Tánc

Mozdulatba zárt pillanatok

2021.02.26. 09:45
Ajánlom
Ma már a modern tánc előfutáraként tekintünk rá, a 20. század elején azonban a mozdulatművészet még nem volt több egy lázadó gesztusnál, amely a klasszikus táncformák – különösképpen a balett – szigorú szabályrendszeréből kitörve a korlátlanságot hirdette. Börcsök Boglárka dokumentumfilmjében arra vállalkozott, hogy rekonstruálja a mozgásnak azt a fajta konvenciókon túli szabadságát, amely az irányzat lényegét adta.

A korlátlanságot megragadni merész, sőt majdhogynem lehetetlen vállalkozás, hiszen a reprezentálás formája, a testi adottságok, valamint a szabálynélkülisége miatt definiálhatatlan eszme szavakba öntése önkéntelenül is keretek közé szorítja a műfajt. A mozdulat művészete című film éppen ezért inkább a mozdulat szintjén igyekszik rekonstruálni az akkori gondolkodásmódot és mozgáskultúrát.

100797486_128421555525884_5416330046635769856_o-092244.jpg

Roboz Ágnes A mozdulat művészetében (Fotó/Forrás: A mozdulat művészete / Facebook)

Három idős, 90 és 100 év közötti táncosnő – Kovács Éva, Preisich Irén és Roboz Ágnes – élettörténetén keresztül a néző bepillantást nyerhet a 20. század magyar társadalmának életébe, különböző táncstílusok kialakulásába, társadalmi megítélésébe. Sokkal inkább történelmi időutazás ez, mintsem tánctörténeti kalandozás, ugyanis az egyéni sorsokon keresztül politikai rendszerek, az emberi méltóságot porba tipró intézkedések, és az ennek nyomán széthulló, egykor fényesnek hitt karrierek elevenednek meg. Ugyanakkor

az egész filmet átszövi a hiány: hiába az archív felvételek, a mozdulatok mentén kibontott életutak részletessége, az alkotás sem a történelmi események, sem a tánc szintjén nem mélyed bele a részletekbe, nem keresi az ok-okozati viszonyokat, egyszerűen és tisztán csak megmutat,

elvágva annak a lehetőségét, hogy azonosulni lehessen az interjúalanyokkal, valamint az általuk képviselt világképpel.

Lehet ebben valamiféle szándékoltság is, amely arra irányul, hogy ilyenformán érzékeltesse a mozdulat végtelenségét, a mozgásművészet megfoghatatlanságát, de sokkal inkább tűnik céltalanságnak, vagy egy olyan gesztusnak, amely a l’art pour l’art mintájára el akar mondani három történetet, bármiféle konklúzió nélkül, a művészet szabadságát hirdetve.

AOM-092618.jpg

Kovács Éva A mozdulat művészetében (Fotó/Forrás: A mozdulat művészete / Facebook)

Hogyan táncolták a négy elemet?

– teszi fel a kérdést Börcsök Boglárka, Kovács Éva pedig először a Zeneakadémia Solti-termének színpadán – ahol egykor oly sokat táncolt –, majd otthonában eleveníti fel a mozdulatokat. Valóban ösztönösnek tűnnek a láblendítések, a kéztartások, amiket a rendezőből tanítvánnyá átlényegülő Börcsök igyekszik az instrukciók alapján rekonstruálni, ám a rengeteg „nem jó”, „nem így” felszólításra óhatatlanul is felmerül a nézőben gondolat, hogy még a szabálynélküliségnek is vannak szabályai.

Nincs ez máshogy a másik két interjúalany esetében sem: más-más stílust képviselnek, máshogyan gondolkodnak, más aspektusból közelítenek a tánchoz, különböző életutat jártak be, mégis a mozdulathoz való viszonyukban van valami megragadhatatlan egység. A filmben ők is táncolnak, a tánc hatására pedig kinyílik a tekintetük, eltűnik az öreg test korlátozottsága, szinte megfiatalodnak.

A mozdulat művészetének ez a legfelemelőbb pillanata – megmutatja a tánc erejét és a lélek egyesülését a mozdulattal.

A film március 3-án 13:30-tól látható a BIDF – Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál keretében.

Fejléckép: Börcsök Boglárka és Kovács Éva (forrás: A mozdulat művészete / Facebook)

Roboz Ágnes: „Szükség volna már némi újításra is!”

Kapcsolódó

Roboz Ágnes: „Szükség volna már némi újításra is!”

A 93 éves Roboz Ágnes mindenkinek a „Mesternő”, aki táncolt, koreografált, tanított itthon és a világ számos országában. Nyitottságról, újításról, inspirációról beszélgetett vele a Táncművészet folyóirat szerzője.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

80 éves korában elhunyt Bartalus Ilona zenepedagógus, karvezető

Az Artisjus-díjjal és a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével kitüntetett zenepedagógust, karvezetőt, a Duna Televízió egykori főszerkesztőjét és zenei vezetőjét hosszan tartó betegség után, 81. életévében érte a halál.
Jazz/World

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.
Klasszikus

A legendák köztünk élnek – Búcsú Orczi Géza előadóművésztől

Az Artisjus-díjas ütő- és pengetős hangszeres művész április 9-én, 65 éves korában hunyt el. Orczi Géza hangszerkészítő mesterként és restaurátorként is tevékenykedett, halálával kifejezhetetlen űrt hagy maga után.
Könyv

Szállj költemény – Kortárs költemények, katonás színészek előadásában

A Katona öt színművésze, Ónodi Eszter, Pálmai Anna, Rezes Judit, Tasnádi Bence és Vizi Dávid mondják el kedvenc kortárs költőik egy-egy versét a költészet napja alkalmából.
Vizuál

Látogatás a Pokolban: bűnökről született alkotások kerültek kirakatba

A Dante-emlékévet is elhalványítja a pandémia, ám a Kispont Galéria most az utcáról megtekinthető kirakatkiállítással dolgozza fel Dante Pokol című művét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Duda Éva: „Az ember megérzi, hogy mire való”

2020 novemberében online programsorozatot indított a TEDX, melynek Szabadság? Másképp című konferenciáján olyan nők és férfiak kaptak megszólalási lehetőséget, akik munkájukkal, hivatásukkal vagy küldetéstudatukkal példát mutatnak másoknak. Duda Éva – aki Test-Tánc-Alkotás címmel tartott rövid előadást – a táncban rejlő lehetőségekről és a mozdulat szabadságáról beszélt. Az előadás most bárki számára megtekinthető.
Tánc videó

Megható táncfilmet készített a járvány miatt bezárt színházakról az Impermanence Táncegyüttes

A színház kulisszái mögé kalauzolja a nézőt Roseanna Anderson, Joshua Ben-Tovim, az Impermanence Táncegyüttes és a Birmingham Royal Ballet filmje, az Empty Stage (Üres Színpad). Az alig ötperces alkotás tiszteletadás és fohász azokért a művészekért, akik a mindennapokban élő előadásokban dolgoznak.
Tánc hír

Óriási sikerrel debütált Virginia Woolf klasszikusa a Moszkvai Nagyszínházban

Virginia Woolf halálának 80. évfordulójára emlékezve a Moszkvai Nagyszínház műsorára tűzte az írónő Orlando című regénye alapján készült balettet, melyet a közönség kitörő ovációval fogadott.
Tánc hír

Jó ügyért streamel a miskolci színház

A Rózsa és Ibolya című mesebalett április 17-i közvetítésének bevételét Horváth Renátó gyógykezelésére ajánlja fel a Miskolci Nemzeti Színház. A táncművész 2019-ben bénult le egy gerincvelő gyulladás következményeként, rehabilitációja azóta is tart.
Tánc magazin

„Tata csak egy van, bár lenne belőle több!” – Egykori tanítványai köszöntik a 90 éves Novák Ferenc Tatát

Nevét mindenki végtelen szeretettel és nagy tisztelettel ejti ki. Példakép, akihez igazodunk, de közben mégis elérhető, közvetlen, egy közülünk. A táncházmozgalom legendás alakja, Novák Ferenc, vagy ahogy mindenki hívja, Tata, március 27-én tölti be kerek, 90. születésnapját. A jeles esemény alkalmából a Fidelio három egykori tanítvány köszöntő sorait osztja meg, akiket pályájuk alakulása elsodort régi együttesüktől, ám Tatához és a tőle kapott tanításhoz máig hűek maradtak. Isten éltessen, Tata!