Tánc

Most pedig táncold el, Sam!

2018.02.12. 10:23
Ajánlom
Először látható táncszínpadon Kertész Mihály kultuszfilmje, a Casablanca története a Miskolci Balett előadásában, amit február 21-én, a Budapest Táncfesztivál keretében a fővárosi közönség is láthat. A rendező, társulatvezető Kozma Attilával beszélgettünk.
Kozma Attila

Kozma Attila (Fotó/Forrás: Mónos Gábor)

- Korábban már több irodalmi- és filmadaptáció szerepelt a Miskolci Balett repertoárján: a Rómeó és Júlia, a Nagy Gatsby, majd az Anna Karenina után most itt van a Casablanca. Miért kerültek túlsúlyba a történetmesélő táncelőadások?

- Mivel a Miskolci Balett vidéki együttes, ezért feladatunk, hogy kineveljünk egy táncszerető közönséget – ez egy hosszú folyamat. A nézőink ezeknek az alkotásoknak többnyire ismerik a cselekményét, ez pedig megkönnyíti számukra az előadás befogadását, hiszen a történet és a mozdulat összekapcsolódása egy teljesen más kommunikációs forma, mint a prózai előadások szövegközpontú nyelve.

A Casablanca egy krimi, ami magában foglal egy szerelmi háromszöget, miközben bizonyos értelemben szociográfiai mű is, úgyhogy nagyon sokrétű, tág és izgalmas alapanyag.

- Kertész Mihály kultuszfilmjében fontos szerepe van a 2. világháborúnak mint történelmi-politikai háttérnek. Az adaptálás során ezt a rendezők általában arra szokták használni, hogy reflektáljanak a jelen aktuális eseményeire. Ön élt ilyen aktuálpolitikai utalásokkal?

-Eleinte főként szociografikus darabokat készítettem a Miskolci Balett számára, most viszont inkább a szórakoztatás irányába próbálom a balettegyüttes repertoárját alakítani. Ezért most csak finoman utaltam a jelenlegi helyzetre:

MA UGYANÚGY TELE VAN A VILÁG MENEKÜLTEKKEL, MINT 1942-BEN VOLT, AZZAL A KÜLÖNBSÉGGEL, HOGY AKKOR KIFELÉ JÖTTEK EURÓPÁBÓL, MOST PEDIG BEFELÉ MENNEK.

Nem akartunk történelmi tükröt felállítani, csak olyan szinten van jelen ez a téma, hogy a filmbéli bolgár emigráns pár nálunk arab ruhába öltöztetett anya és gyermeke képében jelenik meg, akik európaivá akarnak válni.

Miskolci Balett: Casablanca

Miskolci Balett: Casablanca (Fotó/Forrás: Éder Vera)

- Ezek a történetmesélő táncelőadások színészi játékot is megkövetelnek a táncosoktól.

- Amikor táncosokat válogatok az együtteshez, akkor igyekszem kiválasztani azokat, akik alapvetően jó színészi képességekkel rendelkeznek. Ez kötelezettségünk is, hiszen jelenleg az ország egyik legjobb művészszínháza a miskolci. A balettegyüttesnek szoros kapcsolata van a prózai és zenés színházi tagozattal: járunk egymás előadásaira és civilben is megvitatjuk a tapasztalatainkat – nagyon inspiráló ez a fajta műhelyszellemiség. A művészszínházi vonalhoz kapcsolódva a Miskolci Balett a Játékszínben mutatja be a kísérletibb, alternatívabb előadásait, mint amilyen Gergye Krisztián Harlequinada című koreográfiája, vagy az én Don Quijote-rendezésem volt-, a Kamaraszínházban pedig a közönségbarátabb előadások kapnak helyet.

- Tavaly rendezték meg először a Horizont Nemzetközi Táncfesztivált Miskolcon. Ennek a rendezvénynek is az a célja, hogy a helyi közönség körében népszerűsítsék a műfajt?

- Igen, azzal a különbséggel, hogy itt igyekszünk nagyrészt külföldi társulatokat bemutatni, közülük is kimondottan az alternatív és kortárs együtteseket.

Azt gondolom, hogy a miskolci közönségnek a legkevésbé van rá ideje vagy pénze, hogy alternatív előadásokra járjon, ezért mi elhozzuk nekik ezt az élményt.

Emellett pedig hamarosan elindítunk egy hat előadásból álló beavatószínházi programot, melynek során felső tagozatos általános iskolásokkal beszélgetünk a műfajról, táncstílusokról, a tánc kifejezésmódjáról, karakterformálásról, és az előadások felépítéséről. Úgyhogy erősen gyúrjuk a közönséget, hogy megszeressék a táncot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt.
Klasszikus

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Klasszikus

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.
Színház

Egy ideje már szóbeszéd tárgya volt a zaklató kolléga a Katonában

A Katona József Színház tegnap közleményben tudatta, hogy egyik munkatársát kitiltották a teátrumból, mert "erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett". Többen úgy tudják, a Katona egyik ismert tagjáról van szó, akivel máshol is akadtak problémák.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Hegedűs Judit balettművész, Simándy József özvegye

Életének 85. esztendejében elhunyt Hegedűs Judit balettművész, aki már 14 évesen debütált az Operaházban, később negyedszázadon át a társulat megbecsült tagja volt.
Tánc magazin

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.
Tánc ajánló

Velekei László másodszor is táncszínpadra állítja az Anna Kareninát

Két évvel ezelőtt már készített egy táncszínpadi adaptációt Tolsztoj regényéből a GGTánc Eger és a Miskolci Balett közös produkciójaként. Most saját társulata, a Győri Balett számára készített friss koreográfiát Veleki László, ami november 9-én debütál Győrben, december 21-én pedig a Müpában.
Tánc ajánló

A Nemzeti Táncszínházban várnak az éjszaka csodái

4 év és 19 teltházas előadás után búcsúzik a Trafótól Az éjszaka csodái. A Weöres Sándor ihlette vizuális trip új helyen, a Nemzeti Táncszínházban kerül repertoárra, először november 7-én.
Tánc interjú

"Annyira hittünk ebben az őrületben, hogy a falon is átmentünk volna"

Negyven éve az akkori végzős klasszikus balett-évfolyam forradalmi hevülettől fűtve úgy döntött, társulatot alapít, és radikálisan új irányokat keres a táncművészeten belül. A Győri Balettről Kiss Jánost kérdeztük, akinek ez az utolsó évada társulatigazgatóként.