Tánc

Nacho Duato: “Nem vagyok többé spanyol”

2016.04.24. 10:57
Ajánlom
Az orosz balett-kultúra minden bizonnyal az egyik legmeghatározóbb és legnagyobb hagyománnyal rendelkező a világ “színpadán”. A 2010-es év a Mihajlovszkij Balett számára fontos változást hozott, hiszen a kiváló spanyol származású táncos-koreográfus lett a művészeti vezetője. Ezt a posztot egészen 2014-ig töltötte be, amikor a Berlini Állami Balett vezetője lett. A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a Müpában bemutatásra kerülő koreográfiái kapcsán kérdeztük Őt kultúrák közötti különbözőségekről, identitásról, és a balett jövőjéről.

- Spanyol származású táncos-koreográfusként milyen viszonyt, nehézségeket érez a két (spanyol és orosz) – sok dologban igen eltérő – kultúra között?

- Spanyolországban, Valenciában születtem, de a tanulmányaimat Londonban folytattam. Éltem Párizsban, Stockholmban és New Yorkban. Tíz éven keresztül dolgoztam Hollandiában és három évig Szentpétervárott. Sokkal inkább tartom magam valamiféle világpolgárnak, és nem tudok többé spanyolként tekinteni önmagamra.

Nacho Duato

Nacho Duato

Mind Spanyolország, mind pedig Oroszország rendkívül nagy hagyománnyal rendelkező kultúra. Évszázadok sokasága nyomán vált mindkettő hatalmassá és erőteljessé. Mindemellett azt látom, hogy a két kultúra sokban különbözik is egymástól. Más a vérmérséklet, mások az életutak és másképp viselkednek az emberek. Megjegyzem,

sehol nem láttam annyi spanyol kötődésű balettet színpadon, mint Oroszországban,

gondolhatunk akár a Don Quijotéra, a Paquitára vagy épp a Laurenciára. Nyilván ezt nem jelenti azt, hogy e két kultúra teljes mértékben hasonló.

Duende

Duende (Fotó/Forrás: Stas Levshin)

- Egy rendkívül tradicionális balett-környezet hogyan viszonyul egy attól nagy mértékben eltérő táncművészeti formanyelvhez?

Szentpétervárott jutottam el oda, hogy igazán mélyen megértsem a hagyomány lényegét.

Spanyolországban a balettnek nem annyira erős a tradíciója, nincsenek professzionális balett iskolák (mint például Párizsban vagy Londonban). Az orosz táncosok ettől sokban különböznek, ott rendkívül erős a klasszikus alapokon nyugvó táncoktatás.

Például a Vaganova Balett Akadémián elképesztően jó klasszikus alapokat kapnak az ott tanulók, de a kortárs mozgásformák kevésbé jelennek meg az oktatásban. Kimondottan számukra alkottam a Na Floresta koreográfiámat. Amikor a munkáimat klasszikus táncosok adják elő, sokkal könnyedebben, légiesebben jelenik meg a színpadon. Számomra különösen izgalmas, hogy milyen átjárhatóság van a déli és az északi kultúra között. A legfontosabb, amit meg kell értenünk, hogy nem számít, hol élünk, mindannyian emberek vagyunk, és a közöttünk lévő különbségeknek mindig egyéni színezete, karaktere van.

Duende

Duende (Fotó/Forrás: Nikolay Krusser)

- Mennyiben teremtett szemléletbeli változást a Mihajlovszkij Balett számára az Ön vezetése?

- Mindannyian, az egész társulat nagyon szoros és feszes napirenddel dolgozik. De nem vagyok katonai vezető: ahelyett hogy az úton előremenve irányítanám őket, magam mögé helyezve a társaságot inkább mögöttük állok, hátulról támogatva őket nap mint nap, egyre messzebbre és messzebbre. Igyekeztem mindig is megfigyelni a társulat, a közönség, és egyáltalán Szentpétervár igényeit. A változások lépésről lépésre történnek ugyan, de egyértelműen láthatóak.

- Milyennek látja Ön a szavak és tánc viszonyát?

- Inkább a rajzoláshoz tudnám hasonlítani. A hang ezt tudja tovább árnyalni és további jelentéssel kiegészíteni. A legnehezebb talán az, hogy a táncot szavakkal leírjuk. A zenéhez társuló mozdulatsorok abból a rendkívül finom és érzékeny kapcsolatból építkeznek, amely a fizikai ösztönök és az érzelmi impulzusok között fellelhető. A tánc képes arra, hogy átadja a szerelem fájdalmának tragikumát és a magány örömszerűségét.

A művészet örök misztériuma ellentmondásokon és paradoxonokon nyugszik.

- Mi a Müpába érkező három tánckoreográfia (Without Words / Duende / Na Floresta) fő koncepciója?

- Szeretnék erre a kérdésre egy orosz tánckritika szavaival válaszolni. “Duato legfőképp az életben és a művészetben fellelhető zsigeri alapokból indul ki. Nem állít semmit megkérdőjelehetetlennek. Koreográfiái nagyon sokszor “beszélnek” a láthatatlanról, és talán a világ egyetlen koreográfusa, aki formát tud adni ezen misztériumoknak.”

Na Floresta

Na Floresta (Fotó/Forrás: Krusser Nikolai)

- Van-e esetleg egy közös gondolati világ, amely a három darabot összekapcsolja?

- Mindhárom koreográfia nagyon közel áll a szívemhez, mert formanyelvük képes átadni életünk misztériumainak ellentmondásosságait. Azok számára, akik a balettet a történeti szál miatt kedvelik, szeretném elmondani, hogy a koreográfiáim bizonyos fokig különböznek ezektől; ezen különbözőség nehezen önthető szavakba. Mivel a legfőbb inspirációm a zenéből származik, és műveim forrása is a zene, ezek sokkal inkább a hang éteri megfoghatatlan jellegéhez hasonlítanak.

Without Words

Without Words (Fotó/Forrás: Stas Levshin)

- Mennyiben és mi miatt fontos a táncos saját stílusának, személyiségének megjelenése a koreográfiákban? Mennyire kapcsolja az egyes koreográfiákat egy-egy táncos személyiségéhez?

- Oroszországban abban a szerencsében van részem, hogy olyan híres táncosokkal dolgozhatok, mint Leonid Sarafanov, Natalia Osipova, Svetlana Zakharova, Diana Vishneva vagy Ekaterina Borchenko. A hírnevük azonban számomra teljes mértékben lényegtelen. Ennél sokkal fontosabbnak tartom, hogy mindegyikük egy különálló és egyedi személyiség. Ez az individualitás az, amellyel foglalkozni szoktam. A Rudolf Nureyevben meglévő táncérzéket és karakterességet mára sok társulat elveszítette. Nagy ajándék, hogy a Mihajlovszkij Balettben ez továbbra is fellelhető.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Jazz/World

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Könyv

Több mint tizenöt év kutatás és felkészülés előzte meg Grecsó Krisztián új regényét

Novemberben jelenik meg a József Attila-díjas író, költő legújabb, Apám üzent című család- és identitásregénye, amelyben a szerző a családi múlt felkutatására tesz kísérletet.
Jazz/World

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.
Színház

Elhunyt Dobos Ildikó színművész

A Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség után, 82 éves korában hunyt el. Drámai erejű alakításaira az eszköztelenség, a szereppel való teljes azonosulás volt jellemző.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

19 év után visszatér a legendás IDMC Nemzetközi Táncworkshop

Idén augusztusban egy négynapos warm-up eseménnyel tér vissza a rendezvény, amelynek során visszaemlékező beszélgetésen, nemzetközi hírű művészek kurzusain és előadásain vehetnek részt az érdeklődők a margitszigeti Kristály Színtérben augusztus 5. és 8. között.
Tánc hír

Először nyert magyar művész a világhírű balettversenyen

Június 25-én este adták át a moszkvai székhelyű Benois de la Danse díjait. Férfi táncos kategóriájában Balázsi Gergő Ármin a verseny története során első magyarként megosztott első díjban részesült.
Tánc ajánló

Nyáresti táncelőadások és interaktív programok a TáncParkban

A Nemzeti Táncszínház a Millenárisra költözése óta, minden év júliusában a parkba költözik. Az alkalmi színpadon kilenc napon át, estéről-estére váltják egymást az együttesek.
Tánc ajánló

A Duna Művészegyüttes legvirtuózabb koreográfiáiból válogat a Nemzeti Táncszínház Táncparkjában

Július 12-én 20:30-tól Buda legnagyobb, ikonikus rendezvényhelyszínén, a Millenárison lép fel Duna fergeteges című válogatásműsorával a Duna Művészegyüttes.
Tánc magazin

Villanásnyi ragyogás – végzős balettművész hallgatók vizsgaelőadásán jártunk

Június 11-én tartotta a Magyar Táncművészeti Egyetem a táncművész alapképzési szak klasszikus balett szakirány hallgatóinak előzetes vizsgakoncert-előadását a Nemzeti Táncszínházban, míg a tényleges vizsgakoncertre június 23-án kerül sor a Magyar Állami Operaházban.