Tánc

Mit jelentenek a pantomim mozdulatok a balettben?

2016.12.20. 12:44
Ajánlom
A klasszikus balettkoreográfiák rengeteg némajátékot rejtenek magukban, de mit jelentenek ezek a gesztusok és miért ragaszkodunk hozzájuk még a 21. században is?

A narratív balettekben csak nagyon ritkán van egy valódi narrátor, egy személy, aki verbálisan elmeséli a történetet, miközben a táncosok táncolnak. A történetmesélés a legtöbb esetben a tánc nyelvén zajlik, koreografikus elemekkel, valamint a díszlet, jelmez, kellékek segítségével, de ugyanerre szolgálnak a klasszikus balettdarabok pantomimbetétei, amikor egy-egy szereplő konvencionális gesztusokkal mesél, és ezzel mozdítja előrébb a cselekményt. A pantomimbalett hagyománya évszázadokra nyúlik vissza. A kezdetek kezdetén a nézők számára evidens volt ezeknek a mozdulatoknak a jelentése, de ma már sok esetben csak találgathatunk, hogy mit is akart a szereplő elmutogatni.

Ilyen pantomimból rengeteg található például A diótörőben, különösen az első felvonásban, például a báli jelenetben. Gesztusokkal mesélik el, ahogyan megérkeznek az ünnepségre, ahogy elköszönnek, ahogy felvágják a tortát, ahogy Drosselmayer odaadja a diótörő bábot Marikának. Annyi minden zajlik ebben a jelenetben a gesztusok szintjén, hogy némely koreográfus le is lassítja egy kicsit a zenét, nehogy lemaradjon a néző a fontos történésekről, amik csak pantomimjátékban jelennek meg.

Persze a legtöbb pantomimmozdulat jelentése egyértelmű. Ha például egy szereplő a homlokára mutat, az azt jelenti „én”, ha a másik szereplőre, akkor róla beszél, ha pedig a földre, akkor azt akarja mondani „itt, ezen a helyen”. Kicsit bonyolultabb nonverbális gesztusok láthatóak A diótörő második felvonásában, amikor Diótörő-herceg, megszabadulva a varázslattól az ő és a Marika történetét próbálja elmesélni egy szokatlanul hosszú pantomimsorozatban. A koreográfusoknak mindig nagy kihívást jelent, hogy ezt a lehető legérthetőbben jelenítsék meg.

Ez azonban még mind megfejthető előzetes tudás nélkül is. Nem így a halál gesztikus jele, amivel nem árt tisztában lennünk: a homlok fölött keresztbe tett csuklók fejezik ki a végzetes eseményt. A diótörőben ez nem jelenik meg, de a Giselleben és a Csipkerózsikában igen. Ez utóbbiban egy pantomimsorral átkozza el a gonosz Carabosse  Auróra hercegnőt. Carabosse karaktere egyébként tele van pantomimmal. Az alábbi videóban Monica Mason, a Royal Ballet balettmestere magyarázza el, hogyan tanította ezt be.

Persze van még egy eleme a baletteknek, ami a történetmesélésben talán az egyik legnagyobb szerepet játssza: a zene. A legnagyobb klasszikus balettzenéket nem véletlenül játsszák évszázadok óta töretlen népszerűséggel, hiszen szerzőik az egész történetet beleírták a partitúrába.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Táncra fordítja le Bartók kórusműveit a Duna Művészegyüttes

Az Elmúlt időkből – Bartók & Folk című előadásban április 25-én a Szent Efrém férfikarral közösen mozdítják meg Bartók műveit.
Tánc ajánló

A láthatatlant teszi láthatóvá a Közép-Európa Táncszínház

Hámor József koreográfiájának címszereplője ezúttal az embereket összekötő, láthatatlan, finom és szakadékony szál, amit sejtelmes sziruppal, vagy félelmes szakralitással szokás szervírozni. Az április 30-án látható darab ezzel szemben könnyeden közelít a súlyossághoz.
Tánc hír

Így fog kinézni a kibővített Trafó előtere és kávézója!

A szeptemberben induló évadban új terekkel, kávézóval, pénztárral, ruhatárral várja látogatóit az intézmény. A tavaszi időszakban pedig a Liliom utca felől tudják megközelíteni a házat az érdeklődők.
Tánc hír

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.
Tánc hír

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)