Tánc

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

2020.10.18. 10:20
Ajánlom
A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.

Miért van körülöttünk egyre több önképcicomázó, kizárólag a külvilágnak megfelelni vágyó, narcisztikus személyiség? Mivé teszi lelkünket és személyiségünket a kütyüverzum, a szelfimánia, a külvilágnak való kényszeres megfelelés? Ezeket a kérdéseket tette föl magának Nemes Zsófia koreográfus, a PR-Evolution társulat vezetője, és érlelte a válaszokat hónapokig, hogy most színpadra tegye Agapé című darabját.

A társulat hét táncosa kortárs és pantomimelemeket is vegyítő, erős karaktereket felvonultató mozgásszínházat varázsol a színpadra Gergely Attila komponált és szerkesztett zenei matériájára.

Agape_053-165332.jpg

Agapé - A PR-Evolution Dance Company előadása (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba / Táncművészet)

„Rohanó világunkban nincs idő a gyerekekre, kütyük nevelik fel őket, sok ember a külső elvárásoknak akar megfelelni, tárgyiasul minden, ezért torzulhatnak a személyiségvonások” – meséli a darab rendezője. Nemes Zsófia szerint sokszor csak az a fontos, hogy miképp tud valaki érvényesülni, hogyan jelenjen meg a világ szemében. „Legtöbbször mindez az önelfogadás és a szeretet hiányára vezethető vissza.

Úgy érzem, hogy ez egy nagyon fontos téma, mindenképpen szerettem volna erről beszélni a tánc nyelvén.

Agape_074-165333.jpg

Agapé - A PR-Evolution Dance Company előadása (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba / Táncművészet)

Az előadás szinte analitikus mélységekben kutatja és mutatja be azt a folyamatot, amely tömegesen gyártja az önimádó, tökéletes avatárokat előállító, emberi kapcsolataiban a dominanciára hajlamos karaktertípusokat.

„Különböző képeket, hangulatokat, szituációkat, kapcsolati rendszereket alakítottunk ki, majd azokra fókuszáltunk, amiket a színpadon is meg lehet valósítani. Bemutatjuk például azt, amikor egy kapcsolatban az egyik fél erőteljesen törekszik arra, hogy a másikat irányítsa, igyekszünk egyértelmű viszonyrendszereket felállítani. Sok hangulati kép árnyalja az összetett képet. Olyan, mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig és beszorulnánk különböző helyzetekbe” – tette hozzá Nemes Zsófia.

Agape_088-165333.jpg

Agapé - A PR-Evolution Dance Company előadása (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba / Táncművészet)

A legnagyobb probléma az, hogy hiányzik az önszeretet, egyáltalán a szeretet maga.

A narcisztikus személyiség sokféle lehet, de leginkább önmagát imádja, ami nem azonos az elfogadással, csak a külvilág által determinált saját magáról kialakított képet szereti. Ugyanakkor ebben a hamis képben nem találod meg a szívedet.”

Az interjút tartalmi partnerünk, a Táncművészet magazin készítette.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Tánc hír

A háború kezdete óta először tartottak előadást Lvivben

A Nemzeti Opera május 6-i balettelőadását, a Giselle-t 300 ember láthatta.
Tánc ajánló

Akiknek a házfal is táncparkett – újra Magyarországon a vertikális tánc úttörői

Képzeld el a következőt: teljes nyugalomban sétálsz az utcán a többi emberrel együtt, amikor a semmiből hirtelen megszólal a zene, és az egyik épület oldalán fél tucat artista kötélen leereszkedve táncolni kezd a muzsika ütemére. Valami ilyesmit tesz a BANDALOOP. Érdemes fürkészni a nagyvárosok házfalait!
Tánc ajánló

Kováts Adél és lánya, Kováts Rozália is fellép az ArtMan Egyesület táncestjén

Különleges táncelőadást láthat május 10-én a Trafó közönsége: a két vegyes képességű táncosokból álló alkotócsapat előadása a közreműködők saját élethelyzetére reflektál.
Tánc ajánló

Az emberi útkeresésről: a Feledi Project TestTérKép bemutatója a Nemzeti Táncszínházban

A TestTérKép előadás a párkapcsolat, a közösségi viszonyok és az egyén saját történetét kutatja ezekben a hétköznapi drámákban, ahol nincs semmi, amit más ne élt volna meg, mégis, a történés pillanatában újszerű és felfoghatatlan minden pillanat. A Feledi Project bemutatója május 9-én várja az érdeklődőket.