Tánc

Nagyívű balettshow

2008.03.19. 00:00
Ajánlom
A Philadanco igazi, amerikai típusú nézőnevelést folytat: amikor az első koreográfia végén felvételről felcsendül a tapsvihar – pontosan, mint egy sitcomban –, és egy virtuális, őrjöngő tömeggel tapsolunk együtt, hamisnak tűnik az egész. A végére azért belerázódunk, a közönség tanulékonyan produkálja a hangos ovációt, az együttes ráadásként rutinosan ismétli az utolsó koreográfia végét. Attrakció-ó-ó. Soha rosszabbat.

Philadanco!

Nagyszabású, modern balett-show-val startol a Budapesti Tavaszi Fesztivál tánc-szekciója. A Philadelphia Dance Company vérbeli szórakoztató esttel érkezik, a műfajon belül kifejezetten igényes előadással, persze kérdés, hogy mennyire kedveljük magát a showműfajt.

Ezen az estén klasszikus képzettségű, robosztus testű, gyönyörűen kidolgozott izomzatú, technikás táncosok brillíroznak a Művészetek Palotájában, többnyire minden fölös eredetiséget nélkülöző koreográfiákban, melyek közül csupán egyetlen, az utolsó darab nyújt igazán maradandó élményt. A Philadelphia Dance Company a nyers erőt, a testek tökéletességét, az önmagáért való technikát állítja piedesztálra a szórakoztatás jegyében. A többségében fekete táncosok rutinos, elegáns, könnyed profik: mindannyian jó nevű, patinás intézményekben végeztek, és irigylésre méltó karrierút áll mögöttük/előttük egyaránt. Magabiztos tekintetű, elbűvölő mosolyú táncosok röpködnek a levegőben közel két órán át – és közben a koreográfiákban olykor mégis ott ásít az üresség. Tanácstalan vagyok, mi okozza a hiányérzetemet, talán az, hogy ezek a táncosok bármit el tudnának táncolni, ehelyett pedig mintha egy szemkápráztató balettvizsgára kerültem volna.

Az In Between Time című, elandalítóan giccses nyitó produkcióban Zane A. Booker koreográfus kizárólag a látványra hajt, még a táncosok ruhájának színe is úgy van összehangolva, hogy az egy csoportban szereplők jelmezének összhangját ne törje meg semmi, így aztán a lendületes és habkönnyű produkció leginkább a hatvanas-hetvenes évek sodró musical-táncbetéteit idézi.

Christopher L. Huggins Blue című darabja kicsit izgalmasabb azért, a társulat férfitagjai, (természetesen kékben) a feloldhatatlan férfibúról vallanak, miközben tételről-tételre sorra szabadulnak meg a ruhadarabjaiktól: érzékeny izomkolosszusok testi-lelki kitárulkozását láthatjuk a férfiszolidaritás fontosságáról. Christopher L. Huggins nem csak koreográfusként, hanem jelmeztervezőként is szerepel, az általa tervezett ruhák, – a szűk nadrágokhoz viselt magasan záródó, de pörgős szabású szoknyarészben végződő felsőrészek – jóval egységesebb, tisztább képet nyújtanak, mint akár az első darab Christiana Gianni által tervezett pasztellszínű selyemruhái vagy a harmadik darabban Anna-Alisa Belous aranyos revü-jelmezei.

A Violin Concerto, Milton Myers Philip Glass zenéjére komponált munkája ismét kicsit édeskés. Szimmetrikus testalakzatok sorjáznak csillogó jelmezekben, a darab végét meg egy bálványként magasba emelt női test képe koronázza meg. Kezdek ráérezni, mit jelent a „szép” ennél a társulatnál: hibátlan testeket és mosolyokat, pazar technikát, a színpadtér szimmetrikus felosztását, túláradó érzelmességet és feltűnő jelmezeket.

A negyedik koreográfia – Christopher L. Huggins munkája Steve Reich zenéjére –, az Enemy Behind the Gates című darab viszont kifejezetten eredeti. A puritán, zárt, fekete ruhákban felbukkanó táncosok úgy sorakoznak fel egymás mellett, mint egy zongora vagy írógép billentyűi, melyek egy láthatatlan kéz ujjgyakorlatára kezdenek mozogni. A záróképben ott rejlik a társulat ars poeticája: a táncosok levegőbe ugranak, a színpadra sötét borul, megdermed a pillanat, mint egy polaroid fotón. A gravitáció eszerint igenis legyőzhető.

(2008. március 14. Művészetek Palotája - Fesztivál Színház, 19:00 Philadanco! - The Philadelphia Dance Company: Blue
kor.: Zane A. Booker, Christopher L. Huggins, Milton Myers; zene:
Chuck Mangione, Philip Glass; jelmez: A. Christina Giannini, Christopher L. Huggins, Anna-Alisa Belous; műv. vez.: Joan Myers Brown;km.: Penelope J. Armstead-Williams, Miguel Edson Banket, Erin D. Barnett, Chloe O. Davis, Tommie-Waheed Evans, Brandon Glasgow, David Holland, Odara N. Jabali-Nash, Joan Kilgore, Mykal D. Laury, II, Clifford N. Lee, Teneise L. Mitchell, Mora-Amina Parker, Devin L. Roberts, Tyrell V. Rolle, Jay Staten, Tracy Vogt, Dawn Marie Watson)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rácz Ödön nagybőgős rekordot döntött A dongóval

Rimszkij-Korszakov eredetileg hegedűre és zongorára írt darabját már majd' minden hangszercsoport képviselői eljátszották, most egy extra gyors nagybőgő verziót mutatunk. Videó!
Vizuál

Sikerfilmek unalmas leírásai

Kitalálod, melyik filmet foglalták össze a netezők egyetlen mondatban? A jellemzésekben csak valós információk szerepelnek - abból viszont a lehető legérdektelenebbek.
Zenés színház

Élő közvetítések sorozata New York-i Metropolitan Operából

Tizenkét élő közvetítésből álló sorozatot indít a New York-i Metropolitan Opera (MET) festői európai és amerikai helyszínekről olyan világsztárok szereplésével, mint Anna Netrebko, Diana Damrau vagy Jonas Kaufmann.
Jazz/World

Az augusztus végi tömegrendezvények is elmaradhatnak

Elsodorhatja a járvány második hulláma a nyár végére halasztott rendezvényeket és az augusztus 20-i ünnepségeket - mondta Palkovics László.
Klasszikus

Koncertek erdőben és tavon

A hétvégén több szabadtéri koncertet is adtak. Gyönyörű képeket mutatunk az eseményekről készült galériánkban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Táncba hívunk! - A Duna Művészegyüttes nyári programja

A Duna Művészegyüttes idén nyáron gyerekelőadással is készül.
Tánc hír

Kezdőket és profikat is vár a Duda Éva Társulat nyári workshopja

A Duda Éva Társulat első alkalommal rendezi meg nyolc napon át tartó intenzív kurzusát augusztus 1. és 8. között, amelyre kezdőket, haladókat és profi táncosokat is várnak.
Tánc ajánló

A Cirkusz az Éjszakában zárja a Müpa online közvetítéssorozatát

A Recirquel előadása június 28-án 19 órától első alkalommal látható teljes egészében online.
Tánc ajánló

Hazai és nemzetközi néptánc kavalkáddal készül a Nemzeti Táncszínház

A flamenco, a tangó, a kortárs és a hagyományőrző magyar táncok töltik be a Millenárist július 16. és 23. között a Nemzeti Táncszínház nyáresti, szabadtéri táncestjein, a TáncParkon.
Tánc interjú

Misztikus terek, avagy visszatérés a képzőművészethez – Gergye Krisztián festményeiből nyílik kiállítás Kőszegen

A hazai kortárs színház- és táncművészet kiemelkedő alkotója ezúttal új oldalát mutatja meg: festőként lép elő a Levitációk című tárlaton, amelyen főként a karantén idején született alkotásaiból láthatunk válogatást. A Kőszegi Várszínház kiállításának megnyitóját június 21-én, vasárnap 18.00 órakor tartják a Jurisics-vár lovagtermében.