Tánc

Nagyívű balettshow

2008.03.19. 00:00
Ajánlom
A Philadanco igazi, amerikai típusú nézőnevelést folytat: amikor az első koreográfia végén felvételről felcsendül a tapsvihar – pontosan, mint egy sitcomban –, és egy virtuális, őrjöngő tömeggel tapsolunk együtt, hamisnak tűnik az egész. A végére azért belerázódunk, a közönség tanulékonyan produkálja a hangos ovációt, az együttes ráadásként rutinosan ismétli az utolsó koreográfia végét. Attrakció-ó-ó. Soha rosszabbat.

Philadanco!

Nagyszabású, modern balett-show-val startol a Budapesti Tavaszi Fesztivál tánc-szekciója. A Philadelphia Dance Company vérbeli szórakoztató esttel érkezik, a műfajon belül kifejezetten igényes előadással, persze kérdés, hogy mennyire kedveljük magát a showműfajt.

Ezen az estén klasszikus képzettségű, robosztus testű, gyönyörűen kidolgozott izomzatú, technikás táncosok brillíroznak a Művészetek Palotájában, többnyire minden fölös eredetiséget nélkülöző koreográfiákban, melyek közül csupán egyetlen, az utolsó darab nyújt igazán maradandó élményt. A Philadelphia Dance Company a nyers erőt, a testek tökéletességét, az önmagáért való technikát állítja piedesztálra a szórakoztatás jegyében. A többségében fekete táncosok rutinos, elegáns, könnyed profik: mindannyian jó nevű, patinás intézményekben végeztek, és irigylésre méltó karrierút áll mögöttük/előttük egyaránt. Magabiztos tekintetű, elbűvölő mosolyú táncosok röpködnek a levegőben közel két órán át – és közben a koreográfiákban olykor mégis ott ásít az üresség. Tanácstalan vagyok, mi okozza a hiányérzetemet, talán az, hogy ezek a táncosok bármit el tudnának táncolni, ehelyett pedig mintha egy szemkápráztató balettvizsgára kerültem volna.

Az In Between Time című, elandalítóan giccses nyitó produkcióban Zane A. Booker koreográfus kizárólag a látványra hajt, még a táncosok ruhájának színe is úgy van összehangolva, hogy az egy csoportban szereplők jelmezének összhangját ne törje meg semmi, így aztán a lendületes és habkönnyű produkció leginkább a hatvanas-hetvenes évek sodró musical-táncbetéteit idézi.

Christopher L. Huggins Blue című darabja kicsit izgalmasabb azért, a társulat férfitagjai, (természetesen kékben) a feloldhatatlan férfibúról vallanak, miközben tételről-tételre sorra szabadulnak meg a ruhadarabjaiktól: érzékeny izomkolosszusok testi-lelki kitárulkozását láthatjuk a férfiszolidaritás fontosságáról. Christopher L. Huggins nem csak koreográfusként, hanem jelmeztervezőként is szerepel, az általa tervezett ruhák, – a szűk nadrágokhoz viselt magasan záródó, de pörgős szabású szoknyarészben végződő felsőrészek – jóval egységesebb, tisztább képet nyújtanak, mint akár az első darab Christiana Gianni által tervezett pasztellszínű selyemruhái vagy a harmadik darabban Anna-Alisa Belous aranyos revü-jelmezei.

A Violin Concerto, Milton Myers Philip Glass zenéjére komponált munkája ismét kicsit édeskés. Szimmetrikus testalakzatok sorjáznak csillogó jelmezekben, a darab végét meg egy bálványként magasba emelt női test képe koronázza meg. Kezdek ráérezni, mit jelent a „szép” ennél a társulatnál: hibátlan testeket és mosolyokat, pazar technikát, a színpadtér szimmetrikus felosztását, túláradó érzelmességet és feltűnő jelmezeket.

A negyedik koreográfia – Christopher L. Huggins munkája Steve Reich zenéjére –, az Enemy Behind the Gates című darab viszont kifejezetten eredeti. A puritán, zárt, fekete ruhákban felbukkanó táncosok úgy sorakoznak fel egymás mellett, mint egy zongora vagy írógép billentyűi, melyek egy láthatatlan kéz ujjgyakorlatára kezdenek mozogni. A záróképben ott rejlik a társulat ars poeticája: a táncosok levegőbe ugranak, a színpadra sötét borul, megdermed a pillanat, mint egy polaroid fotón. A gravitáció eszerint igenis legyőzhető.

(2008. március 14. Művészetek Palotája - Fesztivál Színház, 19:00 Philadanco! - The Philadelphia Dance Company: Blue
kor.: Zane A. Booker, Christopher L. Huggins, Milton Myers; zene:
Chuck Mangione, Philip Glass; jelmez: A. Christina Giannini, Christopher L. Huggins, Anna-Alisa Belous; műv. vez.: Joan Myers Brown;km.: Penelope J. Armstead-Williams, Miguel Edson Banket, Erin D. Barnett, Chloe O. Davis, Tommie-Waheed Evans, Brandon Glasgow, David Holland, Odara N. Jabali-Nash, Joan Kilgore, Mykal D. Laury, II, Clifford N. Lee, Teneise L. Mitchell, Mora-Amina Parker, Devin L. Roberts, Tyrell V. Rolle, Jay Staten, Tracy Vogt, Dawn Marie Watson)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.
Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Meghívást kapott a Hodworks a Velencei Biennáléra

A Sunday című előadást mutatják be július folyamán és mesterkurzust is tartanak.
Tánc ajánló

Az első élőben közvetített táncprodukció a Fonó Online műsorán

A Kedvemre való című táncprodukció az Angyalföldi Vadrózsa Táncegyüttes legsikeresebb táncműsorainak részleteiből nyújt válogatást 2021. április 17.-én, szombaton este 19:30-kor.
Tánc videó

Duda Éva: „Az ember megérzi, hogy mire való”

2020 novemberében online programsorozatot indított a TEDX, melynek Szabadság? Másképp című konferenciáján olyan nők és férfiak kaptak megszólalási lehetőséget, akik munkájukkal, hivatásukkal vagy küldetéstudatukkal példát mutatnak másoknak. Duda Éva – aki Test-Tánc-Alkotás címmel tartott rövid előadást – a táncban rejlő lehetőségekről és a mozdulat szabadságáról beszélt. Az előadás most bárki számára megtekinthető.
Tánc videó

Megható táncfilmet készített a járvány miatt bezárt színházakról az Impermanence Táncegyüttes

A színház kulisszái mögé kalauzolja a nézőt Roseanna Anderson, Joshua Ben-Tovim, az Impermanence Táncegyüttes és a Birmingham Royal Ballet filmje, az Empty Stage (Üres Színpad). Az alig ötperces alkotás tiszteletadás és fohász azokért a művészekért, akik a mindennapokban élő előadásokban dolgoznak.
Tánc hír

Óriási sikerrel debütált Virginia Woolf klasszikusa a Moszkvai Nagyszínházban

Virginia Woolf halálának 80. évfordulójára emlékezve a Moszkvai Nagyszínház műsorára tűzte az írónő Orlando című regénye alapján készült balettet, melyet a közönség kitörő ovációval fogadott.