Tánc

Mozdulatba zárt pillanatok

2021.02.26. 09:45
Ajánlom
Ma már a modern tánc előfutáraként tekintünk rá, a 20. század elején azonban a mozdulatművészet még nem volt több egy lázadó gesztusnál, amely a klasszikus táncformák – különösképpen a balett – szigorú szabályrendszeréből kitörve a korlátlanságot hirdette. Börcsök Boglárka dokumentumfilmjében arra vállalkozott, hogy rekonstruálja a mozgásnak azt a fajta konvenciókon túli szabadságát, amely az irányzat lényegét adta.

A korlátlanságot megragadni merész, sőt majdhogynem lehetetlen vállalkozás, hiszen a reprezentálás formája, a testi adottságok, valamint a szabálynélkülisége miatt definiálhatatlan eszme szavakba öntése önkéntelenül is keretek közé szorítja a műfajt. A mozdulat művészete című film éppen ezért inkább a mozdulat szintjén igyekszik rekonstruálni az akkori gondolkodásmódot és mozgáskultúrát.

100797486_128421555525884_5416330046635769856_o-092244.jpg

Roboz Ágnes A mozdulat művészetében (Fotó/Forrás: A mozdulat művészete / Facebook)

Három idős, 90 és 100 év közötti táncosnő – Kovács Éva, Preisich Irén és Roboz Ágnes – élettörténetén keresztül a néző bepillantást nyerhet a 20. század magyar társadalmának életébe, különböző táncstílusok kialakulásába, társadalmi megítélésébe. Sokkal inkább történelmi időutazás ez, mintsem tánctörténeti kalandozás, ugyanis az egyéni sorsokon keresztül politikai rendszerek, az emberi méltóságot porba tipró intézkedések, és az ennek nyomán széthulló, egykor fényesnek hitt karrierek elevenednek meg. Ugyanakkor

az egész filmet átszövi a hiány: hiába az archív felvételek, a mozdulatok mentén kibontott életutak részletessége, az alkotás sem a történelmi események, sem a tánc szintjén nem mélyed bele a részletekbe, nem keresi az ok-okozati viszonyokat, egyszerűen és tisztán csak megmutat,

elvágva annak a lehetőségét, hogy azonosulni lehessen az interjúalanyokkal, valamint az általuk képviselt világképpel.

Lehet ebben valamiféle szándékoltság is, amely arra irányul, hogy ilyenformán érzékeltesse a mozdulat végtelenségét, a mozgásművészet megfoghatatlanságát, de sokkal inkább tűnik céltalanságnak, vagy egy olyan gesztusnak, amely a l’art pour l’art mintájára el akar mondani három történetet, bármiféle konklúzió nélkül, a művészet szabadságát hirdetve.

AOM-092618.jpg

Kovács Éva A mozdulat művészetében (Fotó/Forrás: A mozdulat művészete / Facebook)

Hogyan táncolták a négy elemet?

– teszi fel a kérdést Börcsök Boglárka, Kovács Éva pedig először a Zeneakadémia Solti-termének színpadán – ahol egykor oly sokat táncolt –, majd otthonában eleveníti fel a mozdulatokat. Valóban ösztönösnek tűnnek a láblendítések, a kéztartások, amiket a rendezőből tanítvánnyá átlényegülő Börcsök igyekszik az instrukciók alapján rekonstruálni, ám a rengeteg „nem jó”, „nem így” felszólításra óhatatlanul is felmerül a nézőben gondolat, hogy még a szabálynélküliségnek is vannak szabályai.

Nincs ez máshogy a másik két interjúalany esetében sem: más-más stílust képviselnek, máshogyan gondolkodnak, más aspektusból közelítenek a tánchoz, különböző életutat jártak be, mégis a mozdulathoz való viszonyukban van valami megragadhatatlan egység. A filmben ők is táncolnak, a tánc hatására pedig kinyílik a tekintetük, eltűnik az öreg test korlátozottsága, szinte megfiatalodnak.

A mozdulat művészetének ez a legfelemelőbb pillanata – megmutatja a tánc erejét és a lélek egyesülését a mozdulattal.

A film március 3-án 13:30-tól látható a BIDF – Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál keretében.

Fejléckép: Börcsök Boglárka és Kovács Éva (forrás: A mozdulat művészete / Facebook)

Roboz Ágnes: „Szükség volna már némi újításra is!”

Kapcsolódó

Roboz Ágnes: „Szükség volna már némi újításra is!”

A 93 éves Roboz Ágnes mindenkinek a „Mesternő”, aki táncolt, koreografált, tanított itthon és a világ számos országában. Nyitottságról, újításról, inspirációról beszélgetett vele a Táncművészet folyóirat szerzője.

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

Ők kapják idén a Baumgarten-emlékdíjat

Harmadik alkalommal jelentették be a Kukorelly Endre kezdeményezésére létrehozott elismerés díjazottjait. A teljes egészében közösségi adományokból finanszírozott Baumgarten-emlékdíjak átadására a vírushelyzet miatt később kerül sor.
Klasszikus

Kicsoda Oksana Lyniv, Itália első női zeneigazgatója?

A napokban kezdte meg a munkát a bolognai operaházban az ukrán Oksana Lyniv, aki az első női zeneigazgató Olaszországban. Neve a magyar közönségnek is ismerős lehet, hiszen járt már nálunk.
Színház

Anatolij Vasziljev osztályvezető lesz az SZFE-n

A világhírű orosz alkotó a színházrendező szakos hallgatók osztályvezetőjeként érkezik az intézménybe – közölte a Színház- és Filmművészeti Egyetem.
Könyv

Nyáry Krisztián tiltott szerelmekről ír

Február 14-én különleges kötet jelenik meg a Corvina Kiadó gondozásában. A Tiltott irodalom – Klasszikus irodalmi művek az azonos neműek közötti szerelemről című antológia a „Nem kötelező” sorozat második darabjaként kerül a könyvesboltok polcaira.
Zenés színház

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Az internetre költözik a SzólóDuó Nemzetközi Táncfesztivál

Online rendezik meg a SzólóDuó Nemzetközi Táncfesztivált. Az Orkesztika Alapítvány a fesztivál produkcióit YouTube-csatornáján közvetíti január 19. és 22. között esténként 7 órától, Facebook-oldalukon táncfilmeket vetítenek. 
Tánc videó

Seress Rezső Szomorú vasárnapjának remix változatára táncol Mihail Barisnyikov

Az orosz születésű világhírű amerikai balett-táncos egy amerikai street dance sztárral, Lil Buckkal készített közös klipet még 2015-ben, egy divatmárka kampányához.
Tánc gyász

Elhunyt Deák Gyula Levente, a Háromszék Táncegyüttes igazgatója

Súlyos betegség következtében szerdán elhunyt Deák Gyula Levente, a Háromszék Táncegyüttes igazgatója – adta hírül közösségi oldalán a társulat.
Tánc hír

Ünnepi előadással tiszteleg Novák Tata előtt a Vígszínház

2021-ben ünnepelte 90. születésnapját Novák Ferenc Tata, melyet barátok, egykori és mai táncosai kezdeményezésére január 25-én, egy gála keretében ünnepel meg a Vígszínház.
Tánc interjú

„Döbbenetesen nagy munka zajlik a balettben” – Beszélgetés Déri Andrással

Milyen karrierutat jár be egy balettkarmester? Van-e kedvenc balettje? Déri Andrást a véletlenek sorozata terelte erre a különleges pályára, és idén éppoly izgalommal és várakozással tekint A diótörő-szezon elé, mint húsz évvel ezelőtt.