Tánc

Mozdulatokból szőtt történetek

2016.04.17. 10:09
Ajánlom
A legősibb tradíciók ötvöződnek a modern koreográfiával. Hétköznapi emberek és művészek életét, sorsát elevenítik meg a világ különböző kultúráinak képviselői a Budapesti Tavaszi Fesztivál táncprodukcióiban a Müpa színpadán. Ebben a sorban egy magyar bemutató is helyet kapott.

Egy regény adaptációja

Érdekes helyzet állt elő, amikor a fiatal kínai táncos és koreográfus, Yabin Wang eldöntötte, táncdrámaként dolgozza föl Bi Feiyu regényét. Merthogy a kötet, amely pillanatok alatt meghódította a világot, és tévésorozatoktól a játékfilmig tartó skálán láthattuk viszont, a hagyományos kínai opera világában játszódik.

Nagy és szélsőséges érzelmek, féltékenység, szerelem, tehetség és elutasítottság egyaránt helyet kapnak a The Moon Opera történetében. Ennek ellenére komoly bátorság kellett ahhoz, hogy táncdráma is szülessen a műből. Tökéletesen jelzi ezt, hogy a hivatalos bemutató után a kínai kritikusok egyöntetűen azt írták, messze meghaladta várakozásaikat a mű, amely tökéletes harmóniában olvasztja egybe a modern és tradicionális tánc elemeit.

Yabin Wang szerint Bi a főhősben olyan alakot teremtett, akit akár egyenesen róla is mintázhatott volna. ennek a mély azonosulásnak is köszönhető, hogy hazájában Yabin Wang verzióját azzal dicsérték, hogy hasonlatos az akupunktúrához:

pontos, érzelmekkel teli és mélyreható.
The Moon Opera

The Moon Opera

Áldozatok emlékére

„Csoda volt, hogy táncolni kezdtem, csoda volt, hogy milyen műhelybe cseppentem. A legnagyobb csoda az, hogy találkoztam a néptánccal, annak drámai erejével, hatalmas szótárával. Boldog vagyok, ha sikerült belőle olyan mondatokat is összeraknom, amelyek talán csak az enyémek.”  Így nyilatkozott néhány évvel ezelőtt életéről Foltin Jolán Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas táncművész, koreográfus.

Most ismét láthatjuk, hogy a néptánc segítségével mi mindent tud kifejezni. Személyes érintettség és nagyon erős olvasmányélmény egyaránt alapja új táncdrámájának, melyet Elmúlik címmel láthat a közönség. A történet a kitelepítések idejébe visz vissza minket, amikor szokás szerint az egyszerű emberek – svábok, bukovinai székelyek, felvidéki magyarok– a politika áldozatai. Kit „malenkij robotra” visznek, és nem tudhatja, hazatér-e valaha, kit elüldöznek otthonából, és úgy kell elhagynia mindenét, hogy azt sem tudja, hol fog élni ezután.

A cselekmény három tételében ünnepi pillanatokat látunk – mondja Foltin Jolán –, a sváboknál esküvőre készülődnek, a bukovinai székelyeknél a karácsonyt várják, a felvidéki magyaroknál húsvétkor járunk. Az ünnepek szépségét megzavarja a rettegés és a félelem, az otthonok és a szülőföld kényszerű elhagyása. Az a bizonyos olvasmány-élmény Balogh Robert Schvab evangiliom című kötete, a cím is innen, ómama meséiből származik.

Minden elmúlik. Öröm, bánat, nagyöröm, nagybánat. Meg kell tanulni elfogadni. Elmúlik.”

A választott irodalmi szövegeket kiváló színészek, molnár Piroska és Tóth Ildikó tolmácsolják. A táncosok a Bihari János táncegyüttes tagjai. Az sem titok, hogy a koreográfus személyesen is érintett: ebben a munkájában férje családjának történetét dolgozza fel. Táncdrámáját az ő emléküknek és a közönségnek ajánlja szeretettel.

Klasszikus alapokon

Az egyik legrégebbi orosz operaház, az 1833-ban alapított szentpétervári Mihajlovszkij Színház balettegyüttese egyszerre képviseli a tradicionális orosz tánckultúrát és az innovatív szemléletű mozgásművészetet. Néhány éve izgalmas változások kezdődtek a szentpétervári társulat életében. Az igazgató, aki sikeres vállalkozó, elhatározta, hogy időt, energiát és pénzt nem kímélve ismét a világ élvonalába vezeti a társulatot. Ehhez az orosz balett ismert sztárjait szerződtette. Nem kis felzúdulást okozott ezzel, ugyanis a szovjetunió felbomlása után ez volt az első eset, hogy a moszkvai Bolsoj társulatából vezető táncosok önszántukból távoztak, ráadásul nem külföldre. Ezek a művészek hangsúlyozták, hogy nem az anyagi érdek ösztönözte őket, hanem a kihívás, ugyanis ígéretet kaptak arra, hogy új eszközökkel, új darabokkal kísérletezhetnek. Ezt erősítette, hogy a menedzser szakmai igazgatónak Nacho Duato világhírű spanyol táncos-koreográfust kérte föl.

Mihajlovszkij Balett

Mihajlovszkij Balett

Sok más híres koreográfushoz hasonlóan a valenciában született Duato is sikeres táncos volt. 1980-ban a stockholmi Cullberg Balettben kezdte pályafutását, majd egy évvel később már a Holland táncszínház tagja lett. Hamar elkezdte koreográfusi munkáját is, mindjárt első produkciója nagy sikert aratott, többek között Kölnben kapott első díjat. Későbbi munkáiért Stuttgartban és szülőhazájában, Spanyolországban is jelentős nemzetközi elismeréseket vehetett át. 2011-ben fogadta el a szentpétervári felkérést. Érkezésekor Duato nem titkolta az újságírók előtt:

az a célja, hogy megújítsa a klasszikus alapokon nyugvó orosz balettkultúrát.

A spanyol művész úgy vélekedett, hogy az orosz balett-társulatok érezhetően igyekeznek leszakadni a klasszikus repertoárról, de az, hogy a modern tánc, a minimalizmus ugyanúgy sajátjuk legyen, csak hosszú munka eredménye lehet. A feladatot megkönnyítette, hogy a fiatal táncosok nagy érdeklődést mutattak a korszerű mozgásformák iránt, ugyanakkor az orosz, sőt a nemzetközi közönség egy része is ragaszkodik a kétségtelenül erős hagyományokhoz.

Azóta igazolta az élet Duato optimizmusát, miszerint a táncosok rendkívül tehetségesek, gyorsan tanulnak, csak arra van szükség, hogy valaki elhitesse velük, szabadon mozoghatnak és kifejezhetik személyiségüket a tánc által. A Néva-parti városban a koreográfus első premierje a Without Words és a Duende volt. Az előadást – kiegészítve a szintén számos díjat elnyert Na Floresta című résszel – világszerte nagy sikerrel játsszák, és most a tavaszi Fesztivál keretében a Müpa közönsége is megismerheti.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.
Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Vizuál

Női vámpír, vérszívó zenetanár és magyar Drakula – 10 érdekesség a vámpírokról

Mi a retró vámpír film rendezőjének kedvenc vérszívó fun fact-je? Mi az, ami nem fért már be Nagy Zsolt és Walters Lili figurájába? A Drakulics elvtárs rendezőjével összegyűjtöttünk tíz meglepő infót a vámpírokról.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Ünnepelt koreográfusok munkái a Budapest Táncfesztiválon

Franciaország, Nagy Britannia és New York neves táncegyüttesei mellett a legnagyobb magyar tánctársulatok is várják az érdeklődőket február 27. és március 11. között.
Tánc gyász

Elhunyt Erdélyi Alice balettművész

Az Operaház egykori magántáncosa 91 éves volt.
Tánc balett

Pénzhiány miatt elmarad a rangos balettverseny

Pénzhiány miatt idén nem rendezik meg a világ egyik legrégibb és legtekintélyesebb balettversenyét, a „balettolimpiát” a bulgáriai Várnában.
Tánc hír

Fiatal táncosoknak hirdet ösztöndíjat a MANK

A Fülöp Viktor táncművészeti ösztöndíj egy éven át tíz fő részére havi bruttó 200 ezer forint összegű támogatást jelent.
Tánc interjú

Birkózó a színházteremben – Interjú Nagy Józseffel

1986 decemberében a Szkénében mutatta be első előadását Nagy József alias „Szkipe”, de A pekingi kacsára Párizs figyelt fel igazán. A világhírű koreográfussal élete meghatározó állomásairól is beszélgettünk: Magyarkanizsa, Budapest, Párizs, majd vissza.