Tánc

Mozdulatba zárt pillanatok

2021.02.26. 09:45
Ajánlom
Ma már a modern tánc előfutáraként tekintünk rá, a 20. század elején azonban a mozdulatművészet még nem volt több egy lázadó gesztusnál, amely a klasszikus táncformák – különösképpen a balett – szigorú szabályrendszeréből kitörve a korlátlanságot hirdette. Börcsök Boglárka dokumentumfilmjében arra vállalkozott, hogy rekonstruálja a mozgásnak azt a fajta konvenciókon túli szabadságát, amely az irányzat lényegét adta.

A korlátlanságot megragadni merész, sőt majdhogynem lehetetlen vállalkozás, hiszen a reprezentálás formája, a testi adottságok, valamint a szabálynélkülisége miatt definiálhatatlan eszme szavakba öntése önkéntelenül is keretek közé szorítja a műfajt. A mozdulat művészete című film éppen ezért inkább a mozdulat szintjén igyekszik rekonstruálni az akkori gondolkodásmódot és mozgáskultúrát.

100797486_128421555525884_5416330046635769856_o-092244.jpg

Roboz Ágnes A mozdulat művészetében (Fotó/Forrás: A mozdulat művészete / Facebook)

Három idős, 90 és 100 év közötti táncosnő – Kovács Éva, Preisich Irén és Roboz Ágnes – élettörténetén keresztül a néző bepillantást nyerhet a 20. század magyar társadalmának életébe, különböző táncstílusok kialakulásába, társadalmi megítélésébe. Sokkal inkább történelmi időutazás ez, mintsem tánctörténeti kalandozás, ugyanis az egyéni sorsokon keresztül politikai rendszerek, az emberi méltóságot porba tipró intézkedések, és az ennek nyomán széthulló, egykor fényesnek hitt karrierek elevenednek meg. Ugyanakkor

az egész filmet átszövi a hiány: hiába az archív felvételek, a mozdulatok mentén kibontott életutak részletessége, az alkotás sem a történelmi események, sem a tánc szintjén nem mélyed bele a részletekbe, nem keresi az ok-okozati viszonyokat, egyszerűen és tisztán csak megmutat,

elvágva annak a lehetőségét, hogy azonosulni lehessen az interjúalanyokkal, valamint az általuk képviselt világképpel.

Lehet ebben valamiféle szándékoltság is, amely arra irányul, hogy ilyenformán érzékeltesse a mozdulat végtelenségét, a mozgásművészet megfoghatatlanságát, de sokkal inkább tűnik céltalanságnak, vagy egy olyan gesztusnak, amely a l’art pour l’art mintájára el akar mondani három történetet, bármiféle konklúzió nélkül, a művészet szabadságát hirdetve.

AOM-092618.jpg

Kovács Éva A mozdulat művészetében (Fotó/Forrás: A mozdulat művészete / Facebook)

Hogyan táncolták a négy elemet?

– teszi fel a kérdést Börcsök Boglárka, Kovács Éva pedig először a Zeneakadémia Solti-termének színpadán – ahol egykor oly sokat táncolt –, majd otthonában eleveníti fel a mozdulatokat. Valóban ösztönösnek tűnnek a láblendítések, a kéztartások, amiket a rendezőből tanítvánnyá átlényegülő Börcsök igyekszik az instrukciók alapján rekonstruálni, ám a rengeteg „nem jó”, „nem így” felszólításra óhatatlanul is felmerül a nézőben gondolat, hogy még a szabálynélküliségnek is vannak szabályai.

Nincs ez máshogy a másik két interjúalany esetében sem: más-más stílust képviselnek, máshogyan gondolkodnak, más aspektusból közelítenek a tánchoz, különböző életutat jártak be, mégis a mozdulathoz való viszonyukban van valami megragadhatatlan egység. A filmben ők is táncolnak, a tánc hatására pedig kinyílik a tekintetük, eltűnik az öreg test korlátozottsága, szinte megfiatalodnak.

A mozdulat művészetének ez a legfelemelőbb pillanata – megmutatja a tánc erejét és a lélek egyesülését a mozdulattal.

A film március 3-án 13:30-tól látható a BIDF – Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál keretében.

Fejléckép: Börcsök Boglárka és Kovács Éva (forrás: A mozdulat művészete / Facebook)

Roboz Ágnes: „Szükség volna már némi újításra is!”

Kapcsolódó

Roboz Ágnes: „Szükség volna már némi újításra is!”

A 93 éves Roboz Ágnes mindenkinek a „Mesternő”, aki táncolt, koreografált, tanított itthon és a világ számos országában. Nyitottságról, újításról, inspirációról beszélgetett vele a Táncművészet folyóirat szerzője.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert főszereplésével jön A színházcsináló

Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára november 15-én kerül sor az Átriumban. A Thomas Bernhard drámája nyomán készült előadást Pelsőczy Réka rendezésében láthatja a közönség.
Könyv

David Szalay kapta az idei Booker-díjat

A magyar-kanadai származású szerző a legrangosabb brit irodalmi elismerésnek számító Booker-díjat Flesh című új regényével érdemelte ki, amely kapcsán a zsűri úgy fogalmazott, soha nem olvastak még hasonlót. 
Zenés színház

A hidegvérű wagnerista – interjú Egils Siliņšsel

A lettországi Egils Siliņš ősszel újra az Operaház vendége lesz. A Wagner-énekléshez szükséges megfelelő fizikai és mentális kondícióról, a magyar zenészekről és közönségről is beszélt.
Zenés színház

Diszkó, gospel és nevetés – Apáca Show az Erkelben

November 14-én ismét felfordul egy zárda élete: az Erkel Színház ugyanis ezen a napon mutatja be Szente Vajk rendezésében, impozáns szereplőgárdával az Apáca Show című musicalt.
Vizuál

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A test öröme – Szeri Viktorral dolgozik a Willany Leó

A Willany Leó Improvizációs Táncszínház #kaméleon című sorozatában minden alkalommal egy-egy külsős alkotót hív meg. A november 19-i, Pleasure című előadásukat Szeri Viktor koreográfussal hozták létre.
Tánc ajánló

Istenek, hősök és titkos szobák – elindul Európa legnagyobb immerzív színházi kalandja

A világon egyedülálló immerzív színházi produkció nyílik november 5-én Budapesten. A Walk My World című show hatezer négyzetméteres, filmdíszleteket idéző, mitikus világában istenek, hősök és különös lények várják a közönséget egy soha nem tapasztalt élmény felfedezésére.
Tánc hír

A tánc a jóllét és egészség szolgálatában – sikerrel zárult a 10. Nemzetközi Tánctudományi Konferencia

A Magyar Táncművészeti Egyetem október 10. és 11 között rendezte meg a jubileumi, 10. Nemzetközi Tánctudományi Konferenciát „Test, Lélek, Lüktetés – A tánc a jóllét és egészség szolgálatában” címmel.
Tánc hír

Magyar sikerek a Szebeni Balletversenyen – Balog Márton első helyezést ért el

A Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói ismét bizonyítottak: kiváló eredményeket értek el a Szebeni Balletversenyen, ahonnan egy első és három harmadik helyezéssel tértek haza.
Tánc hír

Miklósa Erika: „Már harmadik éve figyelhetem a Budapest Ballet Grand Prix mágikus felívelését”

November 17. és 21. között rendezi meg a III. Budapest Ballet Grand Prix nemzetközi balettversenyt a Magyar Táncművészeti Egyetem. Az eseménynek az egyetem mellett a Nemzeti Táncszínház és a Müpa ad otthont.