Tánc

Mozdulatokból szőtt történetek

2016.04.17. 10:09
Ajánlom
A legősibb tradíciók ötvöződnek a modern koreográfiával. Hétköznapi emberek és művészek életét, sorsát elevenítik meg a világ különböző kultúráinak képviselői a Budapesti Tavaszi Fesztivál táncprodukcióiban a Müpa színpadán. Ebben a sorban egy magyar bemutató is helyet kapott.

Egy regény adaptációja

Érdekes helyzet állt elő, amikor a fiatal kínai táncos és koreográfus, Yabin Wang eldöntötte, táncdrámaként dolgozza föl Bi Feiyu regényét. Merthogy a kötet, amely pillanatok alatt meghódította a világot, és tévésorozatoktól a játékfilmig tartó skálán láthattuk viszont, a hagyományos kínai opera világában játszódik.

Nagy és szélsőséges érzelmek, féltékenység, szerelem, tehetség és elutasítottság egyaránt helyet kapnak a The Moon Opera történetében. Ennek ellenére komoly bátorság kellett ahhoz, hogy táncdráma is szülessen a műből. Tökéletesen jelzi ezt, hogy a hivatalos bemutató után a kínai kritikusok egyöntetűen azt írták, messze meghaladta várakozásaikat a mű, amely tökéletes harmóniában olvasztja egybe a modern és tradicionális tánc elemeit.

Yabin Wang szerint Bi a főhősben olyan alakot teremtett, akit akár egyenesen róla is mintázhatott volna. ennek a mély azonosulásnak is köszönhető, hogy hazájában Yabin Wang verzióját azzal dicsérték, hogy hasonlatos az akupunktúrához:

pontos, érzelmekkel teli és mélyreható.
The Moon Opera

The Moon Opera

Áldozatok emlékére

„Csoda volt, hogy táncolni kezdtem, csoda volt, hogy milyen műhelybe cseppentem. A legnagyobb csoda az, hogy találkoztam a néptánccal, annak drámai erejével, hatalmas szótárával. Boldog vagyok, ha sikerült belőle olyan mondatokat is összeraknom, amelyek talán csak az enyémek.”  Így nyilatkozott néhány évvel ezelőtt életéről Foltin Jolán Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas táncművész, koreográfus.

Most ismét láthatjuk, hogy a néptánc segítségével mi mindent tud kifejezni. Személyes érintettség és nagyon erős olvasmányélmény egyaránt alapja új táncdrámájának, melyet Elmúlik címmel láthat a közönség. A történet a kitelepítések idejébe visz vissza minket, amikor szokás szerint az egyszerű emberek – svábok, bukovinai székelyek, felvidéki magyarok– a politika áldozatai. Kit „malenkij robotra” visznek, és nem tudhatja, hazatér-e valaha, kit elüldöznek otthonából, és úgy kell elhagynia mindenét, hogy azt sem tudja, hol fog élni ezután.

A cselekmény három tételében ünnepi pillanatokat látunk – mondja Foltin Jolán –, a sváboknál esküvőre készülődnek, a bukovinai székelyeknél a karácsonyt várják, a felvidéki magyaroknál húsvétkor járunk. Az ünnepek szépségét megzavarja a rettegés és a félelem, az otthonok és a szülőföld kényszerű elhagyása. Az a bizonyos olvasmány-élmény Balogh Robert Schvab evangiliom című kötete, a cím is innen, ómama meséiből származik.

Minden elmúlik. Öröm, bánat, nagyöröm, nagybánat. Meg kell tanulni elfogadni. Elmúlik.”

A választott irodalmi szövegeket kiváló színészek, molnár Piroska és Tóth Ildikó tolmácsolják. A táncosok a Bihari János táncegyüttes tagjai. Az sem titok, hogy a koreográfus személyesen is érintett: ebben a munkájában férje családjának történetét dolgozza fel. Táncdrámáját az ő emléküknek és a közönségnek ajánlja szeretettel.

Klasszikus alapokon

Az egyik legrégebbi orosz operaház, az 1833-ban alapított szentpétervári Mihajlovszkij Színház balettegyüttese egyszerre képviseli a tradicionális orosz tánckultúrát és az innovatív szemléletű mozgásművészetet. Néhány éve izgalmas változások kezdődtek a szentpétervári társulat életében. Az igazgató, aki sikeres vállalkozó, elhatározta, hogy időt, energiát és pénzt nem kímélve ismét a világ élvonalába vezeti a társulatot. Ehhez az orosz balett ismert sztárjait szerződtette. Nem kis felzúdulást okozott ezzel, ugyanis a szovjetunió felbomlása után ez volt az első eset, hogy a moszkvai Bolsoj társulatából vezető táncosok önszántukból távoztak, ráadásul nem külföldre. Ezek a művészek hangsúlyozták, hogy nem az anyagi érdek ösztönözte őket, hanem a kihívás, ugyanis ígéretet kaptak arra, hogy új eszközökkel, új darabokkal kísérletezhetnek. Ezt erősítette, hogy a menedzser szakmai igazgatónak Nacho Duato világhírű spanyol táncos-koreográfust kérte föl.

Mihajlovszkij Balett

Mihajlovszkij Balett

Sok más híres koreográfushoz hasonlóan a valenciában született Duato is sikeres táncos volt. 1980-ban a stockholmi Cullberg Balettben kezdte pályafutását, majd egy évvel később már a Holland táncszínház tagja lett. Hamar elkezdte koreográfusi munkáját is, mindjárt első produkciója nagy sikert aratott, többek között Kölnben kapott első díjat. Későbbi munkáiért Stuttgartban és szülőhazájában, Spanyolországban is jelentős nemzetközi elismeréseket vehetett át. 2011-ben fogadta el a szentpétervári felkérést. Érkezésekor Duato nem titkolta az újságírók előtt:

az a célja, hogy megújítsa a klasszikus alapokon nyugvó orosz balettkultúrát.

A spanyol művész úgy vélekedett, hogy az orosz balett-társulatok érezhetően igyekeznek leszakadni a klasszikus repertoárról, de az, hogy a modern tánc, a minimalizmus ugyanúgy sajátjuk legyen, csak hosszú munka eredménye lehet. A feladatot megkönnyítette, hogy a fiatal táncosok nagy érdeklődést mutattak a korszerű mozgásformák iránt, ugyanakkor az orosz, sőt a nemzetközi közönség egy része is ragaszkodik a kétségtelenül erős hagyományokhoz.

Azóta igazolta az élet Duato optimizmusát, miszerint a táncosok rendkívül tehetségesek, gyorsan tanulnak, csak arra van szükség, hogy valaki elhitesse velük, szabadon mozoghatnak és kifejezhetik személyiségüket a tánc által. A Néva-parti városban a koreográfus első premierje a Without Words és a Duende volt. Az előadást – kiegészítve a szintén számos díjat elnyert Na Floresta című résszel – világszerte nagy sikerrel játsszák, és most a tavaszi Fesztivál keretében a Müpa közönsége is megismerheti.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Először rendezik meg a Rolla János Zenei Napokat az Óbudai Társaskörben

A háromnapos eseményt hagyományteremtő céllal rendezi meg az Óbudai Társaskör a 2023-ban elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész tiszteletére. A záróestén Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Fenyő László ad kamarakoncertet.
Vizuál

Megszűnik az Indafotó

A szolgáltató közlése szerint március 31-én éjfélkor 13 641 979 fotót törölnek véglegesen. A felhasználók a platform megszűnéséig azonban letölthetik az ott tárolt képeiket.
Vizuál

Újra Magyarországon látható a Fejedelmek aranya

Március 15-én lenyűgöző időszaki kiállítás nyílik Budapesten, a Magyar Nemzeti Múzeumban. A 16-17. századi erdélyi pénzérmék mellett ötvösmunkákat, díszfegyvereket is megtekinthetünk.
Plusz

P. Howard szellemében – 5 Rejtő-program Budapesten

Közeleg március 29-e, azaz hazánk talán legkedveltebb írójának, Rejtő Jenőnek születésnapja, a páratlan zsenijű és kivételes humorú szerző 120 éve ezen a napon látta meg a napvilágot. Számos program esedékes a következő hetekben, amely Rejtőhöz kapcsolódik. Ezekből válogattunk.
Klasszikus

Az inspiráló Bartók: Bartók és a csend

Bartók inspirációs ereje vitathatatlan: Amerikától Ázsiáig, határokon és műfajokon átívelve, generációk óta kiapadhatatlan ihletforrásként ösztönzi alkotásra a művészeket. De vajon ő maga miből merített ihletet?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Kristó Annamária, a Győri Balett alapító tagja

Elhunyt Dr. Kristó Annamária táncművész, a Győri Balett alapító tagja – tudatta a tánctársulat. „Emlékét megőrizzük, s nem feledjük!” – írják. Dr. Kristó Annamária táncosként indult, végül jogászként végzett, de aktívan fotózott, elsősorban táncot.
Tánc interjú

Fekete Péter: „Nem szabad feladni”

„Hosszú távú, tudatos építkezés zajlik” – fogalmaz Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója arról a munkáról, amely a cirkuszművészet újradefiniálását tűzte ki célul. De miről is van szó pontosan, kiből lesz ma artista, milyen formában zajlik az utánpótlásnevelés, és lesz-e új épülete a Fővárosi Nagycirkusznak?
Tánc interjú

Takashima Kentaro, a Mariinszkij Színház korábbi művésze visszatért a Magyar Táncművészeti Egyetemre

2016-ban végzett a Magyar Táncművészeti Egyetem Táncművész BA képzés klasszikus balett szakirányán Takashima Kentaro, aki korábban a Mariinszkij Színház balett-társulatában is táncolt. A kiváló művész januárban visszatért az Alma materba.
Tánc interjú

A Magyar Táncművészeti Egyetem támogatásra érdemes csodavilág – vallja az új rektorhelyettes

Két hónapja dolgozik a Magyar Táncművészeti Egyetem rektora, Fodorné Molnár Márta egyetemi tanár mellett rektorhelyettesként Salát Magdolna. Az intézmény korábbi tanulmányi igazgatója, aki 2008 óta tevékenykedik egyetemi pályán.
Tánc ajánló

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.