Tánc

Nacho Duato: “Nem vagyok többé spanyol”

2016.04.24. 10:57
Ajánlom
Az orosz balett-kultúra minden bizonnyal az egyik legmeghatározóbb és legnagyobb hagyománnyal rendelkező a világ “színpadán”. A 2010-es év a Mihajlovszkij Balett számára fontos változást hozott, hiszen a kiváló spanyol származású táncos-koreográfus lett a művészeti vezetője. Ezt a posztot egészen 2014-ig töltötte be, amikor a Berlini Állami Balett vezetője lett. A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a Müpában bemutatásra kerülő koreográfiái kapcsán kérdeztük Őt kultúrák közötti különbözőségekről, identitásról, és a balett jövőjéről.

- Spanyol származású táncos-koreográfusként milyen viszonyt, nehézségeket érez a két (spanyol és orosz) – sok dologban igen eltérő – kultúra között?

- Spanyolországban, Valenciában születtem, de a tanulmányaimat Londonban folytattam. Éltem Párizsban, Stockholmban és New Yorkban. Tíz éven keresztül dolgoztam Hollandiában és három évig Szentpétervárott. Sokkal inkább tartom magam valamiféle világpolgárnak, és nem tudok többé spanyolként tekinteni önmagamra.

Nacho Duato

Nacho Duato

Mind Spanyolország, mind pedig Oroszország rendkívül nagy hagyománnyal rendelkező kultúra. Évszázadok sokasága nyomán vált mindkettő hatalmassá és erőteljessé. Mindemellett azt látom, hogy a két kultúra sokban különbözik is egymástól. Más a vérmérséklet, mások az életutak és másképp viselkednek az emberek. Megjegyzem,

sehol nem láttam annyi spanyol kötődésű balettet színpadon, mint Oroszországban,

gondolhatunk akár a Don Quijotéra, a Paquitára vagy épp a Laurenciára. Nyilván ezt nem jelenti azt, hogy e két kultúra teljes mértékben hasonló.

Duende

Duende (Fotó/Forrás: Stas Levshin)

- Egy rendkívül tradicionális balett-környezet hogyan viszonyul egy attól nagy mértékben eltérő táncművészeti formanyelvhez?

Szentpétervárott jutottam el oda, hogy igazán mélyen megértsem a hagyomány lényegét.

Spanyolországban a balettnek nem annyira erős a tradíciója, nincsenek professzionális balett iskolák (mint például Párizsban vagy Londonban). Az orosz táncosok ettől sokban különböznek, ott rendkívül erős a klasszikus alapokon nyugvó táncoktatás.

Például a Vaganova Balett Akadémián elképesztően jó klasszikus alapokat kapnak az ott tanulók, de a kortárs mozgásformák kevésbé jelennek meg az oktatásban. Kimondottan számukra alkottam a Na Floresta koreográfiámat. Amikor a munkáimat klasszikus táncosok adják elő, sokkal könnyedebben, légiesebben jelenik meg a színpadon. Számomra különösen izgalmas, hogy milyen átjárhatóság van a déli és az északi kultúra között. A legfontosabb, amit meg kell értenünk, hogy nem számít, hol élünk, mindannyian emberek vagyunk, és a közöttünk lévő különbségeknek mindig egyéni színezete, karaktere van.

Duende

Duende (Fotó/Forrás: Nikolay Krusser)

- Mennyiben teremtett szemléletbeli változást a Mihajlovszkij Balett számára az Ön vezetése?

- Mindannyian, az egész társulat nagyon szoros és feszes napirenddel dolgozik. De nem vagyok katonai vezető: ahelyett hogy az úton előremenve irányítanám őket, magam mögé helyezve a társaságot inkább mögöttük állok, hátulról támogatva őket nap mint nap, egyre messzebbre és messzebbre. Igyekeztem mindig is megfigyelni a társulat, a közönség, és egyáltalán Szentpétervár igényeit. A változások lépésről lépésre történnek ugyan, de egyértelműen láthatóak.

- Milyennek látja Ön a szavak és tánc viszonyát?

- Inkább a rajzoláshoz tudnám hasonlítani. A hang ezt tudja tovább árnyalni és további jelentéssel kiegészíteni. A legnehezebb talán az, hogy a táncot szavakkal leírjuk. A zenéhez társuló mozdulatsorok abból a rendkívül finom és érzékeny kapcsolatból építkeznek, amely a fizikai ösztönök és az érzelmi impulzusok között fellelhető. A tánc képes arra, hogy átadja a szerelem fájdalmának tragikumát és a magány örömszerűségét.

A művészet örök misztériuma ellentmondásokon és paradoxonokon nyugszik.

- Mi a Müpába érkező három tánckoreográfia (Without Words / Duende / Na Floresta) fő koncepciója?

- Szeretnék erre a kérdésre egy orosz tánckritika szavaival válaszolni. “Duato legfőképp az életben és a művészetben fellelhető zsigeri alapokból indul ki. Nem állít semmit megkérdőjelehetetlennek. Koreográfiái nagyon sokszor “beszélnek” a láthatatlanról, és talán a világ egyetlen koreográfusa, aki formát tud adni ezen misztériumoknak.”

Na Floresta

Na Floresta (Fotó/Forrás: Krusser Nikolai)

- Van-e esetleg egy közös gondolati világ, amely a három darabot összekapcsolja?

- Mindhárom koreográfia nagyon közel áll a szívemhez, mert formanyelvük képes átadni életünk misztériumainak ellentmondásosságait. Azok számára, akik a balettet a történeti szál miatt kedvelik, szeretném elmondani, hogy a koreográfiáim bizonyos fokig különböznek ezektől; ezen különbözőség nehezen önthető szavakba. Mivel a legfőbb inspirációm a zenéből származik, és műveim forrása is a zene, ezek sokkal inkább a hang éteri megfoghatatlan jellegéhez hasonlítanak.

Without Words

Without Words (Fotó/Forrás: Stas Levshin)

- Mennyiben és mi miatt fontos a táncos saját stílusának, személyiségének megjelenése a koreográfiákban? Mennyire kapcsolja az egyes koreográfiákat egy-egy táncos személyiségéhez?

- Oroszországban abban a szerencsében van részem, hogy olyan híres táncosokkal dolgozhatok, mint Leonid Sarafanov, Natalia Osipova, Svetlana Zakharova, Diana Vishneva vagy Ekaterina Borchenko. A hírnevük azonban számomra teljes mértékben lényegtelen. Ennél sokkal fontosabbnak tartom, hogy mindegyikük egy különálló és egyedi személyiség. Ez az individualitás az, amellyel foglalkozni szoktam. A Rudolf Nureyevben meglévő táncérzéket és karakterességet mára sok társulat elveszítette. Nagy ajándék, hogy a Mihajlovszkij Balettben ez továbbra is fellelhető.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A világ táncai 1 előadásban

Japán taiko ritmusok, vad afro táncok, a velencei karnevál hangulata, egy tradicionális zsidó esküvői ceremónia, spanyol flamenco, ír sztepptánc, görög szirtaki és mulatós cigánytánc - mindez egyetlen előadásban a magyar táncélet egyik legkarakteresebb együttesétől, a Varidance-től.
Tánc hír

Carlos Acosta balettigazgató lett

A kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncost választották a Birmingam Royal Ballet új balettigazgatójának.
Tánc tranzdanz

Krasznahorkai inspirálta fekete-fehér táncképeket fest a TranzDanz

Kovács Gerzson Péter a TranzDanz társulattal január 17-én mutatja be Noir című, legújabb előadását a MU Színházban. A Krasznahorkai világát idéző előadás kapcsán Gyepesi Flóra beszélgetett a társulatvezetővel.
Tánc hír

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Tánc róna viktor

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.