Tánc

Mit jelentenek a pantomim mozdulatok a balettben?

2016.12.20. 12:44
Ajánlom
A klasszikus balettkoreográfiák rengeteg némajátékot rejtenek magukban, de mit jelentenek ezek a gesztusok és miért ragaszkodunk hozzájuk még a 21. században is?

A narratív balettekben csak nagyon ritkán van egy valódi narrátor, egy személy, aki verbálisan elmeséli a történetet, miközben a táncosok táncolnak. A történetmesélés a legtöbb esetben a tánc nyelvén zajlik, koreografikus elemekkel, valamint a díszlet, jelmez, kellékek segítségével, de ugyanerre szolgálnak a klasszikus balettdarabok pantomimbetétei, amikor egy-egy szereplő konvencionális gesztusokkal mesél, és ezzel mozdítja előrébb a cselekményt. A pantomimbalett hagyománya évszázadokra nyúlik vissza. A kezdetek kezdetén a nézők számára evidens volt ezeknek a mozdulatoknak a jelentése, de ma már sok esetben csak találgathatunk, hogy mit is akart a szereplő elmutogatni.

Ilyen pantomimból rengeteg található például A diótörőben, különösen az első felvonásban, például a báli jelenetben. Gesztusokkal mesélik el, ahogyan megérkeznek az ünnepségre, ahogy elköszönnek, ahogy felvágják a tortát, ahogy Drosselmayer odaadja a diótörő bábot Marikának. Annyi minden zajlik ebben a jelenetben a gesztusok szintjén, hogy némely koreográfus le is lassítja egy kicsit a zenét, nehogy lemaradjon a néző a fontos történésekről, amik csak pantomimjátékban jelennek meg.

Persze a legtöbb pantomimmozdulat jelentése egyértelmű. Ha például egy szereplő a homlokára mutat, az azt jelenti „én”, ha a másik szereplőre, akkor róla beszél, ha pedig a földre, akkor azt akarja mondani „itt, ezen a helyen”. Kicsit bonyolultabb nonverbális gesztusok láthatóak A diótörő második felvonásában, amikor Diótörő-herceg, megszabadulva a varázslattól az ő és a Marika történetét próbálja elmesélni egy szokatlanul hosszú pantomimsorozatban. A koreográfusoknak mindig nagy kihívást jelent, hogy ezt a lehető legérthetőbben jelenítsék meg.

Ez azonban még mind megfejthető előzetes tudás nélkül is. Nem így a halál gesztikus jele, amivel nem árt tisztában lennünk: a homlok fölött keresztbe tett csuklók fejezik ki a végzetes eseményt. A diótörőben ez nem jelenik meg, de a Giselleben és a Csipkerózsikában igen. Ez utóbbiban egy pantomimsorral átkozza el a gonosz Carabosse  Auróra hercegnőt. Carabosse karaktere egyébként tele van pantomimmal. Az alábbi videóban Monica Mason, a Royal Ballet balettmestere magyarázza el, hogyan tanította ezt be.

Persze van még egy eleme a baletteknek, ami a történetmesélésben talán az egyik legnagyobb szerepet játssza: a zene. A legnagyobb klasszikus balettzenéket nem véletlenül játsszák évszázadok óta töretlen népszerűséggel, hiszen szerzőik az egész történetet beleírták a partitúrába.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Zenés színház

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Zenés színház

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Ikonikus koreográfiák a Müpában

Női lélek, férfierő, szenvedély és boldogság, hit és hazaszeretet – csupán néhány téma, amely a Kossuth-díjas, kiváló művész Zsuráfszky Zoltán és a Harangozó Gyula-díjas, érdemes művész Zs. Vincze Zsuzsa koreográfiáin keresztül megelevenedik. Közös alkotásaik ikonikus táncait október 27-én láthatja a közönség.
Tánc magazin

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Tánc hír

Kriterion-koszorút kapott Novák Ferenc „Tata”

Az elismerést 1996 óta ítélik oda azoknak az Erdélyben született személyiségeknek, akik a régió hírét viszik a világban, és munkásságuk döntően befolyásolta a magyar kultúra és tudomány fejlődését. A koreográfus mellett Markó Béla költőt is díjazták.
Tánc ajánló

Minifesztiválon mutatkoznak be a határon túli magyar néptáncegyüttesek

Október 7-től négy napon keresztül a határon túli hivatásos néptáncegyütteseké a Hagyományok Háza színpada. A szemlén nyolc együttes mutathatja be tudását, a produkciókat kísérőprogramok, koncertek és szakmai beszélgetések teszik teljessé.
Tánc ajánló

Aki az életét táncolja – szerzői estet tart Ladányi Andrea

A Divided Time-ban a táncművész arra vállalkozik, hogy egy órába sűrítse több mint 40 éves pályafutásának legfontosabb pillanatait, miközben hat generáció találkozik a Nemzeti Táncszínház Nagytermének színpadán.