Tánc

Missziót teljesíteni

2013.09.02. 07:06
Ajánlom
Számos külföldi fellépő, idén nagyobb hangsúlyban a skandináv országokra fókuszálva, új budapesti helyszínek, bemutatók, tánckritikai laboratórium - csak pár részlet a szeptember 18-22. között tizenkettedik alkalommal megrendezésre kerülő L1danceFest programjából. A táncfesztivál főszervezőjével, válogatójával és egyben megvalósítójával, Ladjánszki Mártával beszélgettünk.

- Mik voltak a folyton alakuló L1danceFest életében a legfontosabb változások az elmúlt egy-két évben?

- Kifejezetten nemzetközi fesztivállá nőtte ki magát az egykor csak az L1 Egyesület tagjainak munkáit bemutató fesztivál. Ma már azt mondhatom, hogy az öt fesztiválnapon 13-15 alkotást láthatnak a nézők, ennek körülbelül 70%-ban külföldi fellépőkkel találkozhatnak. Sok kísérő eseményünk van, nagy figyelmet fordítunk arra, hogy magyar ruhatervezőket, képzőművészeti alkotásokat is bemutassunk, és főleg a magyarok kapcsán lehetőséget adjunk bemutatókra, munkabemutatókra is. Így idén olyan magyar fellépők lesznek jelen, akik az idei évben L1-rezidensek: Herold Eszter, Fülöp László, Kovács Kata, Buday Enikő. Valamint Lengyel Kata újra jelentkezik Frissek című fesztiváljával, ahol magyar művészek mutatkoznak be.

- Idén, amikor külföldön fellépőket kerestél a fesztiválra, milyen szempontok, milyen típusú projektek mentél kerestél?

- Először is nagyon fontos, hogy a munka akkor kezdődik, amikor az előző fesztivál zárul, tehát nagyjából egy éves előkészítésről beszélhetünk, ebbe értsd bele az előadások után való nézelődést, kapcsolatépítést, pályázatírást, levelezést, utolsó simításokat. Nagy figyelmet fordítottunk arra, hogy olyan régiókból, országokból is vendégeket mutassunk be, akik eddig még kevéssé fordultak meg nálunk. Ezért tavaly augusztusban először standot béreltünk a düsseldorfi Tanzmesse-n, ami egy hatalmas seregszemle. Olyan vásár, ahol a világ minden tájáról gyűlnek össze a tánccal, mozgással foglalkozó művészek, társulatok, színházak, befogadóhelyek, menedzserek és egyszerű nézelődők egyaránt. Ott indult el a folyamat, hogy kicsit nagyobb fókuszt adjunk a skandináv országokból érkező művészeknek.

- Mely intézmények és miért ezek az idei fesztivál helyszínei?

- Missziót teljesít az L1danceFest akkor, amikor igyekszik a kortárs táncéletet bemutató budapesti helyszínekkel kapcsolatot tartani és kialakítani az adott év programját. Nem volt kérdés, hogy az eddig is jó együttműködőként befogadó helyszínek, mint a MU Színház - aki a kezdetektől hívta, várta a fesztiválunkat -, a Bakelit MAC és a Nemzeti Táncszínház idén is helyszíneink legyenek. Nem könnyű a feladat, hiszen minden intézmény más műsorpolitikával dolgozik, meg kell találni a megfelelő, odaillő előadásokat. Idén új helyszínként a Jedermann-t neveztük ki a fesztivál „chill out" helyének, ahol minden este 11-től a Jövőtánc sorozat egy-egy darabjával zárjuk az adott esteket. Valamint a Jurányi Inkubátorház is csatlakozott befogadóink közé, ami szintén nagy öröm, hiszen a FÜGE már évek óta felügyeli, végzi a sajtózással kapcsolatos munkákat a fesztivál kapcsán, most hogy egy helyszínt is igazgatnak szinte magától értetődő volt, hogy táncfesztivál helyszínként is jelen legyenek.

- A hazai táncszakma támogatottsága mellett milyen fejlődésre, milyen továbblépésre van lehetősége egy több mint tíz éve működő éves táncfesztiválnak ma Budapesten?

- A fejlődés nem csak ott kezdődik, hogy a fesztiválra magára több támogatást kellene szereznünk. Tizenkettedik éve hozzuk létre az L1danceFest-et, időközben új fókusszal, nemzetközivé téve a rendezvényt, s egy ilyen múltú fesztiválnál elengedhetetlen lenne annak elismerése is, hogy mindez hiánypótló, hiszen nincs más  ilyen jellegű budapesti táncfesztivál. Jó lenne ezt a támogatást itthonról is érezni. A mi fesztiválunk abban különleges, hogy művészek szervezik hasonszőrű művészeknek, vagyis egyedi hangulatú és kivételes. Nem akarunk belterjessé válni, se csere-bere alapon hívni vendégeket. Azokat mutatjuk be, akikre érdemes odafigyelni, akik megszállottan és őszintén kutatják saját műfajukban a saját vagy a világ kérdéseit. Különbözőségünk és az egymásra figyelés köt össze minket.

- Kik lesznek az idei év legfontosabb fellépő, illetve idén is lesznek-e egyéb programok (workshop, laboratórium) a rendezvény keretein belül?

- Mivel fontossági sorrendet nem tudok felállítani, ezért inkább két dolgot emelnék ki. Az első nap azért érdemes velünk tartani, mert két nagyon különböző darabot láthatnak a nézők, az egyik egy svéd duett lesz, a másik pedig egy fiatalokból álló brit csoport. Fontosnak érzem továbbá kiemelni, hogy a kísérőeseményeink száma is gyarapodott. Egyrészt Herold Eszter - aki szintén L1-rezdiens idén - egy fotókiállítást hoz a fesztiválra, másrészt a már említett Jövőtánc sorozat beilleszkedik a fesztiválunkba Kovács Gerzson Péter szervezésében. Ezen kívül folytatjuk az előadókkal beszélgetéssorozatunkat Talking through V4+ címen, valamint lesz egy zártkörű tánckritikaíró laboratóriumi munka, amit idén a lengyel származású Jadwiga Grabowska vezet külföldieknek és négy magyar résztvevőnek. Érdekesség lesz, hogy minden este más-más ruhában, magyar designerek alkotásaiban (Artista, Manier Szalon, zagabo, Je Suis Belle, Romani Design) konferálnak majd a házigazdák.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabadon hozzáférhető Sára Sándor hét emblematikus filmje

A közelmúltban elhunyt Sára Sándor emléke előtt tisztelegve, hét emblematikus filmjét mától 20 napon át szabadon elérhetővé teszi a Magyar Nemzeti Filmalap.
Klasszikus

RENDKÍVÜLI: Ázsiai turnéra indulunk a Concerto Budapesttel

Három nagyvárosba, Bangkokba, Fucsouba és Sanghajba kísérjük el a világhírű magyar szimfonikus zenekart, amely többek között Bartók mesterművével, a Concertóval a bőröndben utazik.
Zenés színház

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.
Klasszikus

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

Egy nő a férfidominálta zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.
Zenés színház

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Megmentenek minket a lájkok a katasztrófáktól? – Jön a Duda Éva Társulat jubileumi előadása

November 4-én és 5-én új bemutatóval, harsány fináléval ünnepli tizedik évfordulóját a Duda Éva Társulat. A Wonderland című darabot a Trafóban játsszák majd. A jubileum kapcsán pedig azt is elárulták, mik voltak a legfontosabb pillanatai az elmúlt tíz évnek.
Tánc ajánló

Sztravinszkij katonája kortárs táncosan mozdul meg

A PR-Evolution Dance Company ezúttal A katona történetét, Sztravinszkij táncos mesejátékát adaptálja kortárs táncszínpadra. Az előadás október 11-én beavató táncszínházi programként debütál, később kerül a felnőttközönség elé.
Tánc collective dope

Mi történik, ha egy kortárs táncost összeszabadítunk egy breaktáncossal?

A szabadságuk összeadódik. A Collective Dope (D)open your move elnevezésű, október 4-ei estjén a kortárs- és az urban táncszcéna találkozott és lépett egyással reakcióba, amiből teljesen új, életképes minőségek születtek.
Tánc portré

A tökéletességre törekszik – Balázsi Gergő Ármin

Nemcsak szerepeiben kiváló danseur noble, a való életben is hercegi magasztosságot áraszt a Magyar Nemzeti Balett vezető szólistája, Balázsi Gergő Ármin, aki fiatal kora ellenére elismerések egész sorával büszkélkedhet. A Junior Prima Díj eddigi kemény munkáját és kitartását igazolja vissza.
Tánc a létezés eufóriája

Cuhorka Emese: "Az érdekel, hogy mit jelent belakni a testemet"

Fahidi Éva kilencvenéves holokauszt-túlélő mellett Cuhorka Emese a főszereplője annak a Sóvirág című előadásnak, amelynek a próbafolyamatát rögzíti A létezés eufóriája című, többszörösen díjazott dokumentumfilm. A kortárs táncos Emesével arról beszélgettünk, hogyan élte meg ezt a sajátos próbafolyamatot, és miként kezdett el prózai előadásokban dolgozni.