Tánc

Nacho Duato: “Nem vagyok többé spanyol”

2016.04.24. 10:57
Ajánlom
Az orosz balett-kultúra minden bizonnyal az egyik legmeghatározóbb és legnagyobb hagyománnyal rendelkező a világ “színpadán”. A 2010-es év a Mihajlovszkij Balett számára fontos változást hozott, hiszen a kiváló spanyol származású táncos-koreográfus lett a művészeti vezetője. Ezt a posztot egészen 2014-ig töltötte be, amikor a Berlini Állami Balett vezetője lett. A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a Müpában bemutatásra kerülő koreográfiái kapcsán kérdeztük Őt kultúrák közötti különbözőségekről, identitásról, és a balett jövőjéről.

- Spanyol származású táncos-koreográfusként milyen viszonyt, nehézségeket érez a két (spanyol és orosz) – sok dologban igen eltérő – kultúra között?

- Spanyolországban, Valenciában születtem, de a tanulmányaimat Londonban folytattam. Éltem Párizsban, Stockholmban és New Yorkban. Tíz éven keresztül dolgoztam Hollandiában és három évig Szentpétervárott. Sokkal inkább tartom magam valamiféle világpolgárnak, és nem tudok többé spanyolként tekinteni önmagamra.

Nacho Duato

Nacho Duato

Mind Spanyolország, mind pedig Oroszország rendkívül nagy hagyománnyal rendelkező kultúra. Évszázadok sokasága nyomán vált mindkettő hatalmassá és erőteljessé. Mindemellett azt látom, hogy a két kultúra sokban különbözik is egymástól. Más a vérmérséklet, mások az életutak és másképp viselkednek az emberek. Megjegyzem,

sehol nem láttam annyi spanyol kötődésű balettet színpadon, mint Oroszországban,

gondolhatunk akár a Don Quijotéra, a Paquitára vagy épp a Laurenciára. Nyilván ezt nem jelenti azt, hogy e két kultúra teljes mértékben hasonló.

Duende

Duende (Fotó/Forrás: Stas Levshin)

- Egy rendkívül tradicionális balett-környezet hogyan viszonyul egy attól nagy mértékben eltérő táncművészeti formanyelvhez?

Szentpétervárott jutottam el oda, hogy igazán mélyen megértsem a hagyomány lényegét.

Spanyolországban a balettnek nem annyira erős a tradíciója, nincsenek professzionális balett iskolák (mint például Párizsban vagy Londonban). Az orosz táncosok ettől sokban különböznek, ott rendkívül erős a klasszikus alapokon nyugvó táncoktatás.

Például a Vaganova Balett Akadémián elképesztően jó klasszikus alapokat kapnak az ott tanulók, de a kortárs mozgásformák kevésbé jelennek meg az oktatásban. Kimondottan számukra alkottam a Na Floresta koreográfiámat. Amikor a munkáimat klasszikus táncosok adják elő, sokkal könnyedebben, légiesebben jelenik meg a színpadon. Számomra különösen izgalmas, hogy milyen átjárhatóság van a déli és az északi kultúra között. A legfontosabb, amit meg kell értenünk, hogy nem számít, hol élünk, mindannyian emberek vagyunk, és a közöttünk lévő különbségeknek mindig egyéni színezete, karaktere van.

Duende

Duende (Fotó/Forrás: Nikolay Krusser)

- Mennyiben teremtett szemléletbeli változást a Mihajlovszkij Balett számára az Ön vezetése?

- Mindannyian, az egész társulat nagyon szoros és feszes napirenddel dolgozik. De nem vagyok katonai vezető: ahelyett hogy az úton előremenve irányítanám őket, magam mögé helyezve a társaságot inkább mögöttük állok, hátulról támogatva őket nap mint nap, egyre messzebbre és messzebbre. Igyekeztem mindig is megfigyelni a társulat, a közönség, és egyáltalán Szentpétervár igényeit. A változások lépésről lépésre történnek ugyan, de egyértelműen láthatóak.

- Milyennek látja Ön a szavak és tánc viszonyát?

- Inkább a rajzoláshoz tudnám hasonlítani. A hang ezt tudja tovább árnyalni és további jelentéssel kiegészíteni. A legnehezebb talán az, hogy a táncot szavakkal leírjuk. A zenéhez társuló mozdulatsorok abból a rendkívül finom és érzékeny kapcsolatból építkeznek, amely a fizikai ösztönök és az érzelmi impulzusok között fellelhető. A tánc képes arra, hogy átadja a szerelem fájdalmának tragikumát és a magány örömszerűségét.

A művészet örök misztériuma ellentmondásokon és paradoxonokon nyugszik.

- Mi a Müpába érkező három tánckoreográfia (Without Words / Duende / Na Floresta) fő koncepciója?

- Szeretnék erre a kérdésre egy orosz tánckritika szavaival válaszolni. “Duato legfőképp az életben és a művészetben fellelhető zsigeri alapokból indul ki. Nem állít semmit megkérdőjelehetetlennek. Koreográfiái nagyon sokszor “beszélnek” a láthatatlanról, és talán a világ egyetlen koreográfusa, aki formát tud adni ezen misztériumoknak.”

Na Floresta

Na Floresta (Fotó/Forrás: Krusser Nikolai)

- Van-e esetleg egy közös gondolati világ, amely a három darabot összekapcsolja?

- Mindhárom koreográfia nagyon közel áll a szívemhez, mert formanyelvük képes átadni életünk misztériumainak ellentmondásosságait. Azok számára, akik a balettet a történeti szál miatt kedvelik, szeretném elmondani, hogy a koreográfiáim bizonyos fokig különböznek ezektől; ezen különbözőség nehezen önthető szavakba. Mivel a legfőbb inspirációm a zenéből származik, és műveim forrása is a zene, ezek sokkal inkább a hang éteri megfoghatatlan jellegéhez hasonlítanak.

Without Words

Without Words (Fotó/Forrás: Stas Levshin)

- Mennyiben és mi miatt fontos a táncos saját stílusának, személyiségének megjelenése a koreográfiákban? Mennyire kapcsolja az egyes koreográfiákat egy-egy táncos személyiségéhez?

- Oroszországban abban a szerencsében van részem, hogy olyan híres táncosokkal dolgozhatok, mint Leonid Sarafanov, Natalia Osipova, Svetlana Zakharova, Diana Vishneva vagy Ekaterina Borchenko. A hírnevük azonban számomra teljes mértékben lényegtelen. Ennél sokkal fontosabbnak tartom, hogy mindegyikük egy különálló és egyedi személyiség. Ez az individualitás az, amellyel foglalkozni szoktam. A Rudolf Nureyevben meglévő táncérzéket és karakterességet mára sok társulat elveszítette. Nagy ajándék, hogy a Mihajlovszkij Balettben ez továbbra is fellelhető.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Plusz

Létünk legizgalmasabb momentuma a felfedezés – Interjú Novák Péterrel

Javában tart a Partitúra zenei, művészeti road show új szériájának forgatása. Novák Péterrel rendező tapasztalatairól, forgatásokról, témaválasztásról mesélt, és arról is, hogy lehet-e kultúra nélkül élni.
Plusz

Kicsoda valójában a hölgy a híres „We Can Do It!” poszteren?

Mindenki ismeri az ikonikus posztert, amelyen egy nő feszít, mellette a híres szlogen: „Meg tudjuk csinálni”. De kicsoda a képen látható hölgy?
Zenés színház

Népdalt énekelve sétál át a macska a hivatalon

Halas Dóra és Nagy Fruzsina már a második közös előadásukat készítették el a Soharóza kórussal. Catwalk-koncertnek nevezik az általuk alkotott műfajt, amelyben elegyednek a kóruskoncert, a színház és a divatbemutató jellegzetességei. Az Ügyben népdalokat dolgoztak fel, bár mint mondták, Kodály és Bartók óta valami nagyon félrecsúszott a népzene társadalmi megítélésében.
Vizuál

Ruben Brandt visszatért a tett helyére – interjú Milorad Krstić-csel

Milorad Krstić animált krimije, a Ruben Brandt 40 ezer néző felett jár, és közel került az Oscar-jelöltséghez. A Műcsarnokban rendezett kiállítással a kör teljessé vált, a festménytolvaj visszatért születési helyére. A művészettörténeti utalásokkal zsúfolt mozi 2018 egyik legmeghatározóbb mozzanata volt a magyar kultúrában, így alkotója bekerült az idei Kult50-be is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Tim Burton világát is megidézi a Fővárosi Nagycirkusz új bemutatója

Az április 20-án bemutatott Repülőcirkusz című show-t a világhírű artista, Kristóf Krisztián rendezte, aki olyan jeleneteket is beemelt a cirkuszi előadásba, amiket Tim Burton kérésére álmodott meg a Dumbo című amerikai filmhez.
Tánc interjú

"A tánc segít eggyé olvadnunk a természettel" – Interjú a TAO Dance Theater vezetőjével

Igazi kuriózum lesz májusban a Nemzeti Táncszínházba látogató TAO Dance Theater, akik ezúttal a világhírű Numerical Series (Számsorok) című alkotásukból az 5 & 9 számú koreográfiákat mutatják be a magyar közönségnek. Az előadás kapcsán Tao Ye-t kérdeztük.
Tánc ajánló

Táncra fordítja le Bartók kórusműveit a Duna Művészegyüttes

Az Elmúlt időkből – Bartók & Folk című előadásban április 25-én a Szent Efrém férfikarral közösen mozdítják meg Bartók műveit.
Tánc ajánló

A láthatatlant teszi láthatóvá a Közép-Európa Táncszínház

Hámor József koreográfiájának címszereplője ezúttal az embereket összekötő, láthatatlan, finom és szakadékony szál, amit sejtelmes sziruppal, vagy félelmes szakralitással szokás szervírozni. Az április 30-án látható darab ezzel szemben könnyeden közelít a súlyossághoz.
Tánc hír

Így fog kinézni a kibővített Trafó előtere és kávézója!

A szeptemberben induló évadban új terekkel, kávézóval, pénztárral, ruhatárral várja látogatóit az intézmény. A tavaszi időszakban pedig a Liliom utca felől tudják megközelíteni a házat az érdeklődők.