Tánc

Misty Copeland életre kelti Degas balerináit

2016.02.12. 13:55
Ajánlom
A Harper's Bazaar összekötötte a kellemest a hasznossal: a New York-i Museum of Modern Art-ban nyíló közelgő Degas-kiállítás kapcsán divatfotó sorozatot készített. A méregdrága ruhákban a sztárbalerina Misty Copeland pózol, méghozzá pontosan úgy, ahogy Degas megmintázta balerináit.

Misty Copeland a Harper's Bazaarnak adott interjújában elárulta, miért vállalta a Degas-t megidéző fotózást: „Ez a feladat igazán nagy kihívás volt számomra, mert nem úgy vettem fel a balett-pózokat, ahogy azt a saját ösztöneim szerint tettem volna egy normál próbahelyzetben például. Borzasztó nehéz volt minden apró részletre odafigyelve megjeleníteni Degas festményeinek és szobrainak alakjait. Azért is, mert arra törekedtem, amire Degas is festés közben, hogy a mozdulataim olyannak tűnjenek, mintha egy folyamatból kiragadott pillanatok, nem pedig direkt kimerevített pózok lennének. Mintha ezek a pózok egy valahonnan valahová tartó mozgássor megállított képkockái volnának. A balerina szobrának megidézése közben például 

pontosan láttam magamat a szoborban: a balett az egyetlen dolog, ami engem is visszahoz az életbe".

Little Dancer Aged Fourteen

Little Dancer Aged Fourteen (Fotó/Forrás: Ken Browar & Deborah Ory / Harper's Bazaar)

Misty a projekt kapcsán arról is beszélt, hogy a balett-táncosok bizonyos mértékig szeretik, ha az életben is kontroll alatt vannak, hiszen a testüket is folyamatosan ellenőrzés alatt kell tartaniuk. „Azt hiszem, minden balerina control freak egy kicsit. Ez kell ahhoz, hogy a könnyedség látszatát tudjuk kelteni akkor is, ha az anatómiának ellent mondó pózokba kényszerítjük magunkat. Talán ezért is van, hogy ideges tudok lenni attól, ha olyan helyzetbe kerülök, ahol nem tudom pontosan, mi fog velem történni" - árulta el.

The Star

The Star (Fotó/Forrás: Ken Browar & Deborah Ory / Harper's Bazaar)

Degas az 1860-as években kezdett balerinákat festeni, amit egészen 1917-es haláláig folytatott. Ezek a festmények már egy nagyon modern gondolkodásra vallanak: ahelyett, hogy idealizált balerina-alakokat vetett volna vászonra, a fiatal balerinákat bemelegítés, nyújtás, próba közben ábrázolta, vagyis feltárta a nézők számára, hogy mi folyik a takarás mögött. Degas a balett világát soha nem akarta szimpatikus helyként ábrázolni, a szépség mögött megbúvó harcot és küzdelmet is lefestette. Művészi szabadságával kivívta magának az elismerést, hiszen ez a téma hozta meg számára a valódi sikert.

Dancer in Green

Dancer in Green (Fotó/Forrás: Ken Browar & Deborah Ory / Harper's Bazaar)

A maga módján most Copeland is arra ösztönzi az embereket, hogy a balettra  egy új, kortárs nézőpontból tekintsenek. Thelma Golden, a múzeum kurátora szerint a hasonlóság éppen ebben ragadható meg Degas és Copeland között: „mindketten kiléptek a konvenciókból, ezáltal pedig évszázadok óta rögzül sztereotípiákat is megkérdőjeleztek. Misty Copeland nagy hatással volt a balettvilág multikulturális sokszínűségére, ugyanakkor Degas-hoz hasonlóan megmutatta, hogy még a legnagyobb művészek is emberek. Küzdelmekkel, vágyakkal, csalódásokkal.

Dancer

Dancer (Fotó/Forrás: Ken Browar & Deborah Ory / Harper's Bazaar )

Túl formás, hogy balerina legyen

Misty Copeland mesébe illő történetét korábbi portrénkban ide kattintva olvashatja.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A kultúra megfizethetetlen?!

A kulturális szféra szereplői évek óta komoly anyagi gondokkal küzdenek, a járványhelyzet, valamint a gazdasági változások pedig újabb kihívások elé állítják az intézmények vezetőit. Legutóbb a kata módosítása, valamint a rezsicsökkentés átalakítása késztette stratégiai változásokra a művészeket. Megkerestünk néhány színházat, hogy mondják el, hogyan érinti őket a jelenlegi helyzet.
Vizuál

Ország Lili elfeledett tévéfelvétele – Különleges felfedezéssel zárult a Fidelio kutatása

Mostanáig senki nem tudott annak a negyvenöt évvel ezelőtt készült televíziós riportnak a létezéséről, ami a Fidelio kutatásának köszönhetően került elő Ország Liliről. A hosszas kutatómunka eredményeként meglelt felvételt a művész születésének évfordulója alkalmából tárjuk a nyilvánosság elé.
Zenés színház

Az Eiffel Műhelyház valamennyi előadását törli az OPERA

A Magyar Állami Operaházat érintő forrásmegvonás miatt az intézmény levélben tudatta, hogy a gyermekprogramok kivételével nem tartja meg az Eiffel Műhelyházba tervezett előadásait. A CIKK FRISSÜLT.
Vizuál

Az ember, aki kikosarazta Ingmar Bergmant – 10 érdekesség a 85 éves Dustin Hoffmanról

A kétszeres Oscar-díjas Dustin Hoffman pályája nem indult zökkenőmentesen, azonban néhány rövid kitérő után már a legnagyobb rendezők ajánlottak neki főszerepeket.
Színház

„A színházban történetekre van szükségünk” – interjú Béres Lászlóval

Béres László a Karády zárkája után újra a Gyulai Várszínházzal dolgozik, ezúttal egy orosz szerzőhöz, Csehovhoz nyúlva. A rendezővel az augusztus 9-én látható előadásról, a drámaíróhoz fűződő viszonyáról, valamint a román színházi hagyományokról is beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Erdély legnagyobb kulturális fesztiválján lép fel a Székesfehérvári Balett Színház

A társulat meghívást kapott a 13. Kolozsvári Magyar Napokra, előadásuk, a Fantomfájdalom augusztus 16-án lesz látható.
Tánc galéria

Balett-táncosok a 20. századi Magyarország utcáin – GALÉRIA

A balett a 16. század óta rendkívül népszerű színpadi forma, amely folyamatosan elvarázsolja a közönséget: a légies, kecses mozgás mindig csodálat övezte.
Tánc ajánló

Bartók parasztdalai táncban és jazzben elmesélve

Feledi János táncművész és Oláh Dezső jazz-zongorista együttműködése nem újkeletű, immár a harmadik közös munkájukra készülnek a Nemzeti Táncszínház szabadtéri fesztiválján, a TáncParkon. A július 22-én bemutatásra kerülő Esszencia című jazz táncesten közreműködik a Nemzeti Színház színművésze, Szűcs Nelli is.
Tánc ajánló

Carmina Burana a Maribori Balett előadásában a Margitszigeten

A Carmina Burana július 1-jén kerül színpadra a Margitszigeten. Tüzes, letisztult, lélegzetelállító. Két kultikus darab modern feldolgozásával indul az idei szezon második hónapja a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, a Maribori Szlovén Nemzeti Színház Balettegyüttesének előadásában.
Tánc interjú

„Jelentősége van az időnek” – interjú Barta Dórával

Miközben a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban sikerrel mutatták be a Bánk bán-rendezését, Barta Dóra márciusban átvehette a Seregi László-díjat. A kitüntetésről, a tánc és az opera kapcsolatáról, valamint a fiatal táncosgeneráció lehetőségeiről is beszélgettünk.