Két táncmű is bemutatkozhat a közönség előtt a Magyar Nemzeti Balett új modern estjén: az Egyensúlyban című előadáson Thierry Malandain Don Juan és Venekei Mariann Tűzmadarak című koreográfiája először lesz látható Jiří Kylián Petite Mort és Hat tánc című népszerű darabjai mellett. A klasszikus zenét és a balettet ötvöző műsort hat alkalommal mutatják be 2022. június 3. és 11. között az OPERA Eiffel Műhelyházban.
A nők olyan ösztönnel találják meg a maguk szerelmi táplálékát a földön, mint a madarak a magvakat vagy halakat.
Márai Sándor Füves könyvének idézett sorai adták az ihletet Venekei Marianna számára, hogy Igor Stravinsky híres Tűzmadár című balettzenéjére maga is koreográfiát készítsen. A történet nélküli egyfelvonásos darab a Márai-idézet gunyoros, ironikus hangulatát kívánja ábrázolni a női-férfi szerelmi viszonyrendszereken keresztül, hét emblematikus nőalak megjelenítésével: a harcias, dinamikus nőt, az elegáns dívát, a szenvedélyes szerelmest, a félénk kisasszonyt, az okoskodó matrónát, az ellentétekben élő nőt és a mindig gyötrődő szeretőt.
A csaknem félórás darab látványvilágát és mozgásanyagát alapjaiban határozza meg a színpadot betöltő absztrakt épített díszlet. Szendrényi Éva és Augusztinyi Fruzsina munkáját egy, az Aquincumi Múzeum tárlatában megtalálható, madárformájú kelta ruhakapocs (fibula) ihlette, aminek elvont, stilizált változata maga is a darab szereplőjévé válik, ahogy a forgószínpadon mozgó idomokat betáncolják a Magyar Nemzeti Balett művészei.
Az est a kortárs francia táncművészet kiemelkedő alkotója, Thierry Malandain Don Juan című koreográfiájának bemutatójával folytatódik. A gátlástalan spanyol nőfaló alakja csaknem négyszáz éve szolgál témával a legváltozatosabb művészeti ágak alkotói számára. A 18. században Christoph Willibald Gluck írt balettzenét a témában Gasparo Angiolini 1761-es, formabontónak számító bécsi balettpantomimjéhez. Thierry Malandain 2006-ban hasonló újító szándékkal kívánta feldolgozni a jól ismert történetet, ugyancsak Gluck zenéjére, Don Juan személyiségének különböző aspektusait három táncosban megszemélyesítve.
Az 1959-es születésű neves francia koreográfus a ’70-es, ’80-as években a Párizsi Operában, valamint Mulhouse-ban és Nancyban töltött, csaknem egy évtizedes balettművészi pályája során tette meg első koreográfusi szárnypróbálgatásait. Munkája elismeréseként a francia állam 1997-ben nemzeti kortárs koreográfusi központ létrehozásával bízta meg, ebből született legfontosabb alkotói műhelye, a Malandain Ballet Biarritz, amely számára a koreográfus a Don Juan című darabját is készítette.
Három és fél évtizedes alkotói pályafutása során műveit Európa, Ázsia és Amerika rangos balettegyüttesei tűzték már műsorukra,
2019-ben pedig a párizsi Szépművészeti Akadémia is soraiba választotta.
Az est további részében a világhírű cseh koreográfus, Jiří Kylián, két Wolfgang Amadeus Mozart zenéjére és a Holland Táncszínház (NDT I) számára készített koreográfiáját, a zeneszerző halálának 200. évfordulója alkalmából 1991-ben a Salzburgi Ünnepi Játékokon bemutatott Petite Mort-t, és az 1986-os játékos, vidám Hat táncot tűzi műsorára.
Fejléckép: Jelenet a Magyar Nemzeti Balett Egyensúlyban című estjéből (fotó: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)
Támogatott tartalom.