Tánc

Most pedig táncold el, Sam!

2018.02.12. 10:23
Ajánlom
Először látható táncszínpadon Kertész Mihály kultuszfilmje, a Casablanca története a Miskolci Balett előadásában, amit február 21-én, a Budapest Táncfesztivál keretében a fővárosi közönség is láthat. A rendező, társulatvezető Kozma Attilával beszélgettünk.
Kozma Attila

Kozma Attila (Fotó/Forrás: Mónos Gábor)

- Korábban már több irodalmi- és filmadaptáció szerepelt a Miskolci Balett repertoárján: a Rómeó és Júlia, a Nagy Gatsby, majd az Anna Karenina után most itt van a Casablanca. Miért kerültek túlsúlyba a történetmesélő táncelőadások?

- Mivel a Miskolci Balett vidéki együttes, ezért feladatunk, hogy kineveljünk egy táncszerető közönséget – ez egy hosszú folyamat. A nézőink ezeknek az alkotásoknak többnyire ismerik a cselekményét, ez pedig megkönnyíti számukra az előadás befogadását, hiszen a történet és a mozdulat összekapcsolódása egy teljesen más kommunikációs forma, mint a prózai előadások szövegközpontú nyelve.

A Casablanca egy krimi, ami magában foglal egy szerelmi háromszöget, miközben bizonyos értelemben szociográfiai mű is, úgyhogy nagyon sokrétű, tág és izgalmas alapanyag.

- Kertész Mihály kultuszfilmjében fontos szerepe van a 2. világháborúnak mint történelmi-politikai háttérnek. Az adaptálás során ezt a rendezők általában arra szokták használni, hogy reflektáljanak a jelen aktuális eseményeire. Ön élt ilyen aktuálpolitikai utalásokkal?

-Eleinte főként szociografikus darabokat készítettem a Miskolci Balett számára, most viszont inkább a szórakoztatás irányába próbálom a balettegyüttes repertoárját alakítani. Ezért most csak finoman utaltam a jelenlegi helyzetre:

MA UGYANÚGY TELE VAN A VILÁG MENEKÜLTEKKEL, MINT 1942-BEN VOLT, AZZAL A KÜLÖNBSÉGGEL, HOGY AKKOR KIFELÉ JÖTTEK EURÓPÁBÓL, MOST PEDIG BEFELÉ MENNEK.

Nem akartunk történelmi tükröt felállítani, csak olyan szinten van jelen ez a téma, hogy a filmbéli bolgár emigráns pár nálunk arab ruhába öltöztetett anya és gyermeke képében jelenik meg, akik európaivá akarnak válni.

Miskolci Balett: Casablanca

Miskolci Balett: Casablanca (Fotó/Forrás: Éder Vera)

- Ezek a történetmesélő táncelőadások színészi játékot is megkövetelnek a táncosoktól.

- Amikor táncosokat válogatok az együtteshez, akkor igyekszem kiválasztani azokat, akik alapvetően jó színészi képességekkel rendelkeznek. Ez kötelezettségünk is, hiszen jelenleg az ország egyik legjobb művészszínháza a miskolci. A balettegyüttesnek szoros kapcsolata van a prózai és zenés színházi tagozattal: járunk egymás előadásaira és civilben is megvitatjuk a tapasztalatainkat – nagyon inspiráló ez a fajta műhelyszellemiség. A művészszínházi vonalhoz kapcsolódva a Miskolci Balett a Játékszínben mutatja be a kísérletibb, alternatívabb előadásait, mint amilyen Gergye Krisztián Harlequinada című koreográfiája, vagy az én Don Quijote-rendezésem volt-, a Kamaraszínházban pedig a közönségbarátabb előadások kapnak helyet.

- Tavaly rendezték meg először a Horizont Nemzetközi Táncfesztivált Miskolcon. Ennek a rendezvénynek is az a célja, hogy a helyi közönség körében népszerűsítsék a műfajt?

- Igen, azzal a különbséggel, hogy itt igyekszünk nagyrészt külföldi társulatokat bemutatni, közülük is kimondottan az alternatív és kortárs együtteseket.

Azt gondolom, hogy a miskolci közönségnek a legkevésbé van rá ideje vagy pénze, hogy alternatív előadásokra járjon, ezért mi elhozzuk nekik ezt az élményt.

Emellett pedig hamarosan elindítunk egy hat előadásból álló beavatószínházi programot, melynek során felső tagozatos általános iskolásokkal beszélgetünk a műfajról, táncstílusokról, a tánc kifejezésmódjáról, karakterformálásról, és az előadások felépítéséről. Úgyhogy erősen gyúrjuk a közönséget, hogy megszeressék a táncot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

"Ami igazán gazdaggá tesz minket, az a sokféleség"

Az idei Budapest Táncfesztivál egyik külföldi fellépője a Company Wang Ramirez, amelynek két alapítója, Honji Wang és Sébastien Ramirez EVEREYNESS című produkciójukkal kapcsolatban árult el kulisszatitkokat.
Tánc magazin

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Tánc kritika

Aki vállalja a tehetetlenségét, az nevetségessé válik?

A minden előadásához új formanyelvet kereső Tünet Együttes ezúttal magáról beszélt A tünetegyüttes című performanszában, amihez csak egyetlen út kínálkozott: az őszinteség.
Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.