Dance Company előadása (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba / Táncművészet)

Az előadás szinte analitikus mélységekben kutatja és mutatja be azt a folyamatot, amely tömegesen gyártja az önimádó, tökéletes avatárokat előállító, emberi kapcsolataiban a dominanciára hajlamos karaktertípusokat.

„Különböző képeket, hangulatokat, szituációkat, kapcsolati rendszereket alakítottunk ki, majd azokra fókuszáltunk, amiket a színpadon is meg lehet valósítani. Bemutatjuk például azt, amikor egy kapcsolatban az egyik fél erőteljesen törekszik arra, hogy a másikat irányítsa, igyekszünk egyértelmű viszonyrendszereket felállítani. Sok hangulati kép árnyalja az összetett képet. Olyan, mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig és beszorulnánk különböző helyzetekbe” – tette hozzá Nemes Zsófia.

Agape_088-165333.jpg

Agapé - A PR-Evolution Dance Company előadása (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba / Táncművészet)

A legnagyobb probléma az, hogy hiányzik az önszeretet, egyáltalán a szeretet maga.

A narcisztikus személyiség sokféle lehet, de leginkább önmagát imádja, ami nem azonos az elfogadással, csak a külvilág által determinált saját magáról kialakított képet szereti. Ugyanakkor ebben a hamis képben nem találod meg a szívedet.”

Az interjút tartalmi partnerünk, a Táncművészet magazin készítette.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Színház

Venyige Sándor a Mézesvölgyi Nyárról: „Meg tudjuk teremteni a Pesti Broadway hangulatát”

2014-ben hozta létre a Veres 1 Színházat, mely tíz év alatt az agglomeráció egyik legkedveltebb teátruma lett, ráadásul független fenntartású, a Mézesvölgyi Nyár is ennek a termékeny konstrukciónak a részeként jött létre. Venyige Sándort kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

A csapat, akik a múltban és a jelenben kutatva írják a cirkuszművészet jövőjét

Miközben a porondon artisták pörögnek a levegőben, és gyerekcsoportok tapsolnak önfeledten, a cirkusz falain belül egy másik csapat láthatatlan mutatványon dolgozik. Riportunk a Magyar Cirkuszművészeti Múzeum, Könyvtár és Archívum munkájáról.
Tánc ajánló

Uhrik Teodóra: „A balett a pillanat művészete”

Május 5-én a Budapest Táncfesztivál keretében mutatják be az Uhrik Teodóráról szóló előadást Egy áttáncolt élet címmel. A Kossuth- és Liszt-díjas, érdemes művész szerint ez igazi családi összefonódás lesz.
Tánc ajánló

Egy kivételes tehetségű balettművész: Sík Milán

Tanulmányai befejeztével rögtön a Budapesti Operettszínházhoz szerződött, ahol olyan előadásokban láthatta a közönség, mint a Diótörő, a Hegedűs a háztetőn vagy A képfaragó. Sík Milán portréja.
Tánc ajánló

Szabó Barbara Szofia ezúttal Hófehérkeként varázsolja el a közönséget

Áprilisban mutatta be a Budapesti Operettszínház Hófehérke című előadását. A Kocsák Tibor Zenéjével és ifj. Harangozó Gyula koreográfiájával készült produkció főszerepében Szabó Barbara Szofia balettművész látható.
Tánc interjú

Frenák Pál: „Az ihlet kiapadhatatlan forrása az ember hitében rejlik”

Május 2-án a Budapest Táncfesztivál keretében debütál a FrenÁk Társulat legújabb előadása Nostalg_Y címmel, amelyben a fiatal táncművészekkel karöltve színpadra lép a Harangozó-díjas Lőrinc Katalin, valamint az előadás koreográfusa, az együttes Kossuth-díjas alapítója, Frenák Pál.